Relaties Relaties

Relaties

Joly

Joly

27-06-2011 om 14:05

Relatie nichtje

Ik heb een meningsverschil met mijn schoonzus.
Zij heeft een dochter van half in de 20.
Nu hebben wij nooit iets gemist toen ze kind en puber was,maar sinds dat ze op zichzelf woont,laat ze niets meer horen.Ze komt niet naar opa en oma met feestdagen,ze komt niet op verjaardagen enz,enz.Vorig jaar zijn wij naar nog naar haar verjaardag geweest,daarna hebben we haar niet meer gezien.Dit jaar zijn we ook niet meer gevraagd voor haar verjaardag.Een paar maanden terug gaven wij een feest,ze is niet geweest.Nu geeft ze zelf een feestje en verwacht dat heel de familie aanwezig is.Nu ben ik de enige van de familie die twijfelt om wel te gaan.De andere hebben al besloten niet te gaan.Ik heb nu ook een discussie met m'n schoonzus,want zij vindt dat ik als tante belangrijk ben voor haar dochter en dus gewoon hoor te gaan.Ik vind dat nu het nichtje wel de leeftijd heeft om te weten dat het niet alleen om haar draait,dat ze ook weleens belangstelling mag tonen onze kant op.
Dat leer ikzelf mijn puberdochter ook.Zij was vrijdag om half 5 thuis van school,moest sporten van 7 tot 8 ,had daarna een examenfuif,de volgende dag werken van half 10 tot 5 en daarna weer een examenfeestje.Dat vond ze ook veel,maar is toch even op beide feestjes geweest.
Ik leg onze kinderen ook uit,dat als ze het zelf leuk vinden om visite te krijgen op hun verjaardag dat ze dan zelf ook aanwezig horen te zijn op de verjaardag van de ander.Mijn schoonzusje vindt dat ik als tante wel aanwezig moet zijn bij haar dochter,maar dat het voldoende is dat zij op een verjaardag aanwezig is bij ons en dat haar dochter niet aanwezig hoeft te zijn.
Ik zie dat toch anders,hoe gaat het bij jullie met de volwassen kinderen van broers en zussen??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

27-06-2011 om 14:48

Nee hoor,

laat je niet manipuleren door de moeder van het meisje die graag wilt dat er op haar verjaardag welk veel mensen komen. Je kunt haar gewoon accepteren als v olwassene door te laten zien dat als zij nooit bij anderen komt, je van die anderen niet kan verwachten dat ze wel bij haar blijven komen. Geen discussie over aangaan en doen wat jij vindt dat je moet doen.
Je kunt hooguit voor deze keer nog wel gaan en naar haar benoemen dat je het niet leuk vond dat zij niet meer komt op andere feestjes. Helpt het niet, dan daarna haar laten gaarsmoren. Maar zoals jouw schoonzusje denkt, zo denkt een moeder die haar kind nog niet als zelfverantwoordelijk beschouwt.

Tirza G.

Tirza G.

27-06-2011 om 15:15

Joly

Je hebt groot gelijk, jouw redenering is ook de mijne In mijn ervaring verdwijnt een kind een paar jaar van de radar ten tijde van studie, om na verloop van tijd weer boven water te komen met een partner en een gesettelde lifestyle. Voor je het weet zit je op een bruiloft en een kraambezoek.
Jouw nicht lijkt in de tussenfase te hangen. Lekker laten doen

Tirza

Lekker thuisblijven

En je niet bezwaard voelen door de visie van je schoonzus.

Ik heb ook zo'n nicht. Ze laat het overal afweten en denk dat de wereld om haar draait (daarmee wil ik niet zeggen dat dit bij jouw nicht het geval is). Jarenlang altijd voor haar klaargestaan omdat ze de nodige problemen had en ze lijkt nu van de aardbodem verdwenen. Ineens verzint ze dan iets en verwacht dat iedereen dan komt opdraven. Ja, weltrusten nichtje!

Volgens mij belanden veel jongeren in zo'n fase als ze net op zichzelf wonen. Lekker laten gaan en vooral een verplichtingen voelen richting je schoonzus.

Net als wat Tirza zegt: ze lijkt in een tussenfase te hangen )

Jade

Jade

27-06-2011 om 19:02

Tussenfase?

Ik dacht dat die tussenfase in de puberleeftijd is en niet als je "al" half in de 20 bent.

Mijn puberzoon gaat niet naar elke verjaardag, dat hoeft ook niet (of hij heeft een feest of hij moet sporten), maar hij gaat geregeld wel mee.

