Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

zorgen lage score cito

Hallo ik mask mee zorgen om mijn zoon hij wordt in april 10 jaar en zit in groep 6.
hij heeft voor
dmt E3 V, M4 IV, E4 V, M4 IV, E5 V, M6 V ongerekend allemaal D scores
spelling M3 III, E3 IV, M4 VI, E4 V, M5 V-, E5 V, M6 V- omgerekend zijn de laatste 4 een D,E,D,E scores zijn. Met avi zit hij opM5
Ik oefen iedere dag met hem vanaf groep 3 al. Dit is het resultaat. Wat kan de school doen, is dit e3n vorm van dyslexie (school vind van niet)
Graag tips ik weet het niet meer.
HELP!!!!

lisbeth

lisbeth

24-03-2016 om 15:01

laten testen

waarom laat je hem niet op dyslexie testen, dan kan toch met meerdere D en E scores op ene rij

Thursday Next

Thursday Next

24-03-2016 om 16:20

tja

past de score bij hem?
ongeveer 20 % van de kinderen haalt een V op de cito-toetsen (ook 20% een I trouwens). Dus op zich is een V niet verkeerd.

Pirata

Pirata

24-03-2016 om 16:22

school?

Wat zegt de school dan van deze lage scores? Vinden ze het bij hem passen? Vind jij het zelf bij hem passen? Krijgt hij extra hulp op school of laten ze dat allemaal aan jou over? Is er een IB-er waar je bij terecht kunt?
Gaan de andere vakken beter trouwens?

MK

MK

24-03-2016 om 16:27

andere cito's

Gaat het alleen bij deze cito's slecht? Hoe gaat het met begrijpend lezen en rekenen?

L.E.

L.E.

24-03-2016 om 21:25 Topicstarter

zorgen lage score cito

De IB er van school zegt dat hij niet in aanmerking komt voor een dyslexie onderzoek. Hij ,moet dan 3x een E score op rij hebben.

Bij ons op school is geen geld voor extra hulp, ik oefen thuis iedere dag met hem en mijn dochter (mijn dochter loopt bij logopedie wasrschijnlijk ook een vorm van dyslexie haalt de b en de d door elkaar en eu en ui en zo)

Ik heb een instantie gebeld voor mijn zoon en de cito scores vanaf groep 3 er naar toe gestuurd en hun wilde al beginnen met een dyslexie onderzoek. Maar als de school niet mee werkt moet ik dat zelf betalen en dat kan ik niet.volgen de instantie ligt hij met lezen een half jaar achter en met spelling 1 jasr en 6 mnd achtet

Reken gaat hem op zich goed af, van III naar II. Begrijpend lezen had hij eerdt een V en nu een III.
Maar begrijpend lezen wil niks zeggen over Dyslexie heb ik gelezen op internet.

L.E.

L.E.

24-03-2016 om 21:49 Topicstarter

zorgen lage score cito

Of het bij hem past die lage score, durf ik niet te zeggen vind ik moeilijk.

Als een kind zo laag scoord denk ik dat het een andere reden heeft.
In groep 2 had hij al moeite met de letterkennis.

lieverdje

lieverdje

25-03-2016 om 10:12

tja, iemand moet V scoren natuurlijk

Misschien heb je wel een heel slim kind waarvan je denkt dat die gemiddeld of bovengemiddeld zou moeten scoren. Maar strikt genomen scoren er op een klas van 25 leerlingen gemiddeld gezien 5 een V, 5 een IV, 5 een III, 5 een II en 5 kinderen een I. Daar is op zich niks mis mee, al wordt het wel zo gebracht; veel mensen proberen hun kind op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen en wordt het laagste niveau niet meer zo makkelijk geaccepteerd.

Vind je kind het leuk om te leren op school, of is het meer een doener? Hoe deden jullie als ouders het vroeger op school? Dat is misschien ook iets om naar te kijken.

Paashaas

Paashaas

25-03-2016 om 13:11

Verschil en Lieverdje

Ik vind er nogal een verschil tussen zitten of je je kind alleen maar A's wil laten scoren en dan alles op alles zet of dat je de V en IV graag wat omhoog wil. Ik vind het heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt L.E. Ik kan me goed voorstellen dat je een dyslexietest niet zelf kan betalen. Volgens mij ben je goed bezig en de scores zijn al omhoog gegaan. Voor het vervolgonderwijs zijn rekenen en begrijpend lezen het belangrijkste en daar zou ik op inzetten. Ik vind eerlijk gezegd dat hij al goed vooruit is gegaan. Het zou mooi zijn als hij de laatste scores vast kan houden. Op het VO doen ze vaak helemaal niet moeilijk over het testen van dyslexie. Wellicht kan je dit meenemen in je schoolkeuze later.

@ Lieverdje: wat zou jij doen als je beide kinderen met zulke scores thuis kwamen?

Agatha

Agatha

25-03-2016 om 15:14

gemaakt werk laten bekijken

Even los van de vraag of de scores bij hem passen of niet; ik zou gemaakt werk van hem door een dyslexie-expert laten bekijken. Het zegt misschien niet alles, maar vaak zie je het wel. Waarschijnlijk zullen de mensen die bij die instantie werken er op deze manier geen uitspraken over willen doen, maar misschien kun je op een andere manier iemand vinden?

Ik geef zelf een taal in het VO en verwijs zo wel eens iemand door. Ik heb echter de ervaring dat het ook dan heel lang kan duren (een heel schooljaar), voordat alles rond is en het kind wordt getest op kosten van de school.

