Bianca1970
22-04-2010 om 16:50
Zoon in groep 5 laten zitten of niet
Hoi,
Ik weet dat ik de 100ste ben die over dit onderwerp begin, maar ik wil toch graag jullie mening over het volgende:
Zoon is septemberkind en van nature nog best speels.
Hij gaat met plezier naar school en zit nu nog in een klein groepje (19 kinderen) dit wordt in groep 6 sowieso anders ivm ander pand en kinderen van een andere locatie worden dan samengevoegd. Zijn maart-rapport bestond voornamelijk uit C's met een enkele D en B. Hij leest op niveau Avi 5 instruktie dus hij beheerst AVI 5 nog niet.
DLE'achterstanden:
begrijpend lezen -/- 2 maanden
rekenen -/- 5 maanden
spelling -/- 2 maanden
Technisch lezen -/- 9 maanden
Mocht hij blijven zitten, dan wil ik hem in groep laten plaatsen waar hij al diverse vriendjes heeft. Het zal dus even best rot voor hem zijn maar sociaal zal hij snel gewend zijn.
Vraag is dus, maar het echte antwoord weet niemand, waar doe je goed aan ? Even wat rust gunnen voordat groep 6 met huiswerk en al losbarst of toch over laten gaan en thuis flink extra gaan begeleiden ? Deze school laat in principe na groep 5 niet meer doubleren dus ik kan niet nog een jaar aankijken als ik hem zou willen laten zitten.
School wil hem in principe over laten gaan, ik heb zojuist een gesprek gehad met meester en intern begeleider. Ze willen hem dan wel extra begeleiden in groep 6
En wie heeft het laatste woord : school of ouders ?
Nou, ik hoop dat jullie zinnige tips en ideeen hebben want zoals Kruyff al zei: Elk voordeel heb zijn nadeel,
en zelf weet ik niet meer waar ik goed aan doe.
Groetjes
Bianca

Yta Chalne
22-04-2010 om 17:15
Voor wat het waard is...
..mijn mening dan: ik zou groep vijf laten doubleren (maar uiteraard ken ik jouw kind niet). Groep vijf is veel moeilijker dan groep zes, en het legt de basis voor de verdere schooljaren, dus maanden achterstand is onplezierig. Over laten gaan met extra werk/ begeleiding is nuttig als je denkt dat het een kwestie is van simpelweg minder goed kunnen leren, daar helpt geen extra jaar tegen.

Dees *
22-04-2010 om 22:57
Ik heb gehoord dat
Groep 5 weer een nieuwe stap in de schoolcarriere is. Minder structuur en meer zelfstandig werken, onoverzichterlijker enzo dus. Dat is mij verteld, en er is mij bijverteld dat groep 5 daarom dus een groep is waar kinderen met een etiketje nogal eens dreigen vast te lopen.
Wij wachten het maar af, dochter zit nu in groep 4.

M Lavell
22-04-2010 om 23:38
Wat wil je verhelpen?
Bianca, je moet je vooral afvragen wat je wil bereiken. Zittenblijven heeft een vervelend nadeel op de toetsscores. Nu heeft hij in groep 5 een achterstand. Stel dat als hij die groep overdoet, hij die achterstand inloopt. Dan nog zullen de DLE toetsen verraden dat hij is blijven zitten. In 40 maanden onderwijs heeft hij er maar 30 gehaald. Achterstand 10 maanden.
"School wil hem in principe over laten gaan, ik heb zojuist een gesprek gehad met meester en intern begeleider. Ze willen hem dan wel extra begeleiden in groep 6 "
Inderdaad. Vanaf groep 6 wordt er veel meer met eigen leerlijnen gewerkt. Hij kan dus (theoretisch) op zijn eigen niveau door.
Ik zou hoe dan ook toch wel kromme tenen hebben over de vraag wat de school zoal gaat bieden. Ik vind dat men nogal laat is met het aan de bel trekken. Dat scholen vanaf groep 5 ineens gretig zijn met door laten stromen (itt tot kleutergroepen) hangt ook nog wel eens samen met een soort fatalisme. Geen eer meer aan te behalen.
Maar groep 5 overdoen zonder verdere extra ondersteuning gaat ook niet zoveel opleveren. Ik zou dus sowieso een beetje gaan snuffelen naar wat jullie zelf nog kunnen bereiken met hem en met school goede afspraken maken over wat hem geboden word (handelingsplan + regelmatig evaluatie).
Bianca:"En wie heeft het laatste woord : school of ouders ? "
Dat is een lastige. Een jaar extra school kost extra geld. Eigenlijk beschikken burgers daar nooit zelf of naar wens over. Daar gaat per definitie het bevoegd gezag, in dit geval de school over.
Daar is wel een uitzondering op. Je kunt eind groep 8 beslissen dat hij nog een jaar basisschool moet doen. De wet geeft ouders expliciet een stem bij het van school gaan of niet.
Groet,
Miriam Lavell

