Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pennestreek

Pennestreek

01-03-2019 om 15:27

Zoon helpen bij profielwerkstuk - hoe?

Even kort de situatie. Zoon is nu 19 en doet examen havo, op het speciaal onderwijs. Hij liep op zijn 17e vast op het regulier onderwijs (4 vwo), is door de molen gehaald en bleek autistisch, naast een al bestaande diagnose ADD. Hij is toen een half jaar thuis geweest, overspannen en depressief. Is toen in het nieuwe schooljaar gestart op het speciaal onderwijs en overgestapt van 4 vwo naar 4 havo. Dat ging en gaat goed, hij haalt nu op zijn sloffen prachtige cijfers. Maar... er is 1 ding dat hij niet kan, nooit gekund heeft ook, en dat is het maken van verslagen of werkstukken.
Voor de vakantie had hij zijn profielwerkstuk in moeten leveren. Wij hebben al vanaf de kerstvakantie hem aangemoedigd, aan het werk gezet, gevraagd hoe het ging, aangeboden om te helpen (al was het maar ernaast zitten om de focus beter vast te kunnen houden). Zijn reactie was steevast dat het allemaal best gaat, dat de docent tevreden is en dat hij geen hulp van ons nodig had. In overleg met de docent heeft hij de hoofdvraag en subvragen bepaald, en zoon heeft flink wat uren achter zijn laptop gezeten. Nu bleek drie weken terug dat hij nog nauwelijks wat op papier had staan. Letterlijk 4 A4, waarvan ook nog een inhoudsopgave. Hij had ook nog toetsen voor de vakantie en er moest nog een betoog geschreven worden voor Nederlands. Door die berg/druk/stress is hij al helemaal geblokkeerd.

Oké, nu mijn vragen. Hadden wij van school mogen verwachten dat die meer toezicht en begeleiding hadden geboden? Wij hebben al op de eerste dag van het schooljaar in het oudergesprek met de mentor aangegeven dat wij problemen voorzagen. Mentor heeft dat weggewuifd, omdat zoon "zwaar onder zijn niveau zit hier op de havo". Zoon geeft ook aan nooit iets gehoord te hebben over hoe zo'n werkstuk eruit moet zien, wat de vereisten zijn. Lijkt mij niet kloppen, maar wij hebben het ook nergens kunnen vinden. Zeker op een school voor speciaal onderwijs een vreemde gang van zaken.

Verder weet ik echt niet (meer) hoe wij zoon kunnen helpen met het maken van werkstukken. Hij kan het niet, hij slaat dicht na het verzamelen van de informatie. Hij heeft het echt wel allemaal in zijn hoofd zitten, maar hij krijgt het niet op papier. Iemand die daar nog tips voor heeft? Hij zal toch met zijn vervolgstudie ook hier tegenaanlopen ben ik bang. En het is natuurlijk zeker niet de bedoeling dat wij het voor hem gaan zitten maken. Hij moet het leren, maar hoe?

Ik vind het allemaal erg lastig. We hebben bewust besloten dit jaar hem meer los te laten, want hij is volwassen en het gaat (ging) goed. We wilden hem dat vertrouwen geven. Maar nu blijkt het dus toch niet te lukken. Ik vind het zo naar voor hem ook. Het lukt hem maar niet om hulp te vragen, om aan te geven dat het niet lukt. Hij legt de lat zo hoog voor zichzelf, vindt van zichzelf dat hij het 'gewoon moet kunnen'. En dan helpt de opstelling van die mentor natuurlijk ook niet echt. Die zei bij de rapportbespreking weer precies hetzelfde, die jongen heeft geen hulp nodig, die zit zwaar onder zijn niveau hier. Ja, cognitief misschien, maar hij zit er niet voor zijn ingegroeide teennagel. Hij heeft op verschillende vlakken echt (nog) wel hulp nodig... Hoe gaan wij nu verder?


Triva

Triva

01-03-2019 om 15:35

is het een idee

dat je iemand vindt die dit kort geleden gedaan heeft die je hiervoor gaat betalen om het samen te doen? Mijn zoon zou dat zo kunnen.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2019 om 15:43

Help hem gewoon

Ga gewoon naast hem zitten en hak de boel zodanig in subtasks op dat hij ze wel kan uitvoeren. Misschien helpt een computertool als een outline editor of een mindmap.

