Relaties Relaties

Relaties

Half a twin

Half a twin

27-11-2015 om 15:53

Begroetingsrituelen

Om het draadje weg met dat woord niet verder te vervuilen even een eigen draad gestart voor de begroetingsrituelen.
Hoe begroet je vreemden op een verjaardag waar je alleen de jarige kent
Hoe begroet je je moeder doe je drie keer in de week ziet
Hoe ga je de kring rond op de nieuwjaarborrel van het werk
Laat jij je een ritueel opleggen waar je eigenlijk geen zin in hebt
Houd je rekening met cultuurverschillen

Ik geef normaal iedereen een hand en goede bekenden een kus als ik het kringetje rond moet. Ik hield in mijn functie van OR lid wel rekening met moslims, als ik mij voor moest stellen gaf ik uit mijzelf al geen hand aan de mannen.
Mijn moeder begroet ik vriendelijk met woorden, alleen op feestdagen wordt er gekust. Bij schoonouders moet ik handen en kussen uitdelen ook al zien we elkaar meerdere keren per week.

tonny

tonny

27-11-2015 om 16:48

mijn reactie plus een toevoeging

Hoe begroet je onbekenden op een verjaardag waar je alleen de jarige kent? Die geef ik een hand en ik zeg: gefeliciteerd met uw zoon, kleinzoon, met X. Soms zeg ik erbij hoe ik in relatie tot X sta.

Hoe begroet je je moeder doe je drie keer in de week ziet.
Die geef ik twee zoenen. Was er ooit eentje, dat is wat haar betreft genoeg want zo was het vroeger met familie, maar ik ben ooit naar twee gegaan onder invloed van de mode, en teruggaan voelt niet erg aardig

Hoe ga je de kring rond op de nieuwjaarborrel van het werk?
Ik geef iedereen een hand, houd een beetje afstand waardoor zoenen niet zo voor de hand ligt. Maar als iemand toch doordouwt, tja, het zij zo.

Laat jij je een ritueel opleggen waar je eigenlijk geen zin in hebt? Jawel, soms ben ik overdonderd.

Houd je rekening met cultuurverschillen? Ja, als ik daar op tijd erg in heb

Toegevoegde vraag:
wat zeg je na nieuwjaar?
'De Beste Wensen'? Vind ik zo'n suffe kreet.

MamavanSenH

MamavanSenH

27-11-2015 om 17:54

Hoi

"Hoi", "hallo", "goedemorgen/middag/avond" etc. Ik ben helemaal niet van het handen schudden en kussen. Als ik formeel iemand ontmoet krijgt diegene een hand. De rest zeg ik gewoon gedag. Op een verjaardag roep ik dus eigenlijk ook gewoon hallo door de kamer heen en als een ander wel de kring rondgaat om iedereen de hand te schudden en te kussen moet ik op dat moment even plassen . Nu is rondgaan in onze familie gelukkig niet heel standaard, slechts enkele doen het.
Ik ben licht autistisch, dat lichamelijke gedoe van anderen kan ik echt niet hebben. En met mijn moeder vind ik het onnodig. Die zie ik een paar keer per week, waarom moet ze dan elke keer een kus krijgen? Ik geloof dat ik mijn moeder al zeker 20 jaar niet meer heb gekust...

Onze familie stikt van de cultuur- en religieverschillen dus daar houd iedereen wel rekening mee. Maar niet alleen dat de moslimmannen onder ons bijvoorbeeld geen hand krijgen, maar ook dat juist zij bijvoorbeeld wel een hand geven in een woonkamer vol Nederlanders omdat ze vinden dat dat op dat moment zo hoort. We houden dus rekening met elkaar, niet enkel de ene groep met de andere.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-11-2015 om 18:27

Gelukkig nieuwjaar

"wat zeg je na nieuwjaar?
'De Beste Wensen'? Vind ik zo'n suffe kreet."

Ja, vreselijk. Ik zeg altijd gewoon ouderwets 'gelukkig nieuwjaar'. (maar op mijn werk ben ik volgens mij de enige, verder is iedereen aangetast door het weke beste wensenvirus)

Over begroetingsrituelen gesproken: Van die mensen die nog steeds goeiesmorgens zeggen op z'n Jiskefets. Vreselijk, altijd al geweest trouwens, dat soort papegaaienhumor.

Pug

Pug

27-11-2015 om 20:05

als Mama van S en H

Ik roep in het algemeen Hallo rond. Of niet. Hangt af van of er überhaupt iemand kijkt.
Als er iemand een rondje maakt en mij feliciteert zeg ik hallo terug.
Meestal ben ik ook niet op verjaardagen waar ik alleen de jarige ken, maar ik stel mezelf ook niet voor aan onbekenden eigenlijk. Ik neem altijd aan dat ze mijn naam net zo snel vergeten als ik de hunne. Dus hallo is dan beleefd zat.

Kussen doe ik ook liever niet. Als ik denk dat iemand wil gaan kussen, roep ik hallo vanaf de trap OK, dat kan alleen in mijn eigen huis. Maar anders is met een gestrekte arm een hand geven ook wel voldoende.

