Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Feestdagen

Hallo

Ik wil even horen hoe jullie dit doen...
Mijn nu 17-jarige dochter heeft sinds een jaar een vriendje.
Met Kerstmis zijn wij uitgenodigd bij familie om daar Kerst te vieren. Mijn dochter gaat mee, haar vriend mag zelfs ook meekomen.

Nu vraagt haar vriend of mijn dochter op kerstavond, dus de dag voor we naar onze familie gaan, bij zijn familie wil komen vieren. Ik heb ja gezegd, maar fijn voelt het niet. Het voelt alsof ik iets toesta wat niet geheel klopt, dat ik haar bij mij moet houden omdat je Kerstmis toch met je eigen familie viert als minderjarige? Of zie ik dat verkeerd?
Om volledig te zijn, ikzelf ben alleenstaande en ik blijf gewoon alleen thuis op kerstavond. 

Ik wil graag even horen hoe jullie dat doen met feestdagen en minderjarigen met een vriend/vriendin.
Ik heb geen nood aan opmerkingen als 'je dochter moet jou niet entertainen' of 'ik begrijp dat ze naar zijn familie wil gaan wegens anders maar alleen met haar moeder te zijn'. Dat wéét ik echt al. Het gaat om het gegeven Kerstmis vieren.

Groetjes


Het is toch eerlijk zo. De vriend zijn familie leent jouw dochter een deel en jij en jouw familie lenen hun zoon voor een deel. Als je liever hebt dat je dochter thuisblijft moet je ook niet hun zoon meenemen.

Niet iedereen hecht waarde aan kerst. Van wie wel waarde aan kerst hecht, vindt ook niet iedereen dat minderjarigen per se thuis moeten blijven. Misschien hecht je dochter niet aan kerst.
Is kerstavond tegenwoordig ook al echt kerst? Ik dacht altijd dat dat een uitwijkdag was voor mensen die op andere dagen niet konden.

kul, doe wat je zelf goed vind.
Mijn zoon is de 23e met zijn vriendin bij mij, de 24e bij haar oma, de 25e bij haar moeder, 26 bij zoons vader. En dan zie ik zoon op oudejaars dag bij de lunch en dan op 2 januari.
Ik heb zoon jarenlang (toen was vriendin er nog niet bij) niet bij mij gehad met kerst, maar alleen met oud en nieuw. Ik houd dan altijd mijn Harry Potter marathon met lekkere hapjes, heerlijk! Ik ga wel een middagje naar mijn ook gescheiden ouders maar dat is het dan ook.

Als er een vriendje/vriendinnetje komt dan worden de dingen gewoon anders, gun ze hun eigen planning, dan komen ze ook graag bij jou.

Er zijn ook steeds meer jongeren die beide dagen werken met steeds meer supermarkten beide dagen open of in de horeca, verdient gewoon goed.

Als je een relatie hebt, zoals je dochter, dan is het gebruikelijk om met kerst een avond bij de familie van de ene, en een avond bij de familie van de andere door te brengen. 
Tot zover klinkt het dus volkomen normaal wat de vriend van je dochter voorstelt.
 
Waarom stel je deze vraag? Is er iemand die beweert dat dat niet zou gelden voor je dochter, en zo ja, wie dan? En waarom?

Of zie jij op tegen kerstavond alleen? Als ze een andere avond bij haar haar vriend gaat eten, vind je dat dan ook lastig?Want uiteindelijk is het natuurlijk een dag als elke andere. Je kunt dan heerlijk kiezen wat jij wilt eten en doen, zonder met iemand rekening te hoeven houden. Je blijft thuis, of je zoekt vrienden op, of je gaat naar een restaurant of hotel, de wereld ligt aan je voeten. Jij mag kiezen. Heel wat mensen vinden kerstverplichtingen loodzwaar en vervelend, en zouden dolgraag met je ruilen.

Nou, dat is geen verschil tussen vorig jaar, toen hij 17 was, en nu hij 18 is. Vriendinnetje gaat mee naar onze familie en hij gaat mee naar haar familie. En met oud en nieuw zal hij ook wel op pad zijn. 

Trouwens, ik schrik een beetje van deze opmerking: 'ik begrijp dat ze naar zijn familie wil gaan wegens anders maar alleen met haar moeder te zijn'. Hoe kom je daar bij? Heeft je dochter dat gezegd, of is dat je eigen onzekerheid? Want ik vind het heel jammer als je jezelf niet goed genoeg vindt omdat je alleen bent.

Iedereen hecht een ander soort waarde aan Kerst en vult dat op een eigen manier in.

Jij bent blijkbaar opgevoed of hebt als 'waarde' dat je als minderjarige 2,5 dag met je familie doorbrengt. Maar dat is zeker niet een algemeen geldende 'wet.

Wat vond je zelf bij het idee om vriendje mee te vragen naar familie; voelde je je daarbij niet schuldig dat hij dan niet bij zijn familie is?

Volgens mij is de algemeen geldende 'regel' dat je Kerst doorbrengt met de mensen die je lief zijn (dus dat dochter en vriend de mogelijkheid hebben om samen te zijn) en 'niemand is met Kerst alleen'. Maar dat geldt niet zozeer voor de complete 2,5 dag (dus Kerstavond + 2 Kerstdagen).

