Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kat

Kat

09-04-2019 om 15:54

Zorgen school kinderen

Mijn oudste zit inmiddels in de tweede klas op de middelbare school, daarvan weet ik niet goed wat er speelt, maar heb ik wel het idee dat het goed gaat op school.
Met vooral mijn jongste heb ik toch grote twijfels.

Mijn kinderen zitten en zaten allemaal op dezelfde buurtschool. De middelste nu groep 8, de jongste groep 6.
Met name de jongste gaat voor mijn gevoel meer naar school toe omdat het moet dan dat er echt aandacht besteed wordt aan schoolse vaardigheden.
Er staat wel een leraar voor de klas die geen uitleg geeft en eigenlijk alleen de kinderen aan het werk zet.
Mijn jongste klaagt thuis over dat als ze iets niet snapt en ze vraagt het aan haar "buren" dat ze dan op haar donder krijgt omdat ze stil aan het werk moet. Als ze het aan de leraar vraagt krijgt ze een sneer dat ze het zelf moet doen.

Er worden uiteraard wel toetsen afgenomen en mijn jongste scoort dan steeds II. Op oudergesprekken krijg ik te horen dat ze niet I scoort terwijl ze dat volgens de leraar die voor de klas staat wel kan, omdat ze zich laat afleiden en te snel opgeeft.
Anderszijds hoor ik van mijn dochter dat diezelfde leraar zelf tijdens wanneer de kinderen moeten werken met de klas wil gaan kletsen over onderwerpen die niets met school te maken hebben en waar alle leerlingen een voor een hun mening moeten gaan geven. Een zo'n onderwerp is hoe leuk de nieuwe spaaracties van de Albert Heijn zijn.
Deze leraar is helaas niet de enige leraar op school die vooral kinderen aan het werk zet en als de leraar er zin in heeft gezellig met ze over niet-schoolwerk gaat babbelen.

Als ik mijn dochter vraag wat de leraar doet als ze echt stil aan het werk moeten en dus geen "contact" hebben met de leraar, krijg ik te horen dat het thee drinken is en bezig zijn met een mobiele telefoon, ook telefonerend op de gang.

Nu weet ik dat er een lerarentekort is, al weet ik niet of dat hier op deze school ook meespeelt. Maar ik begin me toch af te vragen of ik er goed aan doe mijn kind hier op school te laten.

Maria

Maria

09-04-2019 om 16:20

vragen

Ik zou een afspraak maken met betreffende leerkracht en vragen hoe hij dit ziet en wat hij van het verhaal van je dochter vindt. Aan zijn reactie kun je vast wel zien wat je er verder mee moet...

Gesprek

De leraar constateert dat er meer in zit dan er uit komt. Ik zou dan de simpele vraag stellen hoe school en ouders dat voor elkaar gaan krijgen dat ze zich meer gaat ontwikkelen en ontplooien en waarom het er nu niet uitkomt. Dat je met je kind hebt gesproken en dat bij je kind de indruk leeft dat het geen vragen kan stellen aan de leerkracht als ze het nog niet snapt, maar het ook niet bij klasgenootjes na mag vragen, zou ik daarin meenemen. Hou het klein en zoek samenwerking. Misschien kun je eens wat lezen over ADD/ADHD. Niet dat ik denk dat ze dat heeft, maar wellicht kun je wat met de adviezen die online te vinden zijn en op die manier de leerkracht/school beter laten aansluiten bij wat je kind nodig heeft. Denk aan het opdelen van taken in deeltaken als ze moeite heeft om werk af te krijgen, dat de leerkracht de planning met haar doorloopt zodat ze weet wat er verwacht wordt, een rode of groene kaart in de klas over wanneer ze wel mag overleggen/vragen en dat ze wat extra feedback krijgt etc. Je kan ook vragen of de ib'r een keer mee kijkt hoe het gaat. De confrontatie en overplaatsen komt daarna als een constructief gesprek niet werkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.