Relaties Relaties

Relaties

+ Brunette +

+ Brunette +

29-09-2011 om 00:31

Narcisme, the sequel.

Achter jullie rug om heb ik het toch nog een tijdje geprobeerd met mijn moeilijke man met narcistische inslag. Inmiddels is het echt helemaal uit want hij heeft het te bont gemaakt met manipuleren en liegen. Na een misselijke bedreiging is er iets bij mij geknapt en is er geen weg terug meer. Hij is toch wel degelijk een rasechte narcist.

Wat ik me nou afvraag, Narcissa is in therapie gegaan. Haar therapeut kreeg er een vinger achter, op zich al heel bijzonder want via google weet ik nu dat de meeste narcisten hun therapeut moeiteloos om hun vinger winden en zetten hen op het verkeerde been. Zij kwam nogal sympathiek op me over. Wel was ze (vroeger) een moeizaam persoon om mee om te gaan, maar inmiddels niet meer (zo erg). Narcissa, toen je nog je oude, foute zelf was, loog en bedroog je toen ook wel eens? Of ging het bij jou niet zo ver? Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoor, niet om hoop uit te putten ofzo. Als ik ooit zou horen dat hij veranderd zou zijn, zou ik dat fijn voor hem vinden maar hem toch niet terug willen, daarvoor is er te veel gebeurd en ook zou ik zijn beterschapsbeloften niet meer geloven, daar voor heeft hij ze te vaak gedaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bezig-los-te-komen-van-narcist

Bezig-los-te-komen-van-narcist

29-09-2011 om 15:56

Ik ben niet narcissa

maar volgens mij hebben narcisten het liegen uitgevonden.
In combinatie met het totaal gebrek aan zelfinzicht van narcisten - want te bedreigend - krijg je rare situaties.
Ik heb "mijn narcist" wel eens met feiten geconfronteerd waaruit keihard bleek dat hij loog. Maar narcisten kunnen er niet mee omgaan dat zij iets doen wat laakbaar is. Want dat tast hun ideale zelf aan.
Hij werd dus woedend op mij. Raakte echt buiten zichzelf en werd behoorlijk bedreigend. Je staat er echt verstelt van wat voor nonsens en kromme redenaties er uit de kast gehaald worden om maar te bewijzen dat jij fout zit en niet hij.
Vergeet het Brunette. Het zijn mensen die echt zo ernstig beschadigd zijn in hun kern / c.q. nooit volwassen geworden zijn, dat los je niet op.
Als ze veranderen, ga er dan maar vanuit dat het een pose is. Ze zijn dus niet veranderd. Ze LIJKEN veranderd.
Bijna-los

+ Brunette +

+ Brunette +

29-09-2011 om 22:35

Inderdaad

Als verbaal geweld, leugens en bedreigingen niet meer werken, sloeg hij ineens om als een blad aan de boom. Dat zal dan eerder taktiek zijn geweest dan dat hij van plan was zijn beloftes waar te maken. Die cyclus heb ik meerdere keren meegemaakt en op een gegeven moment was het op. Daar was wel een fysieke bedreiging voor nodig maar opeens was alle hoop gevlogen. Gelukkig maar want dit zou een gebed zonder end geworden zijn.

Anonieme man

Anonieme man

30-09-2011 om 08:56

Therapeuten om vinger winden

Ik ben (gelukkig, als ik het zo lees) geen narcist, maar heb wel ervaring met psychotherapeuten en psychologen. En ik ben bovengemiddeld slim. Mijn ervaring is dat het verschrikkelijk moeilijk is om een therapeut te vinden waar een klik mee is, waar je vertrouwen in hebt, die tot de kern weten te komen en die je aan kunnen. Niet dat ik erop uit was om een therapeut om mijn vinger te winden of zand in de ogen te strooien. Ik ging vrijwillig op zoek naar hulp. Maar bij geen vertrouwen in een persoon is het gewoon 'veilig' om niet het achterste van mijn tong te laten zien.
Volgens mij gaat het er dus niet om of er hoop is, want die is er voor iedereen (misschien idealistisch, maar ik geloof erin). Het gaat er veel meer om of je die ene therapeut vindt die jou aankan, jouw vertrouwen kan winnen, overwicht heeft, het gevoel geeft dat je wat kunt leren èn dat het aan de andere kant van de tunnel mooier is dan in je huidige situatie etc.. Het heeft mij vier therapeuten gekost maar was over de laatste wel heeeeeeel enthousiast. Die heeft me echt geholpen!

