Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jellien

Jellien

03-03-2009 om 22:43

Zoon gym 1 is niet te motiveren, wat nu en wat volgend jaar?

Onze zoon zit in de eerste van het gymnasium. In eerste instantie begon hij vol goede moed en deed hij netjes wat hij moest doen. Inmiddels is iedere minuut die hij aan zijn huiswerk besteed, er 1 teveel (in zijn ogen). Hij besteed naar eigen zeggen 15 tot 30 minuten per schooldag aan zijn huiswerk. Daar zijn zijn resultaten ook naar; in het tweede trimester heeft hij een zeven voor muziek gehaald en de rest hangt voornamelijk tussen de 4.7 en 5.8. Voor Latijn staat hij een drie.

Hij heeft nu toetsweek met twee repetities per dag en de verdere dag is hij vrij. Toen ik vandaag tegen hem zei dat hij een uur het ene vak en een uur het andere vak moest leren, keek hij me aan alsof ik volslagen gek was geworden. Twee uur leren... hij dacht dus van niet.

We hebben hem iets leuks in het vooruitzicht gesteld als hij een voldoende haalt en een aantal motivatiegesprekken met hem gevoerd. Tijdens zo'n gesprek is hij het met mij eens, maar daar doet hij vervolgens niets mee.

Hij is al snel in de veronderstelling dat hij voldoende geleerd heeft. Tijdens een overhoring blijkt al snel dat hij diverse dingen niet weet, maar dat wuift hij weg met "Dat wordt helemaal niet gevraagd".

Computeren is één van zijn meest favo bezigheden en dat hebben we nu ingezet als straf. Als hij deze week (weer) veel onvoldoendes haalt, mag hij niet meer computeren en tv kijken en kan hij computer en tv tijd terugkrijgen wanneer hij voldoendes haalt. We vinden dit echter geen prettige manier van doen. We stimuleren hem liever op een positieve manier, maar hoe? Hetgeen we hem in het vooruitzicht hebben gesteld vindt hij echt heel leuk, maar het is niet voldoende stimulans gebleken om meer tijd aan het leren te besteden.

En wat ons ook bezig houdt... wat doen we aan het einde van dit jaar? Dit gaat hij zo niet redden en Latijn en Grieks wil hij in elk geval laten vallen. Hij zal daarom naar een andere school moeten (zit nu op een zelfst. gym). Wij kunnen ons op zich prima vinden in zijn keuze om van school te wisselen, maar met deze istelling haalt hij ook het ook niet in een havo/vwo brugklas. Maar om hem nou van het gym naar het vmbo over te laten gaan?

Wie heeft er tips en/of ervaringen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

03-03-2009 om 23:37

Mijn oudste zoon was ook niet te motiveren. Ze zijn dan ook nog zo jong. Hij is teruggezet naar VBO en heeft daarna MBO en HBO gedaan. Toen ging het goed, hij was eerst gewoon te jong om het nut ervan in te zien. Leg je zoon uit dat zo'n omweg meer jaren op school betekend en minder keuze uit vervolgopleidingen. Misschien helpt het. En als ze echt absoluut niet willen..............

Jaymza

kaatje43

kaatje43

04-03-2009 om 08:54

Is het niveau niet te hoog?

Zou het misschien kunnen dat hij het gewoon niet kan bijbenen?

Rembrand

Rembrand

04-03-2009 om 09:08

Ja.

Hier hetzelfde laken en pak met de oudste ( nu 17 ).
Eigenlijk het verhaal van de zoon van Yaymza.
Hij is begonnen op Havo, daarna twee keer blijven zitten in de tweede klas en doet dit jaar examen VMBO-T.
Hij zit zich stierlijk te vervelen omdat het ver beneden zijn niveau is ( haalt nu opeens wel hele goede cijfers !). Daarom is hij gaan spijbelen en heeft zelfs mijn handtekening vervalst om briefjes in te leveren.
In overleg met zijn mentrix heeft hij komende week een gesprek met de leerplichtambtenaar. We hopen dat dit hem schrik zal aanjagen. Bij teveel uren spijbelen kan hij namelijk in het ergste geval uitgesloten worden van het eindexamen. Na de zomervakantie begint hij op een ict-academie. Wij zijn echter bang dat hij er niet genoeg uitdaging zal vinden vanwege het lage niveau.
Havo hierachter doen is ook geen optie. Zoon wil maar één ding, en dat is van deze school af.
Dat hij voor elk gespijbeld uur, twee uur moet terugkomen maakt hem niet uit
Zucht..............
M.

Pippin

Pippin

04-03-2009 om 09:23

Rembrand ot

Ik ken iemand die hetzelfde heeft gedaan. Hij zit nu op de ict school. Hij heeft het er prima naar zijn zin. Het is wel wat makkelijk, maar het gaat wel over dingen die hem interesseren. Hij brengt er dus eigenlijk automatisch zelf verdieping in aan. Hij moet ook al gelijk stage lopen. Heeft een leuk ict klusje ergens kunnen doen. Hij ziet nu wáárom je moet leren. Dusse er is hoop!
Pippin

Rembrand

Rembrand

04-03-2009 om 11:09

Pippin.