Het is inderdaad mogelijk dat begrijpend lezen wel beter gaat, niet iedere dyslect heeft (ernstige) problemen op dat gebied.

lieverdje

lieverdje

25-03-2016 om 23:46

Paashaas

Oei, ik zie dat mijn berichtje iets anders is overgekomen dan ik het bedoelde. Maar om antwoord te geven op jouw vraag Paashaas:

Dat ligt er maar net aan. Mijn kinderen hebben altijd hoog gescoord en zijn van kleins af aan heel snel van begrip geweest; wij (de ouders) zijn ook intelligent en hoogopgeleid, dus als mijn kinderen ineens E's zouden scoren, dan zou er wel wat aan de hand zijn. L.E. daarentegen heeft een kind dat al vanaf groep 3 IV en V scores haalt, ook in groep 2 was taal niet zijn sterkste punt. Nu ken ik haar zoon natuurlijk helemaal niet en misschien zou hij best dyslexie kunnen hebben. Het kan ook zijn dat hij niet erg intelligent is en zodoende niet zo goed op school, ik denk dat L.E. dat zelf beter kan inschatten dan ik.

mijk

mijk

26-03-2016 om 07:58

soms kan onderzoek

Vergoed worden door ziektekostenverzekeraar... Misschien kun je daar naar kijken?

Mijk

V@@s

V@@s

26-03-2016 om 14:34

niet meer

De ziektenkostenverzekering vergoedt geen dyslexie onderzoek en behandeling meer. Dat valt tegenwoordig allemaal onder jeugdzorg helaas. Je moet dus bij de gemeente zijn.

Begeleiding

http://www.steunpuntdyslexie.nl/wat-is-dyslexie/?gclid=CN-Hr5683ssCFUQcGwodQUcIhA

Heb je al zijn ogen laten testen? Kan bij de huisarts. Mijn dochter had moeite met spelling, draaide ook letters om of kon grammaticaal correct schrijven moeilijk aanleren.
Maar bleek ook geen diepte te kunnen zien door inwendig scheelzien waar we pas jaren later achterkwamen. Met bril moest ze dan ook wel vooraan zitten om het voorbeeld op het bord goed te kunnen zien. Nog steeds want aan inwendig scheelzien bij haar is niets te doen. Ook haar autisme speelt een rol, ze is ook vooral een beelddenker.
Ik heb veel met haar gelezen en geoefend wat school mij aangaf waar ze achtergebleven was (viel ook veel uit).
Probeer het toch vergoed te krijgen maar blijf wel zelf begeleiden met extra oefening.
Een orthopedagogisch bureau zag te weinig aanwijzingen voor dyslexie. Maar op grond van haar autisme krijgt ze ook toetstijdverlenging.
Want behalve zelf veel oefenen weet ik ook niet zo goed wat je er verder mee zou kunnen behalve scherp in de gaten houden dat je kind niet op grond daarvan afstroomt of uitvalt van school.

Kosteloze screening

Het rid heeft op diverse lokaties een centrum. Ze hebben ook goede contacten met zorgverzekeraars. Lees hun website.

https://www.rid.nl/ouders/kosten-en-vergoedingen-3/

Niet alleen ogen, ook oren.

Voor zover mij bekend, is bij een dyslexie-test een verklaring nodig over de ogen en oren, om zo alles uit te sluiten. ( en het IQ).

Oogtest gebeurd bij kno-arts. Dan krijgen ze druppels in ogen zodat de pupillen verwijd worden. Laat ze gedurende de inwerktijd dan een zonnebril dragen, want zo'n verwijd pupil kan een misselijkheid veroorzaken.
Een verwijd pupil is nodig om de achterkant van het oog te bekijken op afwijkingen zoals bijziendheid.

Als je dochter logopedie heeft, laat je haar ook meteen testen.

L.E.

L.E.

26-03-2016 om 15:35 Topicstarter

zorgen lage score cito

Hij zegt dat hij school wel leuk vindt.
Hij hoeft van mij geen 1 te halen of een A, Hij had vanaf de kleuterschool (groep2) al moeite met letterkennis. Hij vraagt ook aan de leerkracht of hij het goed doet, hij is dus wat onzeker, niet alleen met leren ook met andere dingen hij durft ook niet op een space scooter bv mss faalangst.
Wij (ouders) konden redelijk leren.
de scores van dmt en spelling zijn niet omhoog gegaan.
In groep 5 zijn we er acher gekomen dat hij een bril nodig had. Hij kon niet zien hoe laat het was op de klok in de klas. De juf van groep 5 heeft aan mij gevraagd of er iemand in de familie dyslexies was, omdat hij op sommige dingen dus uitviel.
Ik weet niet of hij op zijn max zit of dat hij dyslexties is. De IB-er zegt er zijn ook kinderen die niet beter kunnen, maar een instantie wil hem dus testen.

L.E.

L.E.

31-03-2016 om 14:24 Topicstarter

zorgen lage score cito

De school wil hem niet laten testen. Heb ook gevraagd of ze een brief wilde schrijven voor logopedie (die doet ook spelling en kinderen met dyslexie). Zelfs dat doet ze niet. Nu heb ik het zorgplatform gebeld en die zei. Hij heeft geen recht op dyslexie, wel vond ze het raar dat er geen brief wordt geschreven voor de logopedie. Ze gaat ook met de andere instantie bellen om te vragen waarom hun wel wilde testen.
Ik heb nu een afdpraak bij de huisarts gemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.