Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Over het forum Over het forum

Over het forum

bibi63

bibi63

22-12-2014 om 21:51

Privacy / vindbaarheid teksten ouders online

Ik heb hier onlangs gereageerd op e.o.a. posting. Daar iets verteld over het sectorwerkstuk dat mijn dochter aan het maken is (superfood). Dochter zocht vandaag iets op (google) over sectorwerkstuk superfood (ivm onderwerpen of zoiets) en kwam toen bij een link (de eerste!) naar mijn bericht hierover op Oudersonline. Is dit de bedoeling....... Ik dacht dat berichten niet via google te vinden waren.
Overigens kwam mijn dochter dit dus heel toevallig tegen, niet gegoogled op oudersonline o.id. Probeer maar: de termen sectorwerkstuk en superfood en je komt bij mijn bericht.......
Bibi


Juno

Juno

22-12-2014 om 21:53

Klopt

Is sinds het nieuwe forum. Daarom is Kaatje H. ook weg gegaan.

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 21:57

bibi

Als ze dat deed op de computer waarmee je ook altijd op OO zit is dat logischer. Het kan zijn dat iemand die nooit op OO komt iets anders bovenaan heeft.

bibi63

bibi63

22-12-2014 om 22:02

nee barvaux

was op haar eigen laptop, niet op de mijne.
Maar ik vind het niet kunnen. Als zij nu googled op mijn naam (of nick, die ze nu weet) kan ze van alles lezen. Lijkt me niet helemaal de bedoeling... Ik dacht dat ik hier aardig anoniem kon posten (met nick) en anderen, buiten OO, mij daar niet zomaar in kunnen traceren. Het blijkt anders...... Zij zou nu bijvoorbeeld ook kunnen googlen op schoolnaam plus mijn nick en allerlei postings terugvinden. Ik denk niet dat zij dat doet, dat is haar doel niet, maar ik vond dit toch wel heel apart....
Bibi

bibi63

bibi63

22-12-2014 om 22:05

wow!

googlen op mijn nick en school(soort) naam levert veeeeelen links naar mijn postings.
Ik vind dit dus echt niet kunnen!
Bibi

ik weet niet beter

of dit is zo ingesteld met de komst van het nieuwe forum. Het is niet voor niks dat er zoveel mensen weg zijn, of onder een andere nick verder zijn gegaan. Ben er ook niet blij mee.

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 22:20

bibi

Komt dat ook niet doordat jij steeds afsluit met bibi?

roosje

roosje

22-12-2014 om 22:23

het is internet

Met alle respect, maar het forum is natuurlijk hartstikke openbaar. Iedereen die het gevoel heeft hier 'anoniem' te kunnen zijn, of 'gezellig onder ons', is toch een tikje naïef. Sorry.

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 22:25

kijk maar

Als je googlet op mijn naam en een onderwijstype zoals bijvoorbeeld VMBO kom je alleen die draadjes tegen waar iemand mijn naam noemt. Bij jou komen al jouw postings binnen omdat je steeds afsluit met jouw naam.

Ulla

Ulla

22-12-2014 om 22:30

Klopt Barvaux

Zo werkt het volgens mij ook, had het al eens uitgeprobeerd.

Naam

Naam

22-12-2014 om 22:32

Er is..

Er is een verschil tussen openbaar en Googlebaar. Tot voor kort was het forum openbaar, maar niet terug te vinden in Google. Het nieuwe forum is dat wel. En dat werkt zelfs beter dan de zoekmachine van het forum zelf.

En Barvaux: als je zoekt op alleen je naam krijg ik ook berichten waar je naam niet in genoemd wordt, zoals die van 19 kids and counting. Bovendien heb je zelf geen invloed op het noemen van jouw naam door anderen in een draadje...

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 22:36

Naam

In dat draadje werd mijn naam wel genoemd, had ik zelf gedaan: barvauxman.