Cocktail

Cocktail

30-09-2011 om 09:42

Brunette

Je schreef:
Daar was wel een fysieke bedreiging voor nodig maar opeens was alle hoop gevlogen. Gelukkig maar want dit zou een gebed zonder end geworden zijn.

Komt dat omdat hij je zo in de tang had? Dat je bang voor wat er gebeurde als je weg zou gaan. Dat je eigenlijk pas besefte dat je wel weg moest na de fysieke bedreiging?

Meid ik herken zoveel in je verhaal.

Hombre

Hombre

30-09-2011 om 12:13

@anonieme man

"Ik ging vrijwillig op zoek naar hulp. Maar bij geen vertrouwen in een persoon is het gewoon 'veilig' om niet het achterste van mijn tong te laten zien."

Mmm, wat is daar nou niet veilig aan? Wat zou je nou niet veilig aan een therapeut kunnen vertellen? Klinkt niet erg rationeel voor een bovengemiddeld slimme man. Of je moet strafbare zaken op je geweten hebben...

"Het heeft mij vier therapeuten gekost maar was over de laatste wel heeeeeeel enthousiast. Die heeft me echt geholpen!"

Misschien was het wel een narcist

Sancy

Sancy

30-09-2011 om 12:42

Hombre

Oh, het is heel eenvoudig om een therapeut met een kluitje het riet in te sturen. En er zijn meer manieren waarop iets niet 'veilig' kan zijn dan het blote feit of iets strafbaar is. als je nog niet genoeg (geestelijke) afstand hebt genomen van een probleem bijvoorbeeld.

Sancy

Sancy

30-09-2011 om 14:13

Joyeux

"Dat geloof ik graag, maar je zit daar toch voor jezelf? Dus wie heb je ermee als je een therapeut wat op de mouw spelt? Alleen jezelf toch?"
Nou euh, ja. Waarschijnlijk wel. Dan is het probleem in jouw ogen nog niet erg genoeg, of in ieder geval niet zo erg dat je bereid bent je ziel en zaligheid bloot te leggen. Of er is geen 'klik' met de therapeut maar kun je niet verwoorden waar dat aan ligt, en gaat het net goed genoeg in therapie om ook geen reden te zien om een ander te zoeken. Of je vindt dat niet jij een probleem hebt, maar een ander. Of. Of. Of.

cato

cato

30-09-2011 om 14:15

Therapeuten zijn ook (maar) mensen

Ik kan me goed voorstellen dat je wanneer je niet het idee hebt dat ene therapeut zou iets kan leren, het net goed voelt van alles bij hem/haar neer te leggen. Het gevoel dat je er met zo iemand 'een probleem bij' krijgt voelt dan niet veilig.

Tirza G.

Tirza G.

30-09-2011 om 15:07

En ook al is het geen therapeut

Ik denk dat iedereen het wel herkent in vriendschappen. Er zijn vriendinnen met wie ik heel makkelijk problemen bespreek, omdat zij dingen zeggen waar ik wat aan heb. Waar ik verder mee kom. Er zijn vriendinnen waar ik dat niet mee doe, omdat ik al van tevoren weet wat ze gaan zeggen. Dat kan ik zelf ook wel bedenken

Tirza

Kinderen

En als je kinderen hebt ben je kwetsbaar voor een zorgmelding naar het AMK/RvdK. In sommige instellingen met een verplichte meldcode.

