Relaties Relaties

Relaties

Els

Els

10-09-2009 om 20:00

Man houdt zich niet aan afspraken.

Sinds dit schooljaar heb ik weer een baan als juf. Hartstikke leuk, ik werk 3 dagen. Ik werkte Onze kinderen zijn nu 10 en 12 en ik wilde weer voor de klas. Maar mijn man was natuurlijk gewend dat ik het meeste in huis deed, boodschappen, koken, poetsen, alles wat met de kinderen te maken heeft, kleren kopen, etc. Maar nu ik dus ook weer werk heb ik daar te weinig tijd voor en eerlijk gezegd vind ik het niet eerlijk en geen goed voorbeeld naar de kinderen dat ik zo'n beetje alles doe. Ja, op zaterdag haalt hij wel eens boodschappen, als ik het lijstje maak, en hij brengt de kids soms naar sport en zo.
Nu zijn er bijna geen harde afspraken met hem te maken. Hij werkt vier dagen, en gaat er van uit dat er iedere dag eten op tafel staat. We hebben al vaker geprobeerd de taken beter te verdelen, maar hij vergeet dingen, denkt er niet aan, het komt niet in hem op. Wat te doen, hoe pak ik dit aan?
Van de kinderen verwacht ik ook dat ze meehelpen in huis, ze moeten zelf kamer opruimen, stofzuigen, vaat opruimen, tafel dekken, helpen koken etc. En dan zou hij dat niet doen?
Ik werk dus, heb vaak tijd nodig om voor lessen voor te bereiden, na te kijken, maar mijn vrije tijd gaat dus weer op aan huishoudelijke taken. Ik zit 's avonds laat nog te werken, terwijl hij al op één oor ligt.
Hoe moet ik dit aanpakken? Ik wil dat hij vaker de boodschappen doet, dat hij minstens twee keer in de week kookt en ook de w.c's en badkamer poetst, af en toe stofzuigt. Zeggen en afspreken maakt niet zoveel indruk, dat gaat één week goed en dan vervalt hij weer in het oude patroon.
Want ik ben bang dat ik het op deze manier niet trek op den duur.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Els

je beschrijft het hartstikke helder. Laat hem je posting lezen en bedenken hoe hij er wel aan kan denken?

Let wel...ik neem aan dat hij zich realiseerde toen jij ging werken dat het er anders aan toe zou gaan in huis? Dat is m.i. namelijk wel een vereiste zeg maar voor de wil van je man om actief zijn deel in het voeren van het huishouden op te gaan pakken.

Hebben jullie het er van te voren over gehad wat het zou betekenen als jij drie dagen gaat werken?

groetjes van Purk

koentje

koentje

10-09-2009 om 21:17

Els

Ga met je gezin om tafel zitten en m,aak een rooster voor alle vier. Spreek ook af dat iedereen elkaar aan mag spreken op wat niet gedaan is?

Jesse_1

Jesse_1

11-09-2009 om 09:03

Wilde zelfde zeggen als koentje

Beleg een 'huisvergadering' (vast invoeren, bv om de week) waarin iedereen kan aanvoeren waarvan hij/zij vindt dat het niet goed gaat. Kinderen mogen dus ook aanvoeren dat ze vinden dat ze te vroeg naar bed moeten, oid.
Hierin kun je vanuit jezelf spreken. Jullie kunnen de taken naar redelijkheid verdelen en achteraf ook evalueren of het allemaal beter loopt.
Jesse

