Relaties Relaties

Relaties

duet

duet

28-12-2008 om 18:00

Hoe voelt het aan om alleenstaand te zijn?

Ik heb een vaste partner al jaaaaren, ik heb er dus geen ervaring in...
Hoe voelt het eigenlijk aan om een alleenstaande vrouw te zijn ? mis je je partner ? of geniet je ervan het rijk voor je alleen te hebben ? Hoe zit het met uitstapjes ? vind je jezelf dan zielig of is het juist een rijksom te kunnen gaan en staan waar je wilt ?
Blijf je liefst alleen of ben je naarstig op zoek naar toch een partner ? zou je dan een LAT aangaan of zou je liever gaan samenwonen ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

28-12-2008 om 18:11

Theoretische vraag!

Volgens mij hangt je beleving van alleenstaand zijn volledig samen met de manier waarop je in deze postitie terecht bent gekomen en hoe je je daarbij voelt!

Is je partner overleden en zo ja, hoezeer mis je hem/haar? Als je relatie zo-zo was, voel je je anders dan wanneer hij/zij de liefde van je leven was.

Heeft hij/zij een nieuwe liefde gevonden?

Woont hij/zij bij nader inzien liever alleen, terwijl jullie speciale relatie in stand blijft?

Ook zal meespelen of je kinderen hebt en hoe oud die zijn. Wonen ze bij jou, wonen ze bij je partner, of wonen ze al zelfstandig?

tonny

kaaskopje

kaaskopje

28-12-2008 om 20:29

Ik ben niet lang alleen geweest

Ik ben tussen mijn 20ste en 24ste alleen geweest. In die tijd heb ik maar een eind weggerommeld en eigenlijk vooral omdat ik niet goed tegen het alleen zijn kon. Ik kon niet genieten als ik alleen thuis was. Ik denk dat dat nu wel beter zou gaan. Ik heb meer rust in mijn lijf, schat mezelf denk ik ook wat hoger in dan toen, e.d.
Als ik nu alleen zou komen te staan zou ik me wel onthand voelen denk ik. Het idee dat je overal helemaal alleen verantwoordelijk voor bent terwijl je die verantwoordelijkheid voorheen altijd deelde zou me wel beangstigen.
Als je samenwoont is het belangrijk dat je jezelf prettig gezelschap vindt, maar als je alleen woont denk ik des te meer.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

28-12-2008 om 21:03

Leuk en niet leuk

Ik ben jong het huis uit gegaan en kwam vrij laat mijn partner tegen. Uit die tijd herinner ik me:

leuk:
vrijheid, rust aan je kop (ik heb vrij veel behoefte aan een moment rust voor mezelf), zelf beslissen wat je eet, hoe laat je gaat slapen, of je nog uit gaat, wat je in het weekend gaat doen, etc. Vooral als je veel alleenstaande vriendinnen hebt is dat erg leuk, veel spontane uitjes en zo. Als iedereen om je heen gesetteld is is dat minder aan de orde. Geen ergernissen over huishoudelijke kwesties, of relatieperikelen.

Niet leuk:
ongezellig, stil. Altijd in je eentje de tegenslagen moeten opvangen, of moeilijke beslissingen nemen, of de energie opbrengen om het gevecht aan te gaan met huisbazen/leveranciers/aannemers etc. Niet dat vanzelfsprekende hebben van iemand die er altijd voor je is en je een knuffel kan geven. Minder energie stoppen in uiterlijk/huis leuk maken/lekker hapje koken etc.

Groet, Ellen

xyz

xyz

28-12-2008 om 21:12

Fladderbeestje (ot)

Ik reageer niet zo gauw maar in de omstandigheden op dit moment voor mij toch nu wel een keer.

Je berichtje sprak me zo aan en zo herkenbaar. Ik ben aan het begin van een waarschijnlijk langdurig wordende scheiding. Ik ben 13 jaar getrouwd en heb mij in die jaren eigenlijk de meeste tijd eenzaam gevoeld, geen saamhorigheid en dus geen "samen".
Ook ik denk en dacht veel na over het "samen", zie familie, vrienden, kennissen, collega's samen gelukkig een relatie hebben waarvan ik dan geregeld denk "waarom heb ik dat niet?" + dat ik ouder word, niet meer een levenlange relatie op zal bouwen met iemand die mij van jongs af aan kent etc
Echter, weet ik inmiddels ook dat heel erg veel mensen die samen zijn zich toch heel vaak eenzaam en niet gelukkig voelen en/of niet bewust leven in het hier en nu + heel veel mensen die geen relatie hebben.
Ik weet bijna zeker dat je aan dat eenzame gevoel zelf veel kunt doen in de vorm van zo goed mogelijk voor jezelf zorgen, andere mensen blij maken maar niet ten kostte van jezelf, dus bv vriendelijk zijn, helpen waar je kan, er zijn etc. Dingen zoeken die jou blij maken en daar bewust van genieten en je realiseren dat het gras vd buren altijd groener lijkt + dat er altijd wel iemand is die het beter heeft, gelukkiger is, wel heeft wat jij niet hebt etc maar je daar niets mee van doen hebt en er zelf het beste van moet proberen te maken. Ook al door het kleinste positieve dingetje te blijven zien. Kijk al naar dit forum: wat heerlijk dat we hier ons hart kunnen luchten wanneer we maar willen.
Dit alles bedoel ik overigens zeker niet als betweter maar slechts als hart onder de riem; mijn situatie is op dit moment erg onzeker, ik leef al geruime tijd meestal in verdriet en spanning, jank heel wat af. Toch blijf ik er voor gaan, trek mezelf er steeds weer uit.
En dat "samen" kan ook in de vorm van hele goede vriendschappen en/of met je kinderen.
Hou je haaks meid!

