Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zorgen om zoon (7)

Zojuist met m'n zoon aan tafel gezeten met het huiswerk voor morgen. Hij zit in groep 3.
Een blz. sommen maken. Deze week staat het getal 12 centraal. Ook krijgen al vermenigvuldiging en ook deelsommetjes heb ik al voorbij zien komen. Er zit een heleboel herhaling in dus dan verwacht je dat het voor een kind makkelijker wordt om het uit het hoofd te kennen. Maar hoe ik hem ook allerlei manieren uitlegde, hij leek absoluut niks te begrijpen. Heb het vooral visueel gehouden, want dat schijnt hem goed te helpen. Ik probeer uit te vinden op welke manier hij het het beste snapt, maar niks lijkt te werken. De allereerste sommetjes die hij kreeg (4+2, 2+2, 6-3...etc) lijken ook al niet meer in zijn geheugen te zitten.
Mijn zoon gaat half mei beginnen aan een therapie waarin hij zich leert te concentreren en luisteren tegelijk. Mij is uitgelegd dat concentratie en geheugen met elkaar te maken hebben, maar na deze 15 minuten huiswerk ben ik me echt zorgen aan 't maken! Ik heb zin om een week in de klas mee te kijken en te zien hoe zijn meester het doet, dat lesgeven. Onlangs nog een gesprek gehad met de leerkracht en ook al herkent hij de problemen, hij lijkt er geen oplossing voor te hebben - of op z'n minst een aanpakmethode.
Ik zit echt met de grote vraag: hoe komt mijn zoon in vredesnaam tot groep 8???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

22-04-2012 om 16:21

Nou zwelgje...

je doet je naam wel weer eer aan! Hoe kom je erbij om je in groep 3 al druk te gaan zitten maken over hoe hij het moet redden naar groep 8?
Zou je niet gewoon even afwachten wat de therapie brengen gaat, voordat je al allerlei (on)mogelijke eisen aan hem stelt en de meester al bij voorbaat met argusogen bekijkt, klaar om hem aan te vallen voor je zoon's eventuele leerprobleem?☺
relax een beetje.

Proberen

Misschien kun je proberen of je een manier kunt vinden waardoor het rekenen wel duidelijk wordt voor je zoon. Sommen thuis op een krijtbord maken of sommen naar hem te emailen en dan dat hij het antwoord terug mailt. Of al doende sommen maken van dingen die thuis voorbijkomen als het aantal boodschappen op een bonnetje min de boodschappen waar je korting voor krijgt. Legoblokjes heen en weer schuiven. Dan krijg je misschien een indruk op welke manier hij goed kan leren. Misschien heeft hij zelf een idee wat hij wel begrijpt, welke manier van aanbieden voor hem duidelijk is.

Zwelgje

Zwelgje

22-04-2012 om 17:18 Topicstarter

Koentje

Is het zo gek dat een moeder soms een moment heeft dat ze vol met vragen zit? Natuurlijk weet ik dat die therapie allicht (iets) gaat helpen, maar het neemt niet al m'n zorgen weg. Ik dramatiseer niet. Ik observeer en constateer. En ik constateer dat school niet beseft hoe zwaar mijn zoon het heeft. Ik wil gewoon niet WEER te horen krijgen dat alles goed gaat, dat zoon 'wel moeite heeft met concentreren maar niet zorgelijk veel'. Ik wil echt niet alles alleen maar somber inzien, maar ik ben gewoon reëel. Het liefst zou ik van school te horen gekregen hebben dat mijn zoon een probleem had, maar ik heb dat zelf moeten benamen en bewijzen. Als dan blijkt dat je intuïtie goed was, dan zakt je vertrouwen in de school cq leraar wel, ja.

Merel

Merel

22-04-2012 om 17:51

Methode vragen

Ik zou aan de leerkracht wel vragen hoe hij het aan de kinderen uitlegt en het in eerste instantie ook zo aan je zoon proberen uit te leggen, anders wordt het veel te verwarrend.
Hier hadden we een probleem met de staartdelingen (weet niet meer bij welke groep dat hoort) maar die leren ze tegenwoordig heel anders dan vroeger, dus kind helemaal in de war toen ze er mij een zag maken bij het helpen met rekenen.
Toch maar even aan de juf gevraagd hoe hun methode gaat. Later toen kind het wel onder de knie had, heb ik mijn staartdeling nog eens laten zien (die methode vond ze ook zo gek nog niet

Hier heb ik wel een site met heel veel leuke leermethoden opgesomd, misschien zit er iets bij voor je: http://pinterest.com/search/?q=learning+math

Vic

Vic

22-04-2012 om 18:26

School

Hoe zijn zijn cijfers op school. Kan hij daar wel rekenen? Overigens heb ik het idee dat in groep 3 (nog) niet vlekkeloos geautomatiseerd hoeft te worden gerekend, zelfs niet tot 10. Ik zou me i.i.g. nog geen zorgen maken over hoe dat moet t/m groep 8, en niet gaan aanbieden om de leerkracht te observeren in de klas (met welk doel??).