Als dit nou het enige is waar hij moeite mee heeft zou ik er niet zo zwaar aan tillen dat hij het helemaal zelf moet kunnen.

Pirata

Pirata

01-03-2019 om 15:43

hier

Mijn zoon zit in MAVO-4.
Ook het e.e.a. etiketten, dat zie je dus ook bij een PWS.
Het kostte hem ook enorm veel moeite iets op papier te krijgen. Toen ik voor het eerst keek was het ook zo ongeveer een inhoudsopgave en 2 halve A4-tjes. Maar ik kreeg ook te horen dat de begeleider vond dat alles prima in orde was met het plan voor het PWS.

Wat ik heb gedaan: dagelijks met hem doorgenomen wat er op papier stond. Ik heb enorm doorgevraagd over de inhoud. Daardoor kwam hij zelf wel tot conclusies. En ik heb hem gestimuleerd zijn gedachtengangen ter plekke in te tikken.
Ik heb hem ook geholpen de totale inhoud én de inhoud per hoofdstuk logisch op te bouwen. Dat je moet beginnen met een inleiding en daarna door moet gaan over details, dat was kennelijk nog niet duidelijk. Ook niet dat je zaken moet toelichten met afbeeldingen en grafieken en cijfers.
Ik heb dit allemaal gedaan onder het motto: iémand moet het je uitleggen, als je het nu tenminste toch leert toepassen, heb je er weer wat van geleerd.

Uiteindelijk heeft mijn zoon toch iets van behoorlijk niveau afgeleverd. Helaas moest hij samenwerken met iemand die dat niet heeft gedaan en geen zin had om er gezamenlijk aan te zitten. Mijn zoon heeft die ander toen min of meer gedwongen aanpassingen te doen, toen was het niveau nog steeds niet best.
Het heeft hem wel geleerd dat als je ergens moeite voor doet en je het keer op keer opnieuw doorleest en verfijnt, je zelf toch iets goeds kunt opleveren.
Bij elkaar was het toch een krappe voldoende. Nu moeten ze het ook nog presenteren...

Tango

Tango

01-03-2019 om 15:54

Ik zou dan

En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling denk ik, gewoon voor hem gaan typen. Laat hem vertellen en typ wat hij vertelt. Zo doe ik dat hier ook bij zoon op vmbo-basis. Sommige kinderen hebben dat nu eenmaal. Het zit wel in hun hoofd, maar ze kunnen het niet op papier krijgen. De inhoudsopgave is er al, die hoef je alleen maar na te lopen.

En daarnaast even aan de mentor vragen wat nu precies de bedoeling is en hoe het eruit moet zien. Want dat lijkt me ook wel handig.

mirreke

mirreke

01-03-2019 om 16:00

Pennestreek

dit is heel, heel, heel herkenbaar. Past ook heel erg bij autisme (bij jongens?). Onze zoon heeft precies hetzelfde. Ook hij vindt dat hij het gewoon maar moet kunnen.

Hij vindt het een teken van zwakte als je hulp of begeleiding vraagt, en ziet (nog?) niet in dat je zo juist tot betere resultaten komt. Het begrijp synergie (1 en 1 = 3, zeg maar) kent hij niet, of betrekt hij niet op zichzelf. En zelfinzicht komt met horten en stoten.

Onze zoon heeft externe studiebegeleiding, en dit gaat heel goed. De onderlinge afstemming is ook heel goed, zodat ik bv. even een mailtje kan sturen met bv het volgende: let op, zoon moet binnenkort die en die presentatie maken. Let even samen met hem daar en daar op.

Ook het plannen is nog een gedoe. Dus ook dat doet hij onder het toeziend oog van de studiebegeleiding.

Als ik jullie was zou ik hem voorstellen om op studiebegeleiding te gaan, en dan ook inhoudelijke, dus niet alleen maar studievaardigheden, maar ook overhoren, en het toepassen op verschillende vakken.

