Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sapien

Sapien

17-03-2019 om 17:10

zorgen over zoon (15) op school

Mijn zoon, 15, zit in 4 atheneum, maar het gaat niet goed. Vandaar dat ik even advies zoek.

- er was op de basisschool in groep 7 enige twijfel: Havo of vwo, maar in groep 8 alleen nog I voor Cito's, dus toen werd het vwo.
- talen gingen direct al minder goed. Voorbeelden: vrij lage woordenschat, hij houdt er nu nog steeds van als ik even een stuk tekst voorlees, vaak heel matige of zelfs rampzalige scores voor Nederlands, Frans en Duits. Engels valt vaak nog mee.
- ik dacht dus: meer een bètajongen en hij houdt ook erg van technische dingen. En natuurkunde is zijn lievelingsvak. Toch scoort hij ook daarvoor wisselend (vroeger soms heel goed, dan weer matig, of wel voldoende).
- ieder jaar lastiger geweest om over te gaan, afgelopen jaar werd het pas goed spannend maar op het laatst toch weer cijfers opgehaald dus nu in de 4e. Dit jaar staat bijna alles op onvoldoende dus hij stevent hard af op blijven zitten.
- Geheugen is in het algemeen niet zo goed (dat geldt extra bij de talen, ook Nederlands).

Nu is een keer moeten blijven zitten natuurlijk niet het einde van de wereld. Heeft mijn andere kind ook eens moeten doen. Toch denk ik aan een onderzoek of zoiets bij hem. Om op die manier misschien advies en ook hulp te kunnen krijgen om zijn schoolloopbaan uiteindelijk succesvol te laten zijn. Mag ook Havo worden, misschien is dat wel beter.

Onderzoek...ik heb altijd gedacht dat het wel zonder kon en misschien is het nu ook 'overdreven' (moet hij gewoon blijven zitten + Havo doen + minder op computer en telefoon / een stuk meer doen). Er zijn diverse kleinere zorgen over hem.
Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens aan een vorm van dyslexie gedacht, of in ieder geval iets dat minder goed is dan je kunt verwachten dat met taal te maken heeft. Behalve bovenstaande schrijft hij bijv. vrij slecht (hoewel de spelling redelijk goed is).
Ook kan hij zich niet lang concentreren.
Hij heeft ook nooit van school gehouden, in tegenstelling tot mijn andere kind overigens. Hij heeft er veel behoefte aan om thuis te zijn, gaat in een tussenuur ook bijna altijd even naar huis.
Hij houdt duidelijk van slimme mensen en hij maakt op veel anderen een behoorlijk slimme indruk. Een paar maanden geleden dachten de meeste van zijn docenten dat hij wellicht zou blijven zitten maar dat hij meer op vwo paste dus dat zij niet aan Havo dachten. Ik weet niet of ze er nog zo over denken, soms echt zeer lage cijfers.
Hij heeft (erg) weinig vrienden maar wel goed sociaal inzicht.

Ik heb al vaak gedacht hier eens een topic over te starten en ik denk al jaren: misschien onderzoeken of hij toch 'iets' heeft (dyslexie? add? licht autistisch?). Met als enige doel om daarna de juiste hulp te krijgen en met een redelijk passend diploma een passende vervolgopleiding te kunnen doen uiteindelijk (en gelukkig te worden...).
Iemand een idee?

diewertje

diewertje

17-03-2019 om 17:29

Afgezien

van de moeilijkheden met de talen (en misschien moet daar inderdaad wel verder naar gekeken worden):
je schrijft dat hij nooit van school gehouden heeft. Waaruit bleek dat? Zei hij dat, maar ging wel braaf of sputterde hij regelmatig tegen?
Z'n cijfers zijn langzamerhand achteruit gegaan: is het een leerprobleem of een motivatieprobleem?
En als het om motivatie gaat, is het dan omdat het te moeilijk is of speelt er wat anders? Heeft hij bijvoorbeeld al enig idee wat hij hierna zou willen doen? Of is het sociale van school mogelijk een te groot probleem?
Kan je zoon hier zelf iets over zeggen?