+ Brunette +

+ Brunette +

30-09-2011 om 18:33

Cocktail

Deze man had zeer regelmatig woedeuitbarstingen en heeft tegen me gelogen en me gemanipuleerd. Als iemand dat op een hele slimme manier doet (zelfs therapeuten zijn om de tuin te leiden, dus laat staan een leek) heb je het niet helemaal in de gaten, je vraag je af wat je fout doet, of het misschien aan jezelf ligt, enz. Leugens worden omgedraaid, er werden me woorden in de mond gelegd die ik nooit had gezegd, zulke mensen willen dat je tot de conclusie komt dat je zelf gek bent, niet zij. Aangezien ik te veel verhalen ken van mensen die jaren en jaren in een slopende relatie blijven hangen, hak ik redelijk snel knopen door als er geweld aan te pas komt.

Hmmmmmm

"Aangezien ik te veel verhalen ken van mensen die jaren en jaren in een slopende relatie blijven hangen, hak ik redelijk snel knopen door als er geweld aan te pas komt"

Hmmmmmm. Goed dat je knopen weet door te hakken als er geweld aan te pas komt. Alleen zou dat niet moeten zijn omdat je verhalen kent maar omdat jouw zelfrespect dusdanig groot is dat je geweld geenszins tollereert.

Emine
(Moet je horen wie het zegt)

Narcist

Ik denk zeker dat er mensen zijn met narcistische trekjes die door therapie geholpen kunnen worden. Maar of dat met de rasnarcist het geval is, ik betwijfel het. Ik heb groot respect voor narcissa, maar ik betwijfel wel of het bij haar echt om het narcisme gaat waar wij het hier over hebben. Narcisme staat toch juist bekend om de haast onmogelijke behandelbaarheid.

Ik ben ook met een getrouwd geweest. Ik herinner me nog zo goed de opmerking: 'Ik moest jou wel slaan, want DAARNA zei jij klootzak tegen me. Wat moet ik anders doen als jij me klootzak noemt.' Het ligt gewoon nooit aan de narcist zelf. Als die in therapie gaat dan is dat hooguit om te bewijzen dat het echt niet aan hemzelf ligt. Been there, done that. Herinner mij goed de relatietherapie waarbij hij op de gesprekken de voorbeeldman uithing, maar er thuis op los sloeg vanwege de dingen die ik had gezegd. Intussen kreeg ik wel de therapeut tegen me. Het kwam er kotgezegd steeds op neer dat ik niet zo moeilijk moest doen. Als hij vanuit het niets besloot om te stoppen met werken (kort op kopen huis met tophypotheek), dan mocht ik hem dat niet verbieden maar moest ik zelf maar meer gaan werken. Er waren wel meer thuisblijfvaders immers. Als dan uitkwam dat voor de uren dat ik zou gaan werken er toch opvang geregeld moest worden omdat hij leuke dingen wilde gaan doen, dan moest dat ook weer kunnen. Als daardoor er absoluut te weinig zou overblijven om te eten, dan moest ik creatief worden met geld en prioriteiten stellen. Etc. etc. Maw, hij werd steeds gesterkt, bevestigd in dat ik niet meer dan een instrument was om zijn leven leuker te maken en dat alles moest gaan volgens hoe hij dat van de een op de andere dag kon besluiten. Zelfs als hij mij enorm beledigd had door in een discussie die totaal ergens anders over ging op mijn lichamelijke lelijkigheidjes te wijzen, vond de therapeut dat het aan mij lag dat ik mij dat aantrok. Hij mocht zeggen wat hij dacht.

Misschien is het een taktiek geweest, maar ik heb enorm geleden onder deze therapie. Hij ging zo graag dat ik niet meer durfde af te haken. Totdat hij overmoedig werd (narcisten worden moediger naarmate ze iemand beter kennen) en zich van het ene op het andere moment toch tegen de therapeut richtte. De aanleiding daarvoor weet ik neit. Maar van het een op het andere moment was de therapie over. Ik ben toen nog een tijdje alleen gegaan (dat was zijn straf: volgens hem was de therapie door mij gestaakt en ik ging voor straf voorlopig alleen, hij moet gedacht hebben dat ze nog steeds aan zijn kant stond) en kreeg toen wel goede hulp: deze heeft tot de scheiding geleid. Waarop de therapeut nog jarenlang is lastiggevallen.