Ook fladderbeestje o.t.

Lieve lieve Fladder,

Ik wilde je alleen even een virtuele aai geven. Ik bewonder je moed en je doorzettingsvermogen heel erg. Ik kom ze telkens weer tegen op deze site. Kan me heel goed voorstellen dat je je soms even *&^%^ kunt voelen. Soms is het gewoon moeilijk om die boog almaar gespannen te houden.

Hele dikke virtuele knuffel van

Rode beuk

Morgana Fata

Morgana Fata

29-12-2008 om 20:31

Knurf, beetje ot.

Wat een heerlijk bemoedigend antwoord, dank daarvoor!
Morgana Fata, in scheiding.

amk

amk

29-12-2008 om 22:41

Net als knurf (voor morgana fata)

alleen heb ik geen ex met moodswings etc. Gewoon een die verliefd werd op een ander en daar nu mee getrouwd is.
Ik mis het samen zijn wel, maar aan de andere kant zorgen we nu nog samen voor onze dochter. Dat gaat prima. Het 's avonds alleen zijn vind ik eigenlijk wel prettig. Hier ook geen mannen. Vind het op dit moment prima zo. Ik ga regelmatig uit met andere alleenstaande ouders hier in de regio. En ook met vriendinnen en alleen.
Het gaat gewoon lekker. Ik verveel me eigenlijk nooit. En als ik dat al doe ga ik gewoon lekker hardlopen of zo.

Heeft wel even een jaar geduurd, en het gaat steeds beter. De scheiding ligt steeds verder achter me en ik vind mijzelf steeds meer terug. En het is best lastig om na 17 jaar (we studeerden nog) te ontdekken wat van jezelf is en wat samen was. Ik kom steeds meer terug bij de persoon die ik zelf ben. En dat geeft heel veel rust.

groet,
Angela

Morgana Fata

Morgana Fata

30-12-2008 om 14:51

Wauw

Ik krijg er al helemaal zin in.

MRI

MRI

30-12-2008 om 21:00

Nouhou

omdat ik veel ziek ben, mis ik wel een aantal dingen: iemand om de zorgen over mijn kind mee te delen, iemand die eens een klusje in huis doet (heb geen broer, zwager oid en geen geld voor klusjesman, iemand die ons eens ergens naartoe rijdt (geen auto) als het met OV lastig is. Iemand die buiten het exenschema om eens dingen van me overneemt. En ook iemand die als me wel eens iets lukt als een workshop geven, bij thuiskomst zegt: en hoe ging het, ga lekker zitten ik heb gekookt. Ik vind het zwaar maar als een aantal van die zaken door familie of vrienden ingevulde zouden worden, zouden ik op zich het hebben van een relatie niet missen. Sterker nog: ik moet er niet aan denken, iemand die hier weer door mijn aura heen komt lopen.
Wel moet ik zeggen dat alleen zijn met kinderen heel anders is dan echt alleen zijn, wat ik ook jaren geweest ben. Toen voelde ik me echt eenzaam, altijd ziek en dan alleen. En dan weer alleen op vakantie en dan daar weer ziek. Ziek en alleen is gewoon echt een rotcombi.

MariaRosa

Morgana Fata

Morgana Fata

01-01-2009 om 20:24

Alleen

Vakanties, daar denk ik voorlopig nog maar niet aan. Hoe doen jullie dat nu dan? Met de kids?
En dat de avonden fijn zijn, dat kan ik me wel voorstellen. (geen zorgen hoor Knurf, mijn bijna ex wil graag dat: "ik ook gelukkig ben".)
Alleen en ziek, dat lijkt me ook heel zwaar. Zeker met kinderen. Een gewone griep, daar kom ik nog wel overheen, maar echt ziek.. Pfff

Wat mij moeilijk lijkt is de constante verantwoordelijkheid alleen. Alles alleen doen: werk, zorg, huis. Nooit eens kunnen denken; O, dat doet Pietje wel. Bovendien heb ik er straks drie, dus altijd iets lijkt me zo.
En het loslaten van de kinderen, hoe dat moet, dat weet ik nog steeds niet. Wil toch graag voor hun dat ze naar hun vader gaan, maar voor mijzelf...
Maar ik kan uitkijken naar de rust, niet meer constant op mijn tellen passen uit angst voor ruzie en geweld. Gezellige maaltijden met de kinderen. Kinderen die herrie mogen maken, en ook een verhaal mogen vertellen. Mezelf weer vinden, zoals Angela ook zei. Al zal dat ook moeilijk zijn. En ooit.... een leuk partner, die mij wil om mij met al mijn voor en nadelen, maar dat over 10 jaar oid...

amk

amk

01-01-2009 om 22:49

Weer eens met knurf

het begint bijna genant te worden.

