Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
22-09-2026 om 22:18
Goedenavond allemaal,
Ik zit met een dilemma waar ik zelf moeilijk uitkom en ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
Onlangs heb ik een man leren kennen, X. We vinden elkaar echt leuk. Er is een enorme klik, aantrekkingskracht en seksuele spanning. En als ik eerlijk ben: ik ben al een beetje verliefd op hem.
Tegelijkertijd is X vanaf het begin heel duidelijk geweest. Hij wil geen relatie en heeft zelfs meerdere keren gezegd dat hij sowieso geen relatie met mij wil. Hij vindt zichzelf geen relatiemateriaal voor mij. Wat hij wél wil, zijn leuke dingen samen, gezelschap en seks.
En daar zit mijn centrale dilemma:
Ik wil heel graag seks met hem. Maar ik ben tegelijkertijd bang dat ik mezelf daarmee emotioneel pijn doe, omdat ik nu al gevoelens voor hem heb en weet dat hij mij geen relatie wil geven.
Ik ben acht jaar alleen en heb in die tijd nauwelijks intimiteit gehad. Ik mis aanraking, verlangen, lichamelijk contact en gewoon het gevoel dat iemand mij aantrekkelijk vindt. Mijn behoefte aan seks is dus echt en groot.
Aan de andere kant weet ik van mezelf dat ik gevoelig ben en dat iemand die iets met me doet, behoorlijk diep kan binnenkomen.
X vroeg me onlangs:
“Stel dat ik je morgen vertel dat ik iemand anders heb leren kennen met wie ik wél een relatie wil. Wat zou dat met je doen?”
Mijn eerlijke antwoord was: dat zou me echt raken.
En dat zegt natuurlijk ook iets.
Want hoe kan ik dan verwachten dat seks met hem voor mij puur lichamelijk blijft? Misschien kan ik het wel. Misschien kan ik ervan genieten en het daarna loslaten. Misschien ontdek ik zelfs dat een friends-with-benefits-situatie prima bij mij past.
Maar misschien worden mijn gevoelens juist sterker. Misschien ga ik hopen op meer, terwijl hij heel duidelijk heeft gezegd dat dat er niet komt. En wat als hij na een paar keer seks iemand anders ontmoet en zegt: “Ik wil hiermee stoppen, want ik heb iemand gevonden met wie ik wel een relatie wil”?
Hoe hard zou dat dan aankomen?
Er speelt bovendien nog iets mee. Mijn enige seksuele ervaring tot nu toe was met mijn ex, en dat was vaak onvrijwillig. Daar zit dus ook een trauma. Ik weet daarom niet hoe het voor mij zal zijn om voor het eerst in lange tijd vrijwillig seks te hebben met iemand die ik écht aantrekkelijk vind en voor wie ik gevoelens heb.
Ook het woord 'hoer' ligt gevoelig bij mij. Niet omdat ik seks zonder relatie verkeerd vind, maar omdat mijn moeder vroeger regelmatig verschillende relaties had en ik dat als kind als heel pijnlijk en 'hoerig' heb ervaren. Ik ben bang dat ik mezelf achteraf misschien zo ga voelen, terwijl ik rationeel helemaal niet zo over andere vrouwen denk.
Mijn psycholoog kijkt er vrij nuchter naar. Zij zegt dat ik mijn behoefte aan intimiteit niet hoef weg te drukken en dat ik dit eventueel kan zien als een ervaring om te ontdekken of een friends-with-benefits-situatie bij mij past. Maar ze benadrukt ook dat ik met realistische verwachtingen moet instappen.
Mijn vriendinnen kennen mij goed en gunnen me absoluut seks. Ze zijn niet preuts en vinden een ONS of iets vrijblijvends op zich helemaal niet verkeerd. Maar zij zijn bang dat ik emotioneel flink in de kreukels raak als X het beëindigt, zeker als we eerst seks hebben gehad.
Dus daar zit ik nu.
Mijn verstand zegt: hij is duidelijk. Hij wil geen relatie met mij.
Mijn verlangen zegt: ik wil hem, ik wil seks met hem en ik wil eindelijk weer eens intimiteit ervaren.
En mijn angst zegt: pas op, misschien weet je nu al dat dit je veel meer gaat raken dan je hoopt.
Daarom ben ik vooral benieuwd naar jullie ervaringen:
Kun je seks en intimiteit echt loskoppelen van gevoelens wanneer je iemand al oprecht leuk én seksueel aantrekkelijk vindt?
Hebben jullie ooit bewust seks gehad met iemand van wie je wist dat een relatie er niet in zat? Wat gebeurde er daarna?
Werden je gevoelens sterker, kon je het loslaten, of kreeg je juist spijt?
En misschien wel de belangrijkste vraag: hoe weet je vooraf of je hiermee iets aangaat waar je van kunt genieten, of iets waarvan je jezelf achteraf moet herstellen?
22-09-2026 om 22:29
Nee, als je nu al verliefd op hem bent, zal het erger worden als je met hem gaat vrijen. (Tenzij hij een hele slechte minnaar is misschien). Ik neem aan dat je een vrouw bent? Dan is het handig te weten dat als je als vrouw gaat vrijen, je oxytocine aanmaakt, dat is een hormoon dat verbinding wil bewerkstelligen. Vrouwen maken dat meer aan dan mannen Ik begrijp dat het heel moeilijk is niet verder te gaan als je hem leuk en opwindend vindt, maar ik raad je aan afstand te nemen. Zeker gezien je eerder ervaringen. Houd me ten goede: ik ben niet tegen seks alleen uit lust maar ik ben bang dat je gekwetst gaat worden