Tango

Tango

17-03-2019 om 17:53

Jong

Ik vind je zoon heel jong nog, 15 en in 4 Atheneum. Zal normaal zijn hoor, maar hier een zoon van 14 in de tweede. Dus ik dacht: wat een verschil!
Geen idee of dat meespeelt overigens, maar ik denk dus dat een jaartje over doen dan helemaal niet zo'n probleem is. Wat vindt hij zelf?
Ik zou eerst op school een gesprek plannen, met de mentor. En vragen wat zij op school zien t.a.v. het leren. Waar gaat het mis? Wat voor hulp past hierbij?
Krijgt hij iets van huiswerkbegeleiding? Of helpen jullie hem thuis? Dat kan ook nog helpen natuurlijk, als hij dat wil tenminste.
En mocht hij wel nog over gaan, kijk naar welke vakken hij wil laten vallen. Volgens mij kunnen dat twee talen zijn, dus dat scheelt al behoorlijk denk ik.
Bij wat ik lees denk ik niet meteen aan een 'stoornis'. Het klinkt als een normale jongen. Er zijn veel meer jongeren die niet graag naar school gaan en liever thuis zijn en die niet veel vrienden hebben. Je hoeft dan niet meteen autistisch te zijn of zo.

Sapien

Sapien

17-03-2019 om 19:14

alvast met zoon gepraat

Dank al voor de reacties Dieuwertje en Tango!
Tango: inderdaad is 15 in de 4e volstrekt normaal als je nooit bent blijven zitten. Jouw zoon is dan minstens een keer blijven zitten en misschien niet al te lang geleden ook al jarig geweest. De mijne wordt eind schooljaar 16.
Hij vindt het erg om te blijven zitten. Weet ook dat het vaker voorkomt, maar zal goed balen. Alles nog een keer doen en zijn -eindelijk leuke- klas weer verlaten. Pech pech.

Tango: we helpen hem thuis een beetje. Met name mijn man kan dat goed en zijn grootouders, zelf heb ik meestal niet genoeg geduld en rust. Hij laat zich goed helpen. Heeft geen huiswerkbegeleiding verder. Sinds kort bijles voor Duits.
Frans al laten vallen, dat was onduidelijk in mijn eerste bericht.
Als hij over zou gaan, zijn er geen vakken die hij nog kan laten vallen, deze school doet het pakket al in de vierde zonder veel extra's verder.

Dieuwertje: zoon wilde altijd graag naar huis, na de vakantie stond andere kind te springen om weer naar hun leuke basisschool te gaan maar hij baalde. Was wel altijd braaf, hoogstens een paar keer gebeurd laatste 2 jaar dat hij vrijdagmiddag naar huis appte of hij alsjeblieft mocht ziek melden. Hij hield het echt niet vol dan.
Hij vindt veel dingen zoals het op school geregeld is niet fijn of stom gedaan. Ik heb net aan tafel met hem gepraat en hij zegt dat het op de basisschool gewoon ontzettend makkelijk was allemaal en dat hij gewoon lessen wilde hebben (niet teveel 'gefrutsel' van diverse andere zaken). Dat is een andere reden dan waarom hij de middelbare school steeds minder fijn vond. Hij zegt dat dat diverse redenen heeft. Jarenlang de leerlingen die hij zo kinderlijk vond doen - dat is sinds kort verbeterd, ik hoor hem daar niet meer over. En de docenten, nu nog, die 'stomme' opdrachten verzinnen. Als het nou alleen toetsen waren! Zei hij net. Maar ja, die toetsen, die krijgt hij meestal niet af. Dan heet hij redelijk geleerd (niet goed genoeg, maar toch redelijk tevreden van tevoren) en dan komt hij bloedchagrijnig thuis: 'het was weer een test om te kijken hoe snel je een toets kunt maken! Dus reken alvast op een onvoldoende mam!'. Bingo.
Ik vroeg ook naar de motivatie. Hij zei hij nu dat het ook almaar erger werd allemaal, juist omdat de cijfers zo vaak tegenvielen. Of hij opdrachten stom vond. "Dus: een soort vicieuze cirkel? Het gaat matig, jij baalt en bent minder gemotiveerd, dus de volgende toets gaat waarschijnlijk al best slecht, enzovoorts?". "Ja denk ik". "Een soort spiraal naar beneden eigenlijk". [Vervolgens nog een hele discussie over dat ik net nog 'vicieuze cirkel' had gezegd en nu 'spiraal naar beneden' en wat nu precies wat was - kijk dat bedoel ik ook....].