Bianca1970
23-04-2010 om 13:00
Hij krijgt al extra begeleiding
Hoi,
Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Ik ben vergeten er bij te zetten dat ze hem nu zeker niet laten zwemmen. Al sinds eind groep 3 (daar is ruimte voor in de kleine groep met 19 kids) lezen de leerkrachten extra met hem en krijgt hij aandacht voor spelling en technisch lezen. Hij wordt dan regelmatig uit de klas gehaald voor RT.
Ik denk zelf dat hij wat steviger in zijn schoenen staat als hij blijft zitten + dat hij dan meer leeservaring heeft waardoor de zaakvakken in de hogere groepen voor hem ook goed te doen zijn. Maar inderdaad, in hoeverre wordt hij bij de eindtoest afgerekend op zijn doubleren..bestaat daar een formule voor ?

M Lavell
23-04-2010 om 13:36
Formule
"Maar inderdaad, in hoeverre wordt hij bij de eindtoest afgerekend op zijn doubleren..bestaat daar een formule voor ?"
Ja. Die DLE toetsen passen die formule toe.
DL is didactische leeftijd en drukt het aantal maanden onderwijs dat de leerling heeft gehad uit. Voor elk schooljaar 10 maanden. Tellen begint vanaf groep 3. Eind groep vijf is er dus een DL van 30. Doet je zoon dat jaar nog een keer, dan is er een DL van 40 (hij heeft 40 maanden didaktisch onderwijs gehad).
DLE is didaktische leeftijd equivalent en vergelijkt met wat kinderen met vergelijkbare didaktische leeftijd scoren. Eind groep drie scoren kinderen 10. Eind groep 5 30. Als DL en score gelijk zijn, dan is er geen achterstand. Als jouw zoon aan het einde van de tweede keer groep 5 conform groep 5 scoort, 30 punten, dan is er wel een verschil. Zijn didactische leeftijd is dan namelijk 40. Zijn achterstand dus 10 maanden.
En daar ligt meteen het probleem van zittenblijven. Je bevestigt feitelijk de al bestaande achterstand.
Ik zou als ik jou was toch op zoek gaan naar andere ondersteuning. Wat de school doet, helpt niet. Is hij dyslectisch of komt hij met andere hulp toch tot lezen?
Ik denk niet dat nog een keer een jaar dezelfde methode toepassen ineens een doorbraak zal veroorzaken.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje
23-04-2010 om 14:56
Hier niet hoor
"DLE toetsen staan wel in het onderwijskundig rapport dat je kind meekrijgt bij het verlaten van de basisschool"
Hier niet hoor! Is dat echt gebruikelijk?

Bianca1970
23-04-2010 om 16:41
Zoveel mensen zoveel meningen
Hoi,
zo zie je maar, de een ziet het sus de ander zo.
Ik neig zelf ook naar doubleren, maar als school aangeeft dat ie wel mee kan naar groep 6, dan ga je toch twijfelen aan je gevoel. Ik hoor ook wel mensen om me heen waarvan het kind ook steeds met hakken over de sloot naar de volgende groep ging, maar die in groep 6 en vooral 7 grote moeite krijgen...en spijt van het niet-doubleren hebben. Ik ga in ieder geval mijn oor nog even goed te luister leggen bij mensen die in het onderwijs zitten, eens kijken wat zij er van zeggen.
In ieder geval heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe. En ik sta uiteraard open meer reacties !

Bianca1970
23-04-2010 om 16:46
Miriam
Hoi,
ik was nog even vergeten te vermelden dat hij niet dyslectisch is.. Hij leest ook wel maar ziet het echt als moeten, voor hem is er weinig lol aan. Ben nu bezig met een boek uit de Dolfje Weerwolf serie en dat vind hij wel erg spannend. Hij leest eerst zelf een hoofdstuk voor en daarna lees ik er 1 of 2 voor. Dat voorlezen vind ie heerlijk !

