Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Eva

Eva

29-03-2011 om 13:57

Kind sloopt iets, mijn schuld?

Even onder een andere nick.

Toen ik heel even de kamer uit was heeft peuter de DVD-speler gesloopt. Er zit nu een half afgebroken schijfje in dat er niet meer uit is te krijgen.

Nu is man erg boos op mij. Ik ben helemaal van slag. Is dit nu echt mijn schuld, ik voel me in ieder geval wel heel schuldig, en hoe ga ik hier goed mee om?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Een gokje

Laat me raden: als er iets anders misgaat of kapot valt terwijl jij in de buurt bent is het zeker ook jouw schuld? En als er iets misgaat of kapot valt waar hij bijstaat zijn er externe oorzaken?

Zo iemand heb ik namelijk thuis rondlopen. Ik word daar gek van, en heb er geen oplossing voor.

Kinderen slopen wel eens dingen. Sommige kinderen vaak, andere minder vaak. Dat jij nu thuis was terwijl je kind iets kapot maakte wil niet zeggen dat het jouw schuld was. Wel als je uitgebreid op de koffie gaat bij de buurvrouw en ondertussen je kind thuislaat na het uitspreken van de woorden "leef je maar lekker uit, mijn jong", maar in de meeste gevallen is dit gewoon botte pech. Zo is het leven.

Laat je geen schuldgevoel aanpraten. Mogelijk verweer: "als jij dan zo goed oplet, lieveling, blijf jij dan maar thuis bij Ukje, dan ga ik wel uit werken/belangrijke dingen doen".

Sterkte ermee. En sorry als wat ik geschreven heb nergens op slaat bij jou omdat het teveel vanuit mijn eigen frustraties is geredeneerd.

En als iemand hier de perfecte en bewezen werkzame oplossing heeft voor het soort mannen dat niet gelooft in pech, maar alleen in schuld (doch uitsluitend bij een ander) dan houd ik me aanbevolen.

Groeten,

Temet

mijk

mijk

29-03-2011 om 14:59

Hier is maar een oplossing voor

en dat is ouderschapsverlof. Daarna piehttp://www.shitmykidsruined.com/pte die van mij heel anders... (Mijn oudste is al weer zo oud dat het nog een videorecorder was).

Trouwens het kan veel erger: http://www.shitmykidsruined.com Kijk ik altijd even op ter relativering!

Mijk

Mijk!

O, die site is geweldig. Ook die lijst onderaan, "why having a toddler is like being at a frat party"

Groeten,

Temet

Maxime.M

Maxime.M

29-03-2011 om 15:10

Nee joh

Nee vind ik niet, daar kan je niets aan doen. Misschien had die dvd speler beter op een andere plek kunnen staan, buiten bereik van grijpgrage handjes? (dat deze voor het grijpen stond is de schuld van jou EN jouw man, dus niet alleen maar jouw schuld) hier heeft zoon een keer een boekje in de videorecorder gepropt, gelukkig kon ie er weer uit. Ook hebben we een keer 2 dvd-tjes erin gehad, notabene door kind van 7 jaar. Een ongeluk zit in een klein hoekje hoor.
Zelfs in de auto...daar had zoon van 7 toen ik hem heel even alleen liet een muntje in de cd-gleuf laten vallen (erin gestopt dus) weken deed de cd speler het niet meer, tot het muntje vermoedelijk op een rustig plekje terecht kwam en daar bleef hangen. We hebben daarna dat ding nog een paar jaar kunnen gebruiken

Opvoeding

Ik dacht altijd dat het aan de opvoeding lag, mijn oudste was heel braaf. Toen kwam nr 2. Hij groef planten uit, klom in gordijnen en heeft een boterham met pindakaas in de videorecorder geduwd. Voor dat er eens uit was.

Sommige kinderen zijn wat meer .... ondernemend. Ruziemaken helpt daar weinig tegen denk ik, maar misschien is het eens tijd voor een dagje weg met een vriendin en je partner blijft dan thuis met de peuter?

Baby?

