Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14-01-2010 om 14:38
Mijn zoon van bijna zes klaagt sinds een paar maanden regelmatig bij de juf over pijntje, moe of misselijk. Soms geeft hij over. Juf belt ons dan steeds braaf op ons werk op. De eerste drie keer hebben wij hem meteen opgehaald. Maar thuis blijkt er niets aan de hand te zijn. Hij doet het altijd op dagen dat hij naar de nso moet. We weten dat hij het daar niet geweldig vindt, maar als hij er is heeft hij het er best naar zijn zin. Ook op school zijn er geen problemen. Hij is heel sociaal, slim en leergierig. Hij heeft genoeg vriendjes en vriendinnetjes. Juf zegt wel steeds dat hij bleek is en rode wangetjes heeft. Hij krijgt van haar dan echt een 'voorkeursbehandeling'. Hoeft niet mee te doen met gym, niet naar buiten. Ik heb al een paar keer aangegeven dat ik liever heb dat ze hem stimuleert om wel mee te doen met alles. En we halen hem ook niet meer op (natuurlijk wel als hij koorts heeft of echt ziek is, maar dat is nog nooit voorgekomen). Ik heb het idee dat hij toch blijft proberen onder de nso en andere dingen die hij niet leuk vindt uit te komen. En zich dan ook echt ziek gaat voelen. Ik vind het alleen vreemd dat de juf daar zo in meegaat.
Ik weet niet goed hoe ik mijn zoon hier het best op aan kan spreken. Graag tips als een van jullie dit gedrag herkent.
Ik kan de juf toch niet verbieden ons te bellen als zoon dat van haar vraagt? Bovendien vind ik het ook wel sneu voor hem dat hij hier zo mee bezig is, terwijl hij gewoon lol moet hebben op school.
Groet
Eva
14-01-2010 om 21:27
Nou
Het lijkt me toch niet de bedoeling dat je kind bepaald wanneer de juf opbelt. Dus ik zou zeker de juf erop aanspreken dat ze alleen mag bellen als hij echt ziek is. Desnoods neemt ze inderdaad zijn temperatuur op. Uiteraard leg je daarbij uit wat de reden is dat je zoon graag naar huis wil (niet naar de bso willen). Niet helemaal handig dat de juf er nog intrapt ook, want nu weet hij natuurlijk dat ze toch wel gaat bellen, dus doet hij het steeds weer.
Daarnaast lijkt het me een goed idee eens een gesprekje te voeren op de BSO om te kijken hoe hij het daar meer naar de zin kan krijgen.