Relaties Relaties

Relaties

Boze schoondochter

Boze schoondochter

20-12-2010 om 12:10

Ojee we moeten een weekend in een huisje!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

21-12-2010 om 13:52

Ik snap boze schoondochter wel

Juist dat gezellig doen tijdens één weekend lukt vaak niet. Het is nogal wat. Elkaar af en toe een middag zien of opeens een heel weekend. Ik moet er ook niet aandenken. Ik wil best samen in een huisje met mijn schoonouders of ouders maar niet met schoonouders en schoonzus/zwager en kinderen. Dat is gewoon teveel van het goede. Dus samen een weekend weg is prima maar wel minimaal twee huisjes. Met allemaal een eigen slaapkamer. Niemand gaat in de woonkamer slapen.

En waarom zou dat niet gezellig kunnen zijn? Wij hebben al ongeveer 10 jaar jaarlijks een familieweekend. Met alle ooms/tantes/neefjes/nichtjes/achterneefjes/nichtjes. Met ongeveer 25 man gaan wij dan ergens naar toe. Wij huren dan minimaal 5 huisjes. Ieder gezin een eigen huisje eventueel delen met eigen ouders. Alleenstaande broer/neven hebben een eigen huisje. En zo gaat dat prima. Huisjes staan bij elkaar zodat iedereen bij elkaar naar binnen kan lopen. Kinderen kunnen samen spelen maar iedereen heeft ook de mogelijkheid om zich even terug te trekken. En wat is daar nou mis mee? Ik weet zeker dat als wij ieder jaar in een grote kampeerboerderij hadden gezeten dat er allang een keer ruzie was geweest en het allang was doodgebloed. En ja, er zijn nog steeds meningsverschillen. Mijn tante is nogal een kreng en mijn vader een behoorlijk koppige, rigide man en dat botst. Dus a.u.b. aparte huisjes anders wordt het een grote ruzie en wordt mijn moeder gekwetst en voel ik mij beroerd.

Ik vind dat boze stiefmoeder helemaal gelijk heeft. Het handigste was trouwens dat jullie het weekend georganiseerd zouden hebben. Dan heb je zelf een vinger in de pap. Dat hebben mijn nichtje en ik ook een keer gedaan. Wij waren de hotels zat (niet leuk voor kleine kinderen) en daarom hebben wij de organisatie overgenomen. En zo zijn wij in huisje terecht gekomen. Tot ieders plezier. Een grote aanrader als je met familie bent is trouwens Duinrell. Huisjes zijn simpel maar het pretpark en het zwembad zijn leuk. Heb je gelijk iets te doen overdag.

Heel kort

Ja, dan wordt het heel kort: in mijn huisje ook ('s avonds om 8 uur stil).
Maar als de kinderen de tweede avond in jouw huisje slapen kan het in haar huisje toch laat worden? Als het goed is zijn er in jouw huisje toch twee slaapkamers? Dan moeten haar kinderen alleen 's avonds overgebracht worden naar hun eigen huisje.
Meer ruimte is altijd prettig natuurlijk. Als je één groot huis hebt is er ook meestal meer ruimte. Moeilijke mensen blijven moeilijk, maakt niet uit waar ze zitten.
Nog een andere optie: tweede huis voor 8 personen, eerste huisje voor 4 personen. Schoonouders bij jou erbij, lastige schoonzus alleen. Voordeel: je hebt meer kamers, zodat de kinderen waarschijnlijk rustig kunnen slapen en jij je ook makkelijker terug kunt trekken.
Je hebt in elk geval een bondje met de andere schoonzus. Misschien kun je met haar verschillende opties eens bespreken, waarbij je de kern van het probleem (druk huis en kinderen die niet kunnen slapen) voor ogen houdt. Er zijn heel veel verschillende opties genoemd. Zeg tegen iedereen dat goede schoonzus en jij ernaar gaan kijken en dat jullie een oplossing gaan bedenken. Probeer dat ook zakelijk te doen: wat kost het een en wat kost het ander. En praktisch: niet alles hoeft opgelost te worden met een eigen kamer voor elke activiteit.