Dank je wel voor je opbeurende woorden.
Ik hou mij er maar vast dat dit bij mijn zoon ook gaat gebeuren
M.

Saartje

Saartje

04-03-2009 om 13:44

Praten en praten

Hoi Jellien

Ga in gesprek met je zoon. En vooral met de nieuwe school die er waarschijnlijk zal komen. Praat met hem over wat het betekent voor hem om naar het VMBO te gaan. Dan kom je in de klas (liefst met voorbeelden van oud klasgenoten) die moeilijk kunnen leren. Vertel hem dat hij zich enorm gaat vervelen, welke banen hij daarna zou kunnen kiezen.
Probeer te achterhalen waarom hij niets doet. Ziet hij al geen perspectief meer in zijn huidige klas? Probeer alvast te achterhalen welke eisen de nieuwe school aan hem zal stellen om toegelaten te worden tot 2 atheneum of 2 havo.
Wil hij toch wel zijn best doen kan je hem misschien externe begeleiding aanbieden als je het kunt betalen.
Vreemde ogen dwingen vaak en leren de kinderen ook echt effectief studeren iets wat veel middelbare scholen vergeten.

Enige eisen aan hem stellen wat betreft computertijden ed kan op die leeftijd echt geen kwaad. Mijn zoon in de brugklas mag nog steeds maar een beperkte tijd computerspelletjes doen. Ze zijn nog echt te jong om zichzelf al op te voeden.

succes

Saar

Heel herkenbaar

dit komt in mijn kennissenkring al jaren voor bij jongens van 13 (of 14, of 12). Ze doen helemaal niets in gym1. Ze kijken gewoon uit het raam (dat is dan nog bij de pre-computer gevallen).

In die gevallen was het voldoende om de brugklas op een scholengemeenschap te herhalen en vervolgens waren ze wat ouder en wijzer zodat ze het atheneum konden halen.

De gevallen die ik ken hebben allemaal ook gestudeerd uiteindelijk. Statistisch niets waard natuurlijk, maar even om je op te beuren. Ik kan me de desperate ouders nog maar al te goed herinneren. Er was niets te beginnen met die jongens. En inderdaad, zo maar een 3 voor Latijn. Dat lukt heus wel als je niets uitvreet.

Inderdaad niet allemaal recent

wat bij mijn kennissen (onder wie zowel mijn broer als mijn man) erg speelde was dat de categorale gymnasia bruggers lieten vallen als een baksteen. Er was heel weinig begeleiding voor die jongens. Een scholengemeenschap kon daar dus nog een prima leerling aan overhouden.

En de meer recente zijn geloof ik al tijdens het brugjaar overgestapt. Met een 2 voor Latijn en een coulante scholengemeenschap.

Voorzover ik weet is het een typisch jongensprobleem.

Maylise

Maylise

04-03-2009 om 16:01

Intensief begeleiden

Wat mij opvalt op de middelbare school is dat veel ouders hun kind in de brugklas wat aan laten rommelen in het begin en pas bij slechte rapporten in actie komen. Dat begrijp ik wel maar het is zo zonde omdat je dan zo een half jaar verder bent en er een achterstand is opgelopen.
Zelf ben ik er voor om kinderen juist in de brugklas vrij intensief te begeleiden. Alles overhoren, huiswerk maken onder toezicht van een ouder enzovoorts. Als blijkt dat het goed gaat en ik als ouder het vertrouwen er in heb dat kind het zelf kan laat ik het steeds meer los en geef kind steeds meer zelf verantwoordelijkheid.

In jullie geval denk ik inderdaad dat je de juiste weg nu te pakken heb wat betreft beloningen/dreigementen. Ik beloonde mijn kinderen altijd met iets leuks als ze overgingen en daarnaast nam ik ook privileges weg als dat zo uit kwam.

Wat betreft de concrete achterstanden die hij nu heeft zou ik zeggen. Jullie hebben nog vier maanden dus er kan nog wat gebeuren. Vanaf nu elke avond keihard aan de slag gaan. Dat kan onder begeleiding van een vreemde (huiswerk instituut, student die bijles geeft) of van jullie zelf. Ik zou als ouder elke dag twee uur of zo huiswerk maken met kind tot de achterstand is ingelopen.
Jullie hebben nog vier maanden dus wie weet kan je het als je alles op alles zet nog halen.

Ik weet niet of jullie zelf grieks en latijn kunnen geven (dat was voor mij een probleem, zeker met grieks) maar daar zou je dus iemand van kunnen inhuren of als je energie genoeg hebt zelf de boeken pakken en je samen met zoon de basis eigen maken. Dat heb ik in gedaan met de oudste en dat werkte zeer goed. Zoon's kennis van het grieks was natuurlijk al groter en dan mocht hij mij alles uitleggen. Daardoor kreeg hij zelf ook beter inzicht in de stof.