Je moet het denk ik ook niet brengen als hulp vragen, maar begeleiding geven. (dus wat positiever en gelijkwaardiger). Ook een promovendus heeft begeleiding nodig, bijvoorbeeld. Sterker nog: ook bekende boekenschrijvers hebben een redacteur die als het nodig is het hele boek op de schop gooit.

Overigens: dat plannen en organiseren is echt wel een belangrijk ding ook voor vervolgonderwijs. Ik had ooit een gesprek met een decaan van de HAN, en zij vertelde dat alle studenten met autisme of add bv. maar ZONDER (goede) belegeiding, het niet redden.

Het is dus zorg dat hij gaat inzien dat dit niets te maken heeft met iets niet kunnen, maar gevolg is van zijn specifieke hersenen. Goed zijn in het detail en wat minder goed het grotere geheel kunnen overzien.

En ja, ik denk dat je dit allemaal wel weet... nu hij nog...

Okay, over je vragen... dat is helaas helaas een vaak voorkomend misverstand van docenten. Als je slim bent, cognitief, zegt dat lang niet altijd wat over je uiteindelijke succes op school. Dat de docent dit roept, toont m.i. aan dat hij niet al te veel weet over autisme, helaas.
Dus ja, je mag het verwachten, en nee, ik ben bang dat het lang niet altijd wordt geboden, die begeleiding.
Vooral ook omdat je zoon eigenlijk onder niveau zit, en de docenten alleen maar zijn cognitieve vermogens zien, missen ze de rest.

Over werkstukken, ja lastig. Wat je zou kunnen doen, is voor hem een soort standaardschema maken. Ook het maken van een werkstuk kun je in een structuur gieten. En dat is wat hij nodig heeft: structuur. Ook leerbaar via studiebegeleiding bv.

Dit is een interessante link: https://www.scalacollege.nl/web/images/uploads/documenten/Werkstukkenwijzer_havo-vwo_versie_juli_2016.pdf

Onze zoon gaat nu zijn profielwerkstuk bepalen, en ik voorzie precies dezelfde problemen. Dit is echt heel vaak voorkomend en ik maak me ook al wel wat zorgen.

Maar goed, ik zou dus aanraden hem op studiebegeleiding te 'doen'. Wacht niet op school, voor je het weet is het jaar voorbij.

mirreke

mirreke

01-03-2019 om 16:05

Over samenwerken met je kind

zoals anderen dat hierboven aangaven.

In ons geval is dat absoluut onmogelijk, zoon wil het zelf kunnen. Werken met een externe partij gaat wel goed, maar met ons dus niet.

Wat zoon inmiddels wel doet is mij zijn definitieve stuk laten doorlezen, op de allerlaatste fouten bv. Als er tijd genoeg is, en een andere opbouw zou bv. handiger zijn, is het zelfs mogelijk om dat te bespreken.

Omdat dit nu op zijn eigen initiatief gebeurt, heeft hij daar wel vrede mee.

Pirata

Pirata

01-03-2019 om 17:03

mirreke

Ik moet wel toegeven dat de vonken er hier af en toe vanaf vlogen tijdens het begeleiden...
Na die vonkenregen lijkt er dan toch iedere keer iets te beklijven. Achteraf krijg ik te horen dat ie het helemaal zelf heeft gedaan...
Externe hulp accepteert de mijne ook niet. Al geprobeerd. Hij neemt iedereen in het ootje. En wij maar betalen.

Hier ook

Gelukkig accepteert mijn dochter wel mijn hulp. Ze is al heel ver gekomen met dat PWS. Tot nu toe hoefde ik alleen maar haar even aan te horen, te bespreken, en te lezen wat ze inmiddels zelf al op papier had. Maar na 3 hoofdstukken is de vaart eruit en het moet af.
Volgende week gaan we er elke dag aan zitten. Ik installeer me in haar kamer en we doen het samen tot het weer zelf gaat en ik blijf erbij, want het moet af.

mirreke

mirreke

01-03-2019 om 19:05

Pirata vonken en AnneJ

bij ons waren het explosies, echt niet te doen, het ging ten koste van mijn (want ik doe dat soort dingen, mijn partner wil/kan? dat echt niet) relatie met onze zoon. Dus dan maar externe begeleiding... En het werkt wel. Dus ik ben blij. En zoon ook, het voelt voor hem minder afhankelijk van zijn moeder (en dat snap ik eerlijk gezegd heel goed).