Alleen plan ik wel 1x per jaar een weekend voor mezelf. Ik ga dan naar Nijmegen. Op vrijdag, 's avonds lekker in bad hangen, heb ik thuis niet. Zaterdags winkelen, zondags hardlopen en lekker uit eten, en dan op maandag weer naar huis. Ik denk er ook over om als ze straks naar school gaat en de vakanties meer verdeeld worden (nu 3x 1 week) om een keer een vakantie alleen te plannen. Heerlijk kamperen of zo.

Ik schakel ook over op een heel ander tempo als dochterlief eens ziek is. Is ze bijna nooit. En ook dan komt haar vader om de hoek, want bv even een uurtje bij mij zodat ik mijn mail op kan halen op mijn werk en ik thuis kan werken. Mijn werkgever is relatief makkelijk daar in. Ik ben dan telefonisch wel bereikbaar voor overleg bijvoorbeeld.

En vakanties, er ging een wereld voor mij open. 1-oudergezinsvakanties overal ter wereld. Wat een gat in de markt. Kinderen worden een aantal dagdelen bezig gehouden en als ouder kun je even je eigen gang gaan. 's avonds goed gezelschap met mensen die je niet hoeft uit te leggen dat het soms best lastig is en die vaak creatieve oplossingen hebben voor dingen waar jij nog tegen aan loopt. Dit jaar voor mij een heel andere reis, maar dan wel bewust een groepsreis zodat ik af en toe een helpende hand aan een andere ouder kan vragen. Mensen blijken namelijk best heel behulpzaam als je het maar even vraagt. Jihaa nog 6 weken en ik ga naar Zuid-Afrika!!!! Boehoe, nog 9 weken en ik ben weer thuis....

Tot nog toe valt het alleenstaandouderschap mij alles mee. Ik ben van nature ook niet erg onzeker en erg doortastend, dat helpt wel mee. En ik heb een makkelijk kind en een behulpzame ex. Dat scheelt natuurlijk allemaal.

Angela

Zo relaxed

Ik herinner me nog toen ik pas verhuisd was na m'n scheiding. Dan kwam ik soms thuis van m'n werk, ging middenin de woonkamer op de vloer zitten en voelde me geweldig. Ik w

Whoops vervolg

Ik was thuis. Ik had het gevoel dat ik voor het eerst in jaren rechtop liep, kon ademhalen.
Alleen als zoontje bij ex was had ik het in het begin wel moeilijk. Maar mettertijd leer je wel genieten van een rustig bad, een filmpje op tv of in de bisoscoop. (als ik alleen ging nam ik een boek mee voor tijdens de pauze).
Nu, acht jaar later heb ik al een aantal jaren een LAT-relatie. Samen dingen delen is ook erg fijn. Maar samenwonen zie ik toch niet zitten.

Morgana Fata

Morgana Fata

05-01-2009 om 16:41

Vakantie en de rest.

knurf, *En dan is het wel heel erg fijn dat er geen kritische kerel rondloopt die moppert dat de badkamer niet blinkend schoon is * Erg treffend. zo gaat het hier dus nu, terwijl ik er ook alle nachten alleen voor sta. Ik probeer me maar te concenteren op de postieve dingen die er straks gaan komen, en waar ik straks allemaal geen last meer van ga hebben, maar dat gaat niet altijd even makkelijk. Ik zou ook niet alleen op vakantie willen, denk ik. Misschien met en nieuwe partner ooit, maar daar zijn we nog lang niet. Waar ga je naar toe alleen met kinderen?
Angela, heel veel plezier op vakantie hoor! Wauw, het klinkt heerlijk. Die alleenstaande ouder vakantie's klinken ook goed. Zijn die er in alle prijsklasse? Of zit je meteen in een hotel? We hebbben een tent, die we opzich willen gaan delen. Maar mischien moet ik er mijn zinnen maar op gaan zetten. Kunnen we daar af en toe eens mee weg. Budgetair gezien zal er voorlopig niet veel meer in zitten. En jou kind is dus ook geregeld bij je ex. Hoe is dat? Ik snap dat het in het begin heel zwaar is, maar later? Kan je dan echt genieten? En ik lees dat je redelijk vriendschappelijk met je ex omgaat, toch? Wil dat een beetje? En hoe verhoud zich dat met nieuwe relatie's? Met de kinderen kan ik het ook prima vinden hoor, daar zie ik geen problemen in. (met een afwachtende houding naar de derde natuurlijk, maar dat komt vast weer goed.)
Magraat, dat klinkt werderom bemoedigend. Ik kan het me ook zo goed voorstellen. Geen angst meer voor plotselinge uitbarstingen, altijd afwachtend hoe de vlag erbij hangt... Snel weer gaan samenwonen zou ik ook niet doen. Eerst maar eens het leven op poten krijgen en dan zien we wel weer verder.
Nou, ik vraag maar raak in dit draadje. Excuus voor duet... Heerlijk zo'n forum!

amk

amk

05-01-2009 om 20:37

Vakantie en meer (lang)

vraag de folders aan zou ik zeggen, dan kun je zien wat het kost en wat er geboden wordt. Ik vind een week vol pension exclusief vervoer voor 700 euro voor 1 ouder en 1 kind niet duur. (de 2e kost 129, 3e 119)(www.vrijevogelreizen.nl (Creuse) )
Maar goed, mijn komende vakantie kost ook 6000 euro. Dat noem ik dan ook een reis.