M Lavell
23-04-2010 om 17:02
Dilemma
Cobi:"maar ze worden niet doorberekend in de uitslag van de eindcito. Dat staat echt los van elkaar "
Dat klopt helemaal.
Maar het staat niet los van het schooladvies. DLE toetsen zijn de toetsen die (mede) de toelaatbaarheid tot het LWOO of praktijkonderwijs bepalen.
Het dilemma is eigenlijk als volgt: Als je denkt dat je kind nog ruime onderwijswinst te halen heeft voor de eindcito (het zou inderdaad ook nog een havo advies kunnen worden), dan is extra tijd nemen niet zo'n slecht idee.
Trekt hij bij naar iets onder het gemiddelde (vmbo-k), dan zou zittenblijven het schooladvies negatief kunnen beinvloeden (de DLE score geeft hem een grotere achterstand).
Bestaat de indruk dat hij alleen maar verder wegzakt, dan maakt het niet uit. Dan is nu eigenlijk al duidelijk dat hij aanstuurt op LWOO onderwijs.
Ik zou van de school willen weten of zij daar al een idee over hebben. Bestaat die laatste indruk, dan zou ik hem zeker niet over laten gaan. Want dan laten ze hem wel bungelen. Ik zou dat extra jaar dan gebruiken om zelf te kijken wat er nog uit te halen is.
Groet,
Miriam Lavell

Bianca1970
23-04-2010 om 17:29
Miriam
Hoi,
zeer interessant stuk, je vorige posting.
Begrijp ik het goed als ik het zo stel:
eindadvies: Havo, dan zou nu zitten blijven goed kunnen zijn
Eindadvies: VMBO K : nu niet blijven zitten
Eindadvies: LWOO : nu wel blijven zitten.
Zelf denk ik dat hij wel te goed is voor LWOO, ik schat hem nu in op VMBO B-K of misschien zelfs TL
Groetjes
Bianca

M Lavell
23-04-2010 om 17:52
Dan zou ik het niet doen
Bianca:"Zelf denk ik dat hij wel te goed is voor LWOO, ik schat hem nu in op VMBO B-K of misschien zelfs TL"
Met die inschatting zou zittenblijven nadelig kunnen uitpakken. Leerlingen met een vmbo-k advies vertonen enige achterstand op de DLE scores (paar maanden). Komen er door zittenblijven bij jouw zoon tien maanden bij, dan is het automatische gevolg dat ie wegzakt naar LWOO of praktijkonderwijs.
Er zit wel een gevaar aan dit gegok op de toekomst. Hij zou ook gewoon een laatbloeier kunnen zijn en alsnog op stoom kunnen komen. Blijf daarom proberen om hem op te krikken, vooral het leesniveau.
Ik begrijp dat je zelf een goede indruk hebt van de school. Ik kan daar verder niks van zeggen, maar ik heb niet zo'n goede indruk van bijles vanaf groep 3 en nu nog steeds 9 maanden achterstand bij lezen.
Kennelijk is die bijles niet zo effectief. Probeer iets anders.
Dit draadje al eens gelezen? http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=sleeplezen&thread=154187&forumsel=23&forum=23&post=2491830
Groet,
Miriam Lavell

Bianca1970
23-04-2010 om 18:55
Taalachterstand
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik ga in de komende vakantie maar eens flink aan de slag met lezen en zal hem ook aansporen op school beter zijn best te doen.Volgens leraar is hij bij toetsen vaak als eerste klaar, waarschijnijk met het doel dan snel andere dingen te gaan doen, tekenen/woordpuzzel etc. Hij maakt dan onnodige fouten (aldus de leraar) Hierin herken ik mezelf wel....
Wat ik nog vergat te vermelden is dat hij als peuter al een taalachterstand had en op leeftijd van 4/5/6 jaar logopedie heeft gehad. Er is geen aanwijsbare reden voor die taalachterstand en nog steeds maakt hij regelmatig kromme zinnen.
Groetjes
bianca

cqcq
24-04-2010 om 08:45
Lwoo
LWOO of leerwegondersteunend onderwijs hoeft niet beslist een laag VMBO niveau te zijn. In principe mag LWOO aangeboden worden op alle VMBO niveau's (dus ook op TL).