Wat fijn dat je dochter het toelaat. Ja, idd, het moet af.

bicyclette

bicyclette

01-03-2019 om 20:12

samen doen

Heel herkenbaar. Zoon is halverwege vorig schooljaar overgestapt van gymnasium 4 naar havo 4. Haalt nu prachtige cijfers. Maar werkstukken maken kan hij nog steeds niet. Of beter gezegd: niet zelfstandig. Ik heb er dus heel vaak naast gezeten. Om hem alert te houden (hij heeft de concentratie van een goudvis) en om steeds weer kritische vragen te stellen. En op sommige momenten heb ik ook wel eens een stukje getypt, terwijl hij citeerde wat er op papier moest.
Gelukkig is het beleid op deze school dat leerlingen het PWS alleen maken, dus er was geen gedoe met verplicht samenwerken met een klasgenoot. Iedere week moest hij een nieuwe versie naar zijn begeleider mailen, en die gaf daar dan feedback op. Dat hield hem scherp en werkte heel goed.

Een aantal klasgenoten maakt pas dit schooljaar het PWS. Een van hen had gevraagd of mijn zoon mee wilde kijken naar zijn concept versie. Ik heb de feedback gelezen die mijn zoon had gegeven, en dat maakte mij stiekem erg trots. Hij, die zelf zo had geworsteld met zijn eigen PWS, had echt constructieve en waardevolle feedback gegeven. Heel mooi om te zien.

Voorbeeld werkstuk ernaast

Als je zoon moeite heeft met het maken van een werkstuk, kan hij baat hebben aan een voorbeeld werkstuk. Zo kan hij lezen hoe een ander het aanpakt; wat een ander gebruikt en welke vragen een ander in het werkstuk aan het licht brengt. Een voorbeeld werkstuk als leidraad om zo toch zijn eigen verhaal op papier te kunnen zetten.

Hoedan

Hoedan

02-03-2019 om 11:50

Herkenbaar Pennestreek

Hier een dochter op 4vmbo-t. Afgestroomd van VWO en momenteel op wachtlijst diagnostiek aangezien ze volledig vastloopt. Afgelopen week bleek, pws moest gisteren ingeleverd, dat ze bijna niets op papier had staan. En steeds maar zeggen dat ze prima op schema lag. Ook begeleider dacht dit. Voor mij, met jouw verhaal erbij wel een bevestiging met alle andere dingen gen die spelen dat de mogelijk toch ADD/autisme heeft. Hier ben ik (ik ben momenteel volledig thuis omdat kind halve dagen naar school gaat en zonder hulp haar bed niet eens uitkomt) maandag begonnen met werkstuk in stukken hakken. Per hoofdstuk samen kijken wat er nog moest. En dit dan in de dag plotten. Niet meer dan 45 minuten werken. Dan half uur pauze. Niet meer dan halve dag aan werken. En steeds motiveren en bij de les houden want wegdromen ligt op de loer. Dit heeft geresulteerd in een werkstuk waarvan ik verwacht dat dit voldoende is. Gisteren ingeleverd. Dochter vond dat ze faalde omdat ze nu geholpen moest worden. Gedurende de week was dat ook het lastigste. Haar motiveren want ze kan het wel. Alleen zo'n werkstuk is te groot. En te onoverzichtelijk. Hier hadden ze overigens wel een heel duidelijke handleiding. Maar ik denk dat dat is omdat het vmbo is, daar worden ze toch net wat meer aan de hand genomen. Maar vraag vooral door want ik zou verwachten dat zeker op VSO men toch zou moeten zien aankomen dat lln tegen problemen aanlopen. Dus ik zou zeker denken dat je meer van school mag verwachten.
Hij zit nog in de vierde. Dus er is nog tijd. Onze dochter doet examen en zonder voldoende voor het pws zou ze niet mee mogen doen. Vandaar dat ik alles op alles heb gezet om dit nu af te ronden. Want er komt al genoeg stress aan qua examens. Dochter kan overigens hier ook alles met gemak aan, niveau is veel te laag voor haar. Maar in dir geval goed omdat ze al genoeg op haar bord heeft nu.