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-09-2009 om 09:28

Manager

Ik denk dat het goed als dat jij voorlopig de 'manager' van het huishouden blijft. Je man is niet gewend dingen te doen, zal het werk waarschijnlijk dus ook niet 'zien', laat staan zelf initiatief nemen.
Dus: neem de regie, maar nu vanuit een andere rol. Eerder bedacht jij wat er moest gebeuren en deed dat ook allemaal zelf, nu schakel je voor het 'doen' je gezinsleden in. De al eerder genoemde huisvergadering lijkt mij ook een goed idee. Jij zorgt voor een schema met taken en samen bespreek je wie wat doet. Betrek de kinderen daar ook in, want op hun leeftijd kunnen ze ook een en ander doen. Spreek bijvoorbeeld af dat je man op bepaalde vaste dagen kookt en jij op de anderen. Ook je kinderen hebben de leeftijd dat ze wel een dag kunnen koken. Spreek af op welke dagen boodschappen gedaan moeten worden en wie dat doet. Maak een overzicht van de huishoudelijke taken zoals stofzuigen, dweilen, wc, badkamer etc. en bekijk hoe je dat in jullie roosters kan inpassen. En past het niet, dan schakel je daarvoor hulp in.
Persoonlijk zou ik het absoluut niet accepteren dat manlief zijn afspraken 'vergeet'. Hij is een volwassen man! Op zijn werk kan hij ook niet zomaar afspraken vergeten. Het klinkt meer als 'geen zin'. Nou, dan máákt hij maar zin.

Balletmama76

Balletmama76

11-09-2009 om 09:41

Hier ook

Ik werk 4 dagen per week, maar omdat ik volgens mijn man alleen maar deeltijd werk en hij voltijd, vindt hij, dat hij niet moet meehelpen...

Dus als ik thuis kom van werk, gaat hij doodleuk koffie drinken met zijn beste vriend terwijl ik van alles moet doen.

Ben het ook spugzat, maar geen idee hoe ik hier iets aan kan veranderen.

Boodschappen doet hij dan, maar weigert, om meer dan een winkel te bezoeken en vindt eten van de AH overbodige luxe, hij gaat alleen bij de Aldi. Dus als ik iets van de AH nodig heb, moet ik het toch zelfst halen.

Reactie op balletmama

ik kán bijna niet geloven wat ik lees,jij bent gewoon zijn sloofje.Dit gaat wel erg ver hoor,jij werkt vier dagen en man vijf? en hij doet alleen de boodschappen en verder niets in huis?
dat zou ik echt niet pikken hoor.ik zou om te beginnen eens stoppen met koken,als hij honger heeft kookt hij zelf maar.
en ik zou zijn kleren niet meer wassen,en hem vriendelijk uitleggen hoe de wasmachine werkt.
en hij gaat gezellig koffie zitten drinken terwijl jij alles moet doen? ik zou ook een kop koffie pakken en er gezellig naast gaan zitten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-09-2009 om 10:33

Pfoe

Jeetje Balletmama, we leven anno 2009! Op de barricaden hoor!

Els

ik denk dat jou man zich totaal niet gerealiseerd heeft wat er allemaal komt kijken bij een huishouden runnen,het werd immers altijd gedaan voor hem.
ik zou inderdaad om de tafel gaan,en duidelijke afspraken maken.
mijn man ziet ook heel veel dingen niet die gedaan moeten worden,voor hem werkt het als we de taken opschrijven,wie thuis is kijkt op het takenlijstje en werkt het af.
wie weet werkt dit bij jullie ook?

Vic

Vic

11-09-2009 om 11:41

Overzicht

Wij hebben ooit eens een overzicht (in excel) gemaakt waarin alle huishoudelijke klussen stonden met een indicatie van de tijd die dat kost. Uit dat overzicht hebben we gekozen wat we zelf wilden doen, en op die manier de taken verdeeld. Veel klussen komen elke week terug en als je die op een vaste dag doet mag je die ook eigenlijk niet meer vergeten. Boodschappen, koken en de was staan niet in het overzicht omdat ik dat meestal doe en ook wel eens aan mijn man vraag dat te doen.

Schema.

Ik voeg mij bij de dames hier boven qua gesprek(ken) voeren met hele gezin én het maken van een schema.

Bij ons (zijn met zes personen) hebben wij twee soorten roosters: één voor taken die elke dag gedaan moeten worden (bijv. eten maken, vaatwas doen) en één voor taken die één keer per week gedaan moeten worden (bijv. afvalcontainers op de stoep zetten).

