Miriam
22-11-2009 om 22:22
Zoon, groep 7 wil echt niet meer naar school
Nadat ze vorig jaar een heel rommelig jaar hebben gehad, met de twee juffen die allebei een baby hadden, en Of de baby was ziek, of de juf was ziek, dus veel vervangsters voor de klas. Eén juf was weer zwanger en nogmaals een vervangster, kortom: het werd er heel onrustig van.
Blij dat ze dit jaar, groep 7. één vaste juf kregen, eentje met ook wat ervaring, en jahoor! Leuk voor de juf natuurlijk, maar nu is ze ook zwanger en moet per direct stoppen vanwege gezondsheidsproblemen. Dus staat er nu een meester voor de klas. Ik dacht, mooi, een meester, is ook wel eens goed, maar nu blijkt deze man zo erg te schreeuwen, echt niet leuk te zijn, en na twee weken kan ik iedere dag een huilende zoon ophalen. En hij is nu 's morgens al bijna niet meer naar school te krijgen.
Hebben ze op de woensdag, de ene week een juf en de andere week een andere juf. Ik zou er zelf ook druk van worden. De kinderen weten niet meer waar ze aan toe zijn. Ik denk, even die nieuwe meester een kans geven natuurlijk, maar het is nu wel zorgelijk. Wat kan ik doen? Praten natuurlijk, maar zou dat helpen?
Marie L
23-11-2009 om 08:36
Praten!
In elk geval met de directie en als het even kan ook met de meester zelf. Soms klikt het nu eenmaal niet tussen een bepaalde leerkracht en een klas en soms zijn bepaalde leerkrachten nu eenmaal niet geschikt voor hun baan. Een leerkracht hoort niet te schreeuwen in een klas en kinderen horen niet dagelijks huilend uit school te komen.
Ik hoop dat er voor je zoon een oplossing komt!
martine
23-11-2009 om 11:03
Praten!
Praten, met de leerkracht maar zéker ook met de directeur !!!! Leg de leerkracht uit hoe hij overkomt op kinderen, vraag de directeur of die kan ondersteunen - wacht niet af. En ook belangrijk : als er meerdere ouders dezelfde dingen horen van de kinderen, zorg dan dat je ook sámen je zorgen kenbaar maakt !! Wij hebben dat destijds veel te laat gedaan, en de directie nam al die losse verhalen niet op als teken dat er iets grondig mis ging in die klas. De taak van de directie was het beschermen van de leerkracht, en de ernst van de situatie werd dus door de directie veel te laat ingezien.
Tegen de tijd dat er wat veranderde (lees : de vervanger vertrok) lagen verschillende kinderen compleet in de vernieling en was de klas een complete rot-klas geworden qua sfeer. Een leerkracht kan veel kapot maken..... geloof me. Ik neem mezelf nog steeds kwalijk dat ik mijn zoon niet meer beschermd heb destijds !
Als er over de betreffende juf gepraat wordt, krijgt mijn kind nu - drie jaar na dato - nog steeds gelijk buikpijn. En ook ik zou haar zelfs nu nog willen uitfoeteren : zou ze enig idee hebben wat ze mijn kind en zijn klasgenoten heeft aangedaan ?
OK, mijn reactie is natuurlijk gekleurd door hele negatieve ervaringen, maar jij kunt nu nog wat veranderen. Wie weet staat de leerkracht er wel erg open voor, denkt hij alleen dat schreeuwen gelijk staat aan "streng zijn als je in een nieuwe klas komt" en kan alles nu nog een positieve draai krijgen.....
Martine
Speurneus
23-11-2009 om 11:59
Ken ik deze meester?
Heeft jou zoon soms mijn zoons oude meester? Lees deze draad maar even: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&usrkey=95639137973828093267&archief=1&zoek=speurneus&thread=143396&forumsel=23&forum=23&post=2297103
Allemaal problemen in groep 7, mijn verhaal staat er ook bij. Meester is gelukkig miv dit schooljaar vertrokken, maar geeft nu wel les op een andere school (dorpje in Zuidholland). Bij ons kwam het moment dat hij niet meer naar school wilde pas eind maart, dus we hebben gekozen het uit te zingen tot einde van het schooljaar. Ook omdat hij een erg leuke klas heeft en veel vrienden. Ik had met hem afgesproken dat we alle afspraken met medici onder schooltijd zouden doen, fysio, tandarts, orthopeed, orthodontist en in die laatse periode zijn er ook nogal wat lange weekenden en de mei-vakantie, waardoor het allemaal in korte stukje te hakken was. HIj werd ook nog 2 weken ziek na de meivakantie, waardoor we opeens een maand verder waren. Als dit zich had voorgedaan eerder in het schooljaar dan zou ik achteraf gezien hem naar een andere school gestuurd hebben. Een meester als deze kan een kind kapot maken. Zoon heeft zich in depressieve bewoordingen uitgelaten (ik heb geen leuk leven) en een klasgenootje heeft letterlijk gezegd dat hij dood wilde. Wat een impact het heeft merk ik nu pas nu hij een andere meester heeft. Zoon is opeens een echt gezellig en leuk kind geworden. Vorig jaar keek hij altijd boos en was altijd chagerijnig. Wel heb ik hulp gezocht bij een externe remedial teacher omdat ik van zoon tekenen kreeg dat hij veel uitleg niet mee kreeg. Op grond van zijn citoscores wist ik dat taal een zwak punt was en daarop heb ik hem laten testen. Hij bleek toch wel fors achter te lopen. Inmiddels is hij dankzij externe hulp weer bij. Sterkte!