+ Brunette +

+ Brunette +

02-10-2011 om 18:24

Emine

"Goed dat je knopen weet door te hakken als er geweld aan te pas komt. Alleen zou dat niet moeten zijn omdat je verhalen kent maar omdat jouw zelfrespect dusdanig groot is dat je geweld geenszins tolereert." Eén klapje zou nog moeten kunnen, een incident, een fout die te corrigeren en te vergeven valt. Maar we weten allemaal dat het meestal niet bij die ene klap blijft. Dus toch het zelfrespect.

Interessant wat je over de therapie vertelt. De mijne had ook gesprekken met een psycholoog gehad (was ik niet bij) en die zou gezegd hebben dat er niet zoveel mis met hem was. Zijn familie is ook op zijn hand, ik ben de onberekenbare trut.

'Ik moest jou wel slaan, want DAARNA zei jij klootzak tegen me.? Oh, wat herken ik die krompraat! Een andere taktiek die mijn ex regelmatig hanteerde was het verdraaien van mijn woorden, dan had ik dit-of-dat gezegd terwijl ik me niets kon herinneren. Als hij dan maar lang genoeg volhield, ging ik aan mijn geheugen twijfelen. Ik ben dus nooit door hem geslagen maar wel bedreigd. Toen ik het daarom uitmaakte, was hij nog verongelijkt ook: ik wist toch dat hij heus niet in staat zou zijn mij iets aan te doen? Hoe kon ik zo slecht over hem denken? Zelfs toen wist hij het zo te draaien dat ik de kwaaie pier was. Herkenbaar zeker?

Hahahaha

Ja!

Mijn narcist zij nooit dat ik wat gezegd had, maar wel dat hij het zelf niet gezegd had. Zijn beloftes vervielen prompt als hij zijn deel binnen had. Zoiets als: 'Als jij kookt, doe ik de afwas'.....totdat ik had gekookt en de afwas gedaan moest worden, dan had hij niets gezegd....maar dan in het groot zeg maar.

Het was dan altijd heb ik niet gezegd en als je daar dan boos om werd dan kreeg je de vraag of je dacht dat hij gek was en zich wijs liet maken dat hij een belofte had gedaan. Mijn oplossing was simpel: gesprekken opnemen/contracten maken. Nee, die onzin deed hij niet aan. Hij kon er ook niets aan doen dat ik toch altijd dacht dat hij wat beloofd had.

+ Brunette +

+ Brunette +

02-10-2011 om 21:45

Emine

Hihi, wat herkenbaar allemaal weer. Als ik met keiharde bewijzen op de proppen kwam, hulde hij zich in stilzwijgen of begon doodleuk ergens anders over. Om de goede sfeer niet te verknoeien begon ik er maar niet meer over en van uitstel komt vaak afstel.

De enige hoop die ik voor hem heb (niet om weer iets met hem te beginnen maar puur voor hemzelf) is dat hij zijn psych ooit de constructieve mails die ik hem heb geschreven laat lezen. Maar ook daar zal hij wel weer een draai aan weten te geven...

+ Brunette +

+ Brunette +

05-10-2011 om 13:33

Narcissa

Wees niet bang, ik ben weg en ik blijf weg. Heb erg met hem te doen maar zijn onsympathieke kanten hebben gewonnen. Jij lijkt me moeilijk maar aardig en in de grond oprecht. Alleen al het feit dat je iets aan je narcisme hebt durven doen vind ik bewonderenswaardig, je hebt lef. Je hebt een wijs kind en een begripvolle echtgenoot die van je houdt zoals je bent. Maar van sommige mensen kun je niet houden zoals ze zijn omdat ze het domweg te bont maken.

