Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Einde vriendschap

Graag wil even mijn verhaal doen om het een beter plekje te geven.
Vandaag heb ik na een vriendschap van bijna 5 jaar besloten om het contact met mijn beste vriend te verbreken. 
De laatste maanden merkte ik dat ik gevoelens begon te ontwikkelen voor hem. Gevoelens die er niet mogen zijn. Ik weet dat hij geen gevoelens voor mij heeft en dat hij al jaren in een relatie zit en ik respecteer dat maar dat maakt voor mij niet gemakkelijker om hem uit mijn hoofd te zetten. Ik wil meer van hem dan hij mij kan geven. Ik ben blij dat hij gelukkig is maar hetzelfde wens ik ook voor mezelf. Ik heb veel moed moeten verzamelen om hem te vertellen dat ik afstand van hem neem om mezelf te beschermen ook al ben ik bang om hem te verliezen. Deze keuze is moeilijker dan ik me had voorgesteld. Maar het is de beste keus. Misschien kan ik over een tijd hem weer in de ogen kijken zonder knikkende knieen. Maar nu nog niet.


Goed van je het contact te stoppen en hun relatie te respecteren. Ik vind het sowieso al vreemd dat zijn vriendin dit contact goed vond maar mijn gedachte is te ouderwets tegenwoordig.

veel sterkte!

bijzonder dit… maar goed dat je weer hoe je in elkaar steekt en de juiste beslissing voor jezelf pakte!

liefdesverdriet is gewoon ruk en sterk dat je voor jezelf kiest en de vriendschap op een lager pitje zet/(tijdelijk?) verbreekt, omdat dit voor jou het best is. 
5 jaar goeie vriendschap is niet niks, wellicht kunnen jullie elkaar weer eens treffen als jouw gevoelens zijn weggeëbd. Sterkte! 

Ruud1971! schreef op 11-09-2023 om 16:16:

Goed van je het contact te stoppen en hun relatie te respecteren. Ik vind het sowieso al vreemd dat zijn vriendin dit contact goed vond maar mijn gedachte is te ouderwets tegenwoordig.

Hoezo? Een man en een vrouw kunnen toch gewoon vrienden zijn zonder dat er meteen meer is? Mijn beste vriend ken ik uit mijn studietijd. Wij hadden vanaf moment één een geweldige klik. Kunnen alles tegen elkaar zeggen, begrijpen elkaar zonder tekst en uitleg en kunnen enorm met elkaar lachen, maar ook hele goede gesprekken hebben. 
Maar van verliefdheid of seksuele aantrekkingskracht is van beide uit nooit sprake geweest. Deze vriendschap is ons beide wel heel dierbaar. 

Gelukkig vond zijn ex en zijn huidige partner en ook mijn man niet dat vriendschappen tussen mannen en vrouwen niet zouden kunnen.

MamaE schreef op 11-09-2023 om 19:27:

[..]

Hoezo? Een man en een vrouw kunnen toch gewoon vrienden zijn zonder dat er meteen meer is? Mijn beste vriend ken ik uit mijn studietijd. Wij hadden vanaf moment één een geweldige klik. Kunnen alles tegen elkaar zeggen, begrijpen elkaar zonder tekst en uitleg en kunnen enorm met elkaar lachen, maar ook hele goede gesprekken hebben.
Maar van verliefdheid of seksuele aantrekkingskracht is van beide uit nooit sprake geweest. Deze vriendschap is ons beide wel heel dierbaar.

Gelukkig vond zijn ex en zijn huidige partner en ook mijn man niet dat vriendschappen tussen mannen en vrouwen niet zouden kunnen.

Tuurlijk is dit mogelijk, ik zou mijn geweldige vriend (al 30 jaar) ook niet kunnen missen. 

Als je binnen een relatie je partner al een vriendschap denkt te moeten verbieden zou het überhaupt niet mijn relatie zijn

Overigens wel goed dat je je bewust bent van je gevoelens en even, hopelijk tijdelijk, afstand neemt. Hopelijk heeft je vriend daar begrip voor.

MamaE schreef op 11-09-2023 om 19:27:

[..]

Hoezo? Een man en een vrouw kunnen toch gewoon vrienden zijn zonder dat er meteen meer is? Mijn beste vriend ken ik uit mijn studietijd. Wij hadden vanaf moment één een geweldige klik. Kunnen alles tegen elkaar zeggen, begrijpen elkaar zonder tekst en uitleg en kunnen enorm met elkaar lachen, maar ook hele goede gesprekken hebben.
Maar van verliefdheid of seksuele aantrekkingskracht is van beide uit nooit sprake geweest. Deze vriendschap is ons beide wel heel dierbaar.

