Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon moet alle toetsen in 1 middag inhalen

Zoon (groep 3) heeft de een week school gemist omdat net die wee zijn keel- en neusamandelen er uit zijn gehaald. Intussen is hij al weer 2 weken naar school. Vanmorgen krijg ik van zijn juf te horen dat die week net toetsweek was en hij vrijwel alle toetsen heeft gemist, op 1 na: rekenen deel 1. Hij moet de toetsen uiteraard inhalen. Was allemaal moeilijk met haar planning en ze kwam met het volgende: dan moet hij maandagmiddag ALLE toetsen inhalen. Alle toetsen op 1 midddag! Terwijl het bij de rest van de klas verdeeld was over ruim een week! Dat kan ze toch niet maken. Voor elk kind is dat te zwaar, maar zoon heeft ook nog ADHD (weet ze) en heeft erg veel moeite met concentreren. Ik ben het er niet mee eens en wil ook niet dat zijn resultaten er onder zullen lijden. Kan ik eisen dat dit anders wordt opgelost? Of moet ik me niet zo druk maken over de resultaten was het is pas groep 3. Aan de andere kant kent deze school geen eindcito en tellen alle cito's mee van voorgaande jaren bij schoolkeuze in groep 8. Wat zouden jullie doen? Ik vin dhet nl echt belachelijk. Zeker omdat zoon al 2 weken weer naar school komt en zij er nu pas mee komt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

17-06-2010 om 13:54

Niet doen

Is het dramatisch als je zoon die toetsen gewoon helemaal niet maakt? Het is maar een toets, geen eindexamen! Lijkt me dat juf inmiddels toch wel een beetje moet kunnen inschatten waar je zoon staat. Van kinderen die pas in groep 8 op deze school komen hebben ze wellicht ook geen CITO-resultaten beschikbaar.
Belachelijk plan, alles achter elkaar maken, en voor een ADHD-er ondoenlijk.

Sharon*

Sharon*

17-06-2010 om 14:12 Topicstarter

Niet maken

Hmm, helemaal niet maken? Niet aan gedacht. Zijn juf zei wel: hij MOET ze inhalen, dus kennelijk hecht zij er erg veel waarde aan. Maar ik heb liever denk ik geen resultaten dan resultaten die wellicht slechter zijn dan nodig.
Is het verplicht inderdaad zo'n toets?
Ik vind het echt een onzinnig plan. Hoe komt ze er op??

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-06-2010 om 14:28

Wat een onzin

Ze had hem de afgelopen twee weken toch zo nu en dan een toets tijdens de les kunnen laten maken? Raar verhaal hoor.

Sharon*

Sharon*

17-06-2010 om 14:48 Topicstarter

Ijsvogeltje

Ik vind het dus ook onzin. 2 weken geleden begon ze er al over dat hij toetsten moest inhalen. Regel het dan, denk ik zo. Zij is een week ziek geweest, maar dan had ze het moeten overdragen. Overigens mag hij de toetsen niet in de klas tijdens de les maken, maar moet hij apart. Snap ik op zich. Ze begon dat de IB-er geen tijd had gehad om bij hem te zitten. Maar vraag het dan aan de LIO die er 3 dagen per week aanwezig is, of het schoolhoofd, die wel een week voor de klas kon staan toen zij ziek was, dus wrs ook wel een paar keer een uurtje vrij kan maken om bij zoon te zitten.
Ik spreek haar aan om half 4 en mocht zij niet met een goede oplossing komen loop ik meteen even door naar schoolhoofd en leg het hem even voor.

Sharon*

Sharon*

17-06-2010 om 14:56 Topicstarter

De hamvraag

Oke, het is een absurd plan, Maar mijn vraag nu is dus: kan ik dit tegenhouden, eisen dat het niet gebeurt?

Hamantwoord...

Mocht je er niet uitkomen kan hij natuurlijk altijd net op die betreffende maandag ziek zijn... Das toch jammer.

Ik heb echt eerlijk waar nog nooit zo'n idioot plan gehoord. Alle toetsen op 1 middagdag, pfff. Dat arme kind, die moet volgens mij daarna een week bijkomen.