Tsjor

Eens met tsjor

Ik ben het vooral eens met tsjor. Wij hebben ook zo nu en dan zo'n gezamelijk uitje met mijn vader+zijn vrouw en mijn broers. Ons probleem is voornamelijk dat wij allen zo assertief zijn. Wij hebben zo onze wensen...en die ventileren we ook...en zo moet het zijn en die passen niet altijd in elkaar. Vooral mijn stiefmoeder,mijn schoonzusje (vrouw van broer) en ik zijn daar goed in. De heren schikken zich makkelijker. Uiteindelijk hebben mijn schoonzusje en ik het heft in handen genomen en alles geregeld in overleg met stiefmoeder. De plek waar, de verdeling van de huisjes t/m het eten, alles hadden we overlegd en afgesproken. En dat was en is de enige manier om zo'n weekend goed en gezellig door te komen met z'n allen. Tot tevredenheid van opa die dit allemaal altijd zo graag wil.
De plek gaf het meeste 'gedoe', schoonzusje wilde wat dat voor jonge kinderen geschikt was (een ballenbak en een zwembad),ik iets dat ook voor oudere kinderen geschikt was en stiefoma iets dat een mooie omgeving had en waar ze konden wandelen en fietsen. Nou we hebben ons rot gezocht en iets gevonden...Duinrell!!
De verdeling van de huisjes : Voor de jonge kinderen rust,voor de oudere kinderen maakt het minder uit,voor opa en oma de mogelijkheid zich op tijd ten ruste te leggen. De oplossing vonden we in alle kinderen bij opa en oma. Voor de baby's sliep onze oudste daar ook, die is hun vaste oppas en heeft ze zo weer rustig,kunnen opa en oma ook een beetje slapen en oudste vind het niet erg. Dus sliepen wij (broers+zus+de koude kant) in het andere huisje. Eigenlijk wilde schoonzus de baby's bij hun,maar die oplossing was er niet en in de oplossing oudste bij de baby's kon ze zich ook vinden. 'S avonds beleven we als de kinderen naar bed moesten in het andere huisje en als de baby's sliepen gingen pas de wat oudere kinderen,opa en oma erbij (die wilden toch wat rust??) en als die sliepen ging oudste pas een keer...
Geen gedoe met onverwachte dingen of spontane ideeën voor andere maaltijden. We wisten allemaal wat ons te wachten stond en we konden ons er allemaal in vinden.
Zo hebben we nog 2 weekenden gehad...en het is altijd goed gegeaan.
We weten ook prima wat ons 'probleempje' is als familie samen,maar we doen daar niet moeilijk over en spreken het gewoon uit en lossen het op. Voor opa die dit zo graag wil.
groeten albana

Rosase

Rosase

22-12-2010 om 11:00

Niet eens met tsjor

Dit soort oplossingen werken alleen als alle partijen serieus genomen worden.

Mij lijkt dat dat hier echt niet geval is. Schoonmoeder en schoonzus maken de dienst uit en BS heeft zich maar te schikken.

Ik vind mijn schoonfamilie best aardig, maar als het zo zou liggen zou er ook echt geen haar op mijn hoofd eraan denken om zo een weekendje weg te gaan.

Mij lijkt de eis voor 3 huisjes heel redelijk. En als dat echt niet kan twee huisjes waarin het in allebei na 8 uur stil is. En als ze dat niet na komen zou ik echt stande pede mijn spullen pakken en naar huis gaan. Sommige mensen zijn namelijk zo overtuigd van zichzelf dat ze alleen heel duidelijke taal begrijpen.

Overigens zou ik sowieso voor de 3 huisjes gaan. Levert wel een oppasprobleem op, maar als jullie het voorelkaar krijgen dat ze naast elkaar liggen lijkt me dat ook wel op te lossen. En dat de huisjes dan wat minder mooi zijn. Ach tja, dat lijkt mij nou niet het grootste probleem. Bovendien is samen op vakantie gaan compromissen sluiten. Is een mooie oefening voor schoonmoeder en schoonzus.

Ik vind het eigenlijk twee mensen die nooit zouden moeten overwegen om met anderen op vakantie te gaan. Sommige mensen zijn daar echt niet geschikt voor. Starheid en inflexibeliteit zijn dan echt geen handige eigenschappen (as ever...).

dc

dc

22-12-2010 om 12:29

Nou

"Pfff ik weet het ook niet meer, ik heb er nu al slapeloze nachten van. "

Dan weet je het dus wel, je hebt er geen zin in. Ik snap echt niet dat je er zoveel mee bezig bent hoor. Lekker man alleen laten gaan. Als hij zin heeft.

jacci

jacci

22-12-2010 om 12:39

Bedbank

Ik zou toch echt niet in de huiskamer gaan slapen. Ik denk dat een eerste vereiste is, hoe groot het gezelschap ook is, of hoeveel huisjes je ook neemt, dat iedereen een fatsoenlijke slaapkamer heeft. Dus als er 6 mensen moeten slapen, dan 3 slaapkamers met 2 bedden of andere verdeling kwa bedden/kamers.