Bloempot

Bloempot

02-03-2019 om 17:44

Vervelend

Pennestreek, vervelend dat hij hier nu op vast loopt, terwijl het verder zo goed gaat.
Het verbaast me wel hoe het per school verschilt . Zoon is voor de zomervakantie al begonnen met zijn profielwerkstuk. Ze konden zich inschrijven op een van een 30 tal onderwerpen en er werd in een groep gewerkt. Voor en na de zomervakantie hadden ze een paar dagen dat ze hier op school aan werkten en het werd afgesloten met een avond in oktober waar alle profielwerkstukken op ludieke wijze werden gepresenteerd en waarbij de ouders werden uitgenodigd . Ik heb het hele profiel werkstuk niet gezien en begreep pas op de presentatie waar het precies over ging!! Hij had een prachtig cijfer !
Hij heeft nog een laatste toetsweek voor het eindexamen en gelukkig staat hij er goed voor.

Veel sterkte voor je zoon, hopelijk kan hij , met jullie hulp , dit snel inleveren en zich concentreren op de laatste loodjes.

mirreke

mirreke

02-03-2019 om 18:02

Hoedan

Ik denk dat de zoon van Pennestreek in 5 havo zit. PWS inleveren is in de eindexamenklas. Dus er is niet veel tijd meer.
Ik zou echt niet wachten op school, Pennestreek. Je hebt wel recht op begeleiding, maar dat zegt niet dat dit ook allemaal snel in gang wordt gezet.

Pennestreek

Pennestreek

02-03-2019 om 20:42

Aan de slag

Natuurlijk gaan we niet op (een reactie van) school zitten wachten. We zijn met zoon aan de slag gegaan, hebben een planning gemaakt en als het allemaal meezit heeft hij dan woensdagavond iets dat min of meer klaar is om in te leveren. Dan moet er nog feedback komen van de docent, moet hij aanpassingen doen en dan moet het 22 maart naar de examencommissie. Hij zit overigens inderdaad in 5 havo, dus uitloop is er niet.

Vandaag ook een mail op pootjes gestuurd naar de mentor en begeleidend docent. Zij hebben volgens zoon wel af en toe gevraagd hoe het ging, en of zoon nog hulp nodig had. Waarop zoon (natuurlijk) antwoordde dat het goed ging en dat hij geen hulp nodig had. Maar als ze ook maar even mee hadden gekeken hadden ze beter geweten.
En we hebben dus juist omdat zoon moeite heeft met werkstukken en hulp vragen dit aan het begin van het jaar allemaal uitdrukkelijk besproken. Vreselijk frustrerend om hem nu weer af te zien glijden, hij is weer somber, teruggetrokken. Hij vindt dat hij faalt, is ineens bang dat hij zijn examen niet haalt. Echt zo triest. Het ging net zo goed... Ineens snappen we ook waarom zijn enthousiasme bij het zoeken van een vervolgopleiding verdwenen is. Hij denkt dat hij het toch niet haalt/kan.

Ach, ik ben zo boos, ook op onszelf, en gefrustreerd. Dachten we het juist goed te doen, door wat minder ‘curlingouders’ te zijn, blijkt dat we toch op het verkeerde (en best een cruciaal) punt hebben losgelaten.

Zo, jullie zijn weer bijgepraat, ik ga weer verder met de inleiding 😉.

mirreke

mirreke

03-03-2019 om 03:20

Pennestreek

Iedereen doet z'n best. Jullie doen je best, en je zoon doet z'n stinkende best! Ga niet teveel boos en gefrustreerd zijn, het kost alleen maar energie en brengt niets (en ja, ik heb hetzelfde nu hoor, met jongste en school..., maar dat is weer een ander verhaal).

