Relaties

Jenka8
15-12-2011 om 13:54
Reageren of niet?
Mijn schoonzus heeft het kerstdiner bij mijn schoonfamilie verzet. Hierdoor kunnen wij niet bij het diner zijn. Of dit opzet is of niet, feit is wel dat wij niet kunnen. Nu heeft mijn schoonmoeder (gelukkig) gezegd dat wij ons dan buitengesloten zouden voelen en wil eventueel het diner verplaatsen naar kerst avond. Wat mijn schoonzus eigenlijk niet wil, want dan is het niet echt kerst! Ik ben eigenlijk erg boos, zonder met mij te overleggen wordt dit zo besloten..
Als ik hier wat van zeg krijg ik geheid ruzie, wat mijn schoonzus waarschijnlijk wil. Niet reageren en vrolijk blijven voor de goede vrede is dus de beste optie. Maar hoe zorg ik er voor dat ik niet over me heen laat lopen en iets met mijn gevoel kan? Dank alvast!

Fiorucci
15-12-2011 om 14:16
Jenka
Oeh, hier zou ik me vooral niet mee bemoeien, vooral omdat schoonmoeder dan tussen twee vuren zit. Ik zou stellen dat je wel hoort wat het wordt en dat je graag komt indien mogelijk. Ik snap je gevoel, ik zou blij zijn met het feit dat je schoonmoeder ook jullie tegemoet wil komen en dat ook zo stelt tegenover je schoonzus, en me er verder buiten houden. Maar goed ik hou nu eenmaal niet van ruzie..

dc
15-12-2011 om 14:28
Eigen plan trekken
Trek gewoon mijn eigen plan, doe precies waar ik zin in heb. Het gaat om een etentje hoor, dan doe je toch gewoon een andere keer een lekker etentje met schoonouders? Dus, laat je schoonmoeder en schoonzus de datum uitzoeken, en als je niet kan, dan ga je niet. En als je geen zin hebt in gedoe, dan zeg je tegen schoonmoeder dat jullie gewoon voor volgend jaar kijken, en het voor dit jaar gewoon zo laten. Zonder jullie.

Jenka8
15-12-2011 om 14:31
Idd
Ja, dat heb ik ook îŠ kan niet tegen ruzie.. Zou graag wel duidelijk willen maken dat dit natuurlijk erg onaardig en vreemd is! Maar je hebt gelijk, gewoon net doen of m'n neus bloed en vrolijk blijven is de beste optie.
(null)

Kobalt
15-12-2011 om 14:31
Echtgenoot
'Het is jouw familie, dus jij regelt het maar!'
Dat zeg ik altijd tegen mijn man. En ik houd mijn mond, verveel me te pletter en ben blij als ik weer naar huis mag.
Jammer voor mijn assertiviteit, maar ik ga mij niet in dat wespennest van onuitgesproken verwachtingen storten. Ik snap er toch niets van en stap alleen maar op tenen.
Als ze bellen met een ingewikkeld familieprobleem, geef ik de telefoon heel snel aan mijn man. 'O, ja, ingewikkeld, zal ik je broer even geven?'
In jouw geval zou ik dus niet reageren, maar gewoon braaf komen, wanneer het gewenst is.

Manda Rijn
15-12-2011 om 15:08
Huh
doorschuiven naar je man, het komt van zijn kant dus hij regelt het. punt.

Jenka8
15-12-2011 om 16:52
Yep
Dat is inderdaad altijd mijn taktiek.. ik schiet er alleen niet zo veel mee op. Doordat het niet bespreekbaar is groeien we uit elkaar en ik laat dus vaak over me heen lopen. (kies de weg vd minste weerstand voor de lieve vrede) Jammer voor mij en mijn kids, maar goed vriendschap is niet af te dwingen natuurlijk.

dc
15-12-2011 om 16:52
Goeie ja
Deze zomer gaan we op vakantie in de buurt van broer van man en schoonzus, omdat ze net een baby hebben gekregen. Vond schoonmoeder dat schoonzus en ik het beter konden regelen. Ja, doei! Inderdaad, zijn familie, hij regelt.

