
ADHDouder
23-06-2011 om 21:21
Zoon met adhd en hoogbegaafd maakt alleen toetsen
Vandaag weer een fijn rapport gesprek gehad. Onze zoon van 9 heeft zijn rapport gehad en hoewel zijn CITO's allemaal weer ruime A scores zijn is de klacht dat hij tussentijds niets uitvoert. Ook compacten en verreiken had geen succes; howel hij nu minder eenvoudige sommen hoeft te maken komt hij nog steeds niet aan de moeilijker sommen toe. Bij elke toets blijkt dan weer dat hij nergens moeite voor hoeft te doen dus dat is het probleem niet.
Ook het maken van dingen waarvoor hij moet plannen is een ramp, er komt nauwelijks iets uit zijn handen en hij maakt zich overal zo makkelijk mogelijk vanaf.
De school probeert van alles maar heeft geen idee wat ze nog kunnen doen om tot hem door te dringen en hem te bewegen om alles te doen.
Wie kan ons helpen met een volgende stap? Bij welke deskundige zouden we moeten zijn voor advies?
Bedankt.
ADHDouder

rodebeuk
23-06-2011 om 21:28
Orthopedagoog
Dit is voer voor een schoolbegeleidingsdienst. Maar als dat allemaal niet opschiet kun je op eigen initiatief een orthopedagoog inschakelen. Vaak geeft je dat een groot voordeel, omdat gesprekken met buitenstaanders beter verlopen. Er is een ander contact mogelijk, en de deskundigheid van zo iemand is echt nodig en komt toch beter aan dan de vermoedens van de ouders.

ayla
24-06-2011 om 08:20
Hier
Bij ons heeft een beloningssysteem gewerkt, nu is mijn dochter wel pas 7 dus ik weet niet of jouw zoon daar nog gevoelig voor is. Dochter maakte ook nooit wat af, vooral bij rekenen niet, rekenen vond ze ook vreselijk stom en ze probeerde zich ook overal vanaf te maken of ging stiekem lezen. Ze hebben samen met haar een contract opgesteld, in dat contract hebben ze samen ideeën opgesteld hoe ze beter zou kunnen werken en ook hoe lang ze geconcentreerd zou kunnen werken en hoe dat opgebouwd zou kunnen worden. Daar is toen een beloningssysteem aan verbonden. Bij iedere taak af kreeg ze een sticker, 5 stickers was een beloning en die beloning mocht ze zelf uitkiezen. Dat kon variëren van een toneelstuk opvoeren, extra leestijd, de juf van de bieb helpen tot een eigen gymles organiseren. Het fijne was dat dochter het gevoel zelf inspraak et hebben, bij bijvoorbeeld een rekentaak werd haar van te voren gevraagd hoe lang ze dacht voor die taak nodig te hebben, als de juf die tijd reëel vond mocht ze het proberen, anders werd het een beetje bijgestuurd (hoefde blijkbaar bijna nooit). Haalde ze het binnen die tijd, een sticker erbij. Ook de concentratietijd bij uitleg werd steeds opgevoerd, in het begin 5 minuten, de week erna 10 minuten en zo verder. Ze is trouwens HB en ze heeft/had concentratieproblemen.

M Lavell
25-06-2011 om 12:35
Wat is het nut?
"Onze zoon van 9 heeft zijn rapport gehad en hoewel zijn CITO\'s allemaal weer ruime A scores zijn is de klacht dat hij tussentijds niets uitvoert. Ook compacten en verreiken had geen succes; howel hij nu minder eenvoudige sommen hoeft te maken komt hij nog steeds niet aan de moeilijker sommen toe. "
Waarom zou hij? Hij heeft het kennelijk niet nodig.
Ik zou hem wat anders te doen geven op school. Dat hoeft helemaal geen reken- of taalwerk te zijn. Hij kan ook geschiedenisboeken uitpluizen. Of iets anders als daar zijn interesse ligt.
Groet,
Miriam Lavell

ADHDouder
25-06-2011 om 16:29
Leert dus niet om te leren
Hallo Miriam
Het probleem is dat zodra het op doorwerken aankomt b.v een tempotoets hij dus wel afhaakt, zijn tafel diploma heeft hij niet omdat hij daarvoor snelheid te kort komt ook al is het slechts minimaal.
Ook is de school bang dat als hij nu niet meedoet hij op het VWO gaat uitvallen omdat hij niet heeft geleerd om te leren, iets waar kinderen die het op het basisonderwijs erg makkelijk hebben problemen mee krijgen.