Wat hij hierna wil doen is precies één ding, verder eigenlijk niets. Vanwege herkenbaarheid zeg ik dat even niet, maar er is best kans dat dat niet gaat lukken. Kan ook meespelen. Ik heb hem in ieder geval ook naar motivatie gevraagd.
Het is waarschijnlijk een heel palet aan oorzaken.
Ik ben gewoon ook bang dat zitten blijven maar heel beperkt werkt en geen probleem oplost.

diewertje

diewertje

17-03-2019 om 19:53

Wat

goed dat je er zo met je zoon over hebt kunnen praten! Het maakt misschien weer wat duidelijker waar de schoen (gedeeltelijk) wringt. Bij kinderen die het op de basisschool vrij gemakkelijk af ging zie je nog al eens dat ze op de middelbare en dan zeker in de bovenbouw vast lopen vanwege het ontbreken van de juiste leerstrategieen. Als ik jouw verhaal lees zou dat ook nog wel eens aan de orde kunnen zien. En met leerstrategieen bedoel ik dan ook: hoe maak ik een toets? Zeker bij jongens krijg je dan een neerwaartse spiraal en is de kans op feitelijk onnodig afstromen indenkbaar. Je zou kunnen denken aan individuele huiswerkbegeleiding om te kijken waar nou precies de schoen wringt. Wanneer de cijfers omhoog gaan komt waarschijnlijk vanzelf de motivatie weer terug. Je zou ook kunnen denken aan een beroepskeuzetest waarbij zoon misschien andere mogelijkheden ontdekt.
Stomme docenten, stomme opdrachten? Tja, dat hoort erbij.Ik hou mijn zoon regelmatig voor wanneer hij zich weer eens afvraagt waarom hij iets moet leren dat de enige reden een voldoende op z'n rapport is. Waarbij ik hoop dat dit systeem niet volledig zijn nieuwsgierigheid en creativiteit doodslaat.
Overigens: heeft zoon het idee dat hij moet opboksen tegen broer of zus die het allemaal wel leuk vind't?

Lydia

Lydia

17-03-2019 om 20:25

Misschien helpt een gesprek met een jongen uit klas 6

Ik herken al die irritatie wel. Die had mijn zoon ook.
Klas 4 (VWO) was voor hem een opluchting omdat een deel van de vakken en de ‘onzin’ wegviel. De overblijvende vakken werden interessanter. Helaas kwamen er onzin-vakken bij (in zijn ogen) zoals CKV. En Nederlands werd irritant met poezie, leesverslagen, etc. Maar daar heeft hij zijn weg in gevonden (hij leest nauwelijks wat hij moet lezen maar haalt goede punten voor de verslagen, presentaties, etc. )

Blijven zitten helpt niet want dan krijg je dezelfde onzin weer.
Afstromen helpt ook niet want dan worden de vakken saaier (als je op VWO-niveau denkt) en de onzin komt ook terug.
In 5VWO blijft het nog even zo, hoewel een beetje minder. In 6VWO wordt het echt minder, qua ‘onzin’ .

Kun je misschien een jongen in 6VWO vinden op zijn school die dit verhaal snapt en met hem wil praten? Misschien wat tips heeft. Misschien regelmatig meekijkt met zijn werk in het kader van ; ‘hoe heb je hier het minste last van?’ . Als een soort betaalde bijles.
Mijn zoon zou heel geschikt zijn maar die zit vast niet op dezelfde school.

