Relaties Relaties

Relaties

Gedwongen samenwonen met ex. Hoe overleef ik?

Izza schreef op 27-08-2025 om 11:33:

[..]

Het is haar huis. Hij heeft geen enkele rechten. Is geen eigenaar. Dus hem buiten zetten en de sloten vervangen kan ook.

Nee, dat kan niet, althans juridisch niet. Ze zijn getrouwd, dan is dit de echtelijke woning, en dan hebben beide partners het recht daar te verblijven. De rechter moet hier een uitspraak over doen als partners er onderling niet uitkomen. 

Trouwens, ook als iemand bij je inwoont zonder huwelijk kan je vziw iemand niet zomaar op straat zetten (al is de vraag of het consequenties heeft als je het toch doet).

Temet schreef op 27-08-2025 om 12:43:

[..]

Nee, dat kan niet, althans juridisch niet. Ze zijn getrouwd, dan is dit de echtelijke woning, en dan hebben beide partners het recht daar te verblijven. De rechter moet hier een uitspraak over doen als partners er onderling niet uitkomen.

Trouwens, ook als iemand bij je inwoont zonder huwelijk kan je vziw iemand niet zomaar op straat zetten (al is de vraag of het consequenties heeft als je het toch doet).

Ik lees niet dat ze getrouwd zijn.

Misschien is het juist goed als hij even terug naar zijn ouders in Griekenland ( toch?) gaat. Echt even afstand.  
Ik zou de vader van mijn kind iig niet zomaar op straat zetten.  Maar ik verwacht wel dat hij zich fatsoenlijk en respectvol gedraagt.  En sowieso niet in hetzelfde bed slapen.  Idd kind op jouw kamer en hij op die van het kind.  

Courage schreef op 27-08-2025 om 13:03:

[..]

Ik lees niet dat ze getrouwd zijn.

Dat had ik uit haar andere draadje begrepen, maar misschien heb ik het mis. 

Temet schreef op 27-08-2025 om 12:43:

[..]

Geen idee of ze getrouwd zijn. Maar als dit haar woning is dan hoeft hij door een huwelijk niet automatisch eigenaar te worden. Tegenwoordig blijft je bezit van voor het huwelijk van jou. En daarvoor maakte je afspraken over zaken als vermogen en schulden. To schrijft dat het haar huis is. Ik neem dus aan dat hij geen mede-eigenaar is en nergens in de aktes is opgenomen. Het is dus geen echtelijke woning. Maar haar huis waar hij mag verblijven. Eigendomsrecht is een groot goed. Er zal geen rechter zijn die zomaar inbreuk mag maken op de eigendomsrechten van een persoon. En in dit geval zijn er geen enkele bijzondere omstandigheden waarin een moeder met kind uit haar eigen woning zal worden gezet. Daarnaast zijn er geen consequenties. De politie doet echt niets in een privaatrechtelijke situatie. 

Het kan best zijn dat hij geen eigenaar is en ook niet wordt, maar dat betekent niet dat zij hem nu zonder verdere rechterlijke tussenkomst op straat kan zetten. Nog los van de vraag of ze dat wil. 

De echtelijke woning is de woning waar het echtpaar gedurende het huwelijk woont. Die term zegt hoegenaamd niets over de eigendomssituatie. Ook een huurwoning kan een echtelijke woning zijn (dan kan er een procedure worden gevoerd over wie 'het huurrecht van de echtelijke woning' krijgt). 

Dus: je hebt een woning - koop of huur - die uitsluitend op jouw naam staat. Je trouwt, en je echtgenoot/echtgenote trekt bij jou in. De woning is nu de echtelijke woning, en beide partners hebben evenveel recht om in die woning te verblijven. Het kan best zijn dat bij een echtscheiding de woning uiteindelijk van TO blijft, maar dat wil niet zeggen dat haar bijna-ex op dit moment geen recht zou hebben om in die woning te verblijven als zij hem vertelt dat hij eruit moet. Daar moet vziw echt een uitspraak van de rechter over komen. 

Nu kan het best zijn dat als TO hem feitelijk buitensluit (wachten tot hij weggaat, snel de sloten vervangen en zijn spullen op de stoep zetten) dat juridisch geen staartje krijgt. Maar ik denk niet dat ze dat moet gokken. 

Dit alles nog even helemaal los van het feit dat TO dat waarschijnlijk ook allemaal helemaal niet wil. Uit het andere draadje blijkt dat ze samen een kind hebben. Het is wel beter om de verhouding met de andere ouder van je kind niet nodeloos op te blazen. Nee, ook niet als het allemaal de schuld van die ander is. 

Ik ben ooit gaan samenwonen in een flat die mijn eigendom was. Wij zijn een paar jaar later ook getrouwd toen we daar nog woonden. Toen mijn dochter op komst was hebben we een groter huis gekocht. Mijn echtgenoot moest mee-tekenen voor de verkoop van de flat die mijn eigendom was, omdat ik hem volgens de wet niet dakloos mocht maken. Hij moest dus instemmen met de verkoop. Ik vond daar wel wat van, maar de wet is de wet. Ik ben na de bruiloft wel achter meer dingen gekomen die de wet voorschrijft, waar niemand je voor waarschuwt. Maar dat is een andere discussie

Dymo schreef op 27-08-2025 om 17:25:

Ik ben ooit gaan samenwonen in een flat die mijn eigendom was. Wij zijn een paar jaar later ook getrouwd toen we daar nog woonden. Toen mijn dochter op komst was hebben we een groter huis gekocht. Mijn echtgenoot moest mee-tekenen voor de verkoop van de flat die mijn eigendom was, omdat ik hem volgens de wet niet dakloos mocht maken. Hij moest dus instemmen met de verkoop. Ik vond daar wel wat van, maar de wet is de wet. Ik ben na de bruiloft wel achter meer dingen gekomen die de wet voorschrijft, waar niemand je voor waarschuwt. Maar dat is een andere discussie

Ligt er natuurlijk ook aan van hoe jullie destijds zijn getrouwd, vóór of na 2018 én in (beperkte) GvG of op HV?

Kijk hier even: https://pieterdorhout.nl/blog/wie-krijgt-de-echtelijke-woning-na-scheiding

Ook als er geen gemeenschap van goederen is, kan je de ander niet zomaar eruit zetten.

Kersje schreef op 27-08-2025 om 20:01:

[..]

Ligt er natuurlijk ook aan van hoe jullie destijds zijn getrouwd, vóór of na 2018 én in (beperkte) GvG of op HV?

in 1997 op HV.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.