Over het forum Over het forum

Over het forum

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

18-01-2021 om 22:02

Ouders Online nieuwe website op 21 januari

Dag forummers,

Dit jaar bestaat Ouders.nl alweer 25 jaar, een enorme mijlpaal. De hoogste tijd voor een nieuw jasje. Aan de achterkant zijn we al maanden bezig met het ontwerpen en bouwen van een nieuwe website. En dat biedt vele kansen!

Zo wordt Ouders Online getransformeerd naar Ouders.nl, naar de gelijknamige URL. Maar dat is niet het enige dat zal veranderen. In het nieuwe design hebben we vooral gekeken naar gebruiksvriendelijkheid en beter navigeren door de website.

Het forum blijft in de meeste opzichten hetzelfde. Wel komen er nieuwe functionaliteiten. De lancering van de nieuwe website staat gepland voor aanstaande donderdag 21 januari. We zetten bij deze op een rijtje wat er allemaal anders wordt.

Je profiel

- Je kunt inloggen met de inloggegevens die je nu ook gebruikt.
- Je kunt, nadat je op de nieuwe site bent aangemeld, eenmalig je gebruikersnaam wijzigen. Daarna kun je die niet meer aanpassen. Dit hoef je niet direct te doen. Je hebt 2 maanden (tot 22 maart) lang de mogelijkheid om je gebruikersnaam aan te passen. Plaats je berichten op je oude gebruikersnaam en pas je hem binnen de 2 maanden toch aan, zullen de eerdere berichten op het nieuwe forum ook gekoppeld worden aan de nieuwe gebruikersnaam.
- Daarnaast kun je ook eenmalig een vaste alias kiezen. Dit kun je doen door naar ‘profiel bewerken’ te gaan. Meerdere aliassen gebruiken is dus niet meer mogelijk. Dat betekent dat je na de lancering van de nieuwe website kunt reageren onder twee namen: je gebruikersnaam en je alias. Wil je onder een derde naam reageren, zou je nog een gebruikers profiel kunnen aanmaken met een ander e-mailadres.
- Per reactie op het forum kun je kiezen of je reageert vanuit je gebruikersnaam of je alias. Dit kan onderaan het bericht.
- Alle profielen worden openbaar en door op de gebruikersnaam te klikken in een forumtopic, kunnen bezoekers naar jouw profiel gaan.
- Alle oude forumberichten met een alias die afwijkt van de gebruikersnaam, behouden die alias. Ook blijven deze berichten anoniem en is het dus niet mogelijk om door te klikken naar het bijbehorende profiel. Als een gekozen alias gelijk is aan de gebruikersnaam wordt dit wel mogelijk.
- Op het openbare profiel worden recente berichten en recente reacties getoond. Zo kunnen anderen zien welke topics en reacties jij hebt geplaatst. Mocht je dit niet fijn vinden, kun je dit handmatig uitzetten. Dit doe je door het vinkje aan te klikken in je profiel. Zo kunnen anderen jouw berichten niet meer inzien en wordt jouw profiel afgeschermd.
- Iedereen heeft standaard een avatar. Je kunt ervoor kiezen om die te wijzigen voor een afbeelding naar keuze.

Op het forum

- Het wordt mogelijk om berichten van anderen te citeren door de button met aanhalingstekens bovenaan het bericht. Het bericht verschijnt dan automatisch in het tekstblok om te reageren.
- Het wordt mogelijk om berichten direct te rapporteren aan forumbeheer, door middel van de button met het uitroepteken, ook bovenaan het bericht. Forumbeheer ontvangt dan direct een melding dat er een bericht is gerapporteerd. Mailen naar forumbeheer is dus niet meer nodig.
- Je kunt berichten van anderen waarderen door op het hartje te klikken. Zo kun je een ander een hart onder de riem steken of iemand zijn reactie aanmoedigen zonder erop te hoeven reageren. Zo versterken we de community en onderling begrip naar elkaar.

We begrijpen dat dit voor sommigen een grote verandering betekent. Met de nieuwe website en het vernieuwde forum zien we een mooie groei voor Ouders.nl die belangrijk is voor ons voortbestaan. Vragen beantwoorden we natuurlijk graag. We willen jullie vragen om de vragen die je hebt te mailen naar [email protected]. We sluiten de reacties in dit topic en zullen alle vragen per mail beantwoorden en de antwoorden hieronder plaatsen zodat iedereen kan meelezen.

Feedback horen we ook graag en met name na de lancering van de nieuwe website. We willen je vragen om ook dan een mail te sturen met de dingen waar je tegenaan loopt, en er dus geen nieuwe topics over te openen. Zo kunnen we snel antwoord geven op je vraag. Wijzigingen en updates zullen we altijd communiceren via het forum.

Het zou kunnen dat de website donderdag minder goed bereikbaar is door de migratie van alle data. Hopelijk weten jullie gauw je draai te vinden op het vernieuwde forum!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Redactie

Redactie

19-01-2021 om 20:57

Vraag

Deze vraag kwam binnen:

Ik begrijp de mededeling over de openbaarheid van het profiel niet. Welke gegevens kunnen er door derden worden bekeken? Alleen de gebruikersnaam, of ook de eigen naam en mailadres van de forummer?