Jesse_1

Jesse_1

22-12-2010 om 20:31

Waarom niet een groter huisje?

Waarom wordt er niet een huisje genomen waarin je je eigen slaapkamer hebt?
In zekere zin begrijp ik Tsjor wel, maar laat ze er dan voor zorgen dat je een eigen slaapkamer hebt, zodat je naar bed kunt wanneer je wilt. (Of desnoods even terugtrekken/boekje lezen).
Gelukkig gaat het met mijn familie erg leuk, 3 huisjes, en we zoeken elkaar juist op, maar als iemand zich wil terugtrekken, zijn eigen plan wil trekken is dat echt PRIMA. Babyfoons mee, dus als de kinderen slapen komen we weer bij elkaar.
Een weekendje met mijn schoonfamilie is lang geleden, problemen doken op omdat er een paar kinderen wat ouder werden en ze bang waren dan Neef zich niet kon vermaken. Het waren ook erg opgeklopte weekenden omdat het gezellig _moest_ zijn en iedereen vooral _samen_ moest zijn. Het was best leuk over het algemeen hoor, maar als de eerste insteek is dat iedereen het ergens over eens moet zijn is dat erg lastig (waar gaan we eten, wat gaan we doen etc).
Jesse

Lastig

'Het idee komt van mijn schoonmoeder, en ze wil dus ook alles regelen en betalen.'
'De eis is dus; iedereen een eigen kamer en niet de plicht met alles mee te doen (en dan vooral de avond-spelletjes)

Lastig als je eisen gaat stellen aan iets wat iemand anders 'geeft'.

Je zit nu in de conflict- en eis-stand. Dat is jammer. Ik neem aan dat alles in de vorm van: 'ik vind het fijn... etc' niet aankomt. Na deze keer zou je toch wellicht een andere toon kunnen kiezen: heel fijn als je schoonouders dat allemaal willen betalen, maar je wil graag ook zelf iets bijdragen/meedoen/mee-organiseren. Hoe kan dat een volgende keer, zodat jouw man (en jij) niet buitengesloten worden van de organisatie en jullie mee kunnen doen, zowel met het organiseren, maar als het te duur wordt ook met betalen.
Meestal is 'de kinderen worden groter' een argument om dingen te veranderen, ook al klopt het helemaal niet.

Tsjor

Janna3

Janna3

23-12-2010 om 21:32

Het lijkt mij niet heel moeilijk

Wij hebben met onze schoonfamilie een zeer goede band onderling, we staan voor elkaar klaar als het moet en kunnen echt heel gezellig samenzijn.
Maar als we een familieweekend hebben krijgt elk gezin + de kinderlozen een eigen huisje. En dan wordt het nog gezelliger. Mijn man en ik hebben dat na het eerste weekend met kinderen geeist. We werden namelijk gedwongen vreselijk laat naar bed te gaan terwijl onze peuter en baby 's ochtends om 6 uur moesten worden vermaakt omdat de rest nog sliep. Na drie nachten kon je me wegdragen.
Er werd even geprotesteerd toen we aankondigden om alleen op voorwaarde van een eigen huisje te gaan. Het zou minder gezellig zijn, er zou minder contact zijn etc. Dat is iedereen 100% meegevallen, het is veel leuker geworden. We zorgen dat de huisjes op babyfoon-afstand van elkaar liggen. 's Avonds wordt er van alles gedaan. In het ene huisje is er een sauna-avond voor (schoon)zussen, in het andere worden spelletjes gespeeld etc.
Ik denk dat het verstandig is om voet bij stuk te houden en ik denk dat iedereen straks een stuk blijer is. Je schoonzus (ik heb er ook zo een...) kan haar ritme houden, het is een stuk rustiger voor je schoonvader en voor jezelf is het de manier van overleven.