Wat nu heel fijn is, is dat je zoon zich nu wel laat helpen door jullie. Dit is een leermoment, voor hem en voor jullie. Enne, heel herkenbaar dit. Eerlijk gezegd kun je er beter nu tegenaan lopen, dan tijdens een studie met vaak bindend studieadvies en dergelijke...

Bloempot

Bloempot

03-03-2019 om 08:18

Relativeren

Ik zou hem inderdaad ook helpen, het zal een opluchting zijn als het is ingeleverd.

Bij onze school is het cijfer voor het profielwerkstuk trouwens een onderdeel van andere vakken. Het eindcijfer is een gemiddelde van vakken als levensbeschouwing , maatschappijleer en CVK. Dus een minder goed cijfer voor het proefielwerkstuk hoeft geen drama te zijn. Het hoeft al helemaal niet te betekenen dat hij het dan niet haalt. Misschien is dit bij jullie op school anders? Ik snap ook dat een beetje relativeren bij jullie zoon niet helpt!

Over volgend jaar zou ik me nu nog geen zorgen maken, eerst deze hobbel.

Hoedan

Hoedan

03-03-2019 om 11:28

Sterkte en Succes Pennestreek

Herkenbaar: dat.van hoe hebben we dit kunnen missen. Maar: er is nog tijd en jullie kunnen het samen doen. Stapje voor stapje. Jij weet nu wat er moet gebeuren en kan zoon helpen. lWat me wel zorgen baart is dat een VSO dit niet beter in de smiezen houdt.

Pennestreek

Pennestreek

03-03-2019 om 11:57

Leermoment

Ja, maar dat leermoment komt voorbij bij ieder werkstuk, en elke deadline 😉. Alleen, het beklijft niet hè?! ASS en ADD, lastige combi...

Ik ben wel apetrots op hem dat hij gisteren na een hele dag werken uit zichzelf extra Ritalin heeft genomen, en zelf aan de slag ging. En ook nog na 10 minuten zachtjes vanachter zijn laptop om hulp vroeg. Dus we hebben lekker samen zitten werken en echt wel wat bereikt. Ik geloof dat hij nu weer wat hoop krijgt, en dat komt de motivatie meteen ten goede!

Bloempot, het is niet allesbepalend, maar ik weet niet wat er zou gebeuren als hij niets inlevert, ik denk dat hij dan uitgesloten wordt van het examen, dus in die zin kan hij er zeker op zakken.

Hoedan, dat begrijpen wij ook niet. We hebben er nota bene al twee keer nadrukkelijk op gewezen dat e problemen voorzagen en hulp gevraagd. Dat werd weggewuifd. In het document kunnen we zien dat de docent op 19 december voor het eerst en laatst heeft meegekeken en commentaar toegevoegd. We zijn nu ruim 2 maanden verder en de deadline is verstreken. Ik vind het echt schandalig, zéker voor een VSO. Op een reguliere school wordt een leerling toch ook begeleid?

18+

@Hoedan, bij lln van 18 jaar en ouder lijkt dat contact tussen school en ouders voorbij. Zo worden ouders ook niet meer benaderd wanneer een ll van 18 of ouder spijbelt want de ll is ‘volwassen’.
De vso heeft hem meerdere keren gevraagd, zo hebben ze aan hun zorgplicht voldaan.
Als de jongen jonger was, hadden ze wrs wel de ouders een mail gestuurd.

Dat werkstuk moet de deur uit. Dan kan hij zich weer focussen op zijn examen en het diploma halen. Pennenstreek schreef eerder dat hij mooie cijfers haalde. Daar moet hij in blijven geloven. Hij heeft laten zien dat hij dergelijke tentamens aan kan.