Baby's moet je koesteren, zorgen dat ze veilig zijn. Daarom ook bedjes met hoge zijkanten, box, maxicosi e.d. Kortom als ie echt zo dol is op dat ding had het ergens moeten staan waar de kinderen er niet bijkunnen. ( Zeg ik ook altijd tegen mijn kinderen als andere gezinsleden weer met hun kleine vingertjes ergens aan zitten.)

Ava

dc

dc

29-03-2011 om 17:08

Uit laten razen

Ik kan me voorstellen dat hij even wil razen, maar je moet het je niet persoonlijk aan laten trekken. Dat soort dingen kun je echt niet voorkomen, behalve door uit bereid van kinderen te houden. Je KUNT ze niet de hele dag in de gaten houden.

Hier zijn een keer alle toetsen van mijn man's laptop gesloopt toen ik op de wc zat. Was hij ook niet heel erg gelukkig mee. Ik heb toen maar een extern toetsenbord voor hem gekocht, want die toetsen kregen we echt niet meer op hun plek, zucht. (En mijn man praat nog steeds met me )

Jade

Jade

29-03-2011 om 18:15

Eva,

"Maar ik heb zo geen zin in strijd over dat apparaat. Bah."

Dan ga je de strijd niet aan. Soms moet je je schouders er over ophalen, gebeurt is gebeurd. Je hebt het je peuter niet met opzet laten doen, peuters ontdekken van alles.....de volgende keer ga je niet heel even weg en laat je je peuter alleen met de dvd (of tv of whatever.

"Het ergste is, dat ding is echt zijn Baby. :-/"

Het is jammer van het apparaat, dat hij het niet leuk vindt kan ik begrijpen (zou ik ook niet vinden, evenals mijn man), maar hij moet nou niet doen alsof de wereld vergaat. Laat hem maar even gaan en praat er dan met hem over.

Jade

Jade

29-03-2011 om 18:17

Kijk,

de oplossing van Avalon is een goeie: de nieuwe dvd zo hoog zetten dat jullie peuter er niet bij kan

Nog even serieus: je geeft aan dat je een hekel hebt aan ruzie. Dat kan, ruzie is niet leuk. Maar laat niks overwaaien omdat je juist niet tegen ruzie kan.

Kiki

Kiki

29-03-2011 om 19:43

Pfff dan had hij de dvd achter slot en grendel moeten zetten

Hier heeft mijn (nieuwe) laptop van 2000 euro een smak gemaakt zo erg dat hij het alleen nog maar doet als hij op stroom staat.
En er zijn twee toetsen af. Hij moet nog twee jaar voor de afschrijving, ernstig jammer.

Mijn dreumes besloot bij de telefoon van pappa te kijken wat er zou gebeuren als hij het klepje van de batterij achterover trok.

Onze boxen worden als klimrek gebruikt, de knopjes van de stereo zijn razend interessant.

Geweldige site trouwens, die stuur ik door naar mijn man

Massi Nissa

Massi Nissa

29-03-2011 om 19:46

Temet (ot)

Meid, wij hebben tweelingbroers getrouwd. Hier ook zo'n neurotische schuldzoeker. Helaas is het bij ons meestal ook echt mijn schuld, haha. Ik ben hopeloos verstrooid en klunzig. Meestal haal ik ook maar mijn schouders op als hij zich erg opwindt over iets wat kapot, kwijt of vies is. Af en toe barst ik los in mijn zeg-nou-ook-eens-iets-positiefs-tirade. De daaropvolgende echtelijke onenigheid klaart de lucht dan wel weer. Voor even.
Het liefst zou ik een knopje hebben waardoor ik als op toverslag in een eend verander bij dit soort vingertje-wijzen van man. Stel je toch voor, hij zegt: "Dat was ons laatste fatsoenlijke wijnglas, je wist toch dat dat niet in de vaatwasser kan, bla die bla." En jij krimpt binnen vijf seconden tot een dikke eend met lodderogen. Jouw antwoord: "Kwak." Lijkt me echt DE oplossing.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