M Lavell
24-04-2010 om 09:57
Lichte irritatie
Ja, het kan altijd hoger. Zelfs havo of vwo wordt (sporadisch) wel aangeboden met LWOO.
Ik weet niet precies waarom, maar dit soort verwijzingen naar 'het kan altijd hoger' irriteren me een beetje. Er zijn ook leerlingen die gewoon vmbo-k of vmbo-b halen. Dat is hun eerlijke beste kunnen. Dat is geen te remedieren aandoening. Het is gewoon zo en het leidt op tot eerlijke arbeid.
Zo'n kind kan door zittenblijven wel nog verder wegzakken. Dat ligt dan niet aan het niveau van het kind, maar aan het aanbod.
Er zijn kinderen die boven het instructieniveau van hun leerjaar uit kunnen stijgen. Voor hen kan zittenblijven iets opleveren zonder dat dat hen schade oplevert. Er zijn ook kinderen die altijd onder het aanbod blijven dat ze krijgen. Dat is helemaal niet erg, maar dat betekent wel dat zittenblijven ze feitelijk op een achterstand zet, juist omdat dat aanbod door zittenblijven verlaagd wordt.
Dat wordt met die extra opgedane achterstand geen vmbo-t, maar vmbo-b met LWOO en als dat even hapert zelfs praktijkonderwijs.
Dat leidt op voor de Wajong.
Gezien de informatie die Bianca geeft hou ik er rekening mee dat het hier om een leerling gaat die niet in staat is om uit zichzelf boven het aanbod uit te steken.
Dat is niet erg, maar vereist wel enig realisme.
Groet,
Miriam Lavell

reina
24-04-2010 om 14:58
Miriam (ot)
"als dat even hapert zelfs praktijkonderwijs.
Dat leidt op voor de Wajong." Even een nuancering: Pro kan 'opleiden voor wajong', maar ook tot 'gewoon' werk of tot AKA, waarna evt mbo - 2 mogelijk is.

M Lavell
24-04-2010 om 15:04
Afhankelijk
Reina, je nuancering vereist een nuancering. In theorie kun je wel doorstromen naar mbo, maar dan moet je wel een mbo vinden die je wil hebben.
Dat is niet eenvoudig.
Dat praktijkonderwijs tot wajong opleidt, komt _niet_ omdat die leerlingen zo vaak niks kunnen. Het komt omdat ze geen andere opleiding gegund wordt (geen opleiding wil ze hebben) én omdat ze niet beschermd worden door de leerplicht/kwalificatieplicht.
Ze worden er lieflijk van ontheven.
Yeah, right.
Groet,
Miriam Lavell

Geerke
24-04-2010 om 16:47
Bianca
Ik heb alleen je startposting gelezen. Kan er niet veel over zeggen omdat ik je kind niet ken. Maar alleen op basis van wat ik zo lees zou ik het niet doen. De achterstanden zijn niet zo onoverbrugbaar. Ze moeten hem dan wel goed begeleiden in groep 6 maar die toezegging heb je al.

reina
24-04-2010 om 17:13
Miriam
Gelukkig zin er ROC's die samenwerken met praktijkonderwijsscholen en er zijn steeds meer Pro-scholen zijn die tot AKA opleiden voor die leerlingen die dat aankunnen, dan hebben ze niveau 1 al behaald en kunnen ze zo mogelijk doorstromen naar niveau 2. Ik ken de landelijke cjfers niet, weet het alleen van de scholen in de omgeving, daar is de mogelijkheid er gelukkig wel.

Bianca1970
25-04-2010 om 09:32
Allemaal bedankt
voor jullie postings. Het was me voorheen niet duidelijk dat blijven zitten een slechte invloed had op het eindadvies. Ook hoe het zit met DL en DLE wist ik niet.
Ik zal meer met hem gaan lezen en ik hoop dat we dan na de meivakantie verbetering zien. Dan kan hij toch doorstromen naar groep 6.
Groetjes
Bianca

cqcq
25-04-2010 om 21:14
Waar is dat havo/lwoo?
Miriam schreef:
"Ja, het kan altijd hoger. Zelfs havo of vwo wordt (sporadisch) wel aangeboden met LWOO. "
Weet jij waar dit aangeboden wordt? Was er laatst vanwege een hele andere reden namelijk naar op zoek. Wettelijk bestaat het namelijk niet: havo met LWOO of VWO met LWOO. Scholen die het toch aanbieden moeten dus een constructie verzinnen waarbij het toch past in de wet op het voortgezet onderwijs. Ben benieuwd hoe scholen dat geregeld hebben.
('t is trouwen wèl krom geregeld, als je kind slim is, maar vanwege beperkingen het niet red op het VWO en de havo, maar ook niet in aanmerking komt voor een indicatie voor het speciaal onderwijs, dan rest er alleen maar VMBO met LWOO, is echt een lacune in het onderwijsbestel (en ik vermoed 1 van de redenen dat het cluster 4 voortgezet onderwijs zo snel groeit)).