Je hebt in Gelderland camping 't Klumpke en die heeft bv 1 ouder velden. Erg gezellig vorig jaar hemelvaart. Misschien ga ik dit jaar weer. En zo zijn er meer bestemmingen, kijk eens op ouder alleen, daar staan er veel meer.

Ik ben destijds gedumpt voor een jonger exemplaar. Het is dat ze samen mijn huwelijk gekost hebben, maar anders is het best een leuk typ. Dat kost moeite, maar we (zij en ik) werken er samen aan. We zijn voor ze zijn gaan trouwen (binnen een jaar na de scheiding) gaan lunchen om te beschrijven wat we van elkaar verwachten. Zij verwachtte een eerlijke kans, en ik verwachtte respect voor mij als moeder van het kind. We overleggen ook met elkaar als we het niet eens zijn met ex. Dat komt vaker voor als gedacht haha.
Zij hebben nu samen ook een dochter en dat is gewoon een schatje.

Vriendschappelijk is niet zo moeilijk als je eigenlijk nog van iemand houd. Aan de andere kant is het hard werken maar ik doe het voor mijn dochter.
Ex houdt bv van schaatsen en de komende periode zou dochter pas over 2 weken weer een weekend bij hem zijn. Ik vind dat te lang duren dus we proberen nu of donderdagochtend, woensdagmiddag of zaterdag met zijn 3-en te gaan schaatsen. Ik maak de foto's wel. We proberen elkaar dus ook de leuke momenten te geven. Daarom ga ik niet naar de dierentuin waar zij een abbonement op hebben, dat is van hun, en zij gaan niet naar de geitjesboerderij waar ik dol op ben, dat is van mij.

Die weekenden zonder zijn in het begin naar. Het is net of je wat mist. Maar na verloop van tijd heb je tijd nodig om zelf bij te tanken. En dan is het heel fijn. In een relatie val je ad hoc voor elkaar in. Als gescheiden ouders doe je dat op afspraak. Ik plan vaak wat in die weekenden.
Ik ga nog wel eens naar de film met een aantal andere alleenstaande ouders hier uit de regio die ik heb leren kennen via ouder alleen. En die site heb ik weer leren kennen via mijn kampeervakantie vorig jaar, waar van de camping 't Klumpke dan weer een tip van hier was. En zo is het cirkeltje rond.
Ik plan ook vooral dingen die je niet makkelijk samen met kinderen doet, wandelingen van 20 km, of even klussen in huis. Ga maar eens een plafonnetje zetten met een peuter die tussen de schroeven door scharrelt. Tegelen gaat dan wel, ze kon mooi steeds de kruisjes aangeven, maar optimaal is het niet.
Maar ook gewoon eens niet pedagogisch verantwoord uitslapen, vervolgens niet ontbijten, in je bed blijven de hele dag, dom dvd-tjes kijken en ongezond eten. Is best wel eens heel erg lekker.
Na verloop van tijd krijg je het idee dat je the best of both worlds hebt. Aan de ene kant dat leuke gezinnetje met die kinderen, aan de andere kant vrijheid om eens te doen en laten wat je wilt en je vooral niet aan de afspraken met jezelf te houden.

Vraag vooral door, heeft mij destijds ook heel goed geholpen en tijdens de meeting van januari vorig jaar heb ik Tinus dan ook bedankt voor de opmerkingen die hij plaatste. Heerlijk nuchter en relativerend. Volgens mij heb ik toen ook heerlijk met Knurf zitten kletsen.

En wat ook belangrijk is voel je zelf niet zielig. Het is jammer, maar helaas het is niet anders. Zielig is even leuk, maar je moet wel verder. En pak dan de leuke dingen er uit, die hoeven niet duur te zijn maar zijn wel onbetaalbaar. Ik vind het heerlijk om met dochterlief in de diepste plassen te stampen. Zij rent gillend heen en weer en weer thuis moeten we allebei onze laarzen leeggieten. Je krijgt vreemde blikken, maar vaak wordt de auto toch niet in 'onze' plas geparkeerd. Vooral ouderen kunnen vertederend kijken. Ouders met jonge kinderen vinden het minder, want hun kinderen willen ook!
Of samen een keer stout doen, en voor de tv eten...... oh, ook zo erg. Dochter kruipt dan tegen mij aan: mama, nu zijn we een beetje stout he? Heerlijk zulke dingen.
Neem daar de tijd voor, een beetje ondeugend zijn.

groet,
Angela

Morgana Fata

Morgana Fata

07-01-2009 om 11:21

Fijn, die informatie.