Antwoord:

Er wordt geen persoonlijke data openbaar gemaakt. Alleen je gebruikersnaam wordt getoond op het profiel (en mocht die te persoonlijk zijn, kun je deze dus wijzigen). Daarnaast wordt er getoond hoeveel berichten je hebt geplaatst op het forum. Zodra je jouw profiel op anoniem zet, wordt er niets anders getoond. Geen namen, geen berichten, etc. Laat je jouw profiel openbaar, dan kunnen anderen ook zien welke reacties jij hebt gegeven in topics.

We zullen nooit namen of e-mailadressen of andere privacygevoelige informatie openbaar maken.

Redactie

Redactie

20-01-2021 om 08:59

Antwoorden

Opmerking:
Ik zie dat als ik iets wil wijzigen in mijn gegevens, dat ik dan verplicht mijn postcode moet invullen. Ik wil niet dat mijn gegevens zo in mijn 'openbare profiel' staan (!).

Antwoord:
Postcodes zullen nooit openbaar gemaakt worden! Alleen je gebruikersnaam en eventuele recente forumberichten komen op je openbare profiel. Persoonlijke gegevens zullen we nooit delen.

Opmerking:
Als je zometeen een nieuwe naam kiest, dan wordt je niet gekoppeld aan berichten op dit oude forum. Volgens mij heeft nu een nieuwe naam kiezen dus niet zoveel zin.

Antwoord: dit klopt. Je kunt een nieuwe gebruikersnaam én alias kiezen op de nieuwe site en er worden geen profielen aan berichten gekoppeld als je altijd al gebruik maakte van meerdere aliassen. Alleen als je altijd actief was met de alias die hetzelfde is als je gebruikersnaam zullen die berichten gekoppeld worden aan je profiel.

Vraag:
Voornaam en alias heb ik nu veranderd en opgeslagen. Ik heb uitgelogd en ben weer ingelogd.
Voornaam en alias staan met nieuwe naam, maar daarboven staat heel groot mijn oude naam. Hebben jullie dat ook?

Antwoord: De naam die je ziet staan is je gebruikersnaam, die wordt dus niet gekoppeld op het forum omdat daar de alias blijft staan waar je mee hebt gereageerd. Die zal dus ook niet automatisch aanklikbaar zijn. Op je nieuwe profiel kun je een andere gebruikersnaam kiezen.

Vraag:
Je kan je account op privé zetten. Dat wil ik. Iemand enig idee waar dat kan? Of kan dat pas na de conversie?

Antwoord:
Dit kan inderdaad op de nieuwe website. We gaan donderdagochtend over dus waarschijnlijk kun je in de loop van de ochtend je account op privé zetten. Er zal in eerste instantie echter nog niets op je profiel te zien zijn.

Redactie

Redactie

20-01-2021 om 09:35

Vraag:
Als ik op het nieuwe forum mijn gebruikersnaam wijzig in mijn oude vaste alias, dan worden die berichten aan elkaar gelinkt?

Antwoord:
Nee, dat is niet het geval. Oude berichten worden alleen gelinkt als die onder dezelfde naam als je huidige gebruikersnaam zijn geplaatst, je gebruikersnaam achteraf wijzigen zorgt er niet voor dat oude berichten gekoppeld worden.

Vraag: Via mijn (nieuwe) gebruikersnaam kunnen andere forumgebruikers op mijn profiel komen. Via mijn (nieuwe) alias niet - voor de andere forumgebruikers zijn gebruikersnaam en alias niet zichtbaar aan elkaar gelinkt.

Antwoord:
Ook nieuwe aliassen worden klikbaar, alleen dan gaat de bezoeker naar het profiel van de alias. Via het profiel van de alias kun je niet naar het profiel onder je gebruikersnaam. Eigenlijk zou je het kunnen zien als 2 profielen die los staan van elkaar en alleen jij weet dat ze zijn gekoppeld. Anderen kunnen dus wel op berichten van het alias klikken maar weten dan niet welke gebruikersnaam daarbij hoort. (want dat is een ander account)

Vraag:
“alle profielen worden openbaar” - wat staat er in een profiel dat openbaar wordt?

Antwoord:
De registratiedatum, het aantal geplaatste berichten en optioneel je laatste berichten die je hebt geplaatst. Recente forumtopic en recente forumreacties in andere topics. Dus eigenlijk je recente activiteit op het forum. Natuurlijk worden hier oude berichten van je alias niet weergegeven, en nieuwe berichten onder je nieuwe alias ook niet. Dat blijft dus van elkaar gescheiden.

Vraag:
Ik neem aan dat gebruikersnamen en aliassen uniek zijn en er geen namen gekozen kunnen worden van reeds bestaande gebruikersnamen of nieuw aangemaakte gebruikersnamen of aliassen?

Antwoord:
Dat klopt. 

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

21-01-2021 om 04:32

Naar boven

Even zorgen dat ie bovenaan blijft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.