Cato

Cato

05-10-2011 om 13:36

Narcissa

Het meest irritante aan een narcist is voor mij zijn/haar onvermogen tot zelfreflectie. Ik zou jou daarom geen narcist willen noemen. Of een heel a-typische.
Of anders gezegd: mensen zoals jij lopen er wel meer rond. Ben je trouwens het kind van een narcist?

Cato

Cato

05-10-2011 om 20:49

Narcissa (dochter van)

Een kind van? Ik dacht het omdat jouw 'narcisme' aangeleerd lijkt. Je narcistische ouder heeft je geleerd dat zijn/haar gedrag de norm is. Maar diep in je hart ben je geen narcist. Ondertusen ben je erachter dat je ouder(s) narcistisch was, dat die waarden en normen niet kloppen. Maar daarmee is je aangeleerd gedrag nog niet 1,2,3 afgeleerd.
Ben je bang om dezelfde fout in te gaan bij jouw kind(eren)?

+ Brunette +

+ Brunette +

05-10-2011 om 21:51

Narcistische ouders

Vanwege mijn recente ervaringen ben ik erg geïnteresseerd in narcisme in het algemeen en heb dus ook meermalen gelezen dat een narcistische ouder een grotere kans geeft op narcisme bij het kind. Het is niet alleen een kwestie van een slecht voorbeeld geven, op dit moment ben ik een boek aan het lezen waarin wordt aangegeven dat een rasechte psychopaat (en hardnekkig narcisme is een vorm van psychopatie) van binnen "dood" is en dat zo iemand erop uit is om ook de geliefden (partner, kinderen) "dood" te maken. Een soort geestelijke zombie dus. Dat doodmaken lukt soms, maar vaak komt de narcist niet verder dan iemand ziek maken en ziekte is in principe te genezen. In die zin zou je oude Narcissa ernstig ziek kunnen noemen maar ze heeft chemotherapie aangedurfd en die is aangeslagen.

Narcissa, dat ik je impliciet vroeg of jij ook een verleden van grof bedrog had, was puur uit nieuwsgierigheid. Leugens zijn er in gradaties en een lichte verdraaiing van feiten vanuit normale menselijke angsten is iets heel anders dan koelbloedig bedriegen en manipuleren om een of ander negatief doel te bereiken. Die discussie ging ik regelmatig met mijn ex aan als hij mij weer eens van Onvergeeflijke Leugens beschuldigde. Túúrlijk heb ik weleens een leugentje om bestwil opgehangen (wie niet) of dingen bewust verzwegen toen ik zijn overgevoeligheid beter leerde kennen. Als hij me betrapte was hij altijd buitengewoon verontwaardigd en dan kreeg ik een vreselijke donderpreek over me heen. Wanneer ik me dan verdedigde of uitlegde waarom ik iets wel/niet had gezegd, was zijn reactie "smoesjes". En als ik excuses aanbood, was het "jaja, zo maak je er makkelijk vanaf, sorry en klaar is kees". (En dat terwijl hij zelf heel veel moeite had met excuses aanbieden en áls het eens gebeurde, het waarschijnlijk alleen maar deed zodat ik ophield met zeuren.) Ondertussen beloog hij me tien keer erger dan ik hem maar dát stelde uiteraard niets voor. Bah, wat een afschuwelijke vent, hoe heb ik erin kunnen tuinen. Wolf in schaapskleren.

+ Brunette +

+ Brunette +

06-10-2011 om 11:06

Kop niet in het zand stoppen.

Een akelige diagnose is een van de ergste dingen die je van een arts kunt horen. Maar als je uit angst niet naar een arts gaat, wordt er dus niets aan het probleem gedaan dan weet je zéker dat je op een dag aan je ziekte ten gronde gaat en nooit zult genezen. Dat geldt zowel voor lichamelijke als geestelijke ziekten.

