Isabella Caramella
19-06-2012 om 19:09
Zoon thuishouden van schoolreisje
Ik wil zoon graag thuis houden en niet op schoolreis laten gaan. Vooral om organisatorische redenen, ze zijn te laat terug (hoor ik nu pas) en ik heb nog een ander kind dat ik dan niet kan opvangen. Ega kan niet vrij nemen, oppas kan niet.
Daarbij vind ik de bestemming niet leuk.
Maar het belangrijkste: zoon vindt het niet erg.
Mag dat zomaar, kind thuishouden?

lisbeth
19-06-2012 om 21:09
Dochter blijft thuis
Maar uit eigen keuze. Ze gaat echter wel naar school die dag, ik hou haar niet thuis. Het is echter geen straf dus ze krijgt die dag wat leuke taakjes op school. Biebjuf helpen, klasse- assistent bij de kleuters etc.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Karmijn
19-06-2012 om 21:19
Niet verplicht tenzij...
Het schoolreisje kan alleen verplicht worden, als de school het zelf betaalt. Als er een ouderbijdrage is voor het schoolreisje, kan het nooit verplicht worden. Onderwijs is gratis.
Hier wordt het uitgelegd.
http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-vragen/moet-mijn-kind-mee-op-schoolreis-of-schoolkamp.html
Onze zoon is ook een keer niet mee geweest, omdat hij niet wilde.

bibi63
19-06-2012 om 21:21
Dat ze het niet erg lijkt te vinden om niet te gaan, maakt het anders, maar ik begrijp het eigenlijk niet. Schoolreisje HOORT er toch bij? (of kind moet het dramatisch vinden). Ik begrijp uit je 2e posting dat ze ook geen kleuter meer is. Dus wat bedoel je met te laat thuis? Ik begrijp dat je nog een kleintje hebt, dat kan lastig zijn wbt ophaalplanning, maar dat moet toch kunnen? Als je kind straks een feestje heeft, dan moet je haar toch ook oppikken? En vast ook niet altijd op een voor jou handig moment. Ik neem niet aan dat schoolreisje tot 's avonds laat is. En is er geen mogelijkheid dat een andere ouder haar meenment en thuis afzet.
Poeh, jij gaat het nog lastig krijgen qua planning e.d. denk ik.
Bibi

lisbeth
19-06-2012 om 21:25
Bibi
Ik zie maar 1 post van Isabella en ze heeft het over een jongen
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tesah
19-06-2012 om 22:07
Schoolreis is niet verplicht
maar je mag jekind dan niet thuishouden. Dan moet het kind die dag naar school.
Ik vind overigens een logistiek probleem absoluut geen reden om je kind een schoolreisje te onthouden.
Tesah

dirksmama
19-06-2012 om 22:15
Flauw
Om je kind thuis te houden omdat de tijdsplanning je niet uitkomt. Regel dan wat!

sonj@
19-06-2012 om 22:45
Sluit me ook aan
bij anderen dat ik de redenen die jij opgeeft niet echt een "vrijbrief" vindt om hem niet mee te laten gaan.
De volgende dag alle kinderen in zijn klas dolenthousiast vertellen over dat leuke schoolreisje en wat ze allemaal gedaan hebben, en hij kan er niet over mee praten.
Hier komen ze ook altijd later terug dan een normale schooldag. So what?? Het is 1x per jaar en zonodig gaan we met het hele gezin ophalen. (de jongste mag dan lekker even op het schoolplein spelen)

Vic
19-06-2012 om 22:56
Logistiek
Willen jullie wat ergs horen? Laatst was het schoolreisje van jongste. 's morgens heb ik uitgezwaaid, 08.45 uur dus dat was even regelen, en ik zou er 's middags ook staan. De bus zou tussen 16.30 en 17.00 uur aan komen. Ervaring leert dat dat dan 17.30 uur wordt, dus ik gokte op 17.00 uur maar stond in de file dus het werd 5 minuten later. Hmmmm was die *&^bus dus voor het eerst in 100 jaar eens op tijd ;-( Dochter had er gelukkig geen last van. Ze was nog lekker op het plein aan het spelen, onder toeziend oog van de bso-juf die voor de zekerheid wel op tijd aanwezig was.

Jesse_1
19-06-2012 om 23:20
Valt mee hoor vic
De bussen van de schoolreis komen hier ook vaak te vroeg! De eerste keer schrok ik daar wel van . Dit jaar zouden ze rond half 6 terug zijn en de eerste bus er al om 10 over 5. Toen stonden echt niet alle ouders er al.