Ik vind het belachelijk dat ik aanwezig zou moeten zijn op een verjaardag van een nicht, maar dat de jarige dan zelf niet aanwezig is. Deze visie van je schoonzus deel ik dus totaal niet.

Ik heb een nicht van midden 20, die samenwoont. Ik zie haar weinig op verjaardagen en als ze wil dat ik op haar verjaardag kom mag ze me uitnodigen, uit mezelf zal ik niet gaan. En een andere nicht van 18 komt ook op weinig verjaardagen, haar verjaardag zou nog gehouden moeten worden. Prima, ik hoor het wel......en anders maar niet

Ik zou het doen wat Koentje aangeeft: heengaan, benoemen dat je het niet leuk vindt dat zij niet komt op andere feestjes en helpt dat niet dan het daarbij laten.

Jade

Jade

27-06-2011 om 19:36

*oeps*....

Bedankt voor je oplettendheid Single Lady......ik ben nog duf van het weekend (uitje gehad), dus heb ik het heel anders gelezen

Sorry Joly......

Maar dan nog vind ik het een rare visie

Joly

Misschien is nichtje tot 'inkeer'gekomen en is dit weer het eerste feestje van een lange rij feestelijkheden waarbij jullie uitgenodigd zijn.

skik

Waarom twijfel je?

Als je twijfelt vanwege je schoonzus; niet gaan. Als je twijfelt omdat je je nicht weer eens wilt zien; wel gaan.
Ik zou gaan. Maar ik heb een zwak voor mij 20 nog wat nichtje, ook al zie ik haar niet vaak.

Joly

Joly

28-06-2011 om 10:25

Dubbel.

Het is inderdaad een beetje dubbel,van de ene kant wil ik graag gaan omdat ik het contact leuk wil houden,van de andere kant vind ik het 1 richting verkeer niet fijn,vooral naar mijn kinderen toe.
Het is net zoals Tirza zegt,als kinderen gaan puberen verdwijne ze even uit beeld,dan zijn school en vrienden belangrijker,daarom ben ik in die tijd altijd blijven gaan.2 jaar terug,nichtje woonde toen al een paar jaar samen,wilde nichtje ineens heel de familie weer op haar verjaardag,ze wilde het contact met mijn andere schoonzus ,die al een paar jaar niet meer ging,ook herstellen,ik heb toen nog geholpen,door te praten met schoonzus en schoonouders en heel de familie is toen gegaan,Dus ik dacht dat ze door die fase heen was.Maar helaas,een paar weken later is mijn man jarig en ze laat het afweten,ze is daarna naar niet 1 verjaardag van een familielid geweest.Ook met de feestdagen is ze niet naar opa en oma geweest.Vorig jaar vertelde ze me dat ze haar verjaardag niet meer vierde voor onze familie,ik heb haar toen gezegd dat ik toch wel graag een keer langs wilde komen,dat vond ze dan weer ontzettend leuk en we zijn een paar weken na haar verjaadag geweest.Nu gaven wij een feestje,niet thuis,maar echt een feest,wij waren 20 jaar getrouwd onze dochter werd 16 ,dat samengevoegd,omdat we na ons trouwfeest nooit meer een feestje gegeven hadden en wel uitgenodigd werden op andere feestjes,vonden we het tijd dat wij ook eens iets deden,onze familie en vrienden en haar vrienden in een zaaltje ,dj erbij,mijn dochter had haar grote nicht er graag bij gehad,maar ze kwam niet ,omdat ze die dag moest werken en dan moe was.
Daar heeft ze mijn dochter echt mee gekwetst.En dat zit me eigenlijk dwars.Nu geeft ze zelf een feestje en verwacht mij weer wel,omdat ik als tante belangrijk ben.
Mijn man heeft al besloten niet mee te gaan,mijn dochter zou wel meegaan,maar kan niet,en mijn zoontje zou mee kunnen,maar hij heeft nog niet de leeftijd dat hij het naar zijn zin gaat hebben.
Ik ken haar al heel haar leven,ze was als kind ons oefenkindje,we namen haar altijd mee als we naar een pretpark gingen enzo,ze logeerde ook vaak bij ons,alles hebben we gevierd,mijn man was altijd een beetje haar suikeroom,dure cadeaus kreeg ze altijd van ons.Maakt niet uit,maar daarom denk ik wel dat wij belangrijk zijn voor haar,maar ze mist het punt dat ze nu de leeftijd krijgt om te beseffen dat ze voor mijn kinderen als grote nicht ook belangrijk is.
Ik denk dat ik deze keer nog maar ga,zonder groot cadeau,en daarna zal ik haar wel niet meer zien.