Ik op mijn beurt besef dat ik heel erg voldoe aan de karakteristieken van de ideale prooi (probleemjeugd met scheiding en pesten op school, relaties met andere mannen waar een steekje aan los zat, te lief en gewetensvol, enz.). Ook niet fijn om te weten hoor. Voel me voor het eerst in mijn leven heel kwetsbaar. In die zin ben ik ex dankbaar dat ik meer inzicht in mezelf heb en nu eindelijk aan mijn weerbaarheid kan gaan werken. Elk nadeel hep z´n voordeel. Nu kan ik me gaan wapenen tegen mannen zoals hij. Maar liever was ik gewoon tijdig een normale leuke man tegengekomen. Ben er nog niet over uit of ik moeilijke types aantrek of dat ik gewoon pech heb gehad.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-10-2011 om 23:21

Vroeger en nu

Vroeger was er een gezegde dat luidde: je leert een meisje kennen aan de mannen die zij op afstand houdt. Eigenlijk diende een vrouw alle mannen van zich af te houden; nou ja, op die ene Ware Jacob na dan. Zeker in godsdienstige kringen was seks voor het huwelijk uit den boze. Het kon je positie op de huwelijksmarkt ernstig in gevaar brengen. Dan ging het natuurlijk in de eerste plaats om het hebben van geslachtsgemeenschap. Of beter gezegd: het niet hebben daarvan. Minder ver gaande seksuele handelingen als kussen en strelen raakten vanzelf ook in de taboesfeer, aangezien deze ´er´ toe konden leiden. Dat wil zeggen; tot ´het´. Jullie merken het wel; ik bezig hier enigszins besmuikte taal. Dat was gebruikelijk in die tijd(en).

Het was in zekere zin een heel eenvoudige, overzichtelijke levenssituatie. Een vrouw was kuis, of niet.

Het sprak voor zich, dat het de vrouw was, die verantwoordelijk was voor haar kuisheid. Die diende je te tonen/bewijzen. Je gedrag, je gevoelsleven, ja zelfs je denken; het werd allemaal nauwlettend in de gaten gehouden.

Waaraan herkende men een kuise vrouw? Juist! Zo´n vrouw legde te allen tijde en op alle fronten kuisheid aan de dag. Eigenlijk was het ondenkbaar dat zij zich ooit op het romantische pad zou begeven! Enfin; in ieder geval niet met een ander doel, dan een huwelijk voor het leven.

Ik kan je vertellen: hoe simpel de houding naar vrouwen toen ook was; het gaf wel heel veel gedoe! De praktijk bleek namelijk vaak weerbarstiger dan de theorie. Maar dit terzijde.

Waar het mij hier om gaat, is het volgende. Bovenstaande zedenschets vormt, als ik me niet vergis, zo ongeveer de sociaal-culturele achtergrond van het beeld van de man als jager (aan de ene kant) en de vrouw als prooi (aan de andere).

Dankzij de secularisering van de Nederlandse samenleving groeien meisjes hier inmiddels al geruime tijd op in een heel ander seksueel klimaat. Om kort te gaan: je hoeft je niet meer als prooi op te stellen. Het is je namelijk gepermitteerd een actievere rol te spelen in je eigen seksuele leven. Er zijn ruimere mogelijkheden gekomen om te bepalen met wie je het bed en eventueel ook je leven deelt, en onder welke voorwaarden.

De man als jager op vrouwen is zelfs een waar schrikbeeld geworden. Vrijwel alle moderne vrouwen beschouwen zgn. rokkenjagers als gevaarlijke hartenbrekers, met wie je wellicht desnoods het bed zou delen, maar, als je verstandig bent, vooral niet je leven.

Vrouwen van nu grijpen hun kansen. Zij stellen zich waarnemend, kritisch en selectief op als het gaat om hun keus voor mannen. Zij behouden zich het recht voor een relatie te verbreken, als de man van hun keuze in de praktijk danig blijkt tegen te vallen. Diegenen die ondanks de zegeningen van de moderne tijd aan een dinosaurus van een man ten prooi vallen, kunnen rekenen op slachtofferhulp.