Kiki

Kiki

24-12-2010 om 07:57

Ik schiet best op met mijn schoonouders

maar je moet me niet in een huisje met ze zetten. Daar zou ik doodongelukkig van worden. Trouwens ook met mijn eigen ouders, daar moet ik ook niet in een huisje mee zitten

Ik geloof dat mijn schoonouders ook een dergelijk plan hadden opgevat met hun 40-jarig huwelijk.
Ik had ook al tegen mijn man gezegd dat hij moest zorgen dat er een aparte huisje kwam voor ons gezin.

Ik heb sowieso mijn privacy nodig. Mijn vriendin en ik gaan twee keer per jaar een deels zakelijk weekendje weg en dan slapen we met elkaar op de kamer.
Dat vind ik net te behappen, maar ik ben dan zo blij als ik de avond daarna weer gewoon thuis ben

liora

liora

25-12-2010 om 13:42

Tsjor

Ben het niet met je eens dat BS iets krijgt en dan ook nog eisen stelt. Het is anders. Ze 'krijgt' iets waar ze niet om vraagt en wat haar heel veel spanning en ongemak bezorgt. Waarom zou ze niet haar eigen input mogen geven zodat het ook voor haar gezellig wordt?

Het klinkt trouwens niet als een leuke familie. In mijn familie zijn we onderling ook niet zo hecht maar we laten het dan ook uit ons hoofd om zoiets te organiseren.

Liora

Nick

Nick

26-12-2010 om 19:40

Heel herkenbaar!

Even onder 'Nick' ivm herkenning, maar ook hier hetzelfde verhaal. Wij doen 't niet meer, punt. Dit was 't begin van een hoop ellende met als uitkomst: we zien elkaar niet meer. Rot? Ja en nee. Ja, het is toch familie, nee, wat een rust. Nooit meer opzitten en pootjes geven, o, heerlijk. Voor het eerst in jaren een rustige kerst gehad, gewoon met mijn eigen gezin.

MiMi

MiMi

27-12-2010 om 14:28

In één huisje? echt niet!

Zowel de familie van mijn kant als die van mijn man stellen elk jaar weer voor om samen "in een huisje" te gaan of "samen op vakantie". IK MOET ER NIET AAN DENKEN!

Ik kan best goed opschieten met alle familieleden maar samen in een huisje of op vakantie.. brrr..

Ik vond de afgelopen twee kerstdagen alweer een hele beproeving eigenlijk. En dan weet je dat je na het eten gewoon weer met je eigen gezin naar huis mag!!

Eigenlijk heb ik altijd veel respect voor families die jaarlijks met elkaar op vakantie gaan. Wat een geduld moeten die mensen hebben. Ik heb het niet in me.

Dus van mijn kant kan ik eigenlijk geen ander advies geven dan zorg er inderdaad voor dat je een eigen huisje hebt want samen in één huisje.. geen goed plan.

1 groot huis

Wij gaan 1 x per 2/ 3 jaar met de hele familie in 1 groot huis. Opa en Oma, hun 5 kinderen met partners en 12 kleinkinderen de laatste keer in de leeftijd van 10-24 jaar. Ik vind het heel fijn dat dit kan, vooral omdat we in het buitenland wonen en we heerlijk bij kunnen kletsen met iedereen, ook de neefjes en nichtjes hebben veel plezier samen. Dit ene grote huis met genoeg slaapkamers werkt voor onze familie erg goed, al 3 x hier iets gehuurd http://www.jagerverhuur.nl/

Hes@

Hes@

27-12-2010 om 22:35

Shonagh

Als je het samen leuk hebt in een huisje, dan heb je het samen leuk. Startser van dit draadje heeft het duidelijk niet samen leuk.

Wij gaan een paar keer per jaar een weekendje met mijn ouders in een huisje. Reuze gezellig. Genieten voor alle partijen. Maar met het gezin van mijn broer of zwager zou ik dus echt noooooit in één huisje willen. te veel verschillen.

BS: succes! je bent nu toch al de gebeten hond dus hou vast aan je eigen grenzen. Drie huisjes is in zo'n geval doodnormaal.

Hes@

Ik lees uit het berichtje van BS ook dat ze te weinig ruimte hebben/ elkaar teveel,op de lip zitten. Er wordt steeds over huisJES gesproken, vandaar mijn reactie, 1 GROOT huis. Met 1 of 2 van de stellen die er meegaan zou ik ook niet in een huisJE willen zitten :o)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.