Coya
14-03-2012 om 20:19
Zoon wil klas overslaan op montessori
Tot mijn verbazing begon mijn middelste (9jaar, groep 6)van de week over het feit dat hij een klas zou willen overslaan! Zomaar, zonder dat we het daar ooit over hebben gehad en zonder dat dat op zijn school gebruikelijk is. Hij zit op een montessorischool en groepen zijn ingedeeld naar bouw. Hij is behoorlijk slim, zit met de DL's al dik in groep 8 (loopt althans met alle onderdelen zo'n 18 maanden voor)en verveelt zich. Hij verveelt zich elk schooljaar de laatste maanden maar dat heeft naar ons idee nooit zo te maken met de leerstof. Hij functioneert prima, maar is ook sociaal-emotioneel zijn leeftijd ver vooruit. Speelt altijd met de oudere jongens , niet alleen op school maar ook bij de voetbal en andere clubjes. Hij is een zeer wijs jongetje en hij ziet het niet zitten om nog 2 jaar basisschool te doen. Zijn 2 jaar oudere broer is ook slim (niet hoogbegaafd, totaal IQ 128), van middelste weten we het niet, doet er ook niet toe. Maar we vragen ons nu wel af of we hier een gesprek over moeten aangaan op school. Op zich zien we hem ook met alle vertrouwen al over een jaar naar het V.O gaan (eerlijk gezegd zou ik daar nu al vertrouwen in hebben terwijl ik bij oudste twijfels heb. Maar we hebben het op onze school niet eerder meegemaakt en denken niet dat ze dit zullen aangaan. En zij zullen daar ongetwijfeld redenen voor hebben. Plusklassen hebben ze niet en ze hebben zgn. wel verrijkingsmateriaal maar van andere ouders horen we altijd dat er niets extra's gebeurt met de slimmere kinderen. Ik wil het wel aangaan voor zoonlief, hij is hier heel serieus in en ik heb heel veel vertrouwen in zijn oordeel en in hem. Weet iemand of dit gebruikelijk is in montessori-onderwijs?
Groet, Coya

Elisa Gemani
14-03-2012 om 20:42
Versnellen
Versnellen is in geen enkele vorm van onderwijs gebruikelijk. Als compacten/verbreden/verdiepen en/of plusklas niet effectief genoeg is kan een versnelling overwogen worden, al dan niet aan de hand van de VersnellingsWenselijkheidsLijst (even Googlen; is te downloaden).
Mijn zoon (net 11, 1Gymnasium, hb en ADHD) heeft zowel groep 5 als groep 7 overgeslagen en hij zat ook op een Montessorischool. Een school met veel kennis van hoogbegaafdheid, veel goede wil, inzet alsook een Plusklas. Maar het bleek niet voldoende te zijn om hem uitgedaagd te houden.
Bij doortoetsen bleek dat hij bij de meeste vakken ver vooruit was; bij sommige vakken niet maar daar werd naast het verbreden/verdiepen etc. dan extra aandacht aan geschonken.
Afijn, de versnellingen hebben bijzonder goed uitgepakt. Hij is opgebloeid op het vo nadat hij na de CITO het laatste halfjaar op school werkelijk totaal zat was; hij was echt toe aan het vo ondanks dat hij dus de kleinste en de jongste is. Hij redt zich prima.
Ieder kind is anders en je weet helaas nooit vantevoren of een versnelling goed danwel minder goed uitpakt. Met alleen versnellen ben je er niet; de lesstof moet aangepast worden en men moet wel hiaten in de gaten houden en wegwerken. Daarnaast gaat het ook om studievaardigheden; plannen, taakgericht werken etc. Ook belangrijk. Alles vast laten leggen in een handelingsplan en dit regelmatig evalueren en aanpassen is ook zeker een must.
Een IQ test laten doen heeft zo zijn voordelen. Los van het cijfertje krijg je een rapport met de kwaliteiten en eigenschappen van je kind; qua leren maar ook qua andere eigenschappen en vaardigheden en inzichten.
Als je zoon dit uit zichzelf aangeeft is het zeker de moeite waard om hier eens over met school om de tafel te gaan zitten en alle mogelijkheden te bespreken.

Elisa Gemani
14-03-2012 om 20:45
Aanvulling
Overigens heeft zoon ook altijd meer gemeen gehad met oudere kinderen; niet alleen op school, ook daarbuiten (voetbal etc.). Hij is sociaal zeer vaardig en heeft een gezond gevoel van zelfvertrouwen. Dat scheelt enorm. Het feit dat hij relatief klein van stuk is voor zijn leeftijd maakt hem niets uit en anderen om hem heen ook niet. Hij is volkomen opgenomen door de klas; zowel op de basisschool als nu op het vo.