29-03-2011 om 20:07

Haha massi, temet

Ik had het in een eerder draadje (over niet mee naar feestjes willen) al eens willen schrijven, maar nu weet ik het echt zeker: mijn man is ook familie van die van jullie! Die heeft dit inderdaad precies zo, als er op zijn stukje van de tafel door hemzelf water is gedruppeld waar de krant op terechtkomt (vanochtend nog) probeert ie nog te beweren dat ik daar wel iets gemorst zal hebben... Gelukkig kan hij meestal wel toegeven dat hij onzinnig bezig is als je hem daar op wijst, dat scheelt dan weer. Totdat het volgende incident zich voordoet uiteraard. Die eend vind ik mooi! Die ga ik me voor ogen houden bij de volgende keer .
Ik moet zeggen dat het wel een tijdje geholpen heeft om Gordon hierop toe te passen (zal er weer eens mee beginnen), namelijk geen verdediging aanvoeren of aanvallen op het onredelijk chagrijnige gedrag, maar gewoon zeggen 'jeetje, je baalt er echt van he'.

Snap ik niet

1 van de grote voordelen juist van (kleine) kinderen is dat je altijd iemand hebt om de schuld aan te geven. Of anders de poes als het kind op dat moment er toevallig even niet is.

"mandarijntje had net een poepluier tot in haar nekje, vandaar dat ik effe te laat ben".

"de poes heeft net over mijn toetsenbord heen gekotst dus ik kan nu geen boodschappen doen, kan jij even onderweg iets halen ?"

Niet dat ik een smoes nodig heb, mandarijntje en oudste hebben inmiddels al vele dingen stuk gemaakt, waaronder de tv ontregeld (wel fijn dat we toen eindelijk een decadente platte 'moesten' kopen, heerlijk dat we een sloper hebben). Verder propte de oudste als dreumes van alles in de videorecorder schuurde ze daarna gezellig een paar dure cd's over de vloer en als man dan ook maar dacht aan de schuld ergens anders dan bij hem zelf te leggen snerpte ik "ja dan moet je ze maar opruimen ! of "ja jij kan ook zo'n videoklepbeschermertje kopen, ik ben de lopende prenatal winkel niet !"

Ach ja, hij moet niet zo stom doen, jij hebt 9 maanden gedient als broedmachine en die sloper op de wereld gezet en daarna ss het zijn taak verder alle schuld op zich te nemen en dan ook voor alles wat dat kind verder ooit in haar of zijn leven doet.

Of ik zou vragen of hij dat ding wil cremeren of begraven.

Anna3

Anna3

29-03-2011 om 21:53

Kinderachtig

Eva, ik vind het erg kinderachtig dat je man hier een punt van maakt. Kan iedereen overkomen, heeft niks met jou te maken. Bovendien: het is voor jou toch net zo vervelend dat de cd-speler nu kapot is?
Lijkt me dat jij ervoor moet zorgen dat je leert dit soort gedrag van je af te laten glijden. Ene oor in, andere oor uit.

dc

dc

29-03-2011 om 22:00

Manda

Manda, ik ben echt een fan van je. Ik laat zelf ook niet echt over me heen lopen, maar jouw assertiviteit maakt me helemaal warm van binnen.

Duseh, ik zou gewoon Manda's reactie even uitprinten en dat aan je man overhandigen. Kan hij zich even in zijn handen knijpen dat hij een LIEVE vrouw heeft

Precies dc

daar red je relaties mee, gewoon uitprinten en dan onder zijn neus duwen.

Doodzwijgen

oh dat vind ik heel laag. Nee, dat zou ik niet pikken, dat zou mij zo'n pijn doen ! Dat is een wijnglas niet waard. Bovendien zou ik onredelijk woest worden.

Ik zelf zou met zo'n man niet kunnen leven want ik zou bij zo'n actie 1 voor 1 alles wat in de keukenkastjes stond tegen de muur smijten, oh ik zou zo kwaad zijn, nee dat is geen goede match. Dus nee ik verander niet in een eend die kwak zegt.

Margriet*

Margriet*

29-03-2011 om 23:00

Gezeur

Ach met drie kinderen zijn we hier al drie dvd spelers, twee stofzuigers (kun je zo heerlijk het snoer uittrekken en dan weer oprollen en dient als loopfietsje), twee tv's (wij waren ook toe een LCD scherm ) etc etc verder. De verf schuurt van de deurposten, vegen op de muren, vlekken in de autostoelen, vallende spiegels en wat dies meer. Ach als wij elkaar daar de schuld van hadden gegeven waren we allang gescheiden.
Bij ons valt dit onder de bedrijfongevallen die je nu eenmaal met kinderen hebt. Het slijt wel een stuk harder maar dat is een gegeven!

