Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14-04-2012 om 19:19
Zoon zit in groep 6. Toen hij in groep 4 zat had hij een enorm leuke groep van 20 kinderen. In de andere groep 4 zaten ook 20 kinderen. Ook een leuke groep. Helaas moest er bezuinigd worden en werden de kinderen van groep 4 (40) op 1 hoop gegooid. Er kwam een groep 5 van 30 kinderen en een combinatiegroep 4/5. Zoon baalde enorm, want hij had dus in groep 3 en 4 net veel vriendjes gemaakt en zat lekker in zijn vel. Zoon ging naar groep 5 en niet naar de combi. Hij heeft best veel tijd nodig gehad om te wennen aan zijn nieuwe grote klas. Uiteindelijk is dat wel gelukt. Nu kwam er gister een brief waarin staat dat er nog meer bezuinigd moet worden en dat de school helaas weer groepen moet gaan combineren. Zoons groep 6 is de klos. Er komt een groep 6/7 en een groep 7/8. Zoon moet dus voor de 2e keer weer gaan wennen aan een nieuwe groep. Stel dat zoon in de combi 7/8 komt (wat me niks zou verbazen, omdat hij wat voor loopt qua lesstof), dan moet hij het jaar daarna weer aan een nieuwe groep wennen (dan zit hij in groep 8). Ik baal er zo gigantisch van. 3x wennen in 4 jaar is toch teveel van het goede? School schrijft in de brief dat het goed is voor kinderen om regelmatig met andere kinderen in contact te komen en dat het genoodzaakt is deze maatrgel te nemen, omdat er veel groepen van 40 kinderen zijn. Tja dat zal allemaal wel, maar ondertussen heb ik een zoon die steeds moet wennen aan andere kinderen en zijn vertrouwde contacten kwijt raakt (hij ziet ze nog met buitenspelen). Moet ik me hier bij neer leggen, of kan ik hier nog iets mee?
14-04-2012 om 19:46
Elk jaar
hier worden de klassen elk jaar opnieuw ingedeeld. Er wordt wel wat rekening gehouden met vriendschappen, maar de balans van het totaal is belangrijker.
Het is maar net wat je gewend bent als school.
15-04-2012 om 14:42
Hier geen probleem
Zoon zit op montessorischool en om de 2 jaar wanneer ze naar een nieuwe bouw gaan wordt alles weer door elkaar gegooid. Er wordt met van alles rekening gehouden bij de indeling maar ouders (en kinderen) hebben geen inspraak. Zoon komt op deze manier aan heel veel contacten.
Over het algemeen moeten de ouders constateren dat zij in eerste instantie meer problemen hebben met de nieuwe indeling dan de kinderen.
Kan mij wel voorstellen dat als het een nieuwe ding is op school het lastiger te accepteren is.