Relaties Relaties

Relaties

Even niet

Even niet

18-06-2011 om 00:39

Hoe schadelijk zijn partnerwisselingen voor een jong kind.

Mijn kind hield van haar vader, al is die liefde sinds zijn vertrek wat bekoeld, ze was toen een jaar of vijf. Daarna had ik gedurende een jaar iemand die niet dusdanig veel over de vloer kwam dat mijn kind zich erg aan hem hechtte maar ze was wel op hem gesteld. Onlangs heb ik een relatie verbroken die iets langer dan een jaar heeft geduurd en om deze man geeft mijn kind best veel. Ogenschijnlijk lijdt het er niet erg onder maar ik vraag me weleens af of dit de kijk op liefdesrelaties negatief beïnvloedt. Of valt dat wel mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Minder schadelijk dan blijven steken in iets wat niet gaat.....

.....natuurlijk is het niet ideaal, maar je kunt neit bij elkaar blijven omdat je kind op de persoon is gesteld. En om nou de hele jeugd van je kind alleen te blijven omdat een nieuwe relatie mis kan gaan? Nee, dat lijkt me ook neit bevorderlijk.

Natuurlijk zal het invloed hebben, maar dat heeft alles wat je doet. Ook de ouders die bijeen blijven voor de kinderen en blijven ruzieen, de stiefvader die eigenlijk niet van de kinderen houdt maar een moeder die toch blijft en noem het maar op.

Ik zou wel ervoor waken dat mijn kind niet tegen elke man papa moet zeggen, maar verder mag je kind best leren dat jij ook een vriend mag hebben en dat relaties nu eenmaal kunnen mislukken. That's life.

Maylise

Maylise

18-06-2011 om 13:01

Niet wenselijk

Vooropgesteld moet je natuurlijk niet een relatie doorzetten als het echt helemaal niet gaat, ongeacht of je kind aan die betreffende man is gehecht of niet.

Ik denk wel dat het voor een kind inderdaad schadelijk kan zijn om steeds weer geconfronteerd te worden met een nieuwe man, zich aan hem te hechten en vervolgens weer afscheid te moeten nemen. Het geeft ten eerste haar een kijk op relaties mee die niet echt duurzaam is wat me niet de bedoeling lijkt. Ten tweede is het natuurlijk gewoon heel pijnlijk om je te hechten aan iemand en daar weer afscheid van te moeten nemen.

Ik weet niet hoe vaak je dochter haar vader ziet maar ik denk dat dit ook meespeelt. Ziet ze haar vader regelmatig en heeft ze een hechte vader/dochter band met hem dan is het waarschijnlijk wat makkelijker voor om met dit soort situaties om te gaan. Immers dan heeft ze zowel papa als mama als stabiele factoren in haar leven.

Als mama de enige stabiele factor is dan is de situatie wel anders. Ik zou er in de toekomst dan voor kiezen om je kind zoveel mogelijk buiten de relatie te houden tenzij het echt serieus is en je echt denkt dat jullie samen een toekomst hebben. Voor een kind is die stabiliteit en niet steeds wisselende figuren op de achtergrond heel belangrijk.

Natuurlijk kan je niet van te voren weten of het gaat werken met iemand en daarom zou ik in het begin zoveel mogelijk alles buiten je dochter doen en er voor te zorgen dat hij zeker de eerste tijd geen enkele verzorgende rol tegenover je dochter krijgt of zelfs maar de mogelijkheid een vriendschappelijke band met haar op te bouwen. Dan kan later als de relatie stabieler is. Vaak weet je zelf ook wel of een relatie enige kans van slagen heeft of dat er zoveel problemen zijn dat het toch niks gaat worden.

donderkopje

donderkopje

21-06-2011 om 21:08

Eens met maylise...

Mooi en helder verwoord Maylise.

Veilige hechting, vertrouwen en voorbeeldfunctie van/voor kinderen kan nog wel eens ondergeschikt raken door de emoties en verliefdheden van de ouders met helaas grote gevolgen voor kinderen op latere leeftijd.

Even niet

Even niet

22-06-2011 om 20:31

Ook alleen

Dat is het inderdaad, na een aantal maanden ziet het eruit alsof de relatie heel lang gaat duren, je brengt kroost en geliefde met elkaar in contact en uiteindelijk blijkt het tóch niet te werken. Aangezien mijn kind geen contact meer met haar vader meer heeft, heb ik nooit eens spontaan een weekend vrij maar ben afhankelijk van betaalde oppas of goedwillende vrienden/familie. Wat je al zegt, dat moet dan maar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.