Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
WDLotte

WDLotte

01-09-2016 om 00:24

Zoontje van 7 wordt gepest, school doet niets.

Mijn zoontje die leerstoornissen en "anders" doet dan andere kinderen wordt nu al lange tijd zwaar gepest op school. Hij staat op de wachtlijst voor een buitengewoon onderwijs maar ondertussen zit hij op een gewone school. Ze schoppen hem, lachen hem uit, verstoppen zijn boterhammen... Ik ben al 5 keer langs de directeur gegaan en weet je wat er uit zijne mond komt? "Dit is geen school voor jou kind". Oké dat klopt maar mijn kindje is aangemeld voor buitengewoon onderwijs maar der is geen plaats momenteel. De pesters worden dus zelden gestraft of komen er vanaf met een waarschuwing. Wat verwachten ze? Dat ik mijn kind thuis hou tot hij gepast onderwijs kan volgen? Wat nu????

thuis houden

Ik zou in zo'n geval inderdaad mijn kind thuis houden. Ooit heb ik dat gedaan omdat een probleem tussen mijn kind en de leerkracht niet serieus genomen werd, en toen bleek er opeens wèl actie mogelijk. Blijkbaar omdat al gauw de inspectie om de hoek komt kijken als je je kind thuis houdt en dat wil een school ook liever niet.
En sowieso: als er zo'n schadelijke sfeer is, dan bescherm je in eerste instantie je kind. Dus nogmaals: ik zou hem echt meteen thuis houden.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

01-09-2016 om 09:59

inderdaad, thuishouden

En meteen contact opnemen met de leerplichtambtenaar en je verhaal doen, vertellen dat de veiligheid van je kind in gevaar is. Want dit is een nare, bedreigende omgeving voor je kind.

tictac

tictac

01-09-2016 om 10:12

nooit een voorstander van thuishouden

maar in dit geval zou ik het wel doen. De school laat hier flinke steken vallen, laat de school dit maar aan de leerplichtambtenaar uitleggen. Zelf ben ik ook moeder van een gepest kind. Bij ons probeerde school echt om het te laten stoppen, maar dat is nooit echt gelukt.
Wat bedoel je met 'hij staat op de wachtlijst'? Is er al een beschikking of moet hij nog besproken worden?
Veel sterkte. Ik weet wat het doet met jou als moeder als ze aan je kind komen.

Schylger Famke

Schylger Famke

01-09-2016 om 11:14

Nederland?

Ik vroeg me af of dit gaat om een school in België, omdat het speciaal onderwijs daar buitengewoon onderwijs heet. Ik weet niet of dat uitmaakt, maar het systeem voor de toegang naar het buiengewoon onderwijs (en van leerplicht) is misschien anders dan in Nederland.

Lieverdje

Lieverdje

01-09-2016 om 11:15

bescherm je kind

En houd hem in elk geval niet op deze school. Wat bedoel je met buitengewoon onderwijs? Is dat speciaal onderwijs, of gaat het om een school met een andere pedagogische visie (bijvoorbeeld montessori, iederwijs, o.i.d.) die een wachtlijst heeft? In het tweede geval zul je op zoek moeten gaan naar een school waar wel plek is, vrees ik.

WDLotte

WDLotte

01-09-2016 om 11:33

België

Wij zijn Belgen en ik zou mijn kind graag thuishouden tot hij naar buitengewoon onderwijs kan maar ik vraag me af of dit wettig is? Oké in België is niemand schoolplichtig maar wel leerplichtig. Zou ik dan theoretisch mijn zoontje voorlopig moeten inschrijven als iemand dat thuisles krijgt of moet dit niet? Het is maar, ik wil geen miserie met de overheid.

Li

Li

01-09-2016 om 12:43

geen idee

Maar als er problemen komen, dan komen die maar. Je laat je kind niet in een (emotioneel gevaarlijke situatie. Dat geldt in Nederland trouwens ook, daar krijg je ook problemen als je je kind thuis houdt. En thuisonderwijs mag hier helemaal niet.

Hopelijk reageert hier nog iemand die wel in belgié woont en weet of het handig is hier iets officieels mee te doen of juist niet (vanwege de lopende inschrijving op buitengewoon onderwijs).

Sally MacLennane

Sally MacLennane

01-09-2016 om 12:48

wel thuishouden én melden

Als jij je pro-actief instelt en zelf contact zoekt met de leerplichtambtenaar, of wie dat is in België, dan laat je zien dat je zelf ook graag wil dat je kind weer naar school gaat, maar niet meer naar een school die zijn veiligheid niet kan garanderen. Daarmee vraag je als het ware om hulp en geef je tegelijk aan dat de grens voor jullie is bereikt.

WDLotte

WDLotte

01-09-2016 om 16:43

Proberen

Ik ga het gewoon doen, mijn kind thuishouden en dit bij zoveel mogelijk bevoegde instanties melden. Dan wachten op wat die te vertellen hebben. Zelf wil ik hem gewoon thuishouden en meenemen naar mijn werk maar ik wil gewoon bevestiging van die instanties zodat ik niet in problemen kom. Hopelijk doen ze niet te moeilijk. Want hij kan pas in september 2017 naar die buitengewone school.

En...

Vraag huiswerk mee van school om thuis te maken samen met je zoon. Kan zijn dat ze het niet geven maar dan heb jij je goede wil getoond.

