Relaties Relaties

Relaties

Narcissa

Narcissa

19-12-2011 om 18:32

Familie met kerst

Dit jaar besloot ik dat ik wel mijn familie om me heen wil hebben. En dus is iedereen uitgenodigd om te komen, eerste of tweede dag naar keuze. Wegens allerlei strubbelingen vieren we al jaren geen kerst meer, maar nu kan het wel weer. Voorheen nam iedereen wat mee, en rouleerden we elk jaar, het ene jaar bij zus, andere jaar bij broer 1, etc.. Nu heb ik zelf iets bedacht, niemand hoeft iets mee te nemen, wij regelen de rest. En daar wordt dus over gemopperd. Hoeven we echt niks mee te nemen, dan komt mijn culinaire kant niet aan bod, mijn dochter maakt zulke lekkere Titamisu. Zal ik niet een fles wijn meenemen? er volgt een soort verontwaardiging als ik opgewekt zeg dan alles geregeld wordt, dat kadootjes meer dan welkom zijn, dat niks hoeft. En hoewel ik het wel denk te begrijpen, vind ik het ook storend en verontrustend. Ben ik te controlerend, zijn zij bang, of is controle houden een familietrekje? OMG waar ben ik aan begonnen? Hoe houden we het gezellig? P.s. We gaan winterbarbequeen......

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oh dear

Misschien moet ke gewoon zeggen: o neem maar mee hoor, is ook prima. Kan jou het schelen.
En dan zie je wel wat er komt
Of roept dat dan ook weer toestanden op denk je?

app-sent

+ Brunette +

+ Brunette +

19-12-2011 om 22:43

Het is ook nooit goed.

Lekker niets hoeven regelen, heerlijk toch? Waar maken ze zich druk om! Waarschijnlijk is controle houden inderdaad een familietrekje. Je zou kunnen vragen of de rest voor de (fris)drank willen zorgen, dan geef je ze het gevoel dat ze iets nuttigs bijdragen zonder dat ze zich echt met jouw plannen bemoeien. Het enige dat er dan "mis" kan gaan is dat je met een aantal flessen blijft zitten. Kan jou het schelen.

amk

amk

19-12-2011 om 23:09

ze vinden het gewoon leuk om iets te maken.

Ik krijg nu ook al weken te horen dat ik niet te veel werk van het kerstdiner moet maken. Maar het is verdorie de enige keer per jaar dat ik alles uit de kast mag halen en dat de supermarkten ook nog mee werken door alles in voorraad te hebben.

Ik zou het ze gewoon mee laten nemen, als je hun daar blij mee maakt. Maar verder gewoon je eigen plan trekken.

You're my girl amk!

Jij snapt het amk. Wat een walhalla in de supermarkten nu he? En dan heb je eindelijk tijd om lekker lang te kokkerellen! Ik ben er ondertussen wel achter dat het eigenlijk nooit goed is.
Ik heb de meest geweldige dingen al gezien in de supermarkten en delicatesse-zaakjes

It the season.... to cook!

Ella2007

Ella2007

20-12-2011 om 09:12

Ik heb besloten?

Misschien is de zinsnede : "ik heb besloten dat ik mijn familie om me heen wil" wel tegen het zere been: in je posting klinkt het alsof jij alles besluit: dat het dit jaar wel samen mag, dat jij bepaalt wat er gegeten wordt etc. Misschien willen de anderen ook wel een inbreng hebben hoe wat en waar er kerst gevierd wordt ? Aan de andere kant: ze worden uitgenodigd, dus dan mag je ook nee zeggen als de manier waarop het gevierd wordt je niet bevalt.
Ik heb er zelf ook een hekel aan als van alles me opgelegd wordt: we gaan samen kerst vieren en o ja, het duurt van zo laat tot zo laat, we eten een twaalf gangen diner, en we gaan de hele middag converseren en o wee als je een boek pakt of een lange wandeling wil maken. Mag ik zelf ook nog bepalen hoe ik de dag wil doorbrengen ?
Dit jaar in ieder geval besloten me aan alle verplichtingen te onttrekken: lekker rustig !

amk

amk

20-12-2011 om 09:45

Dorry (ot)

het is idd geweldig kookshoppen nu. Probleem is alleen dat ik me niet met het voorgerecht mag bemoeien. En ik kan slecht loslaten. ☺

Nu heb ik net de rollade gekocht. Maar ja de rest van het menu is nog niet geheel bekend. Gelukkig heb ik deze week 2 dagen vrij (vandaag en donderdag) dat wordt heerlijk rustig inkopen doen.