Bibi zet haar naam er dus altijd in en dan ben je veel sneller terug te vinden op je naam. Ik wissel juist om die reden minstens eens per jaar van naam zodat iemand die zoekt op mijn naam nav een huidig draadje niet alle oude meuk terug kan vinden. Ik doe dat niet omdat ik denk dat jullie mij niet herkennen.

Naam

Naam

22-12-2014 om 22:37

In die

In die van de HBO-keuzegids niet. Komt ook in mijn zoekresultaten naar voren...

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 22:41

Naam

Wat zijn je zoekwoorden in Google dan? Niet dat het mij wel uitmaakt, ik verander zo weer van naam, had ik toch al zin in

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 22:43

grappig

Als ik google op mijn naam plus HBO dan komt dat draadje boven maar dat komt doordat in een ANDER draadje mijn naam ook is genoemd in verband met die keuzegids.

Ulla

Ulla

22-12-2014 om 22:43

Naam genoemd in draadje

Daar gaat het toch om? Niet de naam (nick) die er naast staat.

Juno

Juno

22-12-2014 om 22:49

Op nick ook hoor

Als ik mezelf google met een oude nick en een onderwerp lukt het ook. Tot 2008, gaat helaas niet verder terug.

Naam

Naam

22-12-2014 om 22:52

Zoektermen

Bijvoorbeeld als ik zoek op: Barvaux site:.ouders.nl (met site: sluit je andere sites uit). In de eerste paar zoekresultaten wordt je naam wel genoemd, die over de keuzegids staat bij mij bovenaan de tweede pagina.

Naam

Naam

22-12-2014 om 22:54

En als

En als ik datzelfde doe met Ulla kom ik een draadje tegen over grammatica, uit november (en bij Ulla blijkt dat die toevoeging site:.ouders.nl erg handig is ivm Ulla Popken )

Ulla

Ulla

23-12-2014 om 09:48

Haha

Dat is grappig. Toch zal ik het nog eens proberen, volgens mij kom ik geen berichten tegen waar alleen mijn nick naast staat...

is bij andere fora ook zo! Zo bijzonder is dat niet!

Als je een of andere kwestie intikt bij google, dan krijg je ook links naar reacties op diverse fora.
Dat is heel gewoon. Zo werkt internet nou eenmaal.

Het is in veel gevallen niet zo besloten als mensen denken.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-12-2014 om 17:19

Bromvlieg

Zo werkt Internet deels 'by default', maar de site owner kan dat zelf instellen via een zgn robots.txt bestand, Google en ander zoekmachines respecteren de regels in dat bestand.

Dit is het bestand van ouders.nl:
http://www.ouders.nl/robots.txt

Een extra regeltje is voldoende om dit op te lossen:

Disallow: /forum/

Maar mijn inschatting is dat OO dat bewust niet doet omdat ze meer bezoekers op de site willen krijgen.

Als jullie dat niet fijn vinden moet je dus een actie beginnen om robots.txt aangepast te kijgen. Waar een wil is is een (simpele) weg!

Ulla

Ulla

23-12-2014 om 17:40

Het proberen waard

en anders van het forum af! Minder bezoekers

wimb

wimb

23-12-2014 om 19:27

uitleg forum

Toen het nieuwe forum nog nieuw was, is het allemaal uitgelegd:
http://www.ouders.nl/forum/over-het-forum/uitleg-over-het-archief-en-jullie-account-gegevens

wimb

mirreke

mirreke

24-12-2014 om 10:14

Dankjewel Ad Hombre

Eenvoudig aan te passen dus!

Inderdaad wist ik het wel, en ik ben al veel minder actief dan vroeger. Maar nu ga ik eraf, tenzij dit wordt aangepast. Ik heb daar helemaal geen zin meer in, in die vindbaarheid.

Celine

Celine

24-12-2014 om 10:35

rekening mee houden

Dat we met het nieuwe forum vindbaar zijn met Google was bekend. Was volgens mij juist de bedoeling van OO.