M Lavell
25-04-2010 om 22:10
Dat wisselt
cqcq, ik hou dat niet bij. Het wisselt nog al namelijk. Den Haag had een school die dat deed. Ze hadden zelfs een landelijk project i.s.m. de Wereldschool, waar leerlingen op een LWOO school (in beginsel een vmbo afdeling) via afstandsonderwijs en extra begeleiding alsnog havo of vwo konden doen.
In Eindhoven bestond een autiklas havo/vwo.
Maar of dat allemaal nog steeds bestaat weet ik niet. En welke nieuwe initiatieven er zijn ook niet.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
25-04-2010 om 22:16
Nee den haag niet...
Ik vermoed dat je daar de Pleysierschool bedoeld, en dat is speciaal onderwijs (cluster 4). Dus dat is geen LWOO. Datzelfde geldt ook voor de meeste autiklasjes, ook daar gaat het meestal om cluster 4 scholen (of eventueel cluster 3).
Wat ik echt zoek zijn scholen die LWOO op een hoger niveau dan VMBO-t aanbieden. Ik heb gehoord dat het zou bestaan, maar heb nog geen school gevonden die het daadwerkelijk aanbiedt.

cqcq
25-04-2010 om 22:21
Eindhoven ook cluster 4
Ook de auti-klas die ik in eindhoven kan vinden is cluster 4 onderwijs: http://www.pleinschoolhelder.sghetplein.nl/tableaux/index.php

M Lavell
25-04-2010 om 22:24
Precies zo
Ik heb er wel eens een gevonden. Maar die verdween weer in thin air. Het zijn steeds maar zeer lokale initiatieven en schijnbaar afhankelijk van een bevlogen leerkracht.
Er zijn scholengemeenschappen die niet een aparte LWOO klas voeren, maar die leerlingen met extra begeleiding mee laten lopen met de gewone klassen.
Ook in die constructie ben ik wel havo/lwoo tegengekomen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
25-04-2010 om 22:32
Overigens....
De doelgroep van LWOO is leerlingen met een achterstand van.. veel (is het meer dan 1,5 jaar?). Het doel is om die leerlingen boven het praktijkonderwijs te houden met extra hulp. LWOO heeft geen algemeen doel om leerlingen op hun capaciteitsniveau te houden met extra ondersteuning.
Wie faalt 'mag' een niveautje lager.
Havo lln hebben geen onderwijsachterstand ten opzichte van het minimumniveau. LWOO/havo is een constructie die voor een enkele leerling even kan, tot de volgende indicatieronde.
Groet,
Miriam Lavell

LWOO
26-04-2010 om 10:34
Eindhoven voor cqcq
In Eindhoven zit een LWOO school (Antoon Schellens) waar ze naast alle VMBO richtingen ook VMBO-T+ bieden, dat is HAVO niveau, alleen mogen ze het zo niet noemen. Is 2 jaar LWOO en daarna doorstroom naar regulier middelbaar onderwijs.
Gr. LWOO

cqcq
26-04-2010 om 11:48
Dank je
Bedankt LWOO, dit was inderdaad wat ik zocht. Een constructie waarbij havo niveau onderwijs aangeboden wordt aan LWOO leerlingen.

Geerke
26-04-2010 om 22:21
Huh negatief?
"Het was me voorheen niet duidelijk dat blijven zitten een slechte invloed had op het eindadvies"
Ik vrees dat ik de hele draad terug moet lezen.... ik heb een zittenblijver in groep 8 (wat bij ons eigenlijk nooit voorkomt) en die heeft echt geen nadelen ondervonden voor zijn advies. Het heeft gewoon geen rol gespeeld in het advies. Het advies is wel hoger dan het vorig jaar zou zijn geweest, een extra jaar heeft hem erg goed gedaan (ook in andere opzichten). Ik snap die negatieve invloed dus niet *oke morgen lees ik de hele draad wel even door*