Moni

Moni

27-11-2015 om 20:22

Wat is het probleem?

Zijn er echt mensen die het een probleem vinden dat mensen met nieuwjaar zeggen: 'de beste wensen'. Maar die 'gelukkig nieuwjaar' wel acceptabel vinden?
Ook dit is een algemene begroeting, maar dan na nieuwjaar. Dit klinkt als het verschil tussen 'gefeliciteerd' en 'proficiat'.
Het verschil lijkt me te verwaarlozen.

Je kunt ook nog zeggen: 'veel geluk dit jaar'
Maar of dat nou het verschil maakt ?

Magalí

Magalí

27-11-2015 om 20:56

De beste wensen...

'De beste wensen' is niet áf. Voor mijn gevoel moet er nog wat achter. 'De beste wensen voor dit nieuwe jaar', of 'de beste wensen voor 2016'. Alleen maar 'de beste wensen' vind ik hetzelfde als het vreselijke 'gefeli': het is niet af.

Vergadering

Ik heb een contactgroep van mijn werk waar ik met enige regelmaat een vergadering van heb en we geven elkaar van te voren een hand. De eerste keer dacht ik, dat is ter kennismaking. Maar het is elke keer, we begroeten elkaar met een hand. Is dat gebruikelijk?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-11-2015 om 21:33

MoederMop

"Maar het is elke keer, we begroeten elkaar met een hand. Is dat gebruikelijk?"

Mijn ervaring is dat het sterk verschilt per organisatie/situatie/groep. Soms ben ik bij een vergadering waarin steeds weer handen worden geschud, soms helemaal niet. En ik kom ook in zakelijke situaties waar gezoend wordt. Ook op mijn eigen werkplek is dat best gebruikelijk. Iedereen is veel buiten de deur en soms zien we elkaar twee weken niet. Als we dan allemaal weer een dag op kantoor zijn, dan wordt er vaak even een knuffel of een zoen gegeven.

Katniss

Katniss

27-11-2015 om 21:36

Dilemma

Ik heb momenteel een (extern) werkcontact waar ik vrij frequent mee afspreek. Probleem is dat deze man waarschijnlijk overmatig transpireert of heel nerveus van me wordt. Hij heeft altijd heel klamme handen dus ik vind het afschuwelijk om hem een hand te geven.
Kan ik daar onderuit? Of is het heel asociaal om een tubetje desinfecteerspul mee te nemen?

Emma

Emma

27-11-2015 om 21:47

Katniss

Je kunt er niet onderuit vrees ik. Wel kun je je daarna even terugtrekken met het tubetje desinfecteerspul

Ik heb 8 jaar een relatie gehad met een Marokkaanse man. Ik heb heel wat Marokkanen de hand geschud. Eén keer werd mijn uitgestoken hand geweigerd omdat ik een vrouw ben. Ik was geschokt en tot op het bot beledigd. Ik hoop het nooit meer mee te maken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-11-2015 om 21:51

desinfecteren?

"Hij heeft altijd heel klamme handen dus ik vind het afschuwelijk om hem een hand te geven.
Kan ik daar onderuit? Of is het heel asociaal om een tubetje desinfecteerspul mee te nemen?"

Wat is er mis met water en zeep? Het is toch alleen een beetje zweet? Ik zou hem een hand geven en daarna gewoon even naar het toilet gaan. Of koffie halen en in de keuken (als die er is) even je handen afspoelen.

Jamie

Jamie

28-11-2015 om 07:23

hand geven

Paar jaar geleden kwam ik met zoon de sporthal uit na zijn training op het moment dat de senioren zich verzamelden. Stuk of 12 mannen van 18-25 jaar. Allemaal gaven ze elkaar een hand bij aankomst. Ik vond het mooi om te zien, elke week weer!

guera

guera

28-11-2015 om 11:25

naam onthouden pug

Als er vergaderingen zijn met externen ook waar met enige regelmaat mee wordt afgesproken dan worden er handen geschud. Intern bij overleggen niet ook al zie je niet iedereen even vaak.

Op verjaardagen ga ik altijd rond en ik vind de opmerking van Pug best typerend: Ik ga ervanuit dat zij mijn naam net zo snel vergeten als ik de hunne.
Heb je een beetje een minderwaardigheidscomplex of.....ik vind het echt een bijzondere opmerking want jij bepaalt nu iets voor mij. Een soort van zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Dat jij nou zo snel namen vergeet...? Ik vergeet nl zelden een naam. Ik ben daar goed in en ik vind het belangrijk en ik vind het prettig een plaatje te hebben als mijn zus bijvoorbeeld over buurvrouw xyz praat dat ik dan weet wie xyz is. Als ik jou dus de hand schud kun je ervan uitgaan dat ik je zie en je naam onthoudt zeker als je een frequente gast bent/wordt. Een eenmalige aanwaaier die daarna nooit meer komt vergeet ik redelijk snel weer.
Anyway ik zeg altijd gelukkig nieuwjaar of iets van ik hoop dat het een mooi jaar wordt voor je zoiets. Ligt aan de situatie. Als het lopende band werk is doe ik gelukkignieuwjaargelukkignieuwjaargelukkignieuwjaar. Als het dat niet is probeer ik een iets persoonlijkere groet van te maken...

