Relaties Relaties

Relaties

zonder naam

zonder naam

07-01-2012 om 19:25

Kogel door de kerk???? (lang)

Beste allen,

Na de zoveelste oprisping in onze relatie is misschien nu de kogel door de kerk. Mijn vriend kan het 'gezinsleven' al niet aan vanaf het moment dat ik 8 jaar geleden onze samengeplande zwangerschap aankondigde. Ik heb me erg in de steek gelaten gevoeld. Jaren van onzekerheid volgden; dan leek het weer beter te gaan, was het weer leuk, maar met grote regelmaat zakte de zaak weer in: Verliefd op oude vlam, kon niets voelen voor de kinderen, alles is kut, god mag weten wat.

We zijn in relatietherapie geweest, dwz ik tervergeefs heb geprobeerd dat van de grond te krijgeb. Ik heb hem zoveel mogelijk vrij gelaten (hij hoefde niet thuis te komen om te eten, kon alleen op vakantie, hoefde niet mee op familie bezoek). Ik heb hem er met de haren bij gesleurd. Maar niets hielp. Trekken aan een dood paard.

Ik heb natuurlijk ook een behoorlijke plaat voor de kop gehad. Steeds maar weer hopen dat het goed kwam, terwijl ik diep in mijn hart wist dat dit niet zo was. Ik ben de afgelopen jaren soms ronduit hufterig behandeld, en ik heb het laten gebeuren. Uit angst om mijn droom te zien vervliegen, uit angst alleen te zijn, uit angst voor de economische achteruitgang (ik heb regelmatig geen werk), maar soms ook uit woede dat ik al mijn energie in onze relatie en ons gezin stak en mijn eigen carriere zag stranden, ik gunde hem daarom 'zijn vrijheid' niet als IK de relatie zou verbreken. Hij zou immers van ons verlost zijn en zijn leven vrolijk verder leven.

Die onzekerheid (wanneer gaat hij weg) en de terugkerende teleurstellingen (onbeantwoorde liefde) hebben van mij waarschijnlijk een bang, boos en verbitterd mens gemaakt (OMG mijn moeder!!!!!!!!). Dat zal mij er ook niet leuker op hebben gemaakt.

Na de laatste opsrisping heb ik heb ik hem op de man af gevraagd: hou je nog van mij, en wil je nog wel door met mij? Het antwoord was waar ik bang voor was: 'dat weet ik eigenlijk niet- daar probeer ik al zolang achter te komen'. Maar aan mij zou het niet hebben gelegen; hij voelde gewoon een diepe afkeer tegen 'het gezinsleven'.

Al die tijd is hij bij mij gebleven uit plichtsbesef (mijn interpretatie). Dat heb ik terdege zo gevoeld. Je wordt er niet blij van: een verplichting te zijn.

Misschien moet ik het nu maar eens onder ogen zien. HET IS OVER!!!!!!!!!!!!!!!! Maar wat nu?

Ik heb eindelijk werk (tijdelijk full-time) en kan dit doen omdat hij de kinderen haalt en brengt. Straks ben ik weer gewoon werkeloos. Waar ga ik wonen? Blijf ik hier ver weg van vrienden en familie, maar wel in een fijne stad waar de kinderen thuis zijn, of keer ik terug naar mijn eigen roots. Hoe ga ik dt emotioneel aankunnen. Hoe geef ik mijn kinderen een toekomst? Zal er ooit nog iemand van mij houden?

Ik zal jullie eerlijk zeggen dat ik niet de moed heb deze impasse te doorbreken (impasse, hij zei immers dat hij het niet weet; geloof ik geen donder van; geen vertrouwen meer in). Als de ergste pijn is vervlogen na een paar dagen zal ik mij vastklampen aan het misschien. Tenzij hij natuurlijk na 8 jaar ineens the guts heeft wel er een eind aan te maken.

Er zijn natuurlijk genoeg vrouwen die er alleen voor komen te staan. Ze gaan er niet dood aan en komen er boven op, soms zelfs beter. Maar ik zie niet in hoe ik er boven op zal komen. Ik zie het als een onoverkomelijk verlies.

Jongens wat moet ik? (of liever dames)... Hoe pak ik dit nu aan? Ik ben radeloos.

Zonder naam...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Och toch...

Wat een verdrietig verhaal... Wat goed dat je nu eea onder ogen durft te zien, zo moedig ook om te erkennen dat je die plank voor je kop had. Als ik je verhaal zo lees kan ik me niet voorstellen dat je verlies onoverkomelijk IS. Je ervaart het nu wel zo en kan me voorstellen hoe verlammend dat werkt. Maar lieve meid... Hoe veel beter ben je niet af zonder man die geen onvoorwaardelijk ja tegen jullie gezin durft/kan/wil zeggen?
Maak contact met je innerlijke kracht, mobiliseer hulptroepen en volg je hart!! Maak een bewuste keuze, gaan of blijven, en ga daar voor! Jij kunt hierin zelf een keuze maken. Diep van binnen weet je wat je te doen staat. Laat je niet door angst leiden en doe wat je te doen staat. Ben je eigen held..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

