Josinez
23-01-2012 om 09:19
Zwak met spelling (groep 5)
Bij zoon van 8 gaat spelling leren moeizaam. Hij heeft een IQ test gedaan. Dit omdat hij met grote tegenzin naar school ging. Daar bleek uit dat hij een hoog IQ heeft (boven de 130). Dit tot ieders verbazing want hij heeft moeite met spelling en tafels leren. Nu heb ik geprobeerd om hem thuis te laten oefenen met Ambrasoft. Dat ziet zoon niet zitten en hij heeft steeds trucjes om dus niets te doen. Van school komt er geen huiswerk, alleen de opmerking dat kind vooral thuis moet oefenen. Maar zoon wil geen schooltaken van mij krijgen. Wat nu, want ik zie hoeveel moeite het hem kost. Hij staat op de wachtlijst om een dyslexie test te krijgen. Dit hebben we zelf geregeld omdat dyslexie bij ons in de familie veel voorkomt. Aan de ene kant scoort zoon (nog niet) heel erg slecht. Of is een cito D wel heel slecht? Hoort school niet te komen met een plan van aanpak als een bepaald vak moeilijk is voor een kind? Ik krijg het gevoel dat school er niets mee doet. Behalve zeggen dat hij vooral thuis veel moet oefenen. Zou huiswerk krijgen van de juf niet beter zijn? Maakt meer indruk op zoon. Lezen doet hij heel veel dus daar licht het niet aan.... Graag tips en ervaringen. Hij hoeft natuurlijk niet overal goed in te zijn van mij. Maar ik zie toch problemen. Hij schaamt zich voor zijn slechte spelling. Zegt dingen als ik ben zeker dom want ik ben de enige die zoveel schrijffouten maakt...

pooh bear
23-01-2012 om 10:15
Hier
Hier ook een kind dat slecht scoort op spelling (E) en goed op lezen. Wij zijn ook bezig om haar op dyslexie te laten testen.
Maar dan zullen wij die test wel zelf moeten betalen omdat ze voldoende scoort op lezen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

elissa
23-01-2012 om 11:05
D is wel zwak.
De laagste 10% van de kinderen krijg een cito E-score. Een D is voor 15% daarboven. Afhankelijk van of het een hoge of lage D-score is, doet dus 75 tot 85% van de kinderen het beter dan je zoon. Dat is zeker voor een kind met een IQ van boven de 130 opvallend zwak. Een dyslexie-onderzoek lijkt me dus zeker wel op zijn plaats.
Er zijn overigens al veel tips hier op het forum geplaatst om kinderen te helpen met automatiseren. Kwestie van even zoeken. En blijven oefenen want oefening baart kunst, ook bij kinderen met dyslexie!

Josinez
23-01-2012 om 14:27
"ik leer anders training" voor beelddenkers
Alvast bedankt voor reacties We gaan zeker heel veel oefenen. Zodra ik een manier gevonden heb om hem te motiveren....
Ik kwam de website van www.ikleeranders.nl
De omschrijving van een beelddenker past precies bij hoe mijn zoon is. Kent iemand deze training en heeft het geholpen?

mamamiekie
23-01-2012 om 16:19
Ik ben ook benieuwd naar 'ik leer anders'
je verhaal lijkt erg veel op het verhaal van onze dochter. zij heeft een iq-test gedaan, en scoort daar 125 op, maar haar spelling is onder gemiddeld, en ook het automatiseren van de tafels lukt haar niet.
ik ben wel eens in contact geweest met iemand die de Ik Leer Anders cursus gaf, en het klonk wel interessant. Maar in mijn ogen wel een beetje te mooi om waar te zijn. Na slechts 4 sessies zou het leerprobleem zijn omgebogen. Ik ben dus ook erg benieuwd naar ervaringsverhalen met deze methode. Zowel positief als negatief!

Loes3
24-01-2012 om 13:54
Spelling en tafels
Op mijn basisschool vonden veel leerkrachten me maar zo-zo. Slecht kunnen schrijven, vreselijke spelling, alles kwijt en vergeten, niet kunnen handwerken, tafels niet leren.
Allemaal fijne motoriek en automatiseren. En dat eerste kon ik niet en dat laatste hoogbegaafden vaak niet. Bij de CITO die wij pas in groep 8 (klas zes) kregen, bleek ik bij de top van het land te scoren.
Op de middelbare school had ik een wijzere docent. Engelse woordjes? Die hoefde ik niet te leren, haalde mijn cijfer maar naar beneden. Op het examen een tien.
Moraal van het verhaal: heel vaak kunnen slimme kinderen juist dit niet. Vraag hulp bij hoogbegaafden ondersteuning. Dit verpest zijn zelfvertrouwen en zijn motivatie. Laat hem maar iets leren wat hij wel kan!
Loes

Josinez
27-01-2012 om 10:12
Beelddenken....
Ik zie wel dat zoon anders denkt dan bv zijn broertje van 6 (die is veel handiger met letters en spreekt de dingen altijd meteen goed uit (aparte woorden bijvoorbeeld). Maar ik zie ook dat kinderen zoals mijn zoon van 8 andere sterke kanten hebben. Vooral het originele oplossingen voor problemen hebben en creatief zijn. Leren door te zien en doen. Helaas zie ik dat zoon onzeker aan het worden is en zijn eigen goede kanten steeds minder ziet. Het zwak zijn met spelling en automatiseren lijkt hem een gevoel van falen en dom zijn te geven. Hier wil ik wat aan doen. Hij kan wel degelijk veel. Ik herken veel in het verhaal van Loes3. Bedankt!
Mamamieke, de reden dat ik interesse heb in "ik leer anders" training. Omdat ze het hebben over een foto in je hoofd maken van de te leren stof. Bv een woord zien en dan onthouden. Daar kan ik me echt iets bij voorstellen. Een paar weken terug deed mijn zoon een typecursus via school. Nu was er een prijs te winnen. De kinderen mochten het toetsenbord even bekijken. Toen moesten ze het toetsenbord uit hun hoofd tekenen. Tot ieders verbazing kon zoon alles precies natekenen. Zelfs de speciale tekens had hij ingevuld. De leraar was erg onder de indruk en zoon heel erg trots. Toen ik zoon vroeg, hoe kon je nu alles zo goed onthouden?? Zijn antwoord was "Nou, ik maak er een foto van en dan zit het in mijn hoofd. Zo doet iedereen dat toch, een foto maken? Dus vandaar dat ik dacht, misschien is die, ik leer anders methode wel een oplossing. Van de tafels ga ik een poster kopen en in zijn kamer ophangen. Wie weet maakt hij er ook een foto van.... Nu ja zo eenvoudig is het probleem niet op te lossen denk ik. Jammer dat niemand ervaring heeft met "ik leer anders".

Josinez
27-01-2012 om 10:17
Mamamieke
Ik heb deze link gevonden over ik leer anders.
http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=29&t=3142

mamamiekie
29-01-2012 om 20:57
Josinez
Hartelijk dank voor de link naar het hb-forum. Ik ben er toch wel veel wijzer door geworden.
Het is dus belangrijk voor de toekomst om eerst te kijken of ze dyslexie heeft, en eventueel een dyslexieverklaring te krijgen. Pas daarna kijken of ze eventueel baat heeft bij de ' ik leer anders' training.
Wel fijn om een aantal erg positieve reacties te lezen.
Er is dus hoop.
Ik zal het deze week meteen bij haar leerkracht ter sprake brengen.
Groetjes,