Primavera

Primavera

29-03-2011 om 23:15

Alleen maar een gesloopte dvd-speler?

Ten eerste als er een half DVD-tje in de speler vastzit is dat waarschijnlijk nog wel te repareren. Stekker uit het stopcontact halen en voorzichtig openschroeven en meestal is het dan wel op een één of andere manier eruit te wurmen. Bij mij hadden ze er een keer twee DVD's ingedouwd en die hebben we zo weer in zijn functie hersteld. Helaas waren de beschadigde DVD's samen duurder dan het hele apparaat. Gevalletje jammer dan.
Ik denk alleen dat je samen met je man toch een andere reactie zult moeten ontwikkelen. Hij mag best balen, maar hoeft daarmee niet gelijk boos op jouw te zijn en jij moet leren je niet zo schuldig te voelen als er wat misgaat. Er zullen na dit akkevietje met de DVD-speler vast nog wel meer gesloopte spullen volgen.
Natuurlijk gaan er dingen stuk door peuters/kleuters/kinderen ook al let je nog zo goed op. Je draait je even om, of zit 3 seconden op de wc of je bent met een ander kind bezig en voor je het weet is er weer wat stuk. Ik neem tenminste aan dat dat iedereen overkomt en dat ik niet een volledig onaarde moeder ben. Om even een greep te nemen uit 4x peutertijd:
- Dubbelde DVD in de DVD-speler gepropt.
- CD-ROM gleufje van de computer als spaarpot gebruikt
- Video-recorder hergeprogrammeerd in russisch en natturrlijk konden we weer nergens de gebruiksaanwijzing vinden
- Tekening met watervaste stift op het beeldscherm van de TV. Waren we even blij dat het een goedkope ouderwetse met glas ervoor was en niet een duur plasmading of iets dergelijks
- Mijn mobieltje in het waterbakje van de hond gelegd
- Alle pasjes uit oma's portemonnai gehaald en tussen verschillende boeken in de boekenkast gestoken
- Ijskast ongevraagd herinrichten waarbij de doos met 20 eieren ergens bovenin in een zeer precaire positie balanceerde en ter aarde storte toen ik niets vermoedend de deur opendeed
- Broertje zeer creatief kortwieken met kappertje spelen
- Artistieke talenten als muurschilderijen en grafitti ontwikkelen op de huiskamermuur
- Laten zien dat je schrijven kan op iedere meubel die onder handbereik is
- Experimenteren hoeveel hele wcrollen er in het toilet passen en kijken wat er gebeurd als je vervolgens doortrekt
- Alle toetsen uit de laptop peuteren. Geweldige oefening om blind te leren typen, want als je ze als ouder er eindelijk weer allemaal in zit weet je precies waar ze moeten zitten Peuter trouwens ook, want die wist daarna gelijk ook alle letters te herkennen.
- Halve huis blank zetten door eerst het overloopgat dicht te stoppen met een gastendoekje en vervolgens het kraantje van het bidet helemaal open te draaien. We zaten tijdens de avondmaaltijd ineens met onze voeten in het water
- Kraantje bidet demonteren
- Wasmachine ongemerkt van wol- naar kookwas programeren en zo hadden we er weer een paar peutertruitje bij en een paar volwassen truien minder.
- Mama's autosleutels in de blokkenstoof verstoppen
- Boeket aan mamma geven, wat helaas uit alle uitgekomen tulpen in de tuin bestond
- Kleedjes knippen in je dekbedovertrek
- Stiekem poepen in de klerenkast. Werkt uitstekend om mamma over te halen om de zindelijkheidstraining nog even uit te stellen
- De geheime toetsencombinatie vinden waardoor in één keer een link van IEDERE file in je computer op de desktop krijgt.
- Het gooien en mikken beter onder de knie krijgen door met speelgoed de glazen plofondlamp in de huiskamer stuk te gooien
- Romans van je ouders voorzien van zelfgemaakte afbeeldingen, natuurlijk dwars door de tekst heen. Boeken waarin wel plaatjes staan worden daarintegen gebruikt om uit te knippen.
- Besluiten de hond te eten te geven door de hele zak van 5 kg hondevoer leeg te kiepen.
- In de boekenkast klimmen om daar een zorgvuldig buitenbereik weggelegd doosje met nietjes te pakken en die vervolgens aan je babybroertje voeren. Man was not amused toen ik hem vanaf de eerste hulp belde, wel toen ik daarna nog 5 dagen poep zeefde om er zeker van te zijn dat ze er ook weer uitgekomen waren.
Echt, mijn kinderen zijn heel lief, mijn man spreekt nog steeds met me en het is nooit in mij opgekomen dat ik me egens schuldig over zou moeten voelen.

