-Kaatje-
11-11-2009 om 20:56
Zoon wordt gepest en bedreigd
Onze zoon van 8 jaar zit in groep 4, hij heeft een rugzak en doet enorm zijn best om het op school allemaal bij te benen.
Op zich al pittig genoeg dus!
Maar nu is hij helaas het mikpunt van pestgedrag en bedreiging van een jongen uit zijn klas.
Die zei deze week dat hij hem wilde gaan vermoorden.
We schrokken hier enorm van en ik heb met de betreffende jongen gepraat en de juf heeft dat ook gedaan.
Maar wat als hij die aandacht juist prettig vindt en gewoon stug doorgaat met dit akelige gedrag en wellicht meer kinderen meeneemt in dit gedrag en er dus een hele groep ontstaat die gericht is tegen onze zoon?
Dit kan nou juist maken dat het voor onze zoon te zwaar wordt allemaal.
Wie herkent dit en heeft tips hoe ik dit het beste aan kan pakken voordat het verder escaleert?
Onze zoon gaat nu nog met plezier naar school en dat willen we natuurlijk graag zo houden!
O ja, de school doet heel veel aan kanjertraining, maar dat blijkt toch tekort te schieten in deze situatie...

jons
11-11-2009 om 21:56
Kaatje
geen echte tips, wel een gevoel van medeleven. Heb ook een 'rugzak-kind' maar dan van 10 in groep 6. Hij heeft de mazzel van een klas die hem volledig accepteert, maar ik besef vaak hoe het ook anders kan. Als ik dan dit stukje van jou lees, ai.... wat moeilijk!
Ik denk dat jij er niet veel aan kunt doen, het ligt heel erg bij zijn juf. Ik hoop erg dat jullie hier iets mee kunnen, misschien nog via de ouders van het jongetje?
Ik wens jou en je jochie heel veel sterkte!
Jons

emma43
12-11-2009 om 08:21
Kaatje
Heftig...hoe reageerd je zoon op de bedreiging?Neemt hij het serieus of weet hij dat het alleen woorden zijn?
Hoe reageerde de juf erop?Ik zou er zeker bovenop blijven zitten en heel goed in de gaten houden.Contact met de juf blijven houden.Iedere dag met je zoontje praten.

Temet
12-11-2009 om 15:54
Ja, jottem, naar de politie...
Lisselot, die jongen zit in groep 4. Het is een knulletje van 8. Een knulletje van 8 dat zich bepaald onbehoorlijk uitdrukt, maar kom op zeg, we gaan toch niet over elke onbekookte uitroep van een schoolkind de politie roepen? In deze leeftijdscategorie zou ik nog eerder dreigen met de zak van Sinterklaas.
Zonder dollen: dat joch heeft iets heel vervelends geroepen. Dat is naar, en hij moet te horen krijgen dat je zulke dingen niet mag zeggen. En dat is zo te lezen ook gebeurd: Juf heeft hem er op aangesproken. Maar Kaatje maakt zich enorme zorgen, wat als dit, en als dan dat, en als dan zus, hoe moet dat dan? Heel begrijpelijk allemaal uit zorg voor haar kind, maar het lijkt me toch echt veel verstandiger om te zien of dit ventje niet gewoon afdoende tot de orde is geroepen.
Kinderen roepen van alles wat ze niet mogen. Daar zijn het kinderen voor.
Nog even daargelaten dat het jongetje helemaal niet strafrechtelijk vervolgd zou kunnen worden omdat hij nog geen 12 is.
Groeten,
Temet

Jade
12-11-2009 om 18:58
Eens met temet.
"Maar wat als hij die aandacht juist prettig vindt en gewoon stug doorgaat met dit akelige gedrag en wellicht meer kinderen meeneemt in dit gedrag en er dus een hele groep ontstaat die gericht is tegen onze zoon?"
Wie zegt dat dat gebeurt?? Ik kan me je zorgen wel begrijpen, maar laat angst je leven niet regeren. Jij en juf hebben allebei met hem gepraat. Je kunt juf vragen een extra oogje in het zeil te houden.
En lisselot, alsjeblieft........de politie bellen......waarom niet gelijk de kinderbescherming?? Sorry hoor, maar je draaft door.....