Tijgeroog
15-12-2011 om 17:59
Ik regel het wel
Als ik het maken van afspraken met m'n schoonfamilie aan m'n man over moet laten betekent dat of dat er geen afspraken komen, of dat het onmogelijke afspraken zijn (die slecht combineren met andere verplichtingen ofzo), omdat hij niet nadenkt als hij een afspraak maakt.
Gelukkig heb ik over het algemeen een fijne schoonfamilie waar ik het goed mee kan vinden.
Maargoed, ik zou in dit geval bij je schoonmoeder melden dat je het jammer vindt als de oorspronkelijke afspraak veranderd wordt, omdat jullie er graag bij willen zijn en dat de afspraak niet voor niets op tijd gemaakt was. Eventueel (tussen de regels door) dat je niet snapt waarom het opeens veranderd moet worden. En tenslotte dat jullie op de afgesproken avond kunnen, en op kerstavond (je bent dus flexibel) en dat je graag hoort wat er uitgekomen is.
Op die manier ontloop je een ruzie of uitgebreide discussie (die vooral zal ontstaan als je het er met je schoonzus over hebt), maar laat je niet over je heen lopen, geef je aan dat het voor jullie belangrijk is en dat jullie je wel flexibel op willen stellen.
Maar speelt er niet meer? Als je schrijft dat je schoonzus waarschijnlijk wil dat er ruzie komt...?

Jenka8
15-12-2011 om 19:18
Tja
Er is een geschiedenis. Mijn schoonzus houd van conflicten. We zijn vaak in een soort machtstrijd verwikkeld. In het verleden heb ik haar hierover aangesproken wat kort heeft geholpen, maar later flikt ze toch weer vanalles. Maar goed ik wil toch heel graag dat alles gezellig gaat en onze kinderen leuk kunnen spelen. Mijn schoonmoeder laat zich nogal snel door haar inpakken. Het diner moest verplaatst voor echt een kul reden waarover dus niet meer valt te discussieren. Als ik mezelf zo hoor denk ik inderdaad dat er maar 1 goede reactie is: accepteren dat zij zo is en er het beste van maken...Tja, er zal mischien ergens wel een keer een bom barsten!

Kobalt
15-12-2011 om 19:45
Gezellig
Je wilt dat het 'gezellig' wordt. Die verwachting heb ik sowieso al niet, dat neemt een hoop druk van de ketel.
Mijn man maakte vroeger vaak onhandige afspraken, net als die van tijgeroog. Hij heeft hoogstwaarschijnlijk adhd, en plannen is niet zijn sterke kant.
Maar dan loste hij het zelf ook weer op. Hij kan heel goed excuses aanbieden. Na een paar jaar heeft hij zichzelf aangeleerd om eerst op de kalender te kijken of met mij te overleggen, voor hij iets afspreekt. Het gaat nu dus erg goed. Het mooie is, zijn moeder en zussen kunnen heel veel van hem hebben aan onhandigheid.
Bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.

Yura
16-12-2011 om 08:30
Niks doen
Je schoonmoeder heeft voorgesteld kerstavond te doen, dat vindt je schoonzus geen kerst. Tja dan houdt het op. Wel raar dat ze dat vindt, in alle landen, behalve Nederland, is de avond van de 24e het belangrijkste van kerst en dan vindt ook het kerstdiner plaats. Ik ken bijna niet anders, omdat we altijd in Oostenrijk zitten dan. Eerst uitgebreid eten en dan met het hele hotel naar de kerk. Ik zou het ze samen laten uitvechten, zeg gewoon, joh ik hoor wel wat het wordt, ik kan in ieder geval dan niet en dan wel. Denk dat je schoonmoeder het uiteindelijk ook niet meer zo leuk vindt op deze manier dus dan lossen ze het samen op. Mijn zusje had ook zoiets, die kreeg een kind een paar dagen na Sinterklaas. Ze riep gelijk al toen ze op kraamvisite kwamen dat het niet de bedoeling was dat het met Sinterklaas gecombineerd ging worden. Waarop ik zei dat ik dat prima vond en dat we dan alleen op de verjaardag kwamen. Mijn kinderen geloofden net vanaf dat jaar niet meer. Mijn ouders en zus wonen op 2 uur rijden (enkele reis) van ons vandaan, dus ik ga daar echt niet 2 weekenden achter elkaar naartoe. Sinterklaas vieren was altijd erg gezellig bij mijn ouders. Mijn kinderen vroegen wel waarom we het niet meer vierden en toen heb ik gewoon de waarheid gezegd dat hun tante het niet wilde combineren (alleen voor ons dan he, dat wij met Sinterklaas nog een cadeautje mee nemen voor de verjaardag, de rest van de familie kan gewoon op de dag zelf komen), dus dat we dan alleen voor de verjaardag komen. Na 2 jaar ofzo begon mijn moeder ook te klagen want die vond het zo jammer van de Sinterklaas, toen heb ik ook gezegd dat dat de wens van haar jongste dochter was en eigenlijk vond mijn moeder dat ook helemaal niet leuk dat mijn zus dat zo allemaal eigenhandig naar haar hand zet, maar ja dat zoeken ze maar lekker samen uit dan.