Primavera

Primavera

29-03-2011 om 23:18

Ha margriet, ik ben dus niet de enige

Ha margriet, ik ben blij dat ik dus niet de enige moeder ben wie dit allemaal overkomt. Waarschijnlijk ben ik ook nog vergeten minstens de helft op te schrijven, bijv:
- Ik vergat nog dat ze ook alle sleutelgaten in ons (huur)huis hebben dichtgestopt met klei terwijl we juist preventief de sleutels hadden weggehaald om te voorkomen dat een kind zich per ongeluk ergens op zou sluiten.

fladder

fladder

30-03-2011 om 00:04

Baby en doodzwijgen

Paar dingen:
- als daar ding echt zijn baby was, had hij hem niet op peuterhoogte moeten zetten.
- waarom heb jij een hekel aan ruzie? Een wilde gok: doodzwijgen of een grote smoel?
- besef dat doodzwijgen een geweldig chantagemiddel is. Hij heeft gemerkt dat het werkt...

Sommige mensen snappen weinig van peuters... Ik had een ex die ook niet wilde dat de kinderen als peuter klei of verf gebruiken en vond dat ze gewoon overal met de "poten" vanaf moesten blijven. En natuurlijk was alles mijn schuld (mede daardoor kwam een ontwikkelingsstoornis bij de kinderen pas jaren later aan het licht).
Na een zoveelste doodzwijgactie, gevolgd door het weer goed willen maken met seks heb ik me ingeschreven bij de woningbouw. Na de zoveelste schreeuwpartij dat iets mijn schuld was (o.a. post van de buren die bij ons was bezorgd) heb ik definitief de knoop doorgehakt.

Is jouw partner ook vaker van het schreeuwen, de schuld geven en doodzwijgen? En praat jij daar ook telkens goed omdat je denkt dat je nou eenmaal een kluns bent...?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2011 om 00:55

Laten betijen

Ik kan me heel goed voorstellen dat je man baalt van het voorval, maar het is gebeurd. Hij mag er best even nijdig op reageren, maar moet dan wel beseffen dat het jouw schuld niet is. Het kan iedereen overkomen, je hebt niet overál ogen. Met dit soort dingen is het lekker makkelijk om kwaad te zijn op de dader. Beter dat dan toe te geven dat je zelf maatregels had kunnen nemen. Mijn man liet laatst de harde schijf stuiteren. Ik vond het erg, maar wist ook wel dat hij hem niet expres had laten vallen. Het ding is stuk, maar 'schoonzoon' kon gelukkig onze vakantiefoto's nog wel redden. Ik was blij dat mán de harde schijf liet vallen, dan kan hij alleen boos op zichzelf zijn.

Fiorucci

Fiorucci

30-03-2011 om 07:08

Dan zit er maar een ding op

Laat hem vaker alleen thuis met peuterlief! dan zal hij merken hoe 'makkelijk' het is...

Flots

Flots

30-03-2011 om 08:06

Eva

Ik heb ook zo'n man, als het regent is het nog mijn schuld! In het begin was ik erdoor van slag, dacht ik dat ik beter op had moeten letten/na had moeten denken/voor had moeten bereiden en ga zo maar door. Tegenwoordig zeg ik laconiek: hoe vaker je zo doet, hoe minder indruk het maakt. Dan draai ik me om en loop weg. Werkt aardig moet ik zeggen want IK maak me er niet druk meer om en hij zoekt het maar uit .

dc

dc

30-03-2011 om 08:40

Echt

Bij mij zouden met zo'n actie van man ook het servies door de huiskamer vliegen. Ik zou laaiend zijn. Je moet echt niet zo over je heen laten lopen hoor! Is hij nou helemaal?