-Kaatje-
12-11-2009 om 19:40
Update en helaas mijn angst kwam uit
En vandaag kwam mijn angst helaas uit: de jongen had 2 vriendjes meegetrokken in de pesterijen en nu was het 3 jongens tegen mijn zoon. En helaas heeft mijn zoon geen vriendjes die hem helpen en staat hij in zijn eentje(hij kan met alle kinderen -behalve die jongen dan natuurlijk- goed overweg maar heeft geen beste vriend).
Hij ging dus diep ongelukkig de school in.
Gelukkig verteld hij steeds wel wat er gebeurd is en ik laat hem duidelijk voelen / weten dat we van hem houden, er voor hem zijn en dat hij dit niet in zijn eentje hoeft op te lossen.
Helaas is nu net deze week zijn juf er niet en zijn er invaljuffen.
Zij hebben wel met de jongen gepraat, maar ik had liever gezien dat dit klassikaal gebeurde: alles in de openheid.
Volgens mij is er ook nog niet met de ouders van die jongen gepraat, wellicht dat hun eigen juf dat volgende week doet?
Ik blijf er in ieder geval achteraan gaan en ga ook een gesprek aanvragen met de directeur.
Als we niet oppassen gaat dit van kwaad tot erger.
Ik heb er echt een heel slecht gevoel over.

Pippin
12-11-2009 om 20:23
Kaatje
Dit soort zaken neem ik altijd gelijk op met de directie van de school. Zo'n situatie moet namelijk schoolbreed worden aangepakt. Alle leerkrachten moeten van de hoed en de rand weten en ingrijpen als ze iets horen. Daarnaast is het de verantwoordelijkheid van de schoolleiding om te zorgen voor een veilig leerklimaat. Daar falen ze nu in, ze moeten dus handelen.
Daarnaast is er bij ons op school een juf die dit soort zaken liever voor zichzelf houdt. Dat rare mens denkt dat ze afgaat als ze er open voor uitkomt wat voor een rottigheid zich in haar klas afspeelt. Zulke types omzeil je ook als je naar de directie gaat.

Pippin
12-11-2009 om 20:50
Kaatje
Sorry hoor, ik heb niet goed gelezen, je schreef al dat je naar de directie gaat.
In ieder geval veel sterkte met je zoon. Misschien is het een goed idee om hem wat extra te ondersteunen deze dagen, iets leuks doen met hem of zo. Zodat hij (nog meer) weet dat jullie achter hem staan.
Misschien is het ook goed als hij weet dat er veel meer kinderen zijn die last van zulke jongetjes hebben. Mijn zoon heeft het ook gehad in groep 4.
Ik heb hem toen uitgelegd dat zulke kinderen zich net gedragen als apen op een apenrots. Ze willen weten hoe ze liggen in de groep. Ze proberen iemand te vernederen, zodat ze zelf hoger komen op de rots. Mijn zoon vond dat wel een grappige gedachte. Als die jongen hem ging intimideren, dacht hij stiekem: 'Rare chimpansee, ik ben niet bang voor je!' We hebben hem wel op het hart gedrukt dat hij dit beter niet hardop kon zeggen....

M.
13-11-2009 om 08:04
Er bovenop zitten...
Met het risico dat jullie allemaal over mij heen vallen....
Situatie: zoon van 8 in groep 4 is door klasgenoot en dus leeftijdsgenoot met woorden om zijn oren geslagen. Erg vervelende woorden, waarvan de lading juist door ons volwassenen als erg beladen worden opgenomen.
Is het niet de valkuil om die woorden naar onze volwassen norm te schatten? Kijk eens naar de gemiddelde tekenfilm voor jongens van deze leeftijd en plaats de opmerking in het juiste (kinderlijke) perspectief.
Zoon die deze woorden over zich heen heeft gekregen krijgt veel aandacht hierom. (ik spreek hier geen waardeoordeel over, onthoud dat).
De volgende dag zijn er weer wat opmerkingen gemaakt door dezelfde jongen met 2 vriendjes.
Ook dit wordt hoog opgenomen nadat zoon dit vertelde thuis. Krijgt hier juist extra positieve aandacht op, in dit draadje wordt gesuggereerd dat dit een aanleiding is om juist wat extra's te gaan doen.
En, wat doe je nu dagelijks als ouders na thuiskomst van deze zoon? Vrgaen hoe het op schoolw as en of er nog gepest werd door bewuste jongen? Ga je er dan juist niet de nadruk opleggen? Zal zoon iedere opmerking/houding van deze jongen nu nauwlettend in de gaten houden en wellicht wat vergroot vertellen?
Rugzakje of geen rugzakje, het zijn JONGENS van rond de 8 jaar. Die zijn bezig met de bewuste pikorde.
Ik denk dat het productiever zal zijn om je zoon aan te horen, je eigen gevoel daarbij even opzij zetten (het gevoel van: wat denken ze wel niet om mijn zoon te kwetsen) en je zoon te leren hoe om te gaan met dit gedrag. Wat is het beste, negeren? Leren een pittige opmerking terug te maken? Zelf dit te gaan melden bij een leerkracht?
Dán train je een kind in weerbaarheid.
En ja, ik snap dat je je kind wilt beschermen, maar ben ervan overtuigd dat je dat het beste doet door kind zelf te gaan leren hoe hiermee om te gaan/tegenin te gaan enz.
Succes!