Het is belangrijk dat een kind doorgaat met leren, niet per se door naar school te gaan.

Je kunt thuis ook alternatieven doen door bijvoorbeeld het samen lezen uit te breiden of een leerzaam spellings- of rekenprogramma op de computer te doen.

http://leestrainer.nl/Leerlijn%20Rekenen/groep/3.htm
Er zijn betaalde methoden maar je kunt ook veel gratis op het net vinden. Bij voorkeur spelletjes zonder muziekje, dat leidde bij mijn kinderen teveel af.

mijn zoon mag dan voor eigen rechter spelen

Als mijn zoon gepest word moet hij eerst naar de juf met de klacht en doen ze niks dan mag mij zoon eigen rechter spelen. Als ze hem dan na school een kwartier of zo laten nablijven pluk ik hem uit de klad klas want ik haal mijn zoontje nog gewoon op.

Mijn zoon heeft er ook last van en gelukkig krijgt de dader gewoon en knal voor de harses. Dan leeft zo pester/dader meter dat ze bij mij zoon op het verkeerde adres zitten!

Angela67

Angela67

16-11-2016 om 15:13

ha die Olga

wat lekker dat jij eens even de waarheid komt zeggen. Heel verfrissend!
Hoe doe je dat in je eigen leven, als je weer eens voor eigen rechter speelt? Rij je dan gewoon tegen iemand aan met de auto, of steek je het huis in brand? Ik ben heel benieuwd hoe jouw soort opvoeding namelijk bij volwassenen uitpakt.
Groet,
Angela

geen eigen rw

eigenrechter spelen niet mag moeten ze wel ons beschermen

Prima dat je eerst naar degene moet toestappen die het gezag heeft en dat dan het gezag er voor is om maatregelen te nemen.
Maar dan moet dat ook gebeuren , dan ben ik er ook voor dat eigen rechter spelen niet kan

Prima geen eigen rechter mogen spel maar dan moet degene die het gezag heeft ons tegen daders in bescherming nemen en dus wat aan doen . Gebeurt dat niet dan maar zelf doen.

Weg verbiedt het recht in eigenhand wil ik mee instemmen maar dan mag ook van autoriteiten verwacht worden dat ze ons beschermen tegen de misdaad en anders zelf doen.

Angela67

Angela67

16-11-2016 om 16:12

yeah sure

van veel herhalen wordt het niet beter.
integendeel.
gr Angela

Ava

Ava

17-11-2016 om 11:43

Eigen rechter vs opkomen voor jezelf

Een wezenlijk verschil maar ze worden vaak door elkaar gehaald
Ik vind dat je altijd mag opkomen voor jezelf. Je mag niet beginnen met slaan maar je mag wel terugslaan. Als je dat benoemt als 'voor eigen rechter spelen' en het daarom verbiedt, kan het voelen alsof je niet voor jezelf op mag komen. Daarmee kan je pesters onbedoeld hun zun geven en haal je het slachtoffer nog verder onderuit.

Taruh

Taruh

17-11-2016 om 11:56

reageren op

Op een gegeven moment moet je wat als kind en ouder.

Ik ben er ook voor om het eerst via de docent op te proberen te lossen maar als je kind op een gegeven moment op het viaduct staat om een zelfmoordpoging te doen omdat het zo op school gepest wordt en niet terug mag reageren. Tja, wat doe je dan als ouder?

Mij komt regelmatig als ik een bepaald viaduct passeer in de buurt van mijn ouders het beeld en nare gevoel van mijn vriendin die wil gaan springen nog naar boven. Terwijl ik haar letterlijk vasthoud om het niet te doen. Let wel toen waren we 11!

Ook een school die niets deed want de ouders van de pestkop hadden de school er van overtuigd dat er niets aan de hand was en dat de beide dames dikke vriendinnen waren. Alle bewijzen de andere kant op warden gewoon van tafel geveegd. Van school wisselen was geen optie want in de weide omgeving was en is geen andere middelbare school.

Dus als mijn kind in een pestsituatie zou komen zou ik het eerst ook proberen via de school op te lossen maar als dat niet werkt mag ze best als reactie een klap uit delen. Dan maar niet politiek correct.

dc

dc

17-11-2016 om 12:00

in het algemeen

Moet je echt heel erg oppassen met niet luisteren naar de docenten. Als ik mijn 2e zoon moet geloven, dan zit hij elke pauze alleen, wil niemand met hem spelen en wordt hij zwaar gepest.

Gelukkig werk ik in de school, zie ik hem elke pauze voetballen of tikkertje spelen met zo'n 10 anderen en weet ik dat hij een beetje dramakoning aan het spelen is.

Net ook een ander verhaal aan de hand gehad. Kind zou ander kind regelmatig knijpen. Blijkt het te gaan om de hand vasthouden tijdens het in paren naar de speeltuin lopen. Hij wil geen hand vasthouden, maar het moet, dus het meisje naast hem houdt hem stevig vast. Dat was volgens hem knijpen...

Natuurlijk komt pesten voor, en moet het hard door ouders en school worden aangepakt (dus wat betreft het originele verhaal, echt onvoorstelbaar), maar ga open het gesprek met de school in, en ga er niet vol vanuit dat je kind de hele waarheid verteld. Kinderen hebben een boel fantasie en niet altijd het perspectief van een volwassene!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.