Caillic
23-11-2009 om 12:21
Praten! (3)
Praat met directie, praat met leraar én praat met je zoon. Wees vooral bondgenoot van je zoon, laat hem niet alleen staan. Je zoon heeft gelijk, als je zo behandeld wordt, dan wil je niet naar school.
Bastet
24-11-2009 om 15:24
Mee eens
Je hoort waarschijnlijk nog maar het topje vd ijsberg,van mijn zoon hoorde ik maar een deel,bleek in de zomer na het bewuste schooljaar,ga alsjeblieft praten,wees er voor je zoon!!!
Groetjes,Bastet
Miriam
24-11-2009 om 22:47
Ik ga vrijdag praten
Jullie hebben helemaal gelijk, ik wacht het niet langer af, ik heb vrijdag een afspraak. Het is zo naar als je merkt dat je kind niet gelukkig is op school! Ik krijg er bijna zelf buikpijn van, heel vervelend. Ik houd jullie op de hoogte.
martine
28-11-2009 om 17:24
Hoe is het gegaan?
Miriam, hoe is het gegaan ? Nemen ze je (of beter : hem) serieus ??
Martine
Miriam
28-11-2009 om 21:43
Gesprek gehad
Met de juf gesproken. Ze was verbaasd dat hij niet meer naar school wilde want in de klas was daar niet veel van te merken. Dat klopt, hij is geen open boek. Hij moet erg wennen aan nieuwe leerkrachten en zal ze pas echt in vertrouwen nemen als hij zich daar veilig bij voelt. Het is nu eenmaal een supergevoelige jongen. Wel had ze gemerkt dat hij nogal vaak erg kwaad was.
Komt bij dat hij zich doodverveelt. Ze liet de grafiek van leerlingvolgsysteem zien en hij zit mijlenver boven het geemiddelde. In die klas zitten meer bollebozen en ik denk dat dat ook meespeelt, hij krijgt geen of te weinig uitdaging. In het begin van het jaar was er beloofd dat er een verrijkingsgroepje zou worden opgestart, maar daar is nog niets mee gedaan. Daar zouden ze dus volgend week mee beginnnen Andere ouders zijn ook al naar de directie gestapt hierover. In ieder geval werd ik wel serieus genomen. Ik heb ook al vaak met mijn zoon gepraat, het blijft voor hem moeilijk om precies aan te geven waarom het niet meer leuk is. Ik hoop dat het nu snel weer de goeie kant uitgaat.
martine
30-11-2009 om 08:57
Vinger aan de pols
Miriam, blijf wel de vinger aan de pols houden. De juf hier ontkende gewoon glashard dat er iets was met mijn kind, want "in de klas huilt hij niet". Het is dus al fijn dat jullie juf aangeeft dat ze het wel serieus neemt. Maar blijf de vinger aan de pols houden. Niet om je te ontmoedigen, maar ik heb erg veel gesprekken gehad waar ik met een positief gevoel uitkwam, met het gevoel dat er nu echt iets ging gebeuren..... maar op de lange termijn bleek telkens weer dat er toch niets gebeurde, er was altijd wel iets waarop gewacht moest worden of iets wat iemand anders had moeten regelen of een ander excuus - en ondertussen ging mijn kind steeds dieper. Als het te lang duurt, gewoon weer teruggaan - en nog eens, en nog eens. Als het te lang duurt gaat het namelijk ten koste van jouw kind !
Ik hoop natuurlijk voor jullie dat er nu snel dingen veranderen en dat je kind het plezier in school weer terugvindt, maar zelfs als dat het geval lijkt raad ik je aan het wel steeds in de gaten te blijven houden. Zo kun je toekomstige grotere problemen voor blijven.
Groetjes, Martine
Miriam
30-11-2009 om 21:55
Ja, dat ga ik zeker doen.
Martine, ook bedankt voor je meelevende reactie. Ik ga zeker de vinger aan de pols houden, want ook hier was er al sprake van een verrijkingsgroep aan het begin van het schooljaar en nu is het december en er is nog steeds niks gebeurd, wat dat betreft.Hij heeft nu wel een uur per week Spaans, dus dat is al een stapje vooruit.
Maar je hebt gelijk, vaak word je gewoon te lang aan het lijntje gehouden en ik wil dat mijn zoon een goede tijd beleeft op school.