En laat ik me een ritueel opleggen? ja dat doe ik uit respect voor de gastheer/vrouw . Ik heb zelden ergens geen zin in. En wij hollanders hebben onze mond vol van: aanpassen dus ik vind dat we dat zelf ook moeten doen en niet alleen maar naar een ander - hollander of andere cultuur- moeten wijzen dat de ander zich aan moet passen. Ik zal altijd zo veel mogelijk meebewegen.

Pug

Pug

28-11-2015 om 12:25

guera

Ik bedoel denk ik dat het me geen klap interesseert hoe de andere gasten van mijn schoonzus heten die ik nog nooit gezien heb verder en dat ik daarom hun namen niet onthoud. Vaak versta ik ze ook niet als het druk is met geklets. Ik heb niet de indruk dat iedereen handen schudt zoals jij (met interesse). Vaak is het heel snel met iets gemompeld.

Als ik het wil weten dan vraag ik het weer even aan iemand die het weet

Astrid

Astrid

28-11-2015 om 13:14

hier ook

Familie of goede vrienden krijgen een hand met 3 kussen tenzij ik afstand voel of zie. Dan gewoon een hand, hand omhoog of een hoi.

Ik zeg: gelukkig nieuw jaar.

Op een verjaardag ga ik gewoon het rijtje langs, geef een hand en zeg gefeliciteerd met: uw (klein)dochter, Truusje enz. Als er iemand bij is die ik goed ken en blij ben weer te zien dan misschien 3 klappers erbij, afhankelijk van of die persoon opstaat om dat te doen of niet. Als ik wegga steek ik mijn hand op en zeg tot ziens.

Mijn ex-schoonmoeder is er niet meer, zij kreeg een hand en 3 kussen. En zij greep mij bij de schouders en schudde me hartelijk door elkaar. Wij botsten dus nog wel eens letterlijk tussendoor.
Mijn ouders zie ik regelmatig en ook zij krijgen elke keer een hand inclusief omhelzing en een kus.
Gewoon omdat we blij zijn elkaar te zien en we een warme verhouding hebben.
Mijn kinderen steken me hun wang toe en meestal wel een knuffel erbij.

Ik vind 20 jaar je moeder niet kussen trouwens wel heel lang hoor, maar als dat een gewoonte is of vanuit een reden dan snap ik het wel.

Miekemieke

Miekemieke

28-11-2015 om 14:34

een dokter de hand schudden brrr

Daar kwam mijn moeder mee toen ze opgenomen lag in het ziekenhuis. Iedere dag kwam er een rits dokters en dokters in opleiding langs haar bed en die gaven haar allemaal een hand. Vervolgens weer naar het volgende bed waar dan iets gedaan werd, gordijnen dicht en geritsel en gedoe met wondverband e.d. en hup weer aan het volgende bed handen schudden. Mijn moeder was echt bang om een wondinfectie te krijgen, je zegt niet tegen een dokter 'eerst handen wassen.' De verpleegkundigen gaven ook een hand maar die wasten nog zichtbaar regelmatig de handen.

ZIekenhuizen en dokters

Miekemieke wat raar.... Ik heb vorig jaar meerdere weken in het ziekenhuis doorgebracht, en ik heb de ervaring dat artsen en verpleegkundigen VOOR ieder bezoek hun wasten wasten met desinfectant en NA ieder bezoek dat ook deden. Ook in dezelfde kamer bij 4 verschillende patienten, na iedere patient/voor iedere patient werden handen gedesinfecteerd.

De 'drieklapper'

https://www.groene.nl/artikel/geef-mij-maar-een-hand

Dat een hand geven met 3 zoenen, linksom, rechtsom, linksom, is een Nederlandse gewoonte, oorspronkelijk van het Franse en Brabantse platteland.
Hogere kringen, koningshuis, zoenen twee keer, het lagere volk drie keer.

Ik was eens in een ver buitenland met vrienden waar de man van mijn vriendin het grappig vond om mij voor te stellen aan andere vrienden, met Nederlandse begroeting van hand en drie keer zoenen. Iedereen giechelde.

"Frankrijk
Over het twee en drie keer zoenen in Frankrijk staat hier boven al het een en ander. Correspondenten uit Marseille en Normandië melden evenwel dat vier keer zoenen daar heel gewoon geworden is, zowel onder jongeren als ouderen."

Half a twin

Half a twin

28-11-2015 om 22:20

Leuk te lezen

Dat im niet de enige ben die niet zo van het altijd zoenen ben. Een hand of begroeten met alleen woorden kan ook.
Wat zeg je na nieuwjaar?
Op de nieuwjaarsbijeenkomsten toch meestal wel gelukkig nieuwjaar of soms de beste wensen, hangt een beetje af van wie er voor mij staat. Na de kerstvakantie op school meestal de vraag of de vakantie leuk /gezellig was namelijk veel publiek dat niet echt nieuwjaar viert als een feest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.