Pennestreek

Het pws is idd onderdeel van het zogenaamde combinatiecijfer. Daar zitten voor de havo in ieder geval ckv en maatschappijleer bij in. Kan meer zijn ( bv godsdienst). De meeste scholen hanteren wel een minimumcijfer voorcde verschillende onderdelen vh combinatiecijfer. Op de schoool waar ik lesgeef moet je minimaal een 4 hebben op elk vd 3 onderdeel. Maar dat is geen wettelijker regel. In het pta boekje vsn de school vsn houw kind staat precies hoe het daar geregeld is. Overigens geldt op mijn school dat als je pws bv te laat wordt ingeleverd of bever beneden peil is dat je het dan alsnog mag afmaken / verbeteren, maar het maximaal te behalen cijfer is dan wel een 5. Maar met voldoendes op ckv en ma leer maakt dat allemaal bietZiek het p

Te snel op verzenden gedrukt..l

Maar met voldoendes op ckv en ma leer maakt dat allemaal niet zoveel uit. Maar lees het pta boekje!! Dan weet je precies hoe het werkt. Dat boekje heb je ergens liggen, of het staat op de school-site!

Ingrid

Bloempot

Bloempot

03-03-2019 om 16:24

Reactie

Ik bedoelde natuurlijk niet dat er niets ingeleverd hoeft te worden. Maar het cijfer is onderdeel van verschillende vakken. IngridT kan het beter uitleggen dan ik .

Ik begrijp dat jullie goed bezig zijn, het komt allemaal goed !

Hahaha bloempot

Ik kan het vast beter uitleggen. Maar jemig, wat heb ik slordig getypt zeg. Hoop dat pennestreek er toch iets van kan maken....

Maja

Maja

04-03-2019 om 11:55

ook hier

in het verleden problemen mee ondervonden.
Verplicht samenwerken in een tweetal en het al niet eens kunnen worden over het onderwerp. Samenwerking waarbij beide deelnemers hun standaard op een totaal ander niveau hebben liggen.
Vervolgens een begeleider die verwacht een PWS op VWO-niveau waar HAVO gedaan wordt en geen begeleiding geeft, geen duidelijkheid over bijvoorbeeld lettertype, grootte en dergelijke.

Alles bij elkaar heeft het ons heel wat avonden gekost.

Grappig genoeg moest ze het jaar daarna wekelijks een labjournaal schrijven, en dat ging (na de eerste keer met een klasgenoot samen) wél goed.

Verslagen maken blijft, bij vrijheid van onderwerp, wel een dingetje: als er een voorbeeld of duidelijkheid is, lukt het wel. Echter met de vraag "schrijf een verantwoordingsverslag" waarbij verslagvorm en criteria niet zijn uitgelegd en er (omdat school voor het eerst met deze vorm werkt) geen voorbeelden zijn, kan ze nog steeds niet goed uit de voeten.

Pennestreek

Pennestreek

04-03-2019 om 12:09

Update

Gisteravond weer hard gewerkt, dit keer met man (die natuurkunde heeft gedaan, dus ook inhoudelijk bij kan dragen, waar mijn kennis beperkt is tot het Nederlands...). Er begint schot in te komen!

Ik ben heel benieuwd naar de reactie van school. Het cijfer voor het PWS is niet allesbepalend (idd onderdeel van een combinatiecijfer, samen met o.a. zijn werkstuk voor maatschappijleer vorig jaar), maar niet inleveren betekent wel terugtrekken voor het eindexamen. Dus in die zin wel uitermate belangrijk. In het examenboekje staat dat de leerling zelf verantwoordelijk is voor het op tijd inleveren. Maar er staan geen cijfermatige consequenties benoemd voor te laat inleveren. We hebben nu de schooldeadline gemist, maar we hebben gelukkig nog even voor het definitieve stuk naar de examencommissie moet, het gaat wel lukken voor die tijd.

Maar waar het mij om gaat is de gebrekkige (lees: geen) begeleiding voor een leerling op het speciaal onderwijs, waarbij nog nadrukkelijk is aangegeven dat hij juist op dit onderdeel die begeleiding echt wel nodig heeft. Ik vind het echt heel raar dat school die begeleiding niet biedt. Hij zal toch ook de enige niet zijn die er moeite mee heeft.

En inderdaad Maja, zijn er duidelijke richtlijnen, dan komt hij al een stuk verder. Maar meer dan dat er een logboek (helaas, natuurlijk niet bijgehouden) bij moet en er tenminste 80 uur aan besteed moet zijn heeft zoon niet meegekregen. Nou ja, ik hoop dat school in ieder geval even laat weten wat er verwacht wordt, en dat de begeleidend docent even inhoudelijk meekijkt, dan kunnen we nog wat bijschaven. Het zou toch wel fijn zijn als je ergens 80 uur in stopt, het ook wat oplevert...