Marjolein
15-03-2012 om 12:15
Niet altijd handig
om te versnellen. Niet uit eigen ervaring, maar uit mijn directe omgeving.
Erg slim kind (niet H was erg vooruit, vooral met rekenen bleek achteraf. Hij ging van december groep 6 naar december groep 7. Hij heeft eind basisschool met moeite en veel extra oefenen een vwo advies gekregen, omdat begrijpend lezen "maar" een C was.
Hij zit nu in 5 VWO en doet het goed maar heeft het niet makkelijk.
Hierdoor heeft zijn moeder voor haar volgende zoon, met hetzelfde patroon op school, voor een andere aanpak gekozen. Extra uitdaging gezocht buiten school en die doet nu fluitend VWO.

M Lavell
15-03-2012 om 13:22
Zeker doen
Coya:"Ik wil het wel aangaan voor zoonlief, hij is hier heel serieus in en ik heb heel veel vertrouwen in zijn oordeel en in hem."
Dat zou ik ook hebben en ik zou ervoor gaan.
Hij is nu gemotiveerd om te gaan. Het alternatief is niet gaan en daarmee motivatie voor school verliezen.
Coya:" Weet iemand of dit gebruikelijk is in montessori-onderwijs? "
Dat zal per montessori-school verschillen, maar het is niet zo interessant. Het gaat niet om de school maar om je zoon. Om jouw zoon, eentje die je kent en die uit zichzelf met dit verzoek komt. Dat is moedig, duidelijk in wat hij wil en eigenlijk een houding die we het liefst van onze kinderen zouden willen: ik wil dat, kan dat, heb er vertrouwen in.
Leg het voor. Alle nadelen en angsten, voorschotten op angstige vermoedens, gelden niet. Jouw zoon wil. Dat is een uitdaging die alle volwassenen om hen heen zouden moeten durven aangaan. Al is het maar om zijn lef en zelfvertrouwen niet af te breken.
Maar dan: Voordat je naar school gaat, moet je wel overleggen met je zoon. Wat wordt het plan B?
Wat als de school niet over zijn lef, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen beschikt om het te doen? Of wat als de school van hem bepaalde extra inspanning vraagt, hoe idioot die ook is (een tien halen op het eerstvolgende dictee?)?
Bedenk samen wat mogelijke scenario's. Laat je zoon zijn eigen redeneringen volledig uiten, maar zet daar tegenover de mogelijkheid van een suffe bureaucratische instelling als een school die niet gewend is 'out of the box' te denken.
Groet,
Miriam Lavell

Sasvangent
15-03-2012 om 16:52
Ook voor
ik denk niet dat je naar het soort onderwijs moet kijken dan wel naar het soort kind. Een kind dat uit eigen beweging een versnelling als wenselijk aangeeft, doet dat niet voor niets. Motivatie speelt in een schoolcarrière een doorslaggevende rol.
Ik had ook een kind dat achter een versnelling vroeg (en heeft gekregen met goed gevolg). We hebben nog een neefje dat baat zou hebben gehad bij een versnelling (maar van moeder niet mocht) en ik zie een kind dat nu in groep 8 totaal niet gemotiveerd is en qua sociale vaardigheden niet meer past binnen de klasgroep, gewoon te volwassen. Het enige dat je dan krijgt is een kind zonder motivatie dat in het beste geval wel netjes in de les blijft opletten, maar niks bijleert en de dagen aftelt, en dat wil je niet. Dus, goed informeren en een plan maken.

Coya
15-03-2012 om 21:28
Dank
voor de reakties. We zijn inmiddels een afspraak aan het maken. Over suffe bureaucratische instellingen gesproken. Dat is nogal een bijkomend aspect op onze school. Ze lijken altijd zeer welwillend om mee te denken en individueel te kijken (maken ze ook reclame mee) maar helaas komt daar in de dagelijkse praktijk minder van terecht. Mooie woorden, weinig daden zeg maar. Ik ben bang dat ze met een hele waslijst van tegens gaan komen, wij zijn tenslotte maar ouders, zij de professionals. En dat wij vertrouwen hebben in onze zoon, tja, echt objectief zullen zij dat waarschijnlijk niet vinden. Hoewel hij altijd heel positieve verslagen heeft en zijn meester vol lof is over hem. Een klas overslaan is natuurlijk weer een ander verhaal. Er zijn wel meer slimme kinderen enz. Maar ik ben inderdaad bang voor motivatieverlies. En zoonlief is een doorzetter maar hij heeft dat op school nog niet echt hoeven laten zien omdat het hem zo gemakkelijk afgaat op alle fronten. Gelukkig blaakt hij van het zelfvertrouwen, weet goed wat hij wil (en wat hij niet wil) en kan dat ook nog eens goed verwoorden. Dus we gaan ervoor!
Groet, Coya

ikke
15-03-2012 om 23:10
Montessori
op onze montessori doen ze het wel eens, klas overslaan; dit zijn dan vaak echt gymnasium leerlingen. Maar niet altijd, vaak gewoon met extra lesjes en zo. Als hij zich verveelt, misschien maar eens met de juf over hebben..