Roosje Katoen
16-12-2011 om 11:34
Yura
Die vergelijking met sinterklaas vind ik niet opgaan, maar dat komt misschien omdat mijn kind ook rond 5 december jarig is Je kunt toch niet aan een kind verkopen dat zijn verjaardag met sinterklaas wordt gecombineerd? Lijkt me eenvoudig op te lossen trouwens: sinterklaas vieren bij jullie, verjaardag bij zus.
En Jenka, ik vind het een erg lullige actie van je schoonzus. Ze maakt jullie aanwezigheid zo gewoon onmogelijk. Fijne kerstgedachte.

Isabella
16-12-2011 om 13:15
Jenka8
Problemen met afspraken rondom mijn schoonfamilie regelt mijn man. Problemen rondom mijn familie regel ik.
Zo doen we het hier ook, werkt heel goed. Maar ik begrijp dat jij daar niets zoveel mee opschiet.
Hoe het ook geregeld wordt, ik zou al geen zin meer hebben in het kerstdiner.
Zelf heb ik ook een schoonzus die altijd op zoek is naar ruzie. Dit ook al eens met haar besproken wat toen korte tijd goed ging. Tegenwoordig laat ik haar maar begaan en laat dus misschien wel over me lopen. Maar zo zie ik het niet, ik denk tegenwoordig gewoon: ik ben de verstandigste. Heb echt geen zin in ruzie en zie er het nut ook niet van in.
Kunnen jullie niet gewoon op kerstavond bij je schoonouders langs, zonder diner maar gewoon gezellig bijbabbelen? Jammer dat je de rest van de familie dan niet ziet maar het zij zo.

Yura
16-12-2011 om 13:21
Roosje
Destijds leefden mijn opa en oma nog en die konden niet meer zo'n eind reizen.

tonny
16-12-2011 om 13:26
Tja, kerst
Ik vind dat je schoonmoeder een mooi alternatief heeft verzonnen met respect voor jullie allebei. Kerstavond is juist heel erg kerst, misschien in Nederland (nog) niet zo, maar in veel landen is dat dé avond bij uitstek.
Alle goeds en een harmonieus etentje gewenst.
Ik hou ook hélemaal niet van ruzie, btw.

FayW
16-12-2011 om 16:23
Yura
Jij bent wel een stijfkop, afgaande van je bericht. Een opmerking van je zus en dan meteen zo'n besluit nemen voor een aantal jaren. Zonder nog eens te bespreken met zus of moeder. En als de baby een maand later was geboren, dan had je toch ook twee keer moeten rijden?
Is geen vergelijking met schoonzus van draadjesstarter.

Rosase
17-12-2011 om 15:08
Yura
Jammer hoor dat je dit zo opvat. Ik kan me de reactie van je zus namelijk goed voorstellen. Een kind heeft recht op zijn eigen verjaardag, en als je rond dit soort dagen jarig bent is het sowieso al een ondergesneeuwd gebeuren. Ik snap dus heel goed dat je zus daar zo'n punt van maakt.
Jouw reactie snap ik minder. Want inderdaad: is het dan minder erg om twee maal te rijden als er twee weken tussen zit? En bovendien kunnen beide feesten niet in een weekend gevierd worden?
Kom op, het is de verjaardag van je neefje of nichtje. Dat is toch niet zomaar iemand?

kerstster
22-12-2011 om 09:37
Jenka8
Het is me niet helemaal duidelijk waar het diner nu precies wordt gehouden.