Pennestreek

Pennestreek

04-03-2019 om 12:17

IngridT/Flanagan

Ingrid, ik kwam er wel uit hoor . Idd, op alle onderdelen van het combinatiecijfer minstens een 4. Tenminste, in het boekje staat dat er geen 3 in het cijfer mag voorkomen, waarop zoon reageerde dat een 7,3 dan blijkbaar ook niet mag ?? .

Flanagan, klopt, hij is volwassen, dus wij worden niet meer automatisch op de hoogte gehouden. Kunnen ook niet meer in Magister. Dat is nog tot daar aan toe, maar volstaan met vragen hoe het gaat vind ik geen begeleiden. Onze ervaringen met deze school waren vorig jaar ontzettend positief, maar ik begin te denken dat dat aan de mentor en orthopedagoog lag. De mentor van vorig jaar vroeg door, en keek mee. En nam als ze dat nodig vond, na overleg met zoon, contact met ons op. Zelfde gold voor de orthopedagoog. Maar die is weg en bovendien gaat het hartstikke goed met zoon, dus ik snap dat die orthopedagogen zich beter bezig kunnen houden met de leerlingen die dat wel nodig hebben. Maar het contrast met dit jaar is enorm groot. Heel jammer, want hij is er echt nog niet!

Pennestreek,

Gelukkig staat je zoon positief tegenover jullie hulp in plaats van in de ankers gaan.
Mijn reactie over volwassenheid is zeker geen verwijt naar je zoon; puur uitleg hoe scholen erin kunnen staan.

Zou een gesprek met de zorgcoördinator niet op zijn plaats zijn? Als de mentor het te druk heeft, zal de zorcoördinator de lln die buiten schot raken, anders moeten opvangen.
Niet alleen vanwege het werkstuk maar ook met oog op het eindexamen.

Hier kregen de lln trouwens een vaste docent als praatpaal. De lln mochten zelf uitkiezen wie ze als begeleider wensten. Maar daar hadden ze wel regelmatig werkbesprekingen mee en moesten ze laten zien hoe ver ze waren en wat de planning was voor de daaropvolgende weken. Nu hebben jullie die taak op je genomen. Hopelijk komt er een mooi cijfer uit. Focus verder op het examen.

Evenie

Evenie

04-03-2019 om 13:27

Vierkant rooster

Hier dreigde de toch al niet florissante schoolloopbaan van zoon met V-P ravijn te stranden op het PWS. Toen D-day naderde heb ik school verzocht om een vierkant rooster (= van 8.30 tot 16.00 op school). Dat verzoek werd ingewilligd. Geen flauw idee meer wat hij er uiteindelijk voor gehaald heeft. Na jaren trekken en duwen waren we op een punt beland dat het niet meer uitmaakte WAT er werd ingeleverd, maar DAT er werd ingeleverd. Want inderdaad, de onderlijn is laag en uiteindelijk telt het amper mee

HBO begon zoon met een vliegende start, maar naarmate de opleiding minder gestructureerd is loopt hij weer tegen dezelfde problemen aan.

Maja

Maja

04-03-2019 om 13:53

Evenie

Dat jaren trekken en duwen herken ik wel.
Wat ik vragen wil: hielp vierkant rooster? Bij ons nl niet. Hier moest er letterlijk iemand continue naast haar zitten en de aandacht terug halen. Alles maar dan ook alles moest wijken, want zelfstandig, in een gedwongen onderwerp zonder duidelijkheid dat werkte niet.

Het zorgt/zorgde hier regelmatig tot flinke botsingen en buien... kind in mineur, wij in onweersstemming.

Op dat moment nog geen diagnose (anderen, verschillende mensen gevraagd) signaleerden de problemen niet (nee, logisch, die ondervingen wij), later wel diagnose (o.a. ook v-p kloof, ad(h)d), maar niet te extreem zodat school niet handelde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.