Angela, in eerste instantie zal ik het niet zo breed hebben, maar dat is maar tijdelijk. Ik verwacht er met een jaar of vier wat beter voor te staan. Dus de eerste jaren zal het allemaal low-budget moeten. Maar op termijn ziet het er wat beter uit. Het doet me pijn dat hij niet die eerste zware jaren zal hebben op dat gebied, aan de andere kant hoort dat bij het loslaten, denk ik... Meneer heeft waarschijnlijk ook op korte termijn een nieuw liefje. Hij gaat over 3 weken in ieder geval met iemand een weekendje weg, waarmee hij al weken ieder avond chat, uit eten gaat en gaat shoppen. En eerlijk, dat doet enorm pijn, voel me ook ingeruild. fijn om te lezen dat het wel een beetje slijt. Uiteindelijk wil ik graag dat vriendschappelijke, met hem, en evt. ook met haar. Maar nu doet dat nog teveel pijn, dat kost tijd. Op zich ken ik hem door en door en moet vriendschappelijk in de toekomst mogelijk zijn. Vooral voor de kinderen. Bovendien zit ik dan niet meer dagelijks met zijn nare karaktereigenschappen opgescheept, dat moet ook helpen.
De eerste weekenden goed volplannen dus. Zal ik zeker doen. Bovendien wil ik, als het lukt, werk te zoeken voor zijn dagen. Dan kan ik op de dagen dat ze bij mij zijn, er ook voor ze zijn. Ouder alleen zal ik ook eens opzoeken, klinkt goed...
Lidwientje, ook alleen met drie kids op pad, geweldig! Dat geeft de burger moed.
Knurf, de auto zal in eeste instantie het grootste probleem zijn. Man en ik hebben net een nieuwe gekocht, mar die blijft bij hem, gezien mijn lage inkomen, neem ik de (belastingvrije) oldtimer mee. Maar die kan niet naar Frankrijk rijden natuurijk. Dan dus een auto huren, maar dat is weer duur... Mmm toch nog maar een paar jaar in nederland dus.

Tinus_p

Tinus_p

07-01-2009 om 12:25

Reparaties

Morgana Fata:
"gezien mijn lage inkomen, neem ik de (belastingvrije) oldtimer mee."
Ik zou de oldtimer verkopen en er een normale auto voor terugkopen.
Overdrijf die wegenbelasting niet; dat weegt al snel op tegen de extra reparaties etc.

amk

amk

07-01-2009 om 12:50

Of denk aan een andere afspraak

bij ons is de auto feitelijk van onze dochter! (toen nog geen jaar) Degene bij wie zij is heeft het recht de auto te gebruiken. Dus als ze met mij op vakantie is heb ik de auto. Hij kocht al snel daarna een klein autootje en zijn (toen nog) vriendin had een grote auto. Maar in het begin had ik dus af en toe gewoon geen auto. Ik vind dat nog steeds geen bezwaar want hij staat rustig 2 weken stil.
Voor jou denk ik dan aan de afspraak dat je gedurende de weken dat je bv naar Frankrijk zou willen de gezinsauto mee kan krijgen. Dat is natuurlijk veeeeel veiliger. (Ja vaders kun je ook goed op hun gevoel werken)
Daar kun je dus ook afspraken over maken.

Wat ik een wereld tip vond is probeer de kinderen ook 1 doordeweekse avond bij de andere partner te laten zijn.
Dat betekend dat er ook gewoon naar school, van school en op tijd naar bed moet worden gegaan. Niet alleen maar de leuke dingen dus. Er is dan ook ruimte om even met juffen en meesters te praten.

Voordeel voor jou , je kunt nog eens even iets op een avond doen. Even door werken, naar de pedicure, op een sportclubje of domweg even niets doen.

Plan je weekenden niet te vol overigens want je moet echt wel even bij tanken.

groet,
Angela

Morgana Fata

Morgana Fata

07-01-2009 om 13:25

Auto en kinderen

De oldtimer is niet echt veel waard, alleen goedkoop in de belasting. Op zich zal ik in mijn nieuwe woonplaatst niet afhankelijk zijn van de auto, alles is in de buurt en ov is goed geregeld. Dus het is puur voor handig. Verzekering is ook goedkoop, dus als ik niet rij, kost het bijna niks. Op deze manier kan ik toch een grote boodschappen doen met de auto, een naar een vriendin in de buurt rijden, dat soort dingen.
Qua onderhoud en reperaties gaat in principe ex die uitvoeren. Nou kan ik daar niet op rekenen natuurlijk. Dus de onderdelen die op voorraad zijn zullen aan mij worden toegewezen tijdens de boedelscheiding(dat zijn er veel). Daarnaast ken ik ook wat mensen die voor weinig of gratis wel het een en ander kunnen. Het is financieel gezien dit of geen auto...
Omdat ik terug ga naar nederland is het verzekeringtechnisch niet mogelijk om de auto te delen. Daarnaast mag ik er nu al niet in rijden, laat staan straks...
De omgangsregeling/co ouderschap. Heel graag advies en ervaring gevraagd! Tot nu toe ligt het volgende plan op tafel: maandag en dinsdag gaat ex doen. En dan haalt hij ze afwisselend op vrijdag avond, zaterdag middag of zondag middag/avond op. Dit in overleg. Zomers wil hij graag weekendjes weg met ze, dus dan vaker op vrijdag. En als ik dan weg wil, dan moet dat ook kunnen. Veel overleg dus. Ik vind het ook moeilijk hoe zich dat moet gaan verhouden tot de ka.
Die twee doordeweekse dagen daar sta ik op. Dan kan ik in die tijd werken, ook met oog op de toekomst. Wel betekend dit dat ik enigzins in de buurt moet gaan wonen.(op zich geen probleem, moet alleen opnieuw beginnen in een nieuwe stad.) Ik wil persee niet alleen voor de doordeweekse dagen opdraaien en hij drie weekenden. (zijn eerste voorstel.)Nog een noot, de baby blijft de eerste tijd bij mij. Hopelijk kan ik weer succesvol borstvoeden, en die tijd blijft hij in ieder geval bij mij. Wel zullen ze elkaar zien in die tijd, maar dan tussen de voedingen door. Later zal dit opgebouwd moeten worden. Zodat alle drie de kinderen zoveel mogelijk bij elkaar blijven.
Schiet maar raak....