Nog steeds wordt gezegd: je leert een meisje kennen aan de mannen die zij op afstand houdt. Maar wat zegt het over haar, als zij zich in eerste instantie in hem (en een aantal voorgangers) heeft vergist? Is zij dan kennelijk een gewillige prooi voor foute mannen, of juist iemand die zichzelf en haar rechten serieus neemt en de moed heeft een andere weg in te slaan na een begane vergissing?

Vrouwen van nu tellen hun zegeningen en blijven niet al te lang in de slachtofferrol hangen; wetende dat dit hen niet veel verder helpt. Zij zetten hun leven vol goede moed voort; wetende dat hun levenservaring hen als het even meezit zal behoeden voor eventuele toekomstige vergissingen. Zij beseffen tevens dat in de romantiek geen garanties voor de toekomst kunnen bestaan; al weten zij, dat men daar vroeger nogal anders over dacht.

+ Brunette +

+ Brunette +

06-10-2011 om 23:42

Prooi

Dit woord gebruikte ik niet in de zin zoals rode krullenbol dit bedoelt. Een narcist of anderzins kwaadwillende man doet in het begin erg zijn best om zijn ware aard te verhullen. Oftewel, hij verbergt zijn eigenlijke bedoelingen (je kapotmaken om er zich beter door te voelen) totdat je vastzit in zijn klauwen. Of je daar tijdig achter komt door de boot zo lang mogelijk af te houden? Het kan, maar een garantie is het niet.

Jo Hanna

Jo Hanna

07-10-2011 om 09:58

Slachtofferschap

Rode krullenbol schetst een maatschappelijk klimaat met psychologische gevolgen. Brunette heeft het over een interne psychologische dynamiek van een gestoord mens en de psychologische effecten daarvan op een ander mens. Als vrouw kun je gaan herkennen dat jou een rol wordt toebedeeld in een relatie en als je dat ziet, kan dat helderheid geven en kun je je daarvan los maken.
Het is echt uitkijken met dit soort dingen. Het lijkt zo gauw alsof je eigenlijk zegt dat mensen ervoor kiezen een slachtoffer te zijn en er dus ook voor kunnen kiezen om dat niet te zijn. Maar het is belangrijk om onder ogen te zien hoe de ander je waarneemt en definieert. Want anders ga je uit van 'het normale' en dat is er bij mensen met een (narcistische) persoonlijkheidsstoornis nou eenmaal niet. Met die realiteit moet je leren omgaan. Als je ziet dat de vervorming van die realiteit ernstig is, maak je je daarvan los. Net zoals collectief gebeurd is, met de sociologische dynamiek die rode krullenbol schetst. Maar daarvoor moet je het wel eerst zien! Stellen dat iemand zichzelf niet als slachtoffer mag zien staat het waarnemen van de realiteit van die dynamiek in de weg. Uiteindelijk moet/ga je natuurlijk consequenties verbinden aan wat ziet. Dat doet Brunette ook. Hoe dan ook weet ik uit eigen ervaring (ex met borderline) dat het een hele tijd duurt om je helemaal uit een dergelijke dynamiek los te maken.
Groet, Jo Hanna

rode krullenbol

rode krullenbol

07-10-2011 om 11:37

Nadere toelichting

Ik vrees dat mijn woorden heel anders zijn opgevat, dan ik ze heb bedoeld.

Ik heb niet willen zeggen of suggereren dat Brunette ervoor kies een slachtoffer te zijn. Ik stel ook niet dat zij zich niet als slachtoffer mag zien.

Mijn woorden waren erop gericht haar te attenderen op de zegeningen van deze tijd. Alleen al omdat het vrouwen vroeger niet werd toegestaan een dergelijke stap te zetten in hun leven, is de keuze van Brunette om te breken met haar ex is een moderne keuze geweest. Toen zat je, eenmaal getrouwd met zo´n kerel, in principe je leven lang met hem opgescheept. Eenmaal slachtoffer, voor het leven slachtoffer.