Dat wetende kan je daar prima rekening mee houden.

Ik kom hier al jaren maar werk altijd met meerdere nicks tegelijkertijd, zodat men minder snel een totaalprofiel van mij kan maken. En dan nog verander ik af en toe (voor de betreffende discussie niet relevante) details, om herkenbaarheid tegen te gaan.

Nadeel is dat ik hier op OO niet zo'n bekende ben, zoals sommige anderen wel zijn. Dat is jammer, maar de andere voordelen wegen voor mij zwaarder. En zo kan ik redelijk veilig hier op OO posten. Beter dan weggaan, Mirreke.....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-12-2014 om 11:26

Eens met Celine

Mijn broer wordt ook weleens een zus enzo.... Het was echt niet zo dat je vroeger niet herkend kon worden, dus wat dat betreft is er niet eens zo heel veel veranderd.
De kans is nu echter wel wat groter, dus voorzichtiger zijn. En bij andere fora is dit niet anders.

Juno

Juno

24-12-2014 om 17:34

Ik ben wel terughoudender

Waar ik vroeger raad vroeg over mijn kinderen -OOL wist zo ongeveer wat en hoe, ben ik daar nu niet meer open in. Als ik raad of info wil, doe ik dat onder een andere nick. Met af en toe bijzondere uitkomsten omdat mijn andere nick niet zo bekend is en ik niet geloofd word .
Ik vraag eerder huishoudadvies, wat veiliger.

Lucerna

Lucerna

24-12-2014 om 18:16

Ook een nickwissel en minder open

Het is luid en duidelijk aangekondigd toen het nieuwe forum op het punt stond gelanceerd te worden, dat we vanaf dat moment googlebaar zouden worden. Het was voor mij ook reden voor een nickwissel en veel minder openheid. Ik vind het jammer, maar helemaal weg wil ik toch niet gaan. Daarvoor liggen hier teveel herinneringen.
Maar ik mis veel mensen, oudgedienden zo je wilt. En ik ben hier veel minder vaak dan jaren geleden. Dat is vooral te wijten aan iets waar ik maar niet aan kan wennen: dat vervelende topic-gespring. Het is en blijft NIET handig dat de volgorde binnen het forum bepaald wordt door de draad die het recentst een reactie heeft gekregen. Die bibliotheek lost het niet op bij mij. En nee, ik weet dat dat in het huidige forumprogramma niet anders kan, maar ik had zó graag dat aspect van het oude forum behouden: volgorde op datum en tijd van starten.

caf

caf

24-12-2014 om 19:11

openbaar

Erg vervelend ja dat je googlebaar bent, daar zou ik ook erg van balen.
Ik heb in de tien+ jaren dat ik hier schrijf altijd een andere nick gebruikt. Ook al eens vervelende opmerkingen op gekregen(discussie werking internet en openbaarheid ) maar ook voor mij is privacy nog steeds het allerbelangrijkste om hier mee te kunnen schrijven.

Jammer als er mensen weg zouden gaan. Wisselende nicks is de enige manier. Dan maar wat minder ons kent ons.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-12-2014 om 19:38

Lucerna

Die opmerking heb ik hier al vaker gehoord.

Ik gebruik de Recente inhoud. Dan staan ze ook op volgorde van reactie, maar omdat het hier nou ook weer niet zo druk is dat je overspoeld wordt met draadjes en je alleen de draadjes krijgt te zien waarop gereageerd is, is het zo voor mij goed te volgen. Ik kan zo redelijk goed de voor mij interessante draadjes volgen. Ik word bij ieder draadje automatisch naar de post gebracht waar ik gebleven was.

Eigenlijk vind ik dit forum juist veel fijner dan bijvoorbeeld het Viva forum. Daar moet je iedere keer opnieuw complete draden doorploegen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.