Tinus_p

Tinus_p

07-01-2009 om 14:22

Vraagjes

Morgana Fata:
"Omdat ik terug ga naar nederland..."
Waar woon je nu? Blijft ex daar wonen? Wat is de afstand? Naar welke rechter ga je?

Tinus_p

Tinus_p

07-01-2009 om 14:30

Nog wat

Morgana:
"Qua onderhoud en reperaties gaat in principe ex die uitvoeren. Nou kan ik daar niet op rekenen natuurlijk. Dus de onderdelen die op voorraad zijn zullen aan mij worden toegewezen tijdens de boedelscheiding(dat zijn er veel)."
Ik ben geen voorstander van dit soort afspraken die veel onduidelijke wederzijdse verwachtingen creëren. Het is beter om in principe op eigen benen te staan.

Morgana:
"De omgangsregeling/co ouderschap. Heel graag advies en ervaring gevraagd! Tot nu toe ligt het volgende plan op tafel: maandag en dinsdag gaat ex doen. En dan haalt hij ze afwisselend op vrijdag avond, zaterdag middag of zondag middag/avond op. Dit in overleg. Zomers wil hij graag weekendjes weg met ze, dus dan vaker op vrijdag. En als ik dan weg wil, dan moet dat ook kunnen. Veel overleg dus."
Hoe bedoel je dit? Is de basisafspraak: Van vrijdagavond tot dinsdagavond?

Morgana:
"Ik vind het ook moeilijk hoe zich dat moet gaan verhouden tot de ka."
Als je een ruwweg 50/50 verdeling van de zorg hebt, is de hoofdvraag wie de grote uitgaven doet en of 1 van de exen meer verdient dan de ander. Anders zou ik gewoon KA vragen en daarbij royaal rekening houden met het feit dat hij wat meer zorgdagen doet dan 1 weekend/2weken.

Morgana Fata

Morgana Fata

07-01-2009 om 17:17

Antwoorden

Deel 1:
We wonen nu in duitsland, ex blijft hier wonen, de afstand tot nieuwe woonplaats zal ongeveer 25 auto minuten zijn en we vallen geheel onder nederlands recht, ook qua belasting.
Deel 2:
Tinus:Ik ben geen voorstander van dit soort afspraken die veel onduidelijke wederzijdse verwachtingen creëren. Het is beter om in principe op eigen benen te staan.
Ja, daar heb je gelijk in. Hij heeft aangeboden het onderhoud te doen. Ik zie het meer als een bonus. Als hij het doet is het mooi meegenomen, als hij hiet niet doet, regel ik zelf wat. De onderdelen wil ik bij mij thuis hebben liggen. Zodat ik daarin wel onafhankelijk van hem ben.
Tinus: Is de basisafspraak: Van vrijdagavond tot dinsdagavond?
de basisafspraak zal dan waarschijnlijk zijn, van zaterdag middag/avond tot dinsdag middag/avond. Waarschijnlijkst het handigst als ze dan op dinsdag naar de bso gaan en ik ze daar afhaal. Maar dat, als ze ziek zijn ofzo, ze die dag dus wel onder zijn verantwoording vallen.
kinderallimentatie: hij heeft nu een hele ingewikkelde constuctie bedacht, waarbij we twee keer per jaar bekijken wat de kosten gaan zijn, en die dan naar inkomen gaan verdelen. Eigenlijk wil ik liever een vast bedrag afspreken, waarbij de extra uitgaven dan alsnog samen gedeeld kunnen worden, denk aan schoolreisjes, dure sporten enz. Hij verdient voorlopig twee keer zoveel als ik. En ja, dat 50/50. In eerste instantie zal dat zo zijn, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat hij dat lang volhoud. Moet ik dan weer terug naar de rechter voor meer ka? Of kan dat bij voorbaat al vastgelegd worden?
Knurf, jij zegt dus ook, maak vast afspraken, waar dan eventueel van afgeweken kan worden, maar wel opzich vaste afspraken. Dat is natuurlijk wel zo duidelijk. Maar het lijkt me moeilijk een jaaroverzicht te maken wat betreft de kosten. Geen idee wat er te verwachten valt...

Tinus_p

Tinus_p

07-01-2009 om 17:34

Ingewikkelde constructies: niet doen.