Hanne.
19-06-2012 om 23:25
Logistiek
Ik zo logistiek niet direct als reden gebruiken om een kind niet te laten gaan, maar als de school van Isabella net zo tijdig communiceert als mijn school kan ik me er wel wat bij voorstellen.
Ik kreeg vandaag op de valreep nog een brief over het schoolreisje.
Kind 1 moet om 9 uur op school zijn en is dan om 17 uur thuis. Kind 2 moet om 9.30 uur op school zijn en is dan om 18.00 thuis.
Logistiek gezien is dit voor mij een probleem. Ik moet nl om uiterlijk 18.00 de deur weer uit. En dan moeten we ook gegeten hebben.
Had school het eerder gemeld had ik wat kunnen regelen. Nu wordt het vingers kruisen en hopen dat ze niet te laat thuis komen, in de auto proppen en dan maar op de achterbank een broodje eten.

Picasso
19-06-2012 om 23:42
Hanne
Hier wel tijdige communicatie. Vandaag de brief met info voor de schoolreisjes in september.
Verder ken ik alleen jonge groep 1 kinderen die niet meegaan op schoolreis. Verder gaat altijd iedereen mee (tenzij ziek). Zou de logistiek of bestemming niet als reden zien om niet mee te gaan. Er is altijd wel iets te regelen. Kunst en vliegwerk soms, maar dat heb je met basischoolkinderen.

nonono
20-06-2012 om 09:02
Hier ook eens
Het laatste schoolreisje ging een vriendinnetje van mijn dochter niet mee. De reden was dat haar ouders zelf niet mee mochten en ze haar niet los kunnen laten. Nou snap ik ook opeens waarom ze bij alle uitstapjes van de klas helpen

Dorry1
20-06-2012 om 10:43
Oooooooooo!
Zit je dochter bij ons op school??? Jeetje, ik snap dat niet goed. En het zal vast wel een reden hebben gehad dat die ouders niet mee mochten.....

Isabella Caramella
20-06-2012 om 11:43
Opgelost
Intussen opgelost, zoon (groep 3) kan met vriendje mee, vader haalt zoon daar op, ik kan kind 2 opvangen. Ja ik heb idd regelmatig een logistiek probleem want kind 2 is een zorgelijk zorgenkind.
Ik heb zoon overgehaald toch te gaan, want dat was het ook eerst: het hoefde voor hem niet. Het zat er ook op aan te komen dat ik mee moest op schoolreis ivm te weinig ouders, maar dat is intussen ook al opgelost.
Ben benieuwd hoe het bevalt, want heb al gelezen dat de meeste attracties zijn voor boven de 1.30 en kind is daar een stuk onder..

Tango
20-06-2012 om 17:05
Waarheen?
Waar gaan ze dan heen, Isabella? Als het gaat om groep 3 kan ik me niet voorstellen dat ze ergens naartoe gaan waar voornamelijk attracties voor 1.30 m zijn. Veel kinderen zijn w.s. nog niet zo lang en bovendien heb je altijd kinderen die dat niet durven.
Waarom wilde je zoon niet mee? Durft hij ook niet zoveel of was het vooral omdat jij het allemaal niet zo zag zitten?
Fijn in ieder geval dat je het hebt kunnen oplossen en hij toch mee kan. Je zal zien dat hij het toch leuk heeft.

Isabella Caramella
20-06-2012 om 17:48
Tango
Een pretpark in de buurt van Den Haag. Ze gaan met alle klassen vanaf groep 3. Volgens mij is het niet helemaal goed geresearched want als ik google lees ik overal dat het vrij teleurstellend is als je onder de 1.30 m bent, dus voor de meeste groep 3-ers en 4-ers. Maar ik denk dat het voor mijn zoon een goed excuus is om niet in de achtbaan te gaan
Ik heb geen idee waarom hij eerst niet zo graag wilde (eng denk ik- en misschien mijn gemopper omdat we op het laatste moment te horen kregen dat ze laat terug gaan komen dus dat ik een hoop moet regelen opeens), maar we hebben nu een brief waarin staat dat hij snoep "moet" meenemen dus hij is heel blij

dorle
20-06-2012 om 18:23
Ik denk
dat je Drievliet bedoelt?
Op de site zijn aardig wat attracties te zien voor kinderen kleiner dan 1.30. Toen mijn kind er naar toe ging was ze ook kleiner dan 1.30, ze vond het geweldig!

Picasso
20-06-2012 om 18:25
Idd
Als het Drievliet is, dan is het juist een pretpark waar de kleineren ook heel veel (zelf) kunnen doen. Wij proberen 1 keer per jaar te gaan en al een succes sinds jongste 3,5 was (nu 6).

sonj@
20-06-2012 om 18:43
Drievliet
hier ook zéér populair bij onze kinderen !
Groep 3 t/m 7 is er in april op schoolreisje geweest en alleen maar positieve verhalen.