07-01-2012 om 20:56

Plichtsbesef

Dat valt niet mee! Wat bij mij opkomt, je hebt het over zijn plichtsbesef. Stel dat jij tegen hem zegt dat je het niet meer ziet zitten en wilt scheiden, zal hij dan niet (uit plichtsbesef) er samen met jou voor gaan zitten om te bekijken hoe je alles voor alle partijen op de beste manier kunt regelen? Zoals je het beschrijft denk ik niet dat hij je in de kou laat zitten. Het belangrijkste wat je moet regelen zijn woonruimte en inkomen. Voor het inkomen zijn voorzieningen als je niet werkt, maar een huis vinden is vaak een stuk ingewikkelder. Heb je er zicht op wat je mogelijkheden zijn, in je huidige woonplaats of je oude?
Het wordt weer beter, maar het is wel een zure appel waar je doorheen moet. Sterkte!

Angst

De angst en het verdriet voor/over wat je te wachten staat is nu erger dan het werkelijk moeten doorstaan. Dat is altijd minder erg dan de angst ervoor. Vind je innerlijke kracht terug, je zelfvertrouwen en baan je weg naar een betere toekomst, met meer respect voor jezelf en voor wat je doet. Er is altijd een weg. Succes.

Ouders?

Is het mogelijk om met je kinderen een tijdje naar je ouders te gaan? Een buurt met familie en vrienden lijkt me inderdaad wel erg fijn als je met kinderen er alleen voor gaat staan.
In elk geval zou ik me voorlopig even bezighouden met praktische plannen. Probeer goed in beeld te krijgen wat je opties zijn op het gebied van huisvesting en inkomen. Misschien kun je wel werk vinden in je oude omgeving. Huisvesting is altijd het probleem. Wat zijn je kosten en waar heb je geen zicht op of hulp bij nodig van anderen?
Het is ook makkelijk gezegd dat je er wel bovenop zal komen. Daar is wel wat voor nodig dat je niet zomaar aan komt waaien. Ken je iemand in je omgeving die gescheiden is waar me details mee kunt bespreken?
En sommige mensen blijven ook heus voor het geld bij elkaar. Niet dat ik je dat wil aanraden maar om een scheiding als een soort ' ik stort me er maar in' te zien is ook niet handig. Geef jezelf wat rust, hoeft niet morgen zover te zijn, maar kijk wat je kunt regelen. Spreek er met familie over of goede vrienden.

+ Brunette +

+ Brunette +

07-01-2012 om 23:41

Shanti

Ben het eens dat de dingen vaak erger lijken dan als je er midden in zit. De opluchting dat je een knoop doorhakt vergoedt veel en maakt de rompslomp draaglijk. Een baan zal er ook wel weer komen, misschien dat je je met minder tevreden moet stellen maar dat is dan maar zo. En hulp zoeken, licht vrienden, broers, zussen en collega's in.

Tigerfeet

Tigerfeet

08-01-2012 om 11:57

Mijn tip

Stap voor stap alles doen. Als je je ineens beseft dat je heel veel moet gaan regelen, moet gaan doen kan dat erg overweldigend zijn en voor mij zelfs verlammend werken. Dus bekijk alles stap voor stap, overal zijn oplossingen voor ookal zie je ze zelf niet.
Ik ben behoorlijk naar de kl**te geweest en kom er nu stap voor stap uit, ben alles stap voor stap aan het opbouwen. Een mooi moment voor mij was toen ik met een groep gescheiden ouders tapas aan het eten was, in de zon op een terras, en ik me besefte dat ik alleen gelukkig kon zijn. Dat was zo'n verademing, ik had hem niet nodig om gelukkig te zijn(was 4 maanden nadat hij ergens anders was gaan wonen). En dat na een relatie van 25 jaar. Dit soort dingen die ik af en toe doe, houdt me op de been, ondanks dat het echt niet makkelijk is wel durven genieten en leuke dingen ondernemen.
Tigerfeet

MariaV

MariaV

08-01-2012 om 14:19

Nee, hij weg

@Anne: Het is toch veel logischer dat HIJ een tijdje ergens anders gaat wonen. Kan hij mooi nagaan of dat hem beter bevalt en hoe hij het doet als hij alleen met de kinderen is.
Mijn tip: je hoef niet alles op stel en sprong te regelen. Denk eerst rustig na en overleg eens met je man over hoe je de toekomst ziet. Co-ouderschap of niet is een heel belangrijke vraag. Misschien kan je man wel opbrengen een deeltijdpappa zijn? Dat geeft elk van jullie de vrijheid om dingen voor jezelf te doen en daarnaast te werken zonder al te veel stress.
Ook kun je vast gaan nadenken over hoe jullie het wonen willen regelen. Als je weet wat je opties zijn, kun je keuzes maken. En dan wordt het toekomstplaatje steeds duidelijker.
Sterkte!