Zou toch dyslexie kunnen zijn

Ik geef les op het Vwo, ook in de vierde klas. Ben ook mentor Vwo-4. Het eerste waar ik aan dacht toen ik het las was toch een tot nu toe verborgen dyslexie. Dat komt juist bij intelligente leerlingen pas redelijk laat aan het licht, omdat ze zo lang kunnen compenseren. Als ze dan eindelijk op hun eigen niveau moeten gaan werken lukt het niet. Dan komen ze al snel in een neerwaartse spiraal van voor hun gevoel echt wel hun best doen, dingen niet afkrijgen, lage cijfers en opgeven. Dingen die voor mij wijzen op dyslexie: zijn trage werktempo in combinatie met moeite met talen, liever voorgelezen worden en ook moeite met, wat jij noemt, geheugen. Bedoel je dan geheugen voor het automatiseren van woordjes, topografie, periodiek systeem etc? Want ook automatiseringsproblemen horen bij dyslexie. Ook bij ADD trouwens.
De andere dingen die genoemd zijn (gebrekkige leerstrategieën, gebrek aan motivatie) kunnen ook zeker meespelen.

Blijven zitten heeft over het algemeen niet zo veel nut. Punt één omdat alle stof die nu moeilijk is heus niet opeens wel lukt als hij het voor de tweede keer doet. Als de school geen extra hulp en ondersteuning biedt lopen leerlingen de achterstanden vaak toch niet in. Punt twee omdat hij dan nog meer gedemotiveerd raakt. Van alle leerlingen die blijven zitten haalt uiteindelijk maar een goede dertig procent een diploma op dat niveau. Dan ligt toch een overstap naar Havo-5 (als dat mag op zijn school) meer voor de hand. Wil hij dan daarna alsnog naar het Vwo dan kost het hem een jaar extra, net als wanneer hij blijft zitten. Maar dan heeft hij wel alvast een diploma en de mogelijkheid om door te gaan op Hbo.Bovendien: wie in 4 Vwo blijft zitten mag daarna niet nog een keer blijven zitten in 5 Vwo en loopt dus het risico om van school te moeten zonder diploma.

Mijn advies is toch om zo snel mogelijk in gesprek te gaan met de mentor en te vragen of zij ooit signalen hebben gezien van een leerstoornis. Nog 3 jaar zo doorgaan (want dat wordt het als hij blijft zitten) wordt wel heel lang en frustrerend. Misschien kun je ook vragen wat hij moet doen om eventueel naar Havo-5 te mogen. Bij mij op school gebeurt het wel eens (al is het beslist niet standaard) maar dan moeten de leerlingen wel bepaalde examenonderdelen inhalen. Niet elke school staat er voor open.

Succes ermee, ik weet hoe het is als het om je eigen kind gaat, dan kan ik zelf ook geen professionele afstand bewaren. Mijn zoon zat ook in zo'n neerwaartse spiraal: begonnen op Vwo (met een CITO in groep 8 van 550), tot en met de tweede, daarna naar 3-Havo waar hij nu zit maar ook daar matige resultaten. Hij kwam met 13 in de derde klas, dus ook een jonge leerling. Hier werkt huiswerkbegeleiding erg goed. Daar wordt hij niet alleen gedwongen om zijn huiswerk bij te houden (want hij heeft toch niks beters te doen) maar hij krijgt ook hulp bij plannen, bij de aanpak van opdrachten en bij het maken van verslagen en projecten. Als de cijfers weer gaan stijgen neemt vaak de motivatie ook wel weer toe. Hoe stoer ze soms ook doen, elk kind baalt van slechte cijfers. Als je het kunt betalen (je moet maar net in die gelukkige positie zijn) werkt huiswerkbegeleiding echt wel. Meestal moet je ze er ernstig tegen hun zin heen sturen en binnen een week zeggen ze "Het is eigenlijk toch wel fijn."

Sapien

Sapien

17-03-2019 om 22:39

bedankt...wat goed

Wat een ontzettend goed en meedenkende reacties: Dieuwertje, Lydia en Alison.
Ik ben er heel blij mee en veel stof weer tot nadenken.
Ben nu moe en morgen grotendeels aan het werk, maar ik reageer later meer. Wellicht net als anderen. Bedankt voor alle moeite, ik waardeer dat zo!

