Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Over het forum Over het forum

Over het forum

Lynna

Lynna

02-05-2019 om 17:50

Persoonlijke info hier niet veilig?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/techblog-persoonlijke-informatie-niet-veilig-bij-sites-over-geloof-ziekte-en-geaardheid~bda8fb77/

De Consumentenbond bezocht ruim honderd sites met onderwerpen over onder meer depressie, verslaving, seksuele geaardheid en kanker. Bijna de helft van die sites plaatste bij bezoek direct, dus zonder toestemming van de bezoeker, een of meer advertentiecookies, bijna altijd van Google. Websites als Ouders.nl, CIP.nl, Refoweb.nl en scholieren.com plaatsten er zelfs tientallen. De bond noemt de bevindingen ‘ronduit schokkend’ en wil dat de Autoriteit Persoonsgegevens ingrijpt. (LV)

Ik ben wel benieuwd, redactie, of dit werkelijk zo is?

Ely

Ely

03-05-2019 om 13:14

Goh

Wat raar dat er nog geen reactie is van forumbeheer, ik ben nl ook wel nieuwsgierig ...

mirreke

mirreke

03-05-2019 om 13:56

Ik ook!

Mag ook niet.

V@@s

V@@s

03-05-2019 om 14:07

even gekeken op een andere browser

Blijkbaar gebruikt ouders online een cookiewall, dus ik moet alles accepteren anders kom ik niet eens op de site. Er is geen keuze tussen welke cookies ik wel of niet wil plaatsen.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

03-05-2019 om 14:09

Update

Het klopt dat de Consumentenbond ons enkele weken geleden benaderd heeft over het plaatsen van cookies op Ouders Online. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat we werkelijk geen idee hadden dat de instellingen niet goed stonden. Naar aanleiding van hun bericht, hebben we direct actie ondernomen om alle cookies te verwijderen en de Consumentenbond hier ook direct van op de hoogte gesteld. Helaas wordt dat niet in deze publicatie meegenomen, dus we begrijpen de onrust die dit bericht met zich meebrengt. We zijn opnieuw met de bevindingen n.a.v de publicatie van de Consumentenbond alles aan het nalopen zodat we met zekerheid kunnen vaststellen dat alles conform wetgeving is.

V@@s

V@@s

03-05-2019 om 14:10

maar waarom dan een cookiewall?

Waarom mag je de site niet op als je niet (alle) cookies wilt accepteren?

V@@s

V@@s

03-05-2019 om 14:12

cookiewall

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/internet-telefoon-tv-en-post/cookies

Cookiewalls

Op grond van de AVG zijn cookiewalls niet toegestaan. Dat komt omdat de AVG strengere eisen stelt aan de benodigde toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Met een cookiewall (cookiemuur) kunnen websites, apps of andere diensten géén geldige toestemming krijgen van hun bezoekers of gebruikers.

Oftewel volgens mij voldoen jullie nog steeds niet aan de wet.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

03-05-2019 om 15:00

Bedankt V@@S

Voor je reactie, we nemen het mee!

rode krullenbol

rode krullenbol

03-05-2019 om 15:48

Mag ik vragen ...

Wat hebben wij eigenlijk precies te vrezen van die cookies?

Maar dan is het einde nabij?

Anders dan publieke of gesubsidieerde websites moet deze site ergens inkomsten vandaan toveren om de kosten van de site te kunnen betalen. Er zijn geen subsidies, geen donateurs. De enige inkomsten zijn opbrengsten uit advertenties - dus als die niet meer mogen worden vertoond is het al heel snel einde verhaal voor de site. Het lijkt me al bijna een kale-kip. Dus in navolging van @rode krullenbol: wat hebben te vrezen en is dat het voortbestaan waard?

V@@s

V@@s

03-05-2019 om 19:51

tja

Ik denk dat er dan beter geïnvesteerd kan worden in een 'add-blocker' wall. Die vind ik ook irritant, maar dat is wel de manier waarop andere gratis sites zorgen dat advertenties wel zichtbaar zijn.

Op de huidige manier gebruikers dwingen tracking cookies te accepteren mag niet. (en gezien de hoge boetes die staan op negeren van de AVG leidt tot uiteindelijk ook tot het einde van deze site).

wimb

wimb

03-05-2019 om 20:02

addons

de ene heet : I don't care about cookies
die accepteert alle cookies bij aankomst op een site
en de andere
Cookies Exterminator
die verwijdert alle cookies bij vertrek.
wimb

Sancy

Sancy

03-05-2019 om 20:23

Donateurs

Rosselini schrijft: "Er zijn geen subsidies, geen donateurs. De enige inkomsten zijn opbrengsten uit advertenties"

Er is een stichting "Vrienden van Ouders Online" hoor.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-05-2019 om 23:31

Ja hoe is het daar eigenlijk mee?

Bestaat dat nog?

Vogel

Vogel

06-05-2019 om 22:45

En ik ben benieuwd...

... of dit altijd al mis ging, of pas zo is sinds er een nieuwe hoofdredacteur is.
Ik kan me haast niet voorstellen dat Henk en Justine, die notabene actief zijn binnen Bits of Freedom en het Platform Burgerrechten dit doelbewust zo hebben opgezet.

Yolanda

Yolanda

07-05-2019 om 09:32

Het is ongewijzigd

Goedemorgen Vogel,

Graag reageer ik even op jouw vraag; sinds ik ouders.nl heb overgenomen vorig jaar september heb ik niets gewijzigd aan de cookiewall of de instellingen op dit gebied. Ik zou niet eens weten hoe! Alle technische aspecten laat ik over aan mensen die daar goed in zijn. De huidige instellingen/cookiewall zijn destijds door Henk samen met de advertentiepartner opgesteld, waarna deze op de website is geïmplementeerd. En zo staat het er dus al tijden. Het mag daarom duidelijk zijn dat zowel Henk, Justine als ik als nieuwe hoofdredacteur, er niet doelbewust voor hebben gekozen om de website niet te laten voldoen wat betreft het plaatsen van cookies, etc. Ik was zelf net zo verrast als jullie. Alle instellingen zijn aangepast en de cookies worden nu pas geplaatst ná het accepteren. Onze advertentiepartner is momenteel bezig met het opzetten van een nieuwe cookiewall, maar hier gaat nu eenmaal tijd overheen. Achter de schermen heeft dit de laatste weken hoge prioriteit gehad en zal dus ook de huidige cookiewall binnenkort aangepast worden. Geloof me als ik zeg dat ik net zo geschrokken ben als jullie over dit rapport en ik uiteraard ook dacht dat ouders.nl voldeed aan de wetgeving.

Vogel

Vogel

07-05-2019 om 22:16

Pijnlijk dan. Maar ook de Volkskrant worstelt momenteel met zijn cookiewall, dus het heerst blijkbaar.
Succes er mee!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.