+ Brunette +

+ Brunette +

08-01-2012 om 14:59

Inhakend op tigerfeet

Als je jullie woning in je eentje (eventueel met behulp van alimentatie) zou kunnen betalen, is dat een interessante optie. Je man kan niet tegen het gezinsleven. Dan is het toch logisch dat hij degene is die elders gaat wonen? De kinderen hebben er belang bij in hun vertrouwde omgeving te blijven en een man alleen vindt veel sneller woonruimte dan een vrouw met kinderen. Je zou ook nog een tijdje kunnen latten en kijken wat voor invloed dat op de relatie heeft. Klapt de boel, dan zijn de praktische gevolgen veel minder groot.

zonder naam

zonder naam

09-01-2012 om 12:03

Het duizelt me

Dag allen,

Dank voor jullie reacties. Inderdaad, soms kan je ergens meer tegenop zien, dan als je er midden in zit. Ik weet nog steeds niet of ik de sprong durf te nemen. We hebben elkaar de afgelopen dagen weinig gezien en er is weinig gesproken. Ik ben erg afstandelijk (misschien een beetje kinderachtig), maar ik vind dat de bal nu echt even bij hem ligt. HIJ twijfelt immers of hij nog verder wilt en geeft me daarmee wéér een emotionele klap in mijn gezicht...

Verder is hij wel redelijk, dus met hem om de tafel zitten zal de beste optie zijn als het zover komt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dan waarschijnlijk zo verbitterd ben, dat ik niet tot enige rede in staat ben. Maar het zal wel moeten, want op mijn eentje red ik het niet. Het huis en hypotheek staat op ons beide naam, maar is gebaseerd op zijn riante inkomen. Ik kan dat momenteel met mijn full time baan wrsch net redden.

Maar ja, die baan heb ik kunnen aannemen omdat hij zijn deel in het halen en brengen van de kinderen op zich zou nemen. Hoe regel ik dat? En in antwoord op de vraag van Flavel: het is een project, dus dat is eindig en dan zit ik weer zonder werk. Met een vast contract had ik al deze problemen al weer veel minder gehad.

En in reactie op AnneJ en Tigerfeet: bij mijn ouders is geen optie. Die wonen ver weg en dan zou ik mijn baan moeten opzeggen. Bovendien trekken zowel mijn ouders als ik dat niet (trek liever gezegd nog eerder bij mijn schoonouders in). Hij (tijdelijk) weg zou een betere optie zijn. Hoewel ik dan wel met het probleem van de kinderen blijf zitten: ik wil ze toch echt niet 5 dagen in de week na de VSO en BSO sturen; ik vind 4 dagen BSO al zoveel.

Ik baal er gewoon zo van dat ik niet op eigen benen kan staan met 2 kinderen.

Het duizelt me nog.... en ben er zeker nog niet uit hoe we er nu voor staan. Maar alles in kleine stapjes. En qua emoties zal ik me vooral over dat verbitterde moeten heen zetten, want dat zou mij zo tegenwerken. Maar ik ben nu ook zo boos dat ik het hem allemaal niet gun. Beetje gek misschien...

Groet!

Vic

Vic

09-01-2012 om 18:27

Afwegen

Waar twee kijven hebben er twee schuld, en eventuele verbitterdheid zul je toch wat los moeten laten. Jij bent net zo goed verantwoordelijk voor de ontstane situatie. Ik denk dat je moet afwegen wat het je oplevert en wat het je kost als jullie uit elkaar zouden gaan.

+ Brunette +

+ Brunette +

09-01-2012 om 19:18

Waar een wil is, is een weg.

Zo'n argument dat vijf dagen VSO/BSO te veel is, vind ik peanuts vergeleken met het blijven hangen in een slechte relatie. Vier of vijf dagen vind ik eerlijk gezegd niet zoveel uitmaken. Vervelend voor de kinderen maar zó dramatisch is het nu ook weer niet. Halen en brengen is ook altijd wel te regelen. Kaart het eens aan bij buren, ouders van klasgenootjes of huur desnoods een betaalde oppas in. Hoe oud zijn je kinderen? En hoe ver weg is de school?

Waarom ik er zo luchtig over doe? Ach, ik sta er al vier jaar alleen voor. Het gedoe en geregel went.

Oplossingen

Dat halen en brengen is nu typisch iets waarop je blijft hangen. Wat is nu erger? Je zelfvertrouwen en zelfrespect kwijtraken omdat je in een relatie blijft hangen terwijl je weet dat het niet goed zit, maar je niet durft om je eigen pad te kiezen? Of praktische moeilijkheden die je oplost met een andere moeder/vader, met een ruilsysteem, met voorschoolse opvang, met een gesprek met je werkgever over de benarde situatie...etc?
Ik denk echt dat het veel erger is om je zelfrespect kwijt te raken, om de liefde in jezelf kwijt te raken...Op het moment dat je zelf actie gaat ondernemen ipv af te wachten wat een ander met je wil, win je aan zelfvertrouwen, aan zelfrespect. Ga je meer genieten van je leven. Ja, genieten van je leven. Zonder man. En met praktische moeilijkheden.
Sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.