Relaties Relaties

Relaties

Man wil niet op vakantie, gezin wel maar niet zonder hem


Yanea

Yanea

12-01-2019 om 12:46

toekomst

'Ik begrijp inmiddels dat je man de focus nu 200 procent bij het bedrijf heeft liggen, omdat daar nogal wat vanaf hangt. Zijn inzet is een investering in júllie toekomst.'

Maar het gezin is hij eerder al gestart. En dat heeft hem nú nodig. Niet in de toekomst.

Angela67

Angela67

12-01-2019 om 12:58

en. . .

... sommige dingen zijn niet levensvatbaar, tenzij je er zelf aan onderdoor gaat.

Wat zakelijker worden - zie posting van Syboor - als echtgenote zou denk ik goed zijn.
Kennelijk is echtgenoot niet zakelijk genoeg om te zien vóórdat hij het overneemt dat zijn grootste 'asset' zijn echtgenote is die dit mogelijk maakt. Maar echtgenote is nu al niet happy, laat staan dat hij straks als eigenaar nóg meer tijd/energie/zorgen/geld erin moet steken.

'Get your priorities straight' klinkt simpel, maar ik denk wel dat het hier exact van toepassing is. Alleen de fase ervoor is: wat zijn de diverse priorities, wat is er nodig om die te halen en kun je het daarover eens worden.

En nogmaals: als hij zo goed is in zijn vak dan is een eigen bedrijf misschien wel leuk, maar ondernemers zijn zelden succesvol omdat ze *inhoudelijk* fantastisch goed zijn. Ondernemers zijn goed in ondernemen. En dat is echtgenoot niet, als ik het zo hoor.
Dus laat 'm vooral z'n werk doen inhoudelijk bij iemand die wel kan ondernemen. Misschien minder geld, minder vrijheid in werkopdrachten, maar veel meer inhoudelijk werkplezier én een privé-leven . .

gr Angela

Leonora

Leonora

12-01-2019 om 18:49

Zorgwekkend

Ik vind jullie situatie om allerlei redenen zorgwekkend:

Allereerst voor je man. Het lijkt me echt ongezond voor je man dat hij zoveel werkt (7 dagen pw) en zichzelf zo weinig rust gunt. Hard werken is niet erg, maar dit lijkt me extreem.

Verder vind ik het ongezond dat hij zo weinig rekening houdt met jouw wensen. Hij vindt het kennelijk maar vanzelfsprekend dat er geen vakantie komt omdat HIJ het niet wil/nodig vindt/ meer uit het leven wil halen door megaveel te werken(?). Hij vindt het kennelijk ook vanzelfsprekend dat jij alles maar regelt in het huis en rond de kinderen want na het avondeten valt hij in slaap. Het klinkt mij superegoistisch in de oren.

Ik vind het ongezond dat jij het accepteert dat hij zo aan jouw wensen voorbij gaat, dat hij zelf niets kort vakantietjes (lange weekends bijv. of een weekje) met jou wil plannen terwijl jij dat dolgraag wil. Ik vind het ongezond dat jij jouw wensen zo opzij zet en dat JIJ je dus nu (weer) moet aanpassen aan wat hij wil/doet. En dat jij accepteert dat jij alles in huis en rond de kinderen opvangt en regelt. Kijk uit, ik spreek uit ervaring (niet vanwege zo extreem veel werken als jouw man doet maar wel vanwege een man die alleen doet wat HIJ belangrijk vindt en wil doen), en het wordt steeds erger er moeilijker om hem rekening te laten houden met wat JIJ wil of wat jij belangrijk vindt.

Ook heb ik precies hetzelfde idee als Syboor, dat dit niet klinkt als een gezonde onderneming. Als je zo lang zo hard moet werken, dan klopt er iets niet.

Paar vragen, waar ik erg benieuwd naar ben:
1. Hoe lang werkt hij al zo hard?
2. Hoe veel jaar moet hij nog zo hard blijven werken?
3. Hoe moet het verder als hij de zaak overneemt? Blijft die huidige eigenaar er werken? Hoe moet het anders met het werk? Moet hij dan niet nog veel harder werken omdat hij dan verantwoordelijk is voor de toko en er hooguit een minder ervaren kracht bij komt?
4. Verdient hij megagoed met deze baan (en de vele uren die hij maakt)?
5. Of verdient hij net oke, dus eigenlijk heel weinig gezien de uren die hij maakt?
6. Werkt de huidige eigenaar ook 7 dg pw?
7. Wist jij voor hij hier ging werken dat hij 7 dg pw zou werken en nauwelijks meer tijd voor het gezin zou hebben en geen vrije dagen, laat staat vakanties meer zou nemen en ook hoeveel jaar die situatie zou duren en heb je daar toen mee ingestemd?
8. Werk jij? Zo ja, hoeveel uur?
9. Indien minder dan (bijna) fulltime: zou je meer kunnen of willen werken? (mijn advies: zorg dat je een baan hebt, voor als deze onderneming niet succesvol is en hij al dan niet tijdelijk zonder werk geraakt, bovendien ben je dan ook niet financieel afhankelijk van hem)
10. Heeft je man een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering (met dat harde werken verstandig, burn out ligt op de loer, zeker als hij de toko overneemt, zou hij m.i. dus ook moeten meerekenen in de kosten!)

Ik ben wel benieuwd.

Marie

Marie

13-01-2019 om 13:17

niet gewend om op vakantie te gaan?

Vraagje - is jouw man van huis uit wel gewend om op vakantie te gaan? Wat voor herinneringen heeft hij aan vakanties?
Want wellicht zou je dat ook als argument kunnen aanvoeren?
Dat werkt natuurlijk weer niet als hij alleen maar slechte herinneringen aan vakantie vieren heeft. Want dan gaat hij het nut er ook niet van inzien natuurlijk.

Heb je hem ook gevraagd wat er kan gebeuren als hij een paar dagen niet aanwezig is op de zaak? Stort het dan in? En waarom dan?
Of is hij zo'n controlfreak dat alleen hij voor zijn gevoel de zaak kan draaien?

Heeft hij een idee wanneer de zaak zichzelf voldoende draaiende kan houden, zodat hij wel eens een paar dagen weg kan?
Hoe is het met overdracht van werkzaamheden geregeld?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.