Iedereen krijgt elke week één week lang één dagtaak en één weektaak te doen. Dus bijvoorbeeld: mama doet deze hele week de afwas en zet de containers buiten op dag X. papa doet, kind 1 doet, kind 2, kind 3 etc.

De volgende week draait dit rooster dan door (bijv. papa moet vaat en containers doen etc). Wij hebben deze roosters in de vorm van losse kaartjes (met namen en taken) met magneten op de koelkast en de vriezer hangen. Dit is ook makkelijk met het doorschuiven van de namen bij de taken.

Eén keer in de zoveel tijd kijken we of alles nog lukt met alle agenda's en zo, of dat we misschien de boel net iets anders moet indelen.

Je taak / taken niet doen is:
a. het is niet gedaan, b. je krijgt van iedereen op je kop want of a. iemand heeft er last van dat jij jouw taak niet hebt gedaan (geen schoon ondergoed meer in de kast) óf de volgende die dat klusje moet gaan doen zit meteen met een achterstand (bijvoorbeeld de vaat van 2 dagen of een berg wasgoed) en zit daar dan dus niet op te wachten!

Als je een keer je dagtaak niet kan doen (bijvoorbeeld ivm een afspraak op een avond waardoor de vaat blijft staan), bespreek je met één van de familieleden of die zijn/haar taak wil overnemen. Een akkoord betekent meestal ook dat jij dan een taak van die ander overneemt op een ander moment.

We doen het ook zo dat als iemand dus vergeet om zijn taken te doen NIEMAND die taak zomaar zondermeer overneemt (dat is wel erg makkelijk / handig / lonend voor diegene die het 'vergeet').

Soms is dat moeilijk hoor! Zie ik een berg vaat staan of staan er 3 wasmanden met strijkgoed. Moet ik echt mijn tanden op elkaar zetten en mijn handen op mijn rug leggen om niet alsnog aan de slag te gaan.
Maar de enige manier die (wat hier dan betreft) goed werkt is iemand wijzen op zijn/haar taak. Uiteindelijk heeft/krijgt die persoon nl. ook last van de eigen laksheid (verhip geen schone sokken, ondergoed, kopjes of bekers meer).

Met eten is dit uiteraard een beetje lastiger. Want géén eten is niet handig voor jezelf en de kinderen. Is bij ons in het begin voorgekomen hoor. Paps was ook gewent om eten voor zijn neus te krijgen. Ging dus eerste keer dat het zijn beurt was gewoon lekker zitten zonder in beweging te komen. Uiteindelijk val jij zelf bijna flauw van de honger dus dan ga je maar weer aan de slag.
Probeerde het de eerstvolgende keer voor elkaar te krijgen dat hij toch aan de slag ging met: Wat gaan we eten? Kreeg ik als reactie: Geen idee, maak maar wat. Yeah right! Da's lekker zeg.
Nou, dat heb ik toen snel en simpel opgelost. Kids wat willen jullie? Dat en dat mam. Nou ga dat dan maar klaarmaken dan (gemopper van kinderen richting papa: jij moet toch eten maken?!). Ik wil dat en dat, en dat ging ik toen voor mijzelf klaarmaken.
Vervolgens gingen kids en ik lekker aan tafel zitten smikkelen en daar zat paps heel beteuterd op de bank zonder een warme hap.
Dat doet ie dus niet meer

Hé, succes met vastleggen van de afspraken/rooster en veel plezier met werken.