Gelukkig vond zijn ex en zijn huidige partner en ook mijn man niet dat vriendschappen tussen mannen en vrouwen niet zouden kunnen.

Nu behoor ik niet tot de groep mannen die pertinent een vriendschap van zijn partner met iemand van het andere geslacht zou verbieden, maar het is over het algemeen wel bekend dat mannen daar redelijk anders in staan dan vrouwen. En dan zeg ik er expres even bij, over het algemeen. Dat zegt natuurlijk niet iets over alle situaties en specifiek over de situatie van jou. Zo'n vriendschap is absoluut mogelijk.


Ik zal eens kijken of ik het linkje voor je kan vinden, maar er zijn wat podcasts geweest die de som op de proef namen met vrouwen die zeiden "goede mannelijke vrienden te hebben" waar absoluut geen bij bedoeling bij was, zowel niet vanuit haar kant als die van de mannelijke vriend. Vervolgens werd dan als test deze vriend opgebeld en werd er gekeken wat de vriend zou antwoorden als de vrouw in kwestie zogenaamd zou opbiechtten dat ze gevoelens voor hem ontwikkeld had en met hem naar bed zou willen. Ik kan je vertellen dat er in alle gevallen die ik gezien heb, niet 1tje was die zei: Nee, dat gaat we echt niet doen. Het merendeel was direct DTF, en een klein groepje wou eerst eens een goed gesprek.

Ik denk dat veel vrouwen dat onderschatten. 


Verliefdheid word veroorzaakt door een stofje in je hersens als je elkaar niet meer ziet kan het verdwijnen maar als je diegene na 20 jaar weer tegen komt zijn ze beide niet meer dezelfde als 20 jaar geleden maar het stofje komt toch weer tevoorschijn.


Elpisto schreef op 12-09-2023 om 15:45:

[..]

Nu behoor ik niet tot de groep mannen die pertinent een vriendschap van zijn partner met iemand van het andere geslacht zou verbieden, maar het is over het algemeen wel bekend dat mannen daar redelijk anders in staan dan vrouwen. En dan zeg ik er expres even bij, over het algemeen. Dat zegt natuurlijk niet iets over alle situaties en specifiek over de situatie van jou. Zo'n vriendschap is absoluut mogelijk.


Ik zal eens kijken of ik het linkje voor je kan vinden, maar er zijn wat podcasts geweest die de som op de proef namen met vrouwen die zeiden "goede mannelijke vrienden te hebben" waar absoluut geen bij bedoeling bij was, zowel niet vanuit haar kant als die van de mannelijke vriend. Vervolgens werd dan als test deze vriend opgebeld en werd er gekeken wat de vriend zou antwoorden als de vrouw in kwestie zogenaamd zou opbiechtten dat ze gevoelens voor hem ontwikkeld had en met hem naar bed zou willen. Ik kan je vertellen dat er in alle gevallen die ik gezien heb, niet 1tje was die zei: Nee, dat gaat we echt niet doen. Het merendeel was direct DTF, en een klein groepje wou eerst eens een goed gesprek.

Ik denk dat veel vrouwen dat onderschatten.


Mijn beste vriend en ik zijn al bijna 20 jaar bevriend en beide gelukkig getrouwd. Ook toen we beide single waren was er geen aantrekkingskracht op seksueel gebied. 

Daarbij is er denk ik ook wel een verschil in of je al vrienden was voordat je een relatie kreeg of elkaar pas daarna leerde kennen.

MamaE schreef op 12-09-2023 om 17:41:

[..]

Mijn beste vriend en ik zijn al bijna 20 jaar bevriend en beide gelukkig getrouwd. Ook toen we beide single waren was er geen aantrekkingskracht op seksueel gebied.

Daarbij is er denk ik ook wel een verschil in of je al vrienden was voordat je een relatie kreeg of elkaar pas daarna leerde kennen.

Toch heeft die vriend van jou zich heus wel eens afgetrokken op je of naar je billen gekeken en gedacht hoe je eruit zou zien. Weet ik 99% zeker. Niet zo naïef doen. Er zullen best uitzonderingen zijn maar nee blijf het niet normaal vinden. Iets met De kat op het spek binden..

MamaE schreef op 12-09-2023 om 17:41:

[..]

Mijn beste vriend en ik zijn al bijna 20 jaar bevriend en beide gelukkig getrouwd. Ook toen we beide single waren was er geen aantrekkingskracht op seksueel gebied.

Daarbij is er denk ik ook wel een verschil in of je al vrienden was voordat je een relatie kreeg of elkaar pas daarna leerde kennen.