Marieke

Marieke

22-04-2012 om 18:42

Bijles

Wij hebben ervoor gekozen om voor onze dochter bijlessen te regelen voor begrijpend lezen om te voorkomen dat de achterstand nog groter wordt. Ze heeft nu zeven lessen gehad en haar laatste toets was een ruim voldoende! We zijn naar studiekring gegaan, dat is voor leerlingen vanaf groep 7, voor jouw zoon nog niet haalbaar. Maar ik ben wel heel blij dat we dit hebben gedaan, dochter heeft er vertrouwen en zin in. Studiekring heeft echt gezocht naar die mogelijkheid die haar het meeste oplevert en dat was dus niet de methode van school!
Ik zou zeggen, als de therapie onvoldoende helpt, ga op zoek naar bijles.

Tango

Tango

22-04-2012 om 21:20

Rekenmethode

Ik vraag me wel een beetje af welke rekenmethode jullie school gebruikt, Zwelgje. Plus, min, keer en deelsommen komen er al voorbij terwijl hij 7 jaar is en in groep 3 zit. Ik kan me voorstellen dat hij het dan niet meer snapt en misschien juist daardoor nog niets geautomatiseerd heeft. Ik zou even een stapje terug doen en alleen min en plus met hem gaan oefenen, op school ook natuurlijk.
Hier overigens ook een zoon met automatiseringsproblemen. Bij ons wordt het op school wel gezien en mocht zoon nog geen tafels leren omdat juf het idee had dat hij het inzicht nog niet had. Ik kon er deels wel inkomen, maar het inzicht heeft hij dus naar mijn idee wel, het automatiseren is meer het probleem.

guera

guera

23-04-2012 om 09:08

Vinger aan pols

Ik zou zeker vinger aan de pols houden. Hier een vriendje dat ruim een jaar blijkt achter te lopen en school maar zeggen: nee wij zien niks bijzonders....Dussssss. Miscch is je zoon een beelddenker. Kijk dan es op ikleeranders.nl

Primavera

Primavera

23-04-2012 om 09:47

Eindeloos geoefend met oudste

Ik herinner me nog dat ik met onze oudste dochter eindeloos geoefend heb met 20 potloden, voordat ze de plus en min sommen er een beetje in had zitten.
Ter geruststelling ze gaat volgende jaar naar 2 Gymnasium. Het is helemaal goed gekomen, al hoewel ze wel meer moeite moet doen voor betà vakken. Ze heeft geen spontaan wiskundig inzicht en moet echt alles eerst leren.
Als je zoon moeite heeft met concentratie dan kan oefenen met een spelletje op de computer of nintendo vaak helpen om zich daar juist op te hyperfocuusen. Het bekende gratis tafelleerprogramma Timez Attack heeft tegenwoordig behalve vermenigvuldigen ook delen, optellen en aftrekken. Zie http://www.bigbrainz.com/Cool-Math-Games.php

angelina ballerina

angelina ballerina

23-04-2012 om 12:01

Groep 3

Mijn dochter zit ook in groep 3 maar hoeft nog geen simpele keer en deel sommen te doen (behalve misschien x 2 of iets door de helft doen). Ze doen voornamelijk op- en aftelsommen tot 20. Onze dochter is ook niet zo heel goed in automatiseren maar scoort toch A's voor de cito. Ze moet simpele sommen ook steeds opnieuw uitrekenen, maar zolang ze dat maar goed doen lijkt me dat niet zo'n probleem (nu in elk geval nog niet).
Wat hier wel goed helpt is het doen van spelletjes. Vooral monopoly junior spelen we veel en daardoor heeft ze de sommen tot 5 en het verdubbelen van de getallen geautomatiseerd.
Ik ben wel benieuwd hoe jou zoon het doet in de klas. Hoe scoort hij op de cito toets, hoe maakt hij de methode toetsen, hoe maakt hij de sommen tijdens de rekenles? kan hij het wel en automatiseert hij alleen niet of zijn er meer problemen? en is dit alleen met rekenen een probleem of met alle vakken? af en toe oefenen lijkt me niet verkeerd, helemaal niet op speelse wijze door middel van spelletjes, maar bijles en heel veel gaan oefenen is misschien een beetje overdreven in groep 3? afhankelijk natuurlijk van hoe groot het probleem daadwerkelijk is maar zoals jij het omschrijft ziet de leerkracht nog helemaal geen probleem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.