Voorlopig zou ik in elk geval zijn huiswerk met het samen maken en hem voor alles overhoren. Ook als hij wel overgaat en met nette cijfers zou ik dat nog een poosje voortzetten en pas als je het idee hebt dat zoon beter weet hoe hij moet leren, hoe hij moet plannen en de zelf discipline op kan brengen omdat te doen dan zou ik het wat meer los laten. Dat kan een jaar duren maar ook zoals bij mijn ene zoon zes jaar.

Maylise

kaatje43

kaatje43

04-03-2009 om 16:13

Jelien,

Heeft hij wel geleerd om te leren? De kans is groot dat hij op de basisschool niets hoefde te doen en nu wel. Maar hoe doe je dat? Kun je samen of met school een aanpak zoeken om hem te leren leren. Eventueel een huiswerkklas of zo.

Jujube

Jujube

05-03-2009 om 00:59

Soms

Soms zit het VWO er gewoon niet in, ook al kunnen ze het verstandelijk makkelijk aan. Hier een zoon in 4 Havo. Hij is begonnen met VWO+ (met latijn), maar hij haatte latijn. Daarna dus naar 2 VWO (met hakken over de sloot) en daarna na de derde (met weer veel lage cijfers die aan 't eind van het jaar nog snel wat omhoog werden getrokken). In 3VWO ging het niet goed. Veel slechte cijfers, niet gemotiveerd en erg eigenwijs. Dus na 3 VWO naar 4 Havo. En nu gaat het goed. Hij vindt het leuk, is veel meer ontspannen en haalt alleen maar voldoendes. Ook weer leuke nieuwe vrienden gemaakt in zijn klas en hij weet nu ook welke vervolgopleiding hij wil gaan doen. Voor hem is de overstap zeer motiverend geweest.
Groet,
Jujube

Eigenwijs en vmbo

Jellien, je kunt misschien ook je zoon voorhouden dat hij - juist omdat hij dingen graag op zijn eigen manier doet - maar beter zo hoog mogelijk uit kan komen: liever VWO dan HAVO, en al helemaal geen VMBO. Dat klinkt rotter dan ik het bedoel, maar ik heb dit in mijn eigen schooltijd gezien en uit reacties op dit forum (met name van Miriam Lavell) krijg ik de indruk dat dit mechanisme nog steeds zo werkt. Van VWO-ers wordt veel meer verwacht dat ze het zelf kunnen, en die worden dus veel vrijer gelaten, als ze maar op tijd komen, geen grote mond geven en redelijke cijfers halen. Ook daarna, op de arbeidsmarkt, komt een VWO'er in het algemeen sneller terecht in een baan met veel zelfstandigheid en 'regelmogelijkheden'.

VMBO'er daarentegen worden veel meer van buitenaf gecontroleerd en gedisciplineerd, en komen later ook sneller in banen met mensen boven en naast zich, waarin zelfstandig werken een stuk lastiger is.

Kortom: hoe hoger in de boom, hoe minder gezeur aan het hoofd.

Ik merkte dit vroeger zelf toen ik mijn school (ik deed gym op een HAVO/VWO scholengemeenschap) vergeleek met de Mavo waar mijn broer opzat. Wij kregen veel meer vrijheid. Mijn moeder heeft mijn broer snipperdagen toegestaan om zijn frustratie in de hand te houden en spijbelen te voorkomen, want zo'n doerak was het niet, maar het gezeur werkte hem op de zenuwen (te meer daar hij oudere zus als vergelijkingsmateriaal had).

Jouw zoon moet dus genoeg doen om redelijke cijfers te halen zodat hij van meer gezeur verschoond blijft, misschien kan je hem dat aan het verstand peuteren.

Succes ermee

Temet

Motivatie

Jellien, je zegt dat je zoon heel graag op deze school zit, dat het een heel bewuste keuze was. Bovendien zit hij in een heel leuke klas. Zijn keuze is dus heel goed uitgevallen! Bovendien is de begeleiding op school blijkbaar heel goed geregeld. De omstandigheden kunnen dus bijna niet beter zijn.
Begrijpt jouw zoon in al zijn slimheid dat de consequenties van zijn werkhouding betekenen dat hij straks zijn leuke klas zal moeten missen en zelfs van deze school af moet?
Misschien is hij op deze manier nog te motiveren???
n@nny

Laat maar...

Ik zie net dat je zoon toch al van plan was om van deze school weg te gaan. Jammer hoor, het klinkt als een school met veel aandacht voor leerlingen. Kunnen ze hem daar niet blijven motiveren? Meestal hebben gymnasia toch veel ervaring met leerlingen die onvoldoende gemotiveerd zijn of op de lagere school nooit hebben leren leren.
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.