Isabella Caramella
20-06-2012 om 18:44
Vooruitzicht
Ik ben blij dat hij bij een vriendje wordt opgevangen, al zou ik hem natuurlijk het liefste zelf ophalen. Dit is zo goed opgelost.
En tja, naar pretpark D. waar zijn ouders niet van houden en de hele dag alleen maar slechte dingen eten (patat, snoep en ijs staat op het programma), dat is alleen al een aantrekkelijk vooruitzicht voor een zevenjarige! Fijn dat het ook geschikt is voor onder de 1.30 m!

Henriette123
20-06-2012 om 19:37
Isabella
Bekijk het van de positieve kant.Jouw zoon een leuke dag, zonder dat jij en je man ergens heen hoeven, waar jullie niet van houden.

Tango
20-06-2012 om 20:00
Ik krijg het gevoel
Dat hij vooral niet zo graag hoefde omdat jullie nogal negatief over het park e.d. hebben gepraat (geen geschikte attracties, eng etc.). Drievliet is erg leuk en zeker ook voor 7-jarigen. In april gaf mijn dochter van 11 haar partijtje daar en was onze zoon van 7 ook mee. Hij had de dag van zijn leven. Er is absoluut genoeg te doen voor jonge kinderen: monorail, paardjes, treintjes, theekopjes en draaimolens. Voor de iets meer heldhaftige kinderen diverse achtbanen ook voor kinderen onder de 1.20 m., spookhuis, waterglijbanen, splash, botsauto's. Verder nog een leuke speeltuin. Ik kan werkelijk niet begrijpen waarom dit niet geschikt zou zijn voor een schoolreisje. Het park is vrij klein en overzichtelijk, dus kinderen raak je ook niet zo gauw kwijt. Hij gaat het vast erg leuk krijgen.

Fiorucci
20-06-2012 om 20:00
Isabella
Juist Drievliet is ook voor de kleintjes erg leuk. Ik ben er geweest met vier kleuters en ze hadden een fantastische dag.

bibi63
20-06-2012 om 21:26
Drievliet
Is juist een prima park voor wat jongere kinderen. Voldoende atracties voor hen (en dus onder 1.30) én kleinschalig en dus overzichtelijk.
Gr. Bibi

bibi63
20-06-2012 om 21:34
Isabella
Maak je je nu ook al druk over een frietje en een ijsje? Zo'n schoolreisje is 1x!! per jaar. Wat doe je als hij naar een feestje van een vriendje gaat? Liever ook niet? Of denk je dat ze daar aan de boterhammen met pindakaas en beker melk zitten? Volgens mij gaat er dan nog veel en veel meer 'ellende' door de strot.
Gr. Bibi

gonniegans
20-06-2012 om 21:51
Juist leuk!
Drievliet is erg leuk voor kleintjes! Zelfs voor kids onder 1 meter (dan mogen ze gratis) is er genoeg leuks te doen (tractoren, theekopjes, treintje, monorail, reuzerad, speeltuin, etc).
En ach.. bij een pretpark uitje hoort een patatje toch? Maakt het feestje compleet! Niet druk om maken hoor.

Temet
20-06-2012 om 22:26
Is leuk
Zoon is er ook geweest (ook nog geen 1.30) en had zich uitstekend vermaakt.
Ook hij was trouwens te vroeg terug, want het begon te hozen aan het eind van de dag. Dus hij stond op me te wachten (binnen), onder toeziend oog van de juf.
Het eerste jaar dat hij ging was er ook al niemand om m op te wachten, want vader zou ophalen, stond op de aangekondigde tijd te wachten, maar de bus kwam maar niet. Uiteindelijk kon pa niet anders dan weggaan om dochter van het kdv te halen (redelijk dichtbij) en natuurlijk kwam de bus toen hij weg was. Eenmaal terug op het schoolplein was zoon ook aan het spelen met zijn maats van de BSO (die kinderen van meer scholen opvangt in de brede school waar zoon zit) - dus dat kwam goed uit.
Vorig jaar was ik zelf mee. Dus toen was ik wel precies op tijd
Ze doken trouwens niet onder de banken, ik was helemaal verbaasd.
Groeten,
Temet

Tango
20-06-2012 om 22:39
Temet(ot)
Waren er dan niet een paar ouders mee die de kinderen aanzetten tot het onder de banken duiken? Hier doen ze dat nog steeds wel hoor, al heb je er altijd wel een paar die dan niet mee willen doen....
Maar ik heb wel het idee dat het initiatief vooral vanuit de oude garde (lees: ouders) moet komen en niet zozeer de juffen