NB wij doen waar wij zin in hebben. We spreken af wanneer we samen eten en we doen een uitgebreid Kerstontbijt. Verder mogen ze werken/naar vrienden of wat dan ook.

Loslaten van je overtuigingen hoe het 'hoort'. 

En kijk zelf naar jouw invulling van die avond. Wil je niet alleen thuis zijn? Er wordt veel georganiseerd, ook voor alleenstaanden. Van dansavonden (ga met wat vriendinnen heen) tot kerkdiensten tot bioscoop bezoek.  

ik vind niet dat je als minderjarige de kerst perse met je familie hoort te vieren. Ze heeft een vriend, een partner, en ik vind het heel normaal dat ze kerstavond bij hem wil zijn.

Mijn dochter van 25 mag ook helemaal zelf weten of zij een kerstdag met ons door wil brengen of gewoon lekker met haar vriend alleen wil blijven. Maar ik heb altijd al een hekel aan kerstverplichtingen gehad. Laat iedereen gewoon lekker zijn gang gaan i.p.v. altijd die verwachtingen dat familie bij elkaar moet zitten. 

Nee, je kunt je dochter niet claimen. Hartstikke normaal als ze ene dag bij haar schoonfamilie is en andere dag bij de eigen familie. Ik doe dat al sinds m'n 15e, met dezelfde man.

17 jaar is minderjarig, maar ze is geen klein kind meer bij wie je jouw wil kunt opleggen.

Ik snap je vraag/onzekerheid niet helemaal. Je schrijft: omdat je Kerstmis toch met je eigen familie viert als minderjarige?

Hieruit concludeer ik dan dat haar vriendje meerderjarig is, omdat hij WEL bij zijn 'schoonfamilie' mag zijn met Kerst? En dat je dochter volgend jaar wel kerstavond bij haar vriendje mag zijn, want dan is zij (ook) meerderjarig...

Kortom, volgens mij meet je met 2 maten? Als minderjarige hoor je thuis te zijn, meerderjarig mag je kiezen waar je bent met kerst. Dat vind ik vreemd, althans zeker voor een kind van 17 die al een jaar een vriendje heeft. Dus ik zou haar op kerstavond inderdaad gewoon naar haar vriend laten gaan en zelf die avond voor mezelf een avond regelen. 
Maar goed, ik heb makkelijk praten - ik vind het heerlijk om een avond alleen thuis te zijn (ook omDAT het maar één avond is en bijna nooit voorkomt...)

Pfff ik heb 4 kinderen en zie er geeneen. Niet voor niet op en niet na kerst. Ben blij als het 2 januari is en we niet meer overal om de oren geslagen worden met dat "oh zo gezellig samen met het hele gezin feestvieren" gedoe. 

elledoris schreef op 13-12-2023 om 10:09:

Pfff ik heb 4 kinderen en zie er geeneen. Niet voor niet op en niet na kerst. Ben blij als het 2 januari is en we niet meer overal om de oren geslagen worden met dat "oh zo gezellig samen met het hele gezin feestvieren" gedoe.

Ook niet als je ze uitnodigd? Lastig, maar je kunt het niet afdwingen inderdaad.

TO, ik snap die link met minderjarig niet. Je dochter is geen klein kind meer en is toch ook 1e kerstdag met jou samen bij familie. Wat is dan het probleem als ze kerstavond bij vriend is?

Dit doet me denken aan de kerst en andere feestelijke dagen  met mijn schoonfamilie.  Mijn schoonvader vond dat je feestdagen,  maar ook verjaardagen, viert met familie. Ik mocht dus nooit ergens bij zijn want wij waren niet getrouwd dus ik was geen familie. Na 7 jaar, waarvan inmiddels 4 jaar samenwonend, zijn we getrouwd. Uiteraard zonder zijn familie. Als je 7 jaar niet naar mij omkijkt dan ben je ook niet welkom op onze bruiloft. Inmiddels 40 jaar getrouwd en nog steeds geen contact met de schoonfamilie en dat houden we beide graag zo.  

elledoris schreef op 13-12-2023 om 10:09:

Pfff ik heb 4 kinderen en zie er geeneen. Niet voor niet op en niet na kerst. Ben blij als het 2 januari is en we niet meer overal om de oren geslagen worden met dat "oh zo gezellig samen met het hele gezin feestvieren" gedoe.

Ik ben het met je eens. Je kunt je vrij voelen en doen wat je wil natuurlijk, dat geldt ook voor dochter van 17. Maar het blijft de tijd van de Gesloten Gelederen en dat is niet leuk. Ook bij mij zit dat diep ingebakken helaas. Ik ben ook altijd blij als het weer voorbij is. 

Mijn ouders hebben het altijd vrij gelaten met de melding: we vinden het wel leuk als we je rond die tijd een aantal uur gezellig zien. Dat heb ik ook met mijn kind. Ik laat het los maar geef wel aan dat ik het wel heel gezellig vind om haar te zien. 

Ik heb moeite met de verplichte nummers, net als dat ik moeite heb met mensen die er heel veel waarde aanhechten dat het persé op een bepaalde datum gevierd moet worden. Of het nu 23, 24, 25, 26 of 27 december is, maakt mij echt helemaal niets uit. Vieren kan op elke dag als je samen bent met de mensen waarmee je graag wil vieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.