Dat servies

gaat hier niet de lucht in omdat er niet onredelijk gedaan wordt zoals doodzwijgen. Ik vind dat zo gemeen en totaal niet respectvol.

Puck

Puck

30-03-2011 om 09:54

Verantwoording

Eva: "Nee, het is MIJN schuld want ik heb de verantwoording"
Ik neem toch aan dat die kinderen mede door hem gemaakt zijn? Dan zijn die kinderen net zo zeer de verantwoording van je man, ook al is hij niet fysiek aanwezig.
Lijkt me typisch zo'n man die om zijn eigen onzekerheid weg te poetsen alle schuld per definitie maar bij een ander legt. En zolang jij bij dat soort onterechte beschuldigingen sorry of iets dergelijks gaat roepen is dat alleen maar lekker voor hem want dan bevestig je hem ook nog eens met zijn verantwoording-afschuivende-gedrag. Misschien toch meer de confrontatie aangaan en niet gelijk sussen?

Tink

Tink

30-03-2011 om 10:05

Ik word...

... van de weeromstuit altijd erg recalcitrant als manlief vindt dat hij mij de schuld moet geven van iets wat een van de kinderen aan stoute/domme streken uithaalt, en dat resulteert erin dat ik het gebeurde op slag niet meer zo heel erg vind en me ontzettend onverschillig toon (man maak je toch niet zo druk... het is maar een vulmaarin) over wat er net gebeurd is. Wat hem vervolgens nog veel kwaaier maakt 'want dan zie ik de ernst niet in'
Achteraf kunnen we er gelukkig meestal hard om lachen.
Dat deed ik trouwens ook om jouw eerste posting in dit draadje Primavera. Bedankt, ik zat snikkend van de pret achter mijn laptopje ))
(Dit draadje doet me trouwens wel weer beseffen dat ik best wel ontzettend brave kinderen heb...)

Polly Shearman

Polly Shearman

30-03-2011 om 10:08

Oh wat erg!

Niet van die dvd speler hoor, maar van je man... wat een hork!
Die moet hoognodig eens wakker geschut worden.
Hier in huis zijn er vele vele vele dingen kapot gegaan, gesloopt en gesneuvelt. Kinderen kan je geen 24 uur per dag in de gaten houden, je loopt wel eens even de keuken in, je moet wel eens naar de wc. Even de was aanzetten enz...
Mensen die dat niet snappen, moeten hoognodig maar eens een hele dag alleen zijn met een peuter.
Jongste heeft het van de drie hier nog wel het bondste gemaakt. Als ik op de wc zat pakte hij snel een pak hagelslag uit de kast en goot die gezellig leeg over de vloer. Maar ook de andere konden er wat van hoor, hele boterhammen zijn verdwenen in onze video recorder, het is net een broodrooster tenslotte.

Als jou man zo reageerd op zoiets onschuldigs houd ik mijn hart vast voor het moment dat er echt iets aan de hand is....

Tink

Tink

30-03-2011 om 10:13

Ohja

Wij hadden hier laatst iets vergelijkbaars aan de hand trouwens. Uk van 3 draait tegenwoordig zelf cd'tjes en deed iets te enthousiast en te snel het laatje van de dvd-speler dicht. Cd zat er dus scheef in en het ding wilde met geen mogelijkheid meer open.
Man is aan het sleutelen gegaan en kreeg het toch vrij eenvoudig weer voor elkaar. Het meeste gedoe was geloof ik nog om het apparaat uit die wirwar van snoeren en aansluitingen in onze kast te krijgen, en er later weer op de juiste manier alles in terug te wurmen.
Anyway, als het niet gelukt was hadden we een tv-zaak gebeld, die krijgen zoiets toch wel los neem ik aan? (Garantie was hier allang verlopen hoor, anders was ie niet eens zelf gaan prutsen.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.