Fonne

Polly Shearman

Polly Shearman

11-09-2009 om 12:17

Fonne

hoe oud zijn je kinderen en vanaf wanneer ben je hen ook taken gaan geven?
Vertel eens meer over je schema? of kan je het misschien doormaile, dan heb ik een voorbeeld hoe het hier ook kan.
Ik werk nu nog thuis maar dat gaat wel veranderen, ik werk maar 1 avond per week buitenshuis maar ik baal er dan altijd zo van dat hier alles stil lijkt te vallen. Ik kan dan de volgende ochtend troep ruimen van wat de heren op mijn werkavond hebben achter gelaten... ( rook uit mijn oren)
Mijn man doet heel veel hoor maar alleen als ik het tegen hem zeg, hij kan het neit zelf bedenken, dus een schema met daarop wat moet gebeuren lijkt mij zalig want dan hoef ik niet alles voor te kauwen.

groet, polly

Vic

Vic

11-09-2009 om 12:22

Afwisselen

Dat afwisselen van taken lijkt me echt verwarrend. Bovendien moet ik er niet aan denken om de hele week te moeten stofzuigen. En niemand anders hier in huis kan bijv. de vaatwasser zo efficiënt inruimen als ik
Hier hoeven de kinderen alleen hun was in de wasmand te doen, bord en beker naar de keuken brengen, en zorgen dat de vloer van hun slaapkamer gestofzuigd kan worden in het weekend.
Welke karweitjes besteed je uit aan de kinderen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-09-2009 om 13:24

Taken kinderen

"Welke karweitjes besteed je uit aan de kinderen?"

Oudste van 12:
- 1 x per week koken (op de dag dat man en ik beiden laat thuis zijn)
- 1 x per week bed verschonen
- 1 x per week kliko aan de straat
- dagelijks vaatwasser uitruimen
- dagelijks bed rechttrekken, was in de wasmand, schone was in zijn kast leggen, kamer netjes houden, zelf brood klaarmaken

Jongste van 7 heeft nog geen vaste klusjes, alleen losse zoals zo nu en dan tafel dekken.

Balletmama76

Balletmama76

11-09-2009 om 17:01

Sus-anne

Hij heeft z'samen met zijn vriend een eigen bedrijf, maar verricht geen lichamelijk werk.
Ik wel, ben postbezorger met een dagelijkse looproute van 4 uur.
Als HIJ zin heeft, gaat hij soms ff opruimen, maar bijvoorbeeld afwassen en stofzuigen - ho maar! Vindt het wel normaal dat ik zonder te zeuren elke dag de kopjes van hem en zijn vrienden afwas (wij hebben geen vaatwasser), maar tenminste een keer per week meerdere collegas van hem op visite.
Dat hij nu tenminste de tuin zou onderhouden of klusjes in huis doen, maar ook hier is meneer te beroerd voor.
Oudpapier wegbrengen - pas als het tot het plafond staat. Effe de vuilnis buiten brengen - oh zo moelijk!
Ik heb hem al gezeggt, dat het zo niet verder gaat - hij haalt alleen maar zijn schouders op. Raar genoeg is hij niet zo opgegroeit, dat zijn moeder alles doet voor hem, dus dat snap ik helemaal niet.

Balletmama

dat lijkt me echt irritant ,zo,n man.maar......het ligt ook deels bij jou,jij láat het ook gebeuren,jij blijft zijn kopjes afwassen,jij blijft doen wat je eigenlijk van hem verwacht,stop daar eens mee als praten niet helpt,en kijk eens wat er dan gebeurt.

Balletmama76

Balletmama76

11-09-2009 om 19:24

Sus-anne

Natuurlijk heb je gelijk. Ik heb het veel te lang gepikkt, was ook geen groot probleem zolang ik nog thuisblijf-moeder was (tot enkele maanden geleden).

Heb ook al probiert, de kopjes gewoon te laten staan, maar dan staan ze er weken.

Hetzelfde met de vuilniszakken - als ik ze niet buiten breng, kunnen we straks de voordeur niet meer uit.

Met koken doe ik het al zo, dat als ik een drukke dag had, hij het maar gewoon zelfst moet uitzoeken wat hij eet - dan maar iets uit de magnetron. Vind hij natuurlijk helemaal niet leuk, maar goed, ik vind ook een heleboel dingen niet leuk.