Ik kan me levendig voorstellen dat het tijd vergt om over zo´n relatie heen te komen. Ook al weet je dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag;als je het slachtoffer bent geweest van het wangedrag van een ander zet het jou onwillekeurig aan het denken over jezelf. Je stelt je vragen als: hoe kon dit mij gebeuren? Wat is mijn eigen inbreng in het geheel geweest?

Vroeger werd er nog wel eens met twee maten gemeten. Bij het vastlopen van een relatie kreeg al snel de vrouw de schuld toegeschoven; ook als zij het slachtoffer was van wangedrag van haar partner. En laten we wel wezen: blaming the victim is nog steeds een veel voorkomende praktijk!

Toch is het belangrijk niet te lang te blijven hangen in de slachtofferrol. Juist als je de schade hebt weten te beperken door tijdig te doen wat nodig was, heb je getoond je levenslot zelf ten positieve te kunnen veranderen. Als je bij dat aspect van je gedrag stilstaat, roept dat een veel positiever beeld van jezelf op, dan als je maar blijft benadrukken dat je toch echt het slachtoffer was van een kerel die toch echt niet deugde. Ere wie ere toekomt. En als je ergens trots op kunt zijn; wees dat dan ook.

Marianne

Marianne

07-10-2011 om 14:21

Dank je krullenbol!

Je woorden doen me zoveel goed! 20 jaar in de klauwen vastgezeten, er bijna definitief aan onderdoorgegaan, nu los. Ik was een gewillig slachtoffer, maar heb na jaren strijd geweigerd daarmee door te gaan. Dat heb ik toch maar mooi zelf gedaan!

+ Brunette +

+ Brunette +

07-10-2011 om 20:00

Zegeningen van deze tijd.

Aha, nu begrijp ik het beter. Ik moet er inderdaad niet aan denken om mijn hele leven aan een dergelijk figuur vast te zitten. Wat betreft slachtofferschap: ik begrijp niet goed hoe iemand anno nu 20, 30 jaar in een destructieve relatie vast kan blijven zitten. Ik haak al af bij de eerste tekenen van fysiek geweld. Een klapje van niks of een bedreiging en ik ben weg. Aan de andere kant, als je mijn foute relaties optelt kom je al een heel eind en snap ik ook wel weer dat het niet zo makkelijk is om weg te gaan als twee levens al helemaal met elkaar verweven zijn: samen kinderen, een huis, enz. Psychisch geweld is vaak ongrijpbaar, ondoorgrondelijk en zolang je nog hoop koestert dat je partner zijn leven gaat beteren, is het moeilijk om eruit te stappen. Als de lijdensdruk niet heel hoog is en er langere perioden zijn waarin het leven min of meer normaal voortkabbelt, dan wordt de stap om uit elkaar te gaan niet zo snel genomen. 't Is tenslotte nogal een gedoe. Maar ex en ik hadden gemiddeld één keer per maand een knallende ruzie die dagenlang voortsleepte en dat is nog een optimistische schatting. Ik ben vanaf begin dit jaar eens gaan turven op een kalender en het bleek dat ik me minstens een week per maand rot voelde. Dat is natuurlijk te gek. Ik kan het trouwens iedereen aanraden die een scheiding overweegt: goede en slechte dagen turven.

Ricolin Ridon

Ricolin Ridon

07-10-2011 om 23:19

@ brunette

Ik ben net in Off Topic een draadje gestart omdat ik vanavond (na een jaar) mijn relatie heb verbroken. Ik heb iets vergelijkbaars gedaan als jij. Ik heb een lijst gemaakt met alle negatieve dingen die er dankzij mijn nieuwste ex in slechts een jaar tijd gebeurd zijn. Geen ernstige dingen hoor, maar wel veeeeel. Wauw, dan is het ineens duidelijk waarom deze relatie me veel te veel energie heeft gekost.

Ricolin Ridon

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.