En het diner is zaterdag al wegens logistieke handigheid, wonen we boven de supermarkt da's helemaal handig voor de stress boodschappen, kortom het gaat helemaal goed komen en iedereen vindt het toch erg lekker.

Weet je

Als mensen mee mogen doen, kunnen ze hun creativiteit kwijt, zijn ze betrokken om het gezellig te maken en te houden, oogsten ze wellicht nog een complimentje, is er gespreksonderwerp. Kennelijk is in jouw familie dat een belangrijk onderdeel. Een leuke traditie. Ik zou dat in ere houden.

Kerstster

Kerstster

20-12-2011 om 16:59

Ella2007

"Ik heb er zelf ook een hekel aan als van alles me opgelegd wordt."

mmmmm…..klinkt me heel bekend in de oren. Hier een schoonvader met name die alles meent te moeten regelen. Je voelt je snel een onmondig kind.

Tante X (van manlief) had ons uitgenodigd om te komen. Ook mijn schoonouders waren uitgenodigd (schoonmoeder is de zus van tante X namelijk).

Schoonvader:

"We doen het zo: Jullie komen zo en zo laat hier, dan eten en drinken we wat hier en dan gaan we met z'n allen naar tante X".

Duuhhh, niet dus. We zijn direct vanuit ons eigen huis naar tante X gegaan.

anoniem

anoniem

21-12-2011 om 15:47

Kerstster

hier zo'n schoonmoeder. word er gek van. gaat niet alleen met kerst zo, ook met verjaardagen, liefst zelfs nog de verjaardagen van onszelf.
jullie moeten zo en zo laat daar en daar zijn. we komen om ... uur bij jullie om sinterklaas te vieren. etc.
doe ik dus niet aan mee. dus ben ik niet makkelijk......kortom de gebeten hond. word er zo moe van.

Oplossing:

Emigreren :o)

Er wordt toch niets opgelegd...?!

Als ik het zo lees heeft het meer met verwachtingen van familie te maken die ze niet los willen laten.

Iemand schrijft: 'ik houd er ook niet van als me iets wordt opgelegd'. Daar zit hem volgens mij de kneep, er wordt niets opgelegd. De familie wordt uitgenodigd. En daar kunnen ze ja of nee op zeggen.
Ik vind dat als je mensen ergens voor uitnodigt dat je dan vrij bent om het op jouw manier in te richten. Als dat de potentiele gast niet bevalt, gaat hij maar niet op de uitnodiging in.

Dus in Narcissa's geval waarin zij haar familie wil onthalen en wil verwennen, vind ik dat haar familie voorbij gaat aan haar gebaar/uitnodiging. Fijn natuurlijk als ze aanbieden iets mee te nemen maar dan niet verontwaardigd zijn (als gast) als dat niet hoeft. Als ze het zo niet willen, dan komen ze toch niet.
En als het zo zwaar weegt voor het bezoek, dat ze dan niet komen. Dan is de volgende vraag (aan Narcissa) hoe erg ze dat vindt. En of ze op basis daarvan de uitnodiging/opzet aan wil passen.

Narcissa

Als je uit kan gaan van dat jij er bent zodat de rest uit de verf kan komen, dan kan je feestje niet mislukken. Maw, laat anderen schitteren, op hun manier, hun tempo. Gun het ze. Jij zorg voor de onmisbare dingen, voor de voorwaarden. Iedereen voldaan naar huis (op meer dan 1 manier) en er wordt nog lang nagesproken over deze kerst bij jou. De pauken in een orkest zijn niet vaak te horen maar ze zijn wel onmisbaar .

Ella2007

Ella2007

22-12-2011 om 21:38

Top van je hoor

Top van je narcissa hoe je het toch op hebt gelost. Zij blij jij blij en chapeau voor je flexibiliteit. Ik hoop dat je een leuke kerst hebt ! Winterbbq, leuk. Toevallig ook een webercursus gedaan ?

Bennikki

Bennikki

23-12-2011 om 22:39

Onder de indruk

van je flexibiliteit, mildheid en zelfinzicht. Je moet echt een andere Nick nemen!
Een fijne kerst,
Bennikki

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.