Asa Torell

Asa Torell

11-09-2009 om 20:31

Jeetje balletmama

Wat lijkt me dat naar, deze situatie. Ik hoop dat jullie er toch uit kunnen komen, inderdaad praten dat het zo echt niet gaat is het enige wat ik nog kan verzinnen als in staking gaan echt niet helpt.
Hier is man wel heel ijverig (overigens ondanks moeder die toen hij nog bij zijn ouders woonde ALLES deed) maar wel het liefst als het hem uitkomt. Maar in staking gaan werkt vrij goed, ik ben namelijk vrij overtuigend lui dus kan er best mee leven als er dan alleen brood wordt gegeten als hij niet kookt. Of dat de wc supervies is. (ben zelf wel vrij lui ondanks dat ik thuis vroeger heel veel moest meehelpen...). En dan gaat hij wel vrij snel toch zijn deel doen - ook omdat hij ergens ook wel inziet dat dat redelijk is.
Op dit moment gaat het trouwens goed zonder schema's en huisvergaderingen maar als het nodig is worden die hier wel van stal gehaald. Afkruisen van poepluiers verschonen hebben we hier bijvoorbeeld wel gehad... triest dat het moet, maar de zich opstapelende boosheid als je alles alleen moet doen is nog erger, denk ik dan maar.

Haha

Ik had ooit ook zo'n man. Hij zoop nogal veel en als hij dan thuis kwam kotste hij de wc onder. Vervolgens verdomde hij het om dat weer schoon te maken. Op een dag bedacht ik dat ik wel gek leek om het dan maar zelf te doen. De kots heeft er twee weken gelegen. Gelukkig hadden we een wc boven. Toen zijn ouders op bezoek kwamen heb ik ze verteld dat ze niet naar de wc in de gang konden, omdat daar al twee weken kots van hun zoon lag. Schoonma ging tegen MIJ tekeer. Het was niet alleen mijn taak om de boel schoon te houden, maar ook om man in het gareel te houden. Toen heb ik de scheiding maar aangevraagd

Balletmama76

Balletmama76

12-09-2009 om 11:00

Wil iemand ff de krant bellen?

Hij heeft gisteren avond het oud-papier weg gebracht en gras gemaaid in de achtertuin...

Natuurlijk zal ik kunnen dreigen, dat ik stop met werken als hij niet meehelpt.
Enig probleem is dat ik veel te veel plezier heb aan mijn werk om ermee te stoppen, dus dat zal meer een straf voor mij zijn dan voor hem - ik zal liever meer willen werken, maar dat kan niet i.v.m. gebrek aan oppas voor dochterlief.

Wel zal ik kunnen dreigen om mijn salaris op mijn eigen rekening te sturen i.p.v. de gezamelijke...

Yvon Meijer

Yvon Meijer

12-09-2009 om 13:06

Dreigen..

Dreigen? Je praat er over alsof hij een kind is.. Je kunt toch wel met elkaar aan tafel gaan zitten en er op een volwassen manier over praten? Ga zitten en zeg; dit en dat moet er in huis gedaan worden, we werken allebei dus we moeten het huishouden ook allebei doen, of (gedeeltelijk) uitbesteden. Hoe gaan we dit aanpakken, wie doet wat, hoe houden we de boel draaiende. Een gesprek waarbij je naar elkaar luistert en elkaar serieus neemt.

Balletmama76

Balletmama76

12-09-2009 om 13:39

Yvon

Een gesprek met hem levert niks op (vaak genoeg probeert), maar hij blijft op zijn standpunt staan, dat ik maar deeltijd werk en dus gewoon de hele huishouden moet doen. Hij zeggt, te druk te zijn met zijn bedrijf (koffiedrinken met zijn vriend/companion beschouwt hij begelijkbaar ook als onderdeel van zijn werk) en geeft zich zelfst op om 24/7 standby te zijn.

Helaas is dreigen de enigste methode om bij hem iets te bereiken, als ik het vriendelijk vraag, hoord hij het gewoon niet.

