Relaties Relaties

Relaties

Ava

Ava

22-08-2012 om 09:38

Omgeving koog aan de zaan

Onze twee jongens (6 en 7) zijn dol op opa en oma logeren er een keer per maand (en om de 2 a 3 weken zijn ze er een middag). De eerste paar jaren bleven ze vooral thuis bij opa en oma; er lag genoeg onbekend speelgoed om met veel plezier de dag door te komen. Daar konden zij zichzelf uren mee vermaken. Prachtig.
Maar opa en oma worden wat ouder, de kinderen hebben naast het spelen ook andere behoeften en eisen. En ze kunnen hun eisen beter 'formuleren'. En nu kwam eruit dat de dagen dagdelen dat ze er zijn, vooral thuis blijven om te computeren en tv te kijken. En je moet sterk in je schoenen staan, alert en energie hebben om iets anders voor elkaar te krijgen. En dat hebben opa en oma misschien niet meer zo in huis en ze willen de kinderen vooral lekker verwennen. Dat snap ik eigenlijk wel.
Als de kinderen op woensdag thuis komen voor het eten, merk ik aan ze dat het niet goed is voor ze om de hele middag scherm te kijken: dwars en snel geirriteerd. Ze kunnen hun energie niet kwijt. En dat is vooral als ze daar blijven logeren, voor opa en oma lastig, onnodig zwaar. Ze zeggen het niet duidelijk maar tussen de regels door hoort een goede verstaander wat er speelt.

Idealiter zou ik natuurlijk het gesprek met opa en oma aan moeten maar dat ligt ingewikkeld omdat ze het wegwuiven. Er spelen verschillende dingen mee spelen (dat is gissen) waar ze ons niet lastig mee willen vallen. Bijv. oa de financiele middelen om wat te gaan doen, niet goed weten wat er is (en de kinderen leuk zullen vinden), hun energie. Bij het bespreken ervan, hoe tactvol ook, voelen ze zich toch een beetje terechtgewezen. Opa en oma genieten ook van de kinderen en dat gun ik hen en de kinderen ook zeer!

Ik denk dat als er een aardig kort programma ligt, waarbij ze de deur uit moeten, dat voor allemaal goed te doen is. Maw, ik denk er nu over een lijstje te maken met activiteiten met wat structuur (zoals ergens naartoe, een voorstelling etc) zodat ze ook even kunnen zitten voor een kop koffie terwijl de kinderen bezig zijn. Ik koop de kaartjes wel etc.
Maar ik ben niet bekend met Koog aan de Zaan en omgeving. Opa en oma komen oorspronkelijk uit een ander deel van het land en zijn er met hun pensioen komen wonen om dichter bij al hun kleinkinderen te zijn.

Wie weet wat er in de regio te doen is voor kinderen dat ook geschikt is voor opa's en oma's op leeftijd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Trampoline?

Voor in de tuin kopen? En verplicht een half uur stuiteren?

Kan me ook voorstellen dat opa en oma (hoenoud/mobiel?) niet zoveel puf hebben om op pad te gaan..

Marjanne

Marjanne

23-08-2012 om 09:31

Ava

Vanuit Zaandam deed ik oa de volgende dingen toen de kinderen die leeftijd hadden
*Speeltuin Havenstraat 71
Wij gingen op de fiets en dan eerst naar de Hem-pont die 'heen en weer' en dan (langs kanaal en Zaan) doorfietsen naar de speeltuin
*Beide een hengel mee en ergens in de buurt vissen (en picknicken)
*Het Twiske, (De Avonturenspeelplaats ligt tegenover recreatiecentrum Twiske Poort, voorheen De Blauwe Poort. Deze ruim opgezette speelplaats is het hele jaar door in trek bij de jeugd. Kinderen kunnen onder andere met een pontje en allerlei bruggen over het water of met een kabelbaan door de lucht. Verder is er een grote schommel, een speelkasteel en een buizenfort. Daarnaast kan op een van de voetbalvelden een balletje worden getrapt.
*Bioscoop
*kijken naar de boten in de sluis en een ijsje bij Goemans in de Westzijde
*Kinderboerderij Darwinpark Zaandam en het Natuurmuseum op dat terrein
*De Wadden Speelwereld(binnen), Koog aan de Zaan
*Kinderboederijtjes in Zaandijk en Zaandam(Westerwatering)
*Ballorig
*de Hippert Oostzaan botenverhuur
*rondje Zaanse schans (heen over het natuurpad door het land dat achter het zaans museum begint)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.