Fiorucci
25-06-2011 om 17:03
Adhd ouder
Het is een illusie te denken dat een basisschool een kind kan leren 'leren'. Mijn drie makkelijk lerende kinderen hebben dit ook nooit geleerd op de basisschool, alle inspanningen ten spijt. Proefondervindelijk je neus stoten, is vaak het enige wat helpt.

Kobalt
25-06-2011 om 20:22
Iets anders
Kun je hem niet op een andere manier 'leren leren'?
Bijvoorbeeld met koken. Dat vergt een hoop planning.
Of laat hem zelf een uitje voor het hele gezin verzinnen en uitvogelen.
Laat hem voor je bedenken welke boodschappen jullie moeten doen voor een feestje/barbeque/wat-dan-ook en in welke winkel jullie het goedkoopste uit zijn. Liefst met excel sheet.
Vraag hem om iets ingewikkelds uit te zoeken op internet. Iets concreets, wat je nodig hebt. Bijvoorbeeld over de openingstijden van een atractie in de buurt van jullie vakantie adres.
Dat soort dingen. Eigenlijk kun je de hele dag door je kind leren problemen op te lossen.
Als je zoon echt zo goed scoort op school, dan gaat het met het reguliere schoolwerk echt niet lukken. Onze slimme adhd zoon (die zeker niet uitsluiten A's scoort bij de cito's) is ook zeer moeilijk te motiveren om energie te steken in iets wat al 'voldoende' is. En dat kan ik me wel voorstellen. Die 'uitdagende' sommen, zijn zo vaak meer van het zelfde met alleen een ander sausje erover heen. Daar was onze zoon echt niet warm voor te krijgen.

Fiorucci
26-06-2011 om 07:26
Klopt kobalt
Ik heb een behoorlijk slimme dame, die niet overvraagd moet worden maar wel uitgedaagd. Meer van hetzelfde werkt niet, maar "anders' wel.

M Lavell
26-06-2011 om 10:02
Alweer het nut
"zijn tafel diploma heeft hij niet omdat hij daarvoor snelheid te kort komt ook al is het slechts minimaal. "
Dit argument keert nut en noodzaak om. Dat tafeldiploma is een streefdoel, omdat kinderen die de tafels goed kennen beter kunnen rekenen. Maar een kind dat al kan reken op het niveau dat gevraagd wordt, hoeft dat tafeldiploma niet te halen. De functie van het diploma is er niet bij dat kind.
Het nut (of het gemak) van tafels komt op enig moment wel. Als er reeksen in het programma staan. Priemgetallen, wortels, etc. Je hoeft je bij dit kind niet druk te maken om de vraag of het het vermogen heeft om tegen die tijd dat 'hiaat' in te vullen. Dat gaat sneller dan het geluid.
"Ook is de school bang dat als hij nu niet meedoet hij op het VWO gaat uitvallen omdat hij niet heeft geleerd om te leren, iets waar kinderen die het op het basisonderwijs erg makkelijk hebben problemen mee krijgen. "
Toch is dat een wat primitieve uitleg van het fenomeen. Wie goed kan leren, maakt snel onderscheid tussen nut en noodzaak van informatie. Die houdt zich niet bezig met zaken die (op dat moment) niet relevant zijn, maar verbindt zo snel mogelijk die zaken die wel relevant zijn. Jouw kind kan dat, want de toetsen worden perfect gemaakt.
Alsnog zeuren over tafels ondanks die goede toetsen, is dat kind aanleren om zich bezig te houden met niet relevante zaken. Het wordt anders als je dat kind stof aanbiedt waarin die tafels wél zinnig zijn. Maar dan heb je het over wiskunde 4 vwo.
Ondertussen gaat het om motivatie. Er is een andere weg om het kind zelf te leren ontdekken dat 'hard werken' loont. En dat is door dat kind zich bezig te laten houden met zaken die hem interesseren. Door hem zelf te laten ontdekken waar zijn hiaten liggen en die zelf op te vullen.
Over schoolwerk bo niveau hoef je je niet druk te maken. Geef dat kind het werk dat 'm interesseert. Ga naar de Slegte (ik heb geen aandelen), neus in de schoolboeken en neem mee wat hij interessant vindt. Laat hem zich dáár mee bezig houden. Daarmee leert hij zich motiveren voor leren.
Daarmee leert hij zelf nut en noodzaak te vinden van delen van het leren. En soms is dat ook stampen. Althans, dat weet je eigenlijk niet. Hij zal het geheim van zijn leerproces niet onthullen. Het gaat vanzelf.
Groet,
Miriam Lavell