liedewij
13-11-2009 om 08:36
Kanjertraining
Vanuit de kanjertraining kun je begeleiding krijgen. School kan ook iemand van de kanjertraining in de groep inzetten. Is echt de moeite waard om het te proberen. Hier waren dde resultaten verbluffend goed
Liedewij

Puck2
13-11-2009 om 09:43
Kanjertraining
Ik (en de school van onze kinderen) hoorden ook goede resultaten over de kanjertraining. Nu zijn ze dus 2 jaar bezig met de kanjertraining en geloof het of niet: het escaleert alleen maar verder. De probleemgroepen vinden de kanjerlessen ook "stom" en lijken niet gemotiveerd om er wat dan ook mee/aan te doen.

mia
13-11-2009 om 11:30
>>Kijk eens naar de gemiddelde tekenfilm voor jongens van deze leeftijd en plaats de opmerking in het juiste (kinderlijke) perspectief.
Dit is nu precies de reden waarom mijn kind dit soort tekenfilms niet mag zien. Er wordt een manier van met elkaar omgaan getoond, die mij niet aanstaat. Dat kinderen dit gedrag kopiëren is misschien logisch, maar niet goed te praten. Dat wij kijken met de norm van volwassenen is logisch en wij moeten onze kinderen duidelijk maken wat die norm is!
Dat het gepeste kind misschien zijn gedrag/reacties moet aanpassen om minder gepest te worden, zou kunnen. Maar degenen die pesten zijn in mijn optiek meer het probleem. De gepeste moet weerbaar worden, nu uit eigen ervaring weet ik dat dit niet lukt als er om de hoek een stel klasgenoten staan te wachten om je in elkaar te slaan.

M.
13-11-2009 om 12:36
Kopieergedrag
Ook mijn kinderen kijken niet dagelijks naar deze programma's, al zal dat met dit slechtere weer wel wat meer tv kijken zijn. De reden dat ze niet dagelijks kijken is vooral omdat ik het te lawaaierig vind.
Ik denk dat het klakkeloos laten kijken anders is dan deze programma's wel toestaan en in gesprek gaan over wat ze zien.
Mijn kind heeft ook wel eens gedrag gekopieerd van tv, hij deed Pipi Langkous na. Klinkt onschuldig, maar bedenk maar eens wat die allemaal deed! (van lollig zijn in de schoolklas, pannenkoeken bakken en ze kon van heel hoog springen zonder gewond te raken. Nou, dat wilde mijn kind ook wel!
Ik denk dat het anders is als het kind van Kaatje al lang gepest wordt door klasgenoot. Als dit, zoals ik begrijp uit het bericht, nu net aan de orde is je meer resultaat zult halen uit het weerbaar maken van zoon. Oefen thuis met hoe te reageren op opmerkingen of door het juist te leren negeren. Keihard lachen om zo'n bezopen opmerking zal meer effect hebben als bang worden. (en natuurlijk is het kind goed als het thuis verteld wat er gebeurd is, maar door je kind aan alle kanten te beschermen loop je juist het risico dat het bang gaat worden en zich des te meer slachtoffer voelt. Ik zeg niet dat het zich moet laten pesten of dat je niets moet doen, meld het aan de leerkracht en vraag die om iets af te spreken met je kind. Zodat je kind bv de juf een sein kan geven als het weer aan de hand is en juf extra op kan letten om zodoende de pesters meteen aan te kunnen pakken. Dan komt het niet van 'geklik' van je zoon, maar wordt dit gedrag de kop in gedrukt.
Ik heb een beetje moeite met het feit dat Kaatje zelf de bewuste jongen aan heeft gesproken.:
Kaatje:
" We schrokken hier enorm van en ik heb met de betreffende jongen gepraat en de juf heeft dat ook gedaan. "
Ik zou persoonlijk erg veel moeite hebben als mijn kind zo aangesproken zal worden.