Morgana:
"kinderallimentatie: hij heeft nu een hele ingewikkelde constuctie bedacht, waarbij we twee keer per jaar bekijken wat de kosten gaan zijn, en die dan naar inkomen gaan verdelen. Eigenlijk wil ik liever een vast bedrag afspreken, waarbij de extra uitgaven dan alsnog samen gedeeld kunnen worden, denk aan schoolreisjes, dure sporten enz."
Ingewikkelde constructies: NIET DOEN. Dit is makkelijk aanleiding tot eeuwige zinloze discussies over de vraag of er niet teveel te dure kleren zijn gekocht en of die nieuwe fiets echt wel nodig was.
Spreek een vast bedrag af, op basis van de nibud richtlijnen (deze site geeft een indicatie: http://www.alimentatiewijzer.nl/berekenen/kinderalimentatie-behoefte.html), en houd je daaraan. Ga ook niets afspreken voor 'grote uitgaven'. Verder; Een schoolreisje is gene grote uitgave, behalve als het reisje naar EuroDisney gaat ofzo.

amk

amk

07-01-2009 om 17:48

Allebei vast, dat geeft duidelijkheid

Ik zou gaan voor allebei vast.
Ik maak aan het eind van het jaar (november) een overzicht voor het volgende jaar. Daarin staan de weekenden, lang en kort, de verjaardagen van opa's en oma's en ons zelf. Gewoon een simpel jaaroverzicht met daarin cirkeltjes rond zijn dagen.
Dan overleggen we in januari nog een keer. Sommige dingen weet je namelijk ruim van te voren. Ik wil de 7heuvelenloop lopen en dan is ze meestal bij mij. Nou die vraag voor schuiven kan ik dan alvast indienen.

Een vastbedrag aan alimentatie is wel handig, want jou kosten wisselen namelijk helemaal niet zo veel. Alimentatie is ook voor de extra kosten in huur/hypotheek, verzekeringen, gas/water/licht etc.
Bij ons betaalt degene die de alimentatie ontvangt de extra dingen. Dus de schoolreisjes, de kadootjes voor de creche. Ik weiger stelselmatig een kadootje voor haar stiefmoeder te kopen. Maar misschien komt dat later nog.

Wat doe je dan met een groeispurt, ga je dan bonnetjes inleveren, en wordt er ook een nacalculatie met bonnetjes ingevoerd?

De vraag van Tinus over onder welk recht jullie scheiding valt is ook van belang. In NL heb je namelijk een jaarlijks wettelijke verhoging van de alimentatie. Dan is de ingewikkelde constructie van jullie al helemaal niet handig. Je blijft verschillende bedragen krijgen.

groet,
Angela

Morgana Fata

Morgana Fata

07-01-2009 om 20:56

Jullie hebben gelijk

Eindeloze discussies zie ik ook in het verschiet, met zijn constructie. Hij zegt ook dat hij dat wil om inspraak te houden. Zo bepaalt hij ook mee op welke clubjes de kinderen gaan, welke kleren ze dragen enz. enz. Een goede afspraak lijkt me inderdaad het beste. Bij de mediator zal ik me eens duidelijk laten informeren over de mogelijkheden. Op zich vind ik een verdeling naar inkomen wel eerlijk. Als ik dan meer ga verdienen, kan hij minder betalen en visa versa.
Wat zijn wel grote uitgaven? Kids zijn nu nog klein, dus ik heb echt geen idee.
een keer per jaar een overzicht maken voor een verdeling lijkt me inderdaad een goed idee. Alhoewel... ex houdt zich zelden aan afspraken, laat staan een jaar vooruit. Mischien per half jaar dan.
Deden jullie exen ook ineens zo appart? En daarmee bedoel ik, wilde ze ook ineens dingen die ze eerst nooit wilde? Zo heeft aanstaande ex al jaren lang een hekel aan verjaardagen, inclusief de kinderverjaardagen. Daarvoor regel ik dus echt alles. Maar nu wil hij ineens om en om de verjaardag organiseren. Daar kan ik dan zo verbaasd van zijn. Geen idee ook of dat zo blijft, of dat ie wel weer terug krabbelt...
Die allimentatie berekening; er komt een bedrag uit wat er aan de kinderen steeds zal moeten worden en hoe dat verdeeld kan worden. Maar moet daar de kinderbijslag nog vanaf? Of is daar al rekening mee gehouden?
Ik ga in ieder geval voor zo duidelijk mogelijke afspraken, met ruimte voor overleg. Dat lijkt me nu wel duidelijk. (onder meer omdat ex zich altijd onder afspraken uit wil wringen, zelfs nu word ik er echt helemaal gek van...)

Tinus_p

Tinus_p

07-01-2009 om 21:10

Geen grote uitgaven

Morgana:
"Wat zijn wel grote uitgaven? Kids zijn nu nog klein, dus ik heb echt geen idee."
Geen: Afspraken over 'grote' uitgaven leiden alleen maar tot gedoe.

Morgana:
"Die allimentatie berekening; er komt een bedrag uit wat er aan de kinderen steeds zal moeten worden en hoe dat verdeeld kan worden. Maar moet daar de kinderbijslag nog vanaf? Of is daar al rekening mee gehouden?"
Je bedoelt die van alimentatiewijzer.nl? daar hoeft gene kinderbijslag vanaf. Er moet wel eigenlijk nog een tremanormberekening overheen, om te kijken of je ex het wel kan betalen maar dat is een ander verhaal.