Sharon*

Sharon*

17-06-2010 om 19:22 Topicstarter

Ik om half 4 naar school deels getooid in indianenveren want op oorlogspad en deels mezelf ingesmeerd met stroop want dan vang je de meeste vliegen Wat schetst mij verbazing: zegt juf meteen: ik ben al aan het puzzelen want alles op 1 middag inhalen is niet te doen, zeker voor hem niet. Sterker nog, eerst zei ze dat de toetsen sowieso 's middags ingehaald moeten worden, later zei ze dat ze liever heeft dat het 's ochtends ingehaald wordt ivm rust en concentratie (de klas heeft ze ook 's ochtends ingehaald). Ik klapper met mij oren. Probleem is wel dat hij uiteindelijk toch maar 2 dagen heeft om ze in te halen: maandag en dinsdag. Woensdag zijn ze nl vrij en donderdag is er een eindejaarviering en vrijdag moet de IB-er al de resultaten hebben. Ik zei nog is het zo erg als de IB-er de resultaten wat later heeft: ja, want extra werk voor haar. Tja, niet mijn probleem denk ik dan, maar goed.
Ze gaat het nu proberen te verdelen over ma en di en evt morgen nog wat. Ik ben er nog steeds niet blij mee want ze wist dit al zo lang. Het probleem is dat ze niemand kan vinden om hem even apart te nemen voor de toets. Ik opperde nog de directeur, maar die heeft het te druk volgens haar, maar hij kon wel een hele week inspringen toen zij ziek was.

Sharon*

Sharon*

17-06-2010 om 19:36 Topicstarter

Oja, dees*

Maandag kan ik hem helaas niet ziek melden want dan moet ik werken. Overigens benadrukte de juf dat het heel belangrijk is dat hij die toetsen doet ivm leerlinvolgsysteem. Hij heeft ook andere toetsten gemist kennelijk een daarvoor knijpt ze haar ogen dicht.

Sharon*

Sharon*

17-06-2010 om 20:00 Topicstarter

Herstel

de klas heeft ze niet 's ochtends ingehaald, maar gemaakt...

vader

vader

18-06-2010 om 09:01

Moeilijk doen als het makkelijk kan

Misschien kun je nog opperen dat het ook gemakkelijk kan. Waarom dit nog even in die laatste schoolweek proppen? Laat de toetsen of een deel van de toetsen gewoon begin volgend jaar maken. Volgens mij weet je nu al dat je kunt twijfelen aan de betrouwbaarheid van de uitslag van de toetsen. En dat zou ik ook duidelijk zeggen!
Belangrijkste voordeel lijkt kennelijk de compleetheid van de schooladministratie (pff) en het (extra) werk van de IB-er (PPFFFF)!
Vader

Sharon*

Sharon*

18-06-2010 om 11:00 Topicstarter

Vader

Ja, aan zoiets zat ik ook al te denken. Ik snap ook niet waarom hij niet in de laatste schoolweek nog moet inhalen. Dat kan dan weer niet mdat de IB-er dan al alle gegevens moet hebben verwerkt. Inderdaad de admin blijkt belangrijker te zijn. Zoals het er nu uitziet worden er 5 toetsten in anderhalve dag gepropt en moet hij nog even een AVI leestoets tussendoor doen...
Als ik maandag de IB-er zie, spreek ik haar hier even op aan en vraag haar of het echt zo erg is als ze de gegevens van zoon wat later krijgt. Of nog beter, ik stuur haar zo een mailtje.

Sharon*

Sharon*

21-06-2010 om 09:17 Topicstarter

De soep

wordt kennelijk niet zo heet gegeten als opgediend. Ik had vrijdag een mailtje naar de IB-er gestuurd, uitgelegd dat ik me zorgen maak als zoon op deze manier toetsen moet inhalen en dat ik snapte dat het vervelend voor haar was als zij zijn uitslagen later zou krijgen. Vanmorgen sprak ik haar aan, ze had inderdaad mijn mail gelezen en zoon kan as donderdag en vrijdag ook nog wat toetsen inhalen. Ze wilde best een uitzondering maken voor hem. Heel fijn dat dat kan, maar ik snap niet zo goed waarom ik er zo achteraan moet. Ze hadden toch zelf ook deze oplossing kunnen bedenken?
Maar goed: eind goed al goed.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-06-2010 om 20:37

Is het niet zo

dat juf de paniek heeft veroorzaakt en dat de IB-er van niks wist en nu inderdaad zoiets heeft van, die ene maakt geen fluit uit???

Sharon*

Sharon*

21-06-2010 om 20:59 Topicstarter

Nasha

Dat vermoeden heb ik dus ook inderdaad Ik denk dat de juf niet eens aan de IB-er gevraagd heeft of het een probleem was dat de resultaten van zoon wat later kwamen en er gewoon van uit ging dat het niet kon. Volgens de IB-er waren er wel leerlingen meer van wie de resultaten later kwamen. Maar goed dat ik dan toch contact heb opgenomen met de IB-er, want juf had het anders echt in anderhalve dag gepropt. Ik blijf het een apart mens vinden die juf...

Directie

Mijn ervaring is vooral dat in dit soort gevallen de directie heel veel zit te hameren dat alles op tijd moet etc.

Ik zou zeggen: 'mijn kind doet die toetsen niet dit schooljaar, jammer voor jullie LVS dan maar'. Is toch niets om de laatste week van school, als iedereen leuke dingen mag doen in je eentje ergens toetsen te gaan zitten maken?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.