Neefje

Goh, ik dacht even dat ik mijn schoonzus hier tegenkwam met haar verhaal. Jij beschrijft jouw zoon en dat is precies mijn neefje van 15 in 4 vwo. Maar niet alles klopt dus je bent niet mijn schoonzus. Van haar hoor ik bijna identieke verhalen: twijfel havo of vwo na basisschool, toch vwo en nu vastlopen in de vierde. Kind heeft ook weinig vrienden en is niet gemotiveerd. Is nu ook vaak ziek en eet regelmatig niet goed. Hij wil naar de havo maar ouders vinden dat zonde want hij is zo goed in natuurkunde. De talen gaan echter heel moeizaam en dat lees ik ook bij jouw zoon. Er zou een vorm van taalzwakte onder kunnen liggen, misschien dyslexie maar dat hoeft niet. Zijn woordenschat is zwak lees ik vooral, en zijn (talige) geheugen. Hij lijkt een langzame verwerkingssnelheid te hebben. Ook bij de exacte vakken of vooral bij de talen?
Ik gun neefje zijn havo want dat getrek aan school kost hem zijn kracht. Ik weet niet of het jouw zoon zou helpen maar waarom niet? Of heeft hij perse vwo nodig om zijn toekomstdoel te bereiken? Soms kun je er ook met een omweg komen.

Triva

Triva

18-03-2019 om 08:11

Jouw zoon

was juist geknipt voor de regeling dat je ook met 1 vreemde taal het VWO mag doen. Daar zou ik navraag naar doen.

http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/ontheffing-voor-tweede-vreemde-taal-op-vwo

Zie c.

Pennestreek

Pennestreek

18-03-2019 om 16:11

Ik herken ook mijn zoon in je verhaal

Die had het altijd al moeilijk met zijn werk op tijd af krijgen, vanaf groep 1. Maar was wel heel slim. Dat zagen wij en school. Hij is altijd een heel leergierig mannetje geweest, maar werkjes maken vond hij niks. Eind groep 4 bleek hij ADD te hebben. Wat voor ons veel verklaarde. Automatiseren lukte niet, zelfstandig aan- en uitkleden ook niet. Toch naar het VO met een VWO-advies. Dat ging steeds moeizamer, kwam niet door zijn huiswerk heen en had zelden zijn toetsen af. Toch vonden zijn docenten en de zorgcoördinator dat hij er thuis hoorde.

Uiteindelijk is hij gestruikeld in de 3e. En toen ging het in de 4e weer mis. Toen hebben we hem opnieuw laten onderzoeken. Daar kwam een hele lage verwerkingssnelheid uit, en ASS. Dat verklaarde waarom school hem zo ontzettend veel energie kostte en waarom hij buiten school nooit met iemand afsprak.

Omdat zoon overspannen en depressief was, is hij een half jaar thuis geweest. In dat half jaar dus de nieuwe diagnoses. Toen met school geregeld dat zij een gang naar het Speciaal Onderwijs mogelijk maakten. Zoon is toen in het nieuwe jaar overgestapt naar 4 havo. Dus feitelijk 2 keer gedoubleerd én afgestroomd. Maar hij deed en doet het nu prima. Gaat straks fluitend zijn diploma halen, waar hij tot aan 4 VWO altijd gigantisch op zijn tenen heeft moeten lopen. Hij ontwikkelt zich daardoor op andere vlakken (zelfstandigheid, sociaal vlak) in een heel hoog tempo. En is zich nu aan het voorbereiden op de stap naar het HBO.

Hij heeft nooit goed gereageerd/om kunnen gaan met huiswerkbegeleiding. Hij vindt dat het zelf moet kunnen, hulp vragen en accepteren vindt hij ontzettend moeilijk. Van zijn vader krijgt hij nog steeds hulp met de exacte vakken, en ik help met verslagen en dergelijke. Plannen kan hij niet, structureren niet. Maar lijstjes maken of iets dergelijks wil/kan hij niet. Dus we zijn er nog lang niet, maar als je ziet waar we vandaan kwamen is dit een enorm verschil.

Kortom, denk en kijk niet te beperkt. En laat hem eventueel testen/onderzoeken, zodat je beter weet wat hij nodig heeft. Sterkte, het is heel naar je kind zo te zien worstelen.

