Fianna
10-11-2011 om 14:14
Zoon wordt gepest
Daar is het onderwerp weer: pesten.
Stukje bij beetje wordt het mij duidelijk dat mijn zoon van 8 (groep ) wordt gepest. Hij zelf is na de meivakantie op deze school gekomen en de pestkop dit schooljaar. ter illustratie, zoon heeft ADHD (alhoewel hij op school ADD is, rustig dus vaak, lees teruggetrokken, onzeker), hij heeft weinig zelfvertrouwen, bijt niet goed van zich af, kan erg onzeker overkomen. Hij leert wel heel goed. Zelf vertelt hij weinig over dit pesten. Ik denk omdat hij zich schaamt of mij er niet mee wil belasten oid. Hij is wat dat betreft heel gesloten. Ik heb zel wat dingen gezien, van een overblijfmoeder gehoord dat zoon werd geschopt en geslagen, van zijn vriendje in de klas gehoord dat pestkop zijn schriften in de prullenbak gooit ed en van zoon zelf gehoord dat die jongen hem mongool en sukkel noemt. De meester ziet het niet, want de pestkop is wat dat betreft vermoed ik heel gewiekst er in en let goed op wanneer de meester kijkt of niet (dat begreep ik ook van zoon). Vriendje van zoon heeft wel al een paar keer tegen de meester gezegd dat pestkop bijv schrift in prullenbak gooide en dan zei meester: maar zoiets doet pestkop toch niet? Lijkt er op dat meester vriendje niet geloofde, maar dat zal ik eens navragen.
Hoe ga ik dit aanpakken. Ik ga zo na school even naar de meester. Die jongen er op aanspreken, ik twijfel, dat kan het ook verergeren. De ouders, zie ik nooit. Geen idee wie het zijn.
Uiteindelijk zal ik zoon weerbaarder moeten maken. Is dit iets voor een Sovatraining/
Jongens mijn hart breekt hoor!! Op de vorige school werd hij ook gepest, ontkende het ook al.

wil40
10-11-2011 om 14:37
De meester ziet het niet
De leerkracht moet eerst goed op de hoogte zijn wat er speelt. Als het stiekem gebeurt en hij merkt er niets van dat moet het hem vertelt worden.
Tijd voor een gesprek met de pestkop en eventueel ouders. Jouw zoon hoeft niet op een sova training. De pestkop wel. Die is nòg onzekerder als jouw zoon. De jongen heeft het blijkbaar nodig om ten koste van anderen populair te zijn.
Je kind wordt zelfs geschopt en geslagen en uitgescholden. Werk aan de winkel voor de leerkracht. Ik zou zelf de jongen er niet op aanspreken.
Het pesten gebeurt op school en ik zou daar de eerste bal opgooien.
Ja, je hart breekt. En dit pesten gaat zo ver dat je zoon zich niet veilig voelt op school.

Fianna
10-11-2011 om 14:43
Wil40
Ja, ik ga dus straks de meester op de hoogte stellen.
Waarom ik vraag of het een idee is voor mijn zoon om op een sovatraining te gaan is niet omdat ik de schuld bij mijn zoon neerleg en vind dat hij moet veranderen, maar omdat de wereld zo is, en ik me af vraag of de pestkop gaat veranderen en misschien komt er na deze pestkop weer een andere, snap je. Mijn zoon moet daar mee leren omgaan ook al is het ten eerste het gedrag van de pestkop dat moet veranderen. Maar wil mijn zoon helpen hier mee om te gaan en er niet onzeker van te worden.
Het is nog niet zo dat mijn zoon zich niet veilig voelt op school, maar dit moet natuurlijk niet zo doorgaan.