Morgana Fata

Morgana Fata

08-01-2009 om 03:37

Tinus

*Geen: Afspraken over 'grote' uitgaven leiden alleen maar tot gedoe. *
Buiten de afspraken om, wat zijn grote uitgaven voor kinderen? Voor mijn eigen voorbereiding. Ik dacht nl. dat schoolreisjes duur zouden zijn. Net als winterkleding, schoenen, feestdagen, verjaardagen. Vandaar mijn vraag. Niet voor de afspraken, maar voor mijn eigen idee. Tot nu toe hadden we vaak extra geld door bonussen enzo, waar we al die dingen van deden, dat zal straks niet meer zo zijn, dus wil ik dat incalculeren.

De draagkracht berekening moet er uiteraard nog overheen. Wat word allemaal meegenomen als inkomen, weten jullie dat? Kan ik de belastingopgaaf over 2008 aanhouden?

amk

amk

08-01-2009 om 10:14

Kleding

is geen grote uitgaaf. Als je alles maar niet tegelijk koopt. En anders moet je daar echt voor reserveren. Je moet het in elk geval wel budgeteren.

Een grote uitgaaf vind ik bv een nieuwe auto, een nieuwe keuken, een nieuwe tv (soms), vakantie. Alles wat de 500-1000 euro in 1x te boven gaat en die niet maandelijks terugkomt. Dingen die je niet vaak aanschaft. Dat soort uitgaven heb je niet zo heel veel voor kinderen als ze er eenmaal zijn.

Verjaardagen hoeven niet duur te zijn. En je ziet ze aankomen, dus kun je er een duidelijk budget voor opstellen. En er gedurende het jaar rekening mee houden.
Mijn dochter krijgt een kado van haar vader en mij samen dat rond de 50 euro kost en van elk van ons nog iets van ongeveer 10 euro. Dus 35 euro aan kado's. Het vieren kost dan nog eens 50 euro want ik koop goedkope frisdrank, en blijf heel lang thee en koffie schenken. Taart koop ik bij de supermarkt, en zo maak je het niet duur. Als jou omgeving anders van je gewend is gewoon zeggen dat je er het geld niet meer voor hebt. Jammer dan, en als zij zonodig willen betalen ze maar mee. Zeg dus ook gewoon dat je veel minder te besteden hebt en dat je nu een strak budget hebt zodat je niet in de schulden gaat komen. En dat je nog echt aan het budget moet wennen.

Andere feestdagen zelfde tactiek. Gezellig thuis paaseieren schilderen kost niets. Als je uitgaat hoef je niet langs de McD, je kunt ook zelf de eten en drinken meenenem.

Grote uitgaven staan als reserveringsposten op je budget. En daarmee spaar je er voor voor je ze uitgeeft.

Vraag bij het forumbeheer mijn mail adres maar op. Dan heb ik een exel bestand van mijn budget voor je en dan kan ik ook wat meer toe lichten op die grote uitgaven zonder hier al mijn financiele details te gaan geven.
Zo'n budget is echt heel belangrijk, daarom kom ik er ook steeds op terug.

groet,
Angela

Tinus_p

Tinus_p

08-01-2009 om 12:16

Duur is relatief

Morgana:
"Buiten de afspraken om, wat zijn grote uitgaven voor kinderen? Voor mijn eigen voorbereiding. Ik dacht nl. dat schoolreisjes duur zouden zijn. Net als winterkleding, schoenen, feestdagen, verjaardagen. Vandaar mijn vraag."
Duur is een relatief begrip. De één vindt een schoolreisje van 25 euro veel geld, de ander betaalt dat zonder t voelen. Kosten die sterk kunnen tegenvallen zijn verder fietsen, kinderkamerinrichting (die kinderen _groeien_), de TSO en verdere opvang/oppas, speelgoed/electronica (barbies/nintendo :s), en vakanties/uitjes (een dagje dierentuin voor 3 personen kost meer dan een paar schoenen...). Daar valt tegelijk soms veel op te besparen, als je wil; een deel is 'luxe'.

Morgana:
"De draagkracht berekening moet er uiteraard nog overheen. Wat word allemaal meegenomen als inkomen, weten jullie dat? Kan ik de belastingopgaaf over 2008 aanhouden?"
Alles is inkomen. De belastingopgave is wat dat betreft een goede start.

Morgana Fata

Morgana Fata

08-01-2009 om 21:32

Geld

Geld, het blijft een heel gedoe.
Angela, tot nu toe kopen wij de winterkleding grotendeels in 1 keer. Meestal na kinderbijslag oid. Vandaar dat ik zat zie als duur. Uiteraard heb ik voor mijn nieuwe situatie een budget opgesteld, maar voor de lange termijn weet ik niet goed wat te verwachten. Ik zou dan ook graag je budget zien. Wil je me anders mailen op: morganafata apenstaartje live punt nl?

Tinus, we hebben het nu ook niet super breed, alles wat er inkomt moet er op de een of andere manier ook persee weer snel uit. Dat zal wel een opluchting zijn straks. Gewoon geld appart kunnen zetten zonder dat dan iemand meteen begint te zeuren om wat nieuws. Op zich zijn mijn levenseisen niet hoog, maar ik wil niet overwacht voor grote, dure verassingen komen te staan.
Draagkracht zal ik laten berekenen door onze mediator. Net als de trema norm voor kinderallimentatie. Wel fijn om in ieder geval een richtlijn te weten.
Ook goed om te weten wat er allemaal als kostenpost van mijner zijde opgevoerd kan worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.