Sapien

Sapien

19-03-2019 om 22:11

Reactie op Dieuwertje en Lydia

Dieuwertje:
Bedankt weer. Jouw tips zijn dus vooral: individuele huiswerkbegeleiding, evt ook een beroepskeuzetest.
Ja, dat hij het soms stomme opdrachten en af en toe stomme docenten vindt, is weliswaar vrij standaard, maar er zitten wel vaak goed overdachte argumenten in zijn uitspraken. Hij is er zelf écht van overtuigd dat sommige opdrachten (voor hem) geen zin hebben. Tegelijkertijd: inderdaad, het is dan maar zo. Dat is mijn boodschap over het algemeen ook wel..
En zoon heeft misschien wel het idee dat hij moet opboksen tegen 'sibling' (en half-siblings die allen gymnasium hebben gedaan), maar meer op niveau dan op school leuk vinden. Ik weet niet goed hoe ik dat eruit krijg. Hij zegt regelmatig: 'ik weet dat niet. Want ik ben retarded'. Argh. Het is wel een grapje maar ook niet helemaal.

Lydia: Dank je voor je verhaal! Goede tip! Midden Nederland, of...?
Zoon vindt CKV ook niet fijn, en dat terwijl hij op zijn eigen tempo, manier en zonder druk zeker wel van schilderijen kan houden, muziek, andere culturele uitingen en geschiedenis. Laatst moesten ze een surrealistische fotocollage maken met een programma, dat vond hij vrij leuk. Weer een oprot-zes. Vind ik soms best pijnlijk, hij had met een schoolvriend zijn best gedaan en ik dacht dat het echt leuk was en dat hij zijn cijfer op kon halen. Zo gaat het vaak.
Punt is wel dat ook de andere vakken (matig of) slecht gaan. Ik ben het met je eens: "Blijven zitten helpt niet want dan krijg je dezelfde onzin weer. Afstromen helpt ook niet want dan worden de vakken saaier (als je op VWO-niveau denkt) en de onzin komt ook terug."
Ik weet niet goed hoe ik zo'n type jongen zou kunnen vinden. Misschien aan de mentor vragen.

Sapien

Sapien

19-03-2019 om 22:14

reactie op Alison en Jutta

Alison: bedankt. Precies voor de dingen die jij noemt dacht ik ook aan lichte dyslexie. Geheugen voor inderdaad tafels leren en woordjes is slecht. Aan de andere kant is zijn geheugen in het algemeen niet al te best volgens mij.
Ai, wat je schrijft over het geen zin hebben van blijven zitten: precies wat ik ook dacht. Ook met die argumenten. "Van alle leerlingen die blijven zitten haalt uiteindelijk maar een goede dertig procent een diploma op dat niveau." meen je dat? Ai. Ik hoop dat mijn andere kind wel hetzelfde niveau haalt ondanks blijven zitten... Verder kan ik alvast voorspellen dat de school zoon niet nu naar 5 Havo zal laten gaan. Met zo'n zwakke basis (vele onvoldoendes) lijkt me zelfs dat een groot risico.
Huiswerkbegeleiding: ik denk dat we het wel tijdelijk zouden willen betalen, maar wel met het idee dat er dit jaar nog wat te redden is. En ik ben bang van niet.
Hij staat nu: een 3, een 4, vier 5-en en de rest zijn 6-en. Dat zijn 9 tekortpunten (en 0 compensatie....).

Jutta: wat bijzonder dat het bijna hetzelfde verhaal is als je neefje! Verschil met wat jij over je neefje schrijft is dat zoon prima eet (blijft er dun bij) en niet veel ziek is, hij gaat netjes naar school over het algemeen. Hij wil het allemaal wel graag goed doen, maar het lukt slecht om aan het werk te blijven.
Waarom zoon het inmiddels ook bij de exacte vakken niet meer goed doet, begrijp ik niet. Sommige momenten denk ik dat hij het niveau niet aankan. Andere dat hij meer had moeten doen. Of dat de aandacht teveel naar alle taligheden uit is gegaan.
Waarom zou het na blijven zitten ineens wel goed gaan, denk ik dan dus...