Ik snap wat je bedoelt en nogmaals: ik kan niet over jouw situatie oordelen. Ik zie dat Ruud er weer erg banaal over doet, maar in essentie maakt hij wel hetzelfde punt: vaak heeft de man dan besloten dat er geen signalen zijn dat er meer in zit dan vriendschap en dan is dat prima voor hem.

Maar geloof mij, de kans is zeer groot, toen jullie beide vrijgezel waren, dat als jij gezegd had: zullen we? Dat hij toegehapt had. Ondanks het feit dat je alleen vrienden bent en er geen sexuele aantrekking was. 

Daar komt, voor veel mannen, ook die onzekerheid weg bij dat soort vriendschappen: we weten immers hoe mannen zijn. We zijn zelf man. In dat opzicht, zijn vrouwen soms wat naïef, omdat ze van zichzelf uit gaan. Tenminste, dat idee krijg ik er een beetje van. Geen aanval of vaststaand feit dit, dat vooropgesteld. 

Maar willen jullie dus zeggen dat in principe geen enkele man nee zegt tegen aangeboden seks? En dat mannen dus in principe gewoon niet te vertrouwen zijn??

Jonagold schreef op 12-09-2023 om 23:47:

Maar willen jullie dus zeggen dat in principe geen enkele man nee zegt tegen aangeboden seks? En dat mannen dus in principe gewoon niet te vertrouwen zijn??

Nou ja, ik benoem expres al, bij de vriendschap van mamaE, de situatie toen ze beide vrijgezel waren. In die situatie zullen er inderdaad heel weinig mannen zijn die dat afslaan. Of dat dan direct inhoud dat die mannen niet te vertrouwen zijn, die redenatie laat ik aan jou.

Opzich is dat ook niet zo heel erg gek toch? Of misschien wel gek, maar niet iets wat niet redelijk bekend is? Er zit daarin gewoon een redelijk groot verschil tussen mannen/vrouwen. Er zijn hier zat topics waarin een man klaagt of iets zegt over de intimiteit met zijn partner, de man vervolgens wat meer informatie geeft en dan zijn er legio vrouwen die dat wel begrijpen: dat gaat vaak over gezien worden, in de mood gebracht worden, noem het maar op. Terwijl de man daar in eerste instantie niet zoveel waarde aan hecht. 

Echt, zoek die podcasts maar eens op op youtube, het is nog best grappig ook. Die meiden zijn er allemaal van overtuigd dat het vriendschap is, maar werkelijk bijna elke man hapt toe na die telefoongesprekken. 

Het wil niet zeggen dat het niet kan bestaan hè, maar in denk wel dat de mannen in zulke vriendschappen op een zeker moment in die vriendschap een bepaalde interesse voor hun vrouwelijk vriend hebben. Maar daar niet naar acteren, bang de vriendschap te verliezen, of simpelweg geen signaal krijgen dat er voor de vriend meer in zit. Het begrip friendzone slaat eigenlijk altijd op een man die daar in zit, je hoort niet vaak andersom. 

Jonagold schreef op 12-09-2023 om 23:47:

Maar willen jullie dus zeggen dat in principe geen enkele man nee zegt tegen aangeboden seks? En dat mannen dus in principe gewoon niet te vertrouwen zijn??

In landen als Afghanistan vindt men dat. En daar moeten mannen zelfs worden beschermd tegen die allesverwoestende aantrekkingskracht van vrouwen. Daar maken ze er dus van dat vrouwen niet te vertrouwen zijn. En hier wordt gezegd dat vrouwen naïef zijn. 

Btw: zelf fantaseer ik ook over seks met mannelijke vrienden. Dat is niet voorbehouden aan mannen. 

Ik ben dus een vrouw, haha

Anoniemer schreef op 13-09-2023 om 07:32:

[..]

In landen als Afgjanistan vindt men dat. En daar moeten mannen zelfs worden beschermd tegen die allesverwoestende aantrekkingskracht van vrouwen. Daar maken ze er dus van dat vrouwen niet te vertrouwen zijn. En hier wordt gezegd dat vrouwen naïef zijn.

Btw: zelf fantaseer ik ook over seks met mannelijke vrienden. Dat is niet voorbehouden aan mannen.

Ik snap niet zo goed wat Afghanistan er mee te maken heeft, maar je zult vast een punt proberen te maken. Hij gaat alleen wel een beetje aan mij voorbij.

Overigens zei ik dat vrouwen "soms een beetje naïef zijn daarin". Niet dat alle vrouwen naïef zijn. Die nuance is wel belangrijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.