une femme

une femme

28-06-2011 om 11:48

Pfff

Ik vind dat je wel erg aan het redeneren bent. Ik zou er niet zo'n punt van maken. Mensen van in de twintig zijn gewoon niet zo met familie bezig, dat komt later wel weer. En als ik het zo lees wordt er in jullie familie nogal wat verwacht rondom verjaardagen. Ik kan me goed voorstellen dat je nichtje zich daaraan zo nu en dan onttrekt. Ik zou gewoon naar het feest gaan. Het leven bestaat niet altijd uit "Voor wat hoort wat".
Wel vind ik het vreemd dat schoonzus zich hiermee bemoeit en dat jij het daarover hebt met haar. Ik zou me niet laten leiden door wat zij ervan vindt.
Unefemme

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Joly

Joly

28-06-2011 om 14:05

Une femme

hoezo vind je dat ik aan het redeneren bent??
Wat de verjaardagen betreft ,dat valt juist heel erg mee,we verwachten helemaal niet zoveel.Als er pubers niet zijn,door school,sport,verjaardag vrienden heeft iedereen daar begrio voor.Als er een broer of zus niet kan ook,weet je we zien elkaar genoeg om niet te zeuren als er iemand niet kan op een verjaardag.Maar nichtje laat zich nooit zien,komt met kerst niet naar opa oma,als opa of omajarig is niet,als 1 van haar ouders jarig is en de familie is er,dan is ze er niet bij.En juist zij,verwacht ons dus wel als zij ons uitnodigt.Als ik dan bel om te zeggen dat haar oom niet meekomt ,dat ik waarschijnlijk alleen kom,heeft zij het er met haar moeder over en krijg ik die de andere dag aan de telefoon.
Kijk ik snap best dat ik als tante uit haar leven verdwijn,maar dat ze zelfs niet naar haar opa en oma gaat vind ik niet kunnen.
Dus nichtje onttrekt zich niet zo nu en dan ,maar altijd.

amk

amk

28-06-2011 om 14:26

Pfff 2

"maar dat ze zelfs niet naar haar opa en oma gaat vind ik niet kunnen"

Jij niet, maar zij duidelijk wel. En dat is haar keuze en haar zaak, waar jullie je niet mee te bemoeien hebben. Jij mag hopen dat jou kinderen het anders doen.
Maar ja, ook daar heb je straks als ze op zich zelf wonen weinig inspraak meer in.

maria68

maria68

28-06-2011 om 14:39

Beetje dramatisch

Sorry maar de tekst dat je als tante uit haar leven verdwijnt vind ik nogal dramatisch. Geef je nichtje even wat ruimte. Ik heb een beetje moeite met ze komt ook niet daar en daar dus dan ga ik ook niet naar haar toe..... Als je jouw nichtje verder best een lieve schat vindt ondanks dat ze nu erg met zichzelf bezig is dan ga je toch gewoon. geef zelf het goede voorbeeld. Als je om haar geeft laat het dan zien door te komen misschien begrijpt ze het later wel.

Maria

Maak het niet te zwaar

als je je nichtje graag weer eens ziet, stap dan over je morrelgevoelens heen en ga gewoon naar dat feestje. Twintigers zijn wel vaker niet zo bezig met de gevoelens van 'ouderen' - denk eens aan je eigen jongere jaren. Dat komt waarschijnlijk later wel weer. Neem het niet zo zwaar op.

Verwacht ook niet te veel van je eigen dochter. Let op. jij was degene die je puberdochter naar feestjes stuurde, en dat betekent niet dat ze als twintiger uit zichzelf naar feestjes zal gaan waarvan jij vindt dat ze er hoort te zijn.