13-11-2009 om 12:55
Aanpakken
Mijn zoon (10) werd laatst door een jongen (11) uit zijn klas in elkaar geslagen buiten schooltijd. Hele groep jongens er om heen en niemand die wat durfde te doen. Ik kwam hierachter omdat de moeder van weer een ander vriendje mij 's avonds belde en dit vertelde. Na wat aandringen van mijn man en mij kwam het hoge woord eruit. Zoon werd al vanaf het begin van het schooljaar door deze jongen plus vrienden gepest maar durfde er niets over te vertellen uit angst voor represailles! Zo bang was hij!!!
Mijn man heeft meteen de ouders van dat jongetje gebeld en uiteraard vriendelijk verteld dat hij verwacht dat deze ouders hier wat aan gaan doen. (die beste mensen wisten uiteraard helemaal van niets, wat natuurlijk te verwachten is) Tevens meteen verteld dat de school ingelicht gaat worden.
Keihard aanpakken en laten zien wie je bent. 't is inderdaad de pikorde bepalen, maar op deze manier hebben wij bepaald dat onze zoon boven de pikorde staat.
Pester heeft nu ontzag voor onze zoon en wil zelfs vrienden zijn. (pester is trouwens het type jongetje wat de lagere klassen terroriseert en bijv. even een voetje licht bij het voorbijkomen, geen lieverdje dus)

-Kaatje-
13-11-2009 om 14:51
Waarom heb je er moeite mee dat ik met de bewuste jongen heb gepraat?
Ik heb hem heel rustig benaderd hoor en heb heel normaal met hem gepraat, niets mis mee zou ik denken.
Als mijn zoon zich zou misdragen zou ik er geen enkel probleem meehebben als een moeder hem hier rustig op aanspreekt.
Ik ga niet lijdzaam toezien hoe dit gepest verergert en naar mijn mening is veel praten met die jongen de beste manier in de hoop dit de kop in te drukken.

Emmawee
13-11-2009 om 22:46
Dat lucht misschien wel op...
maar ik denk niet dat je kind er erg mee geholpen is, Lisselot.
Groeten, Maw.

Moppeke
14-11-2009 om 12:43
Anti pestprotocol
Heeft de school een anti-pestprotocol? Dan dient de school er naar te handelen. Hebben ze er geen? Dan wordt het hoog tijd dat die er komt.
Het is de taak van de school om voor je kind een veilige en plezierige leeromgeving te waarborgen. Wat het pestjochie nou wel/niet zegt, het maakt allemaal niet uit: je kind wordt door hem gepest en dat moet de school aanpakken en direct de kop indrukken. Dat hij twee vriendjes nu in zijn kielzog meeneemt en je zoon eigenlijk ahw intimideert, dat betekent dat het pestjochie zich blijkbaar erg sterk voelt. Daar moet de school abslouut iets mee doen.
Het kan voor je zoon best gevolgen hebben wanneer dit lang duurt of niet wordt opgepakt; onzekerheid, faalangst, geen plezier op school, bang zijn. Enz enz.
Maak er werk van, dat school zich sterk maakt om dit op te lossen.

Emmawee
15-11-2009 om 10:56
Lisselot
Mooi. Heb je geluk gehad, denk ik. En dan is er nu een ander slachtoffer, denk ik.
Flink op hun donder geven moet zeker gebeuren en je hoeft er als ouder zeker niet het zwijgen toe te doen. Ik denk alleen dat vooral school moet optreden. Als het op school gebeurt tenminste.
Groeten, Maw.