Lizelot
10-11-2011 om 14:44
Fianne
Vreselijk,dit kan zo het verhaal van mijn zoon zijn.5 sovatraiiningen gehad,dat hielp wel eits voor zijn zelfvertrouwen,maar niet genoeg.Paardrijden en karate(zelfverdediging)hebben ervoor gezorgd dat zoon sterker wordt en niet meer de zwakste in de klas is.
Jammmer dat zijn leraar het pesten niet ziet.Zeker heel snel gaan praten,ieder voorval weer.
En misschien is zelfverdediging wel iets voor je zoon.Mijn zoon leerde de eerste keer meteen hoe hij steviger kon staan,dus de andere dag op school toen een klasgenootje hem om wilde duwen bleef hij staan.Jammer is dat duwen en schoppen niet gezien wordt,dat gaat heel snel en de pesters doen dat wel achter de rug van de meester.Mijn zoon heeft 1 keer terug gevochten.toen werden er 2 gestraft,maar het duwen en schoppen was over.Je zoon moet ervoor zorgen dat hij niet meer onderaan de kudde staat,dat hij niet de zwakste is.
De club van mijn zoon maakt geen vechtersbaasjes van de jongens,dat zal mijn zoon ook nooit worden,maar er wordt de jongens en meisjes geleerd te reageren en te verdedigen.Sova werkt voor meisjes,die worden mondiger gemaakt,jongens vechten.Helaas....

Fianna
10-11-2011 om 14:57
Lizelot
ja, toevallig gaat hij as vrijdag naar een proefles zelfverdediging!
en dat is precies wat ik wil, ik wil niet dat zoon de zwakste is, dat hij een gewillig slachtoffer is.
Lichamelijk is hij trouwens goed gebouwd en erg sterk, maar zo onzeker. En waarom? Hij is prachtig, de mooiste blauwe ogen, slim, grappig, lief. Nou ja logisch dat ik dat zeg over mijn kind.
ik ben benieuwd wat de meester straks zegt.

Annet
10-11-2011 om 20:14
Weerbaarheidstraining
Ik zou niet denken aan een Sova training, tenzij zijn sociale vaardigheden zwak zijn. Een weerbaarheidstraining klinkt wel goed. Maar de zelfverdedigingscursus heeft wellicht hetzelfde effect.

Fianna
10-11-2011 om 20:36
Meester gesproken
Heb gesprek gehad met de meester en hij nam het serieus. Hij gaat het extra in de gaten houden en wil me elke week even spreken er over. Verder gaat hij een gesprek aan met de pester en ook met zoon en met hen samen. Het blijkt dat de pester zelf van een andere school is gegaan oa omdat hij zelf gepest werd.
Ik sprak een vrouw met een dochter in dezelfde groep (althans groep hoger, maar is combigroep). Zij werd ook gepest en dat is door deze leerkracht goed opgepikt en vrij snel opgelost en dat pestprobleem was nog van vorig jaar. Ik heb dus wel vertrouwen in hem.

Fianna
10-11-2011 om 20:39
Annet
Ja weerbaarheidstraining. Dat is misschien wat. Maar wie weet doet zelfverdediging idd hetzelfde
Zijn sociale vaardigheden zijn niet heel zwak, maar ook niet sterk. Maar ik ga nu ook met hem wekelijks naar een klinisch psycholoog/therapeut, die ook wel bezig is met zijn sociale vaardigheden.

wil40
10-11-2011 om 21:50
Hopen dat het snel opgelost is
Fijn dat de leraar het serieus oppakte en meteen iets aan het probleem gaat doen. Hopen dat hij het pesten snel kan stoppen.

Fianna
11-11-2011 om 09:44
dat hoop ik ook. Ik heb zoon verteld dat ik het met zijn meester over heb gehad en toen pas begon hij meer over het pesten te vertellen, ipv het te ontkennen. Ik heb hem ook uitgelegd dat die jongen op zijn vorige zelf werd gepest en misschien daarom dit nu doet. Ik heb ook gezegd dat als die jongen hem weer schopt en slaat hij hem gewoon mag wegduwen en roepen dat hij moet stoppen. Hij moet echt een beetje leren van zich af te bijten en een weerbaarheidstraining lijkt me dan idd wat. Ik ga eens kijken.