Sapien

Sapien

19-03-2019 om 22:17

reactie op Triva en Pennestreek

Triva: zeker, dat zou fijn geweest zijn voor mijn zoon! Ik kan er zo geen navraag naar doen, omdat hij niet (officieel) aan ook maar één van de criteria voldoet. Ik moet wel zeggen, dat ik bij de argumenten die werden genoemd bij een kind met autisme wel weer even door mijn hoofd schoot: misschien heeft hij dat toch echt 'een beetje' (maar niet zo sterk).

Pennestreek: het verhaal over jouw zoon had ik enigszins gevolgd, dus er zit iets vergelijkbaars in zo te lezen. Hoewel mijn zoon nooit getest hoefde te worden en er was geen druk vanuit de basisschool voor zoiets. Lage verwerkingssnelheid: daar kan me ook iets bij voorstellen. Wat geweldig dat het nu zo goed met hem gaat en hij straks naar het HBO kan!
Mijn zoon wil wel geholpen worden, hij snakt er eerder naar (al wil hij ook graag met rust gelaten worden als hij lekker een tijdje gamet, wat dat betreft best gemiddeld vrees ik...). Bedankt ook voor het delen van jouw verhaal.

Sapien

Sapien

19-03-2019 om 22:17

Maar wat nu?

Maar...wat nu?
Over iets meer dan een week zijn er mentorgesprekken op school, dus dat is stap één. We kunnen hem vragen of hij een leerstoornis ziet. Het is een erg vriendelijke school, mentor ook, maar na het vorige gesprek (waar we zeiden dat we hoopten dat school mee kon denken en mee kon helpen) is er verder niet veel gebeurd. Er is alleen aangeraden om bijles Duits te nemen.
Ik hoor veel mensen op dit forum over de hulp op school, maar hoe krijg je dat dan?

En dan...een onderzoek? Hoe regel je dat en is er ook kans op enige vergoeding of kan dat niet en/of kunnen we dat beter zelf in de hand houden? En moeten wij dan om dyslexie-onderzoek vragen, of add, of...? Ik weet niet waar en hoe ik moet beginnen.

Pennestreek

Pennestreek

19-03-2019 om 22:24

Onderzoek

Omdat zoon vastliep op school (overspannen/depressief) hebben wij via de huisarts een doorverwijzing gekregen. Hij is toen terecht gekomen bij de Jeugd GGZ, bij ons in de regio was dat De Jutters (nu Joez, of zo). Gefinancierd door de gemeente (want die heeft de jeugdzorg in haar takenpakket). Hopelijk heb je na het mentorgesprek een beetje een idee in welke richting je het moet zoeken, dat verwijst makkelijker.
Het onderzoek in groep 4 hebben wij zelf bekostigd volgens mij. Dat was bij een neuropsychologe, omdat de bevalling nogal zwaar was en zoon een moeizame start had als gevolg daarvan moest (geen idee waarom) worden uitgesloten dat het om hersenbeschadiging wegens zuurstoftekort kwam.

Via school (PO) hebben wij nog geprobeerd een rugzakje aan te vragen, maar daar kwamen we niet voor in aanmerking omdat zoon het te goed deed (!). Dus alle hulp die school niet kon bieden, en huiswerkbegeleiding hebben we altijd zelf betaald.

Ik zou als ik jou was vragen of de zorgcoördinator van school aan kan sluiten bij het mentorgesprek, die weet vast de weg. En heeft wellicht ook helpende inzichten en suggesties.

Sapien

Sapien

19-03-2019 om 22:41

goed idee

Goed idee Pennestreek. Ik heb de naam van de zorgcoordinator opgevraagd en zal de mentor vragen of het mogelijk is dat zij erbij is. Zoon zelf is ook altijd bij zo'n gesprek (ik hoop dat dat handig is, in plaats van lastig..)

Pennestreek

Pennestreek

20-03-2019 om 10:17

Grootste risico

van zoon bij zoon gesprek, is dat het vooral gaat over wat er níet goed gaat. En dat is weer niet zo lekker voor zijn gevoel van eigenwaarde. Maar je kunt niet meer over zijn hoofd heen praten, hij is geen kleuter meer en mede verantwoordelijk voor zijn eigen ontwikkeling. Bovendien is hij toch degene die mee moet denken over mogelijke aanpakken, wat ziet hij wel en niet zitten?