Het leukst was nog, dat hij dacht dat ik naast werk en huishouden ook nog de duitse website van het bedrijf bij moet houden en helemaal niet snapte, dat ik dat niet wilde doen...

Morgana Fata

Morgana Fata

12-09-2009 om 13:53

Pelle (geheel ot)

"Ik denk inderdaad dat jij duidelijk moet zijn, geen gewissel met jouw mannen. Dat kunnen ze niet aan Elke dag en elke week hetzelfde."
Je weet toch wel dat Polly een groot aanhanger is van 'de herman-methode'? Geen gewissel met mannen voor haar

Balletmama

ik krijg het gevoel dat jouw man een kind van je is,dat nog opgevoed moet worden.je bent zijn moeder toch niet?
speelt dit gedoe alleen op huishoudelijk gebied tussen jullie?waar is de gelijkwaardigheid in jullie relatie?

Polly Shearman

Polly Shearman

12-09-2009 om 20:55

Mf (ot)_

Kijk wat pelle niet weet is dat, pelleman een oude bekende van mij is van schoolbank en dat wij een innige vriendschap hebben, maar natuurlijk gaat dat niet verder als alleen vriendschap, al droom ik natuurlijk wel over hem en hij over mij...
oh het is zoveel sterker dan ik !!! misschien moeten we toch eens afspreken, en dan zonder pelle erbij natuurlijk

Ha polly (ot)

zie ik hier het begin van iets eh......romantisch?
zorg er wel ff voor dat Pelle niet bij de relatie problemen terecht komt oke?

Polly (ot)

pak je kurk zou ik zo zeggen

Balletmama76

Balletmama76

13-09-2009 om 12:17

Gelijkwaardigheid

Da's een goede. Hij is erg conservatief in zijn meningen en volgens hem is de man altijd de leider van het gezin.
Eerst stond hij zelfst nog op de standpunt, dat ik hem voor alles moest vragen - of ik met een vriendin in de stad mag, een nieuwe broek oid mag kopen enzovoort.

Inmiddels heeft hij dan wel begrepen, dat ik zoiets niet pik en dat ik geen hulpeloos kind ben, maar een vrouw met haar eigen mening en dat ik gauw weg ben als hij zo doet.

Hij heeft voor mij nooit een relatie gehad, ik denk, dat dit ook meespeelt.

Maar nog steeds - alles is een gevecht. Hij zeurt mij nog steeds aan, als ik bijvoorbeeld een nieuwe boek ga kopen, terwijl ik NLse boeken MOET lezen om de taal goed te leren. Ik lees veel en graag.
Behoefdes zoals make-up, kapper, leuke kleren vindt hij belachelijk en niet natuurlijk.
Een getrouwde vrouw mag niet naar de kroeg met haar beste vriendin etc. Een vrouw met kinderen heeft geen andere behoefdes meer dan voor haar kinderen zorgen. Anders is zij slecht.

En ik denk gewoon anders over deze onderwerpen. En durf nu ook meer in discussie te gaan.

Jade

Jade

13-09-2009 om 13:18

Els,

heb je wat een de tips die voorbij komen??

Al eens een huishoudelijke hulp gedacht??

Jade

Jade

13-09-2009 om 13:21

Tja balletmama,

dreigen en het dan vervolgens niet doen........werkt op den duur niet meer bij kinderen en dus ook niet bij je man: hij haalt zijn schouders daarvoor op, omdat je het toch niet doet. Ik zou dus je eigen salaris op je eigen rekening laten storten.

Je zegt dat je gauw weg bent als hij zo doet. Verderop lees ik dat alles nog steeds een gevecht is. Dat bedoel ik met dreigen en het niet uitvoeren: het dreigen verliest z´n waarde.......

Jade

Jade

13-09-2009 om 13:22

Els,

de "e´s" bij allebei de woorden "een" mag je vervangen door een "a".

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.