ADHDouder
29-06-2011 om 13:46
Onderzoeken op hoogbegaafdheid
Inmiddels zijn we weer iets verder gekomen. Vandaag hadden we een afspraak met de ouderbegeleider voor onze dochter (5 1/2)en voorlopige ADHD diagnose.
Omdat we nu tegenover een deskundige zaten deze persoon de opmerkingen van de school voorgelegd. Zijn eerste reaktie: "Is de intelligentie van jullie zoon ooit getest?" Dit was het geval; toen hij bijna zes was scoorde hij 87 performaal en 130 verbaal maar... toen nog zonder medicijnen.
Deze persoon heeft ons uitgelegd dat de performale score sterk beinvloed wordt door ADHD en dat een nieuwe test nu met medicijnen een heel ander beeld kan laten zien. Ook schijnt volgens de ouder begeleider een groot deel van de personen met ADHD hoog begaafd te zijn maar blijft dit vaak onopgemerkt door de ADHD.
Opeens vielen heel wat puzelstukjes op zijn plaats. Toen onze zoon 11 maanden was liep hij en gebruikte lange zinnen vol "moeilijke woorden".
Met 3,5 jaar leerde hij wat woordjes lezen maar deed daar niet veel mee tot hij zich begon te vervelen in groep 2 en zich zelf met een heel klein beetje hulp AVI 3 leerde lezen in een paar maanden tijd.
In groep 2 dachten we nog niet aan ADHD maar aan NLD (nonverbale leer stoornis). Hij heeft toen een week een invaljuf gehad die een opleiding en ervaring had voor het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en ons zelf aansprak met het verhaal dat onze zoon volgens haar alle kenmerken van hoogbegaafdheid vertoonde. Omdat de school hier erg boos over was (ze was invalster en had ons niet mogen benaderen!) zijn we hier toe niet mee verder gegaan.
Nu vallen echter heel wat stukjes op hun plaats. We gaan de kinder psycholoog van onze dochter ook naar onze zoon laten kijken met als vraag: is er naast ADHD sprake van HB en er wordt een nieuwe intelligentietest gedaan.
Wordt vervolgt dus....

Elisa Gemani
29-06-2011 om 23:53
Adhd/hb
Mijn zoon van 10 heeft ADHD en is hoogbegaafd. Toen hij zes jaar was werd de intelligentietest afgenomen; hij scoorde 142 verbaal en 123 performaal. Maar toen was hij nog niet gediagnosticeerd met ADHD en slikte hij nog geen medicijnen... Pas toen hij bijna acht was werd ADHD gediagnosticeerd. Afijn, we hebben een heel traject van diverse hulpverleners achter de rug (orthopedagoog, kinderpsycholoog, kindertherapeut) en nog steeds is hij onder behandeling.
Hij heeft zonder problemen twee groepen overgeslagen op school en gaat na de zomer naar het Gymnasium (hij kijkt er erg naar uit. In januari heeft hij een rugzakje toegekend gekregen. De basisschook had gelukkig veel verstand van en ervaring met hb-kinderen en daarnaast kon hij ook naar de plusklas. Desondanks bleef school handelingsverlegen want hij past niet in een bepaald "hokje" en hebben noch de middelen noch de tijd om hem extra te helpen met structuur etc.
Afijn, zijn ADHD zit zijn hb in de weg en zijn hb zit de ADHD in de weg. Hij leert supermakkelijk maar hij is een grote chaoot wat plannen, organisatie en taakgericht werken betreft. Medicatie of niet. Medicatie werkt nl. niet zozeer op het werkgeheugen en daar zit hem dus het grootste probleem. Hij is een typisch gevalletje "snelle computer, langzame printer".
Ik herken dus best veel in je verhaal. Blijf er op bedacht dat het een grote strijd is en zal blijven op school en ook daarbuiten. De combi ADHD-hb wordt in het algemeen niet goed begrepen en is ook lastig te begrijpen... Succes!