buzz

buzz

28-06-2011 om 15:01

Ach ja

Ik ken het wel, toen ik nog geen kinderen hadwas mijn nicht 17 ze wilde een baantje en mocht bij mij zaterdag in mijn winkeltje komen werken, het was voor bijde een gezellige tijd.
Ik stopte met mijn winkeltje, zij ging studeren in maastricht, en daar ergens werken.
We dragen elkaar een warm hard toe maar zien elkaar niet vaak. De eerste 3 jaar helemaal niet, zij druk, en zich los aan het maken van thuis, ik hier een beetje vast aan huis met gezin enz.
Het zit goed en dat weten we, mijn zus maakt zich er drukker over als ik, ik herken het van me zelf, en het komt allemaal goed. Bij niet iedereen gaat dat allemaal op de zelfde manier. sommige mensen maken zich netjes los van thuis en gaan op eigne benen staan, sommige hebben echt ff afstand nodig.
Als jij het leuk vind om te gaan dan ga je, als het niet uitkomt dan ga je niet, ze zal het als geen ander begrijpen (waarom zou ze er vanuit gaan dat iedereen komt)als het er niet in zit, stuur je een leuke kaart, of niet. Maar ik zou niet niet gaan omdat zij niet veel komt, netzogoed als dat ik ook nooit zal zeggen ik moet wel naar die verjaardag want die is ook bij mij geweest. Als ik zin en tijd heb ga ik naar dingen toe.
Dit is zoiets wat een beginnende famillie ruzie kan worden ja maar jij ja maar ik voed mijn kinderen zo op, en ja maar jij. Gun elkaar de ruimte, en zorg dat je altijd in nood voor elkaar klaarstaat, en laat dat die pubber weten, dat is fijn voor haar en ook voor je eigen gevoel.
Ik hoor dat soort dingen bij mijn zoontje in de kleuterklas, als jij niet met me afspreekt mag je niet op mijn feestje komen. Als jij niet komt op mijn feestje kom ik ook niet bij jou

Jade

Jade

28-06-2011 om 15:05

Als het niet...

...op een verjaardag kan kun je ook later afspreken (zoals het al een keer gebeurd is). Dan hang je niet zo aan verjaardagen en zien jullie elkaar wel en dan heb je het net zo goed leuk

Dat zij niet bij opa en oma komt daar heb jij niks mee te maken, dat is aan haar. Je mag het sneu vinden, maar het daar gewoon bij laten

Mijn 2 grote nichten zie ik weinig, dat vind ik jammer. Maar het zij zo......

buzz

buzz

28-06-2011 om 15:08

Iedereen

pubert niet het zelfde, iedereen denkt niet het zelfde, niet iedereen zit het zelfde inekaar, en ook de overgang is bij iedereen anders, waarom moet ze nu de leeftijd hebben om te begrijpen.......
Wie bepaald dat, je eigen dochter kan toch ook niet, waarom mag die niet kunnen.
Je nichtje heeft het misschien wel hardstikke druk, en het geld van haar baantje hard nodig en kan misschien niet zomaar vrij nemen. Als je haar gezellig vind en het leuk vind het contact te houden, moet je voral en zeker niet op deze leeftijds gaan wijzen en het beter weten, dan raak je iemand zeker kwijt.
Ga als je wil en blijf weg als je niet wil

Joly

Joly

28-06-2011 om 16:11

Amk

Je hebt gelijk,ik bemoei me er ook niet mee dat ze niet naar pap en mam gaat.Dat was mijn gedachte naar schoonzus toe,die ik niet uitgesproken heb tegen haar,maar hier even loslaat.Zij vindt het namelijk niet kunnen dat mijn man niet naar het feestje van haar dochter komt,toen reageerde ik in gedachte dat ik het niet normaal vind dat haar dochter zich nooit ergens laat zien,vooral niet bij pap en mam,maar dat heb ik niet gezegd,omdat ik me er inderdaad niet mee bemoei.
Ik denk dat daar het probleem ook meer zit.Als zij het zo gelaten had was er niets aan de hand geweest.Ik mag inderdaad hopen dat mijn kinderen het later anders doen,als dit niet zo is,ga ik het zeker niet voor ze oplossen.Dan zal ik hun duidelijk maken dat als hun zich niet laten horen,ze niets terug hoeven verwachten.
Zo is het nu de keuze van mijn man om niet naar het feestje te gaan,waar mijn schoonzus zich niet mee moet bemoeien.Denk dat hier de schoen wringt,haar telefoontje.
Ik ga naar het feestje en daarna zien we wel.

Joly

Joly

28-06-2011 om 16:22

Buzz

Nichtje had voor ons feest geen vrij hoeven nemen.Het feest was op vrijdagavond,de andere dag was ze vrij.
Mijn dochter heeft een baantje,in een winkel,dus ja,zij zou vrij moeten nemen.Feestje is op zaterdagmiddag,in de vakantieperiode,mijn dochter heeft gevraagd of ze vrij kon krijgen,maar het was erg moeilijk haar vrij te geven.Dus ze kan echt niet.

Joly

Joly

28-06-2011 om 16:30

Bromvlieg

mijn morrelgevoelens zijn opgewekt door m'n schoonzusje.Ik ga er niet meer over nadenken,ik ga naar het feestje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.