Nogmaals, ik herken veel in jouw zoon. Ook het liever thuis zijn, zoon hier ging in een tussenuur vaak naar mijn ouders (woonden op 5 minuten fietsen van zijn oude school), daar was hij liever dan op school. Nu we weten dat hij autistisch is begrijpen we dat beter. Ik vermoed dat er bij jouw zoon ook meespeelt dat het sociale deel hem meer energie kost dan het oplevert. Tel dat op bij leerproblemen, en dan heb je een sommetje met als uitkomst een jongen die het steeds moeilijker krijgt. Zowel sociaal als op leergebied wordt school steeds een beetje zwaarder. Alsof je door steeds diepere modder moet waden. Uiteindelijk loop je vast.
Ik heb altijd vastgehouden aan dat VWO voor zoon, ook vanwege zijn manier van communiceren, interesses, taalgebruik, ook precies zoals jouw zoon. Maar uiteindelijk moet je ergens de druk verlichten. Dus misschien toch afstromen naar havo. Ik merk nu zoon op het speciaal onderwijs havo doet trouwens wel dat al zijn 'vrienden' vwo doen. Maar dat is hier geen probleem omdat de leerlingen toch veelal hun eigen leerweg hebben in gemengde groepen. Op een reguliere school is dat natuurlijk lastiger.

Even wat vragen. Was je zoon vlot met leren praten? Wat waren zijn eerste woordjes? Kon hij goed alleen spelen? Had hij op de bs veel vriendjes en speelafspraakjes? Heeft hij behoefte aan alleen zijn als hij uit school komt? Heeft hij een opvallende interesse voor iets? Kan hij ergens helemaal in opgaan? Zoon hier sprak met 10 maanden zijn eerste woordjes. Auto, lamp, vliegtuig. En daarna pas papa en mama. Had geen behoefte aan speelafspraakjes (vond het wel leuk om met iemand te spelen als ik dat had geregeld, maar het hoefde van hem niet). Hij is gek van auto's en weet daar intussen ook echt alles van. Volgens de onderzoekers bij de GGZ waren dat allemaal 'rode vlaggen' voor autisme. Natuurlijk kun je op basis van deze antwoorden geen diagnose stellen, maar het kan je wel een richting geven misschien.

callie

callie

25-03-2019 om 17:45

Eigen ervaring

Mijn ervaring is dat je bij twijvel moet laten testen en als school dat niet wil, doe het dan via de gemeente zodat het je in ieder geval zelfs niets kost.

Onze zoon van 20 jaar is getest toen hij in 4 Havo zat. In eerste instantie zeiden de docenten dat hij problemen in 4 Havo zou kunnen krijgen omdat hij zo langzaam werkt. Zorgcoordinator kon en wou niet helpen en testen omdat onze zoon wel hele goede cijfers haalde. Eigenlijk verwachten wij als ouders dat er niet echt iets bijzonders uit te test zou komen maar blijkt toch dat hij NLD heeft. (Non verbale leerstoornis) Is niet erg bekend maar wel een "zusje" van autisme. Vele dingen vallen nu wel op zijn plek hoe moeilijk dat ook is. In Havo- 5 had mijn zoon daarom ook recht op extra tijd tijdens toetsen en examens. Hij zelf vindt het heel erg moeilijk dit te accepteren want hierdoor lukt het nu niet om een HBO te volgen.

Hopelijk schept een onderzoek bij jullie ook duidelijkheid want al komt er niets uit, ook dan weet je meer.

Hoe gaat het nu ?

Sapien, ben erg benieuwd hoe het nu gaat en hoe het mentorgesprek is geweest ?

Ik herken mijn zoon er ook voor een groot gedeelte in, maar die zit paaien 3 Atheneum. Ik heb ontheffing voor de tweede vreemde taal net voor hem aangevraagd. Ik hoop dat school daar in meegaat.

Tikfoutje

Moet natuurlijk zijn, zit pas in 3 Atheneum.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.