Relaties Relaties

Relaties

fardau

fardau

03-01-2009 om 19:29

Sms en mail lezen van je partner

Hallo allemaal,

ik weet niet of deze vraag echt thuis hoort in deze rubriek, maar stel hem toch maar hier...

Ik ben benieuwd of jullie sms-jes en/of mail van je partner lezen. Gebeurt dit stiekem, of zijn jullie daar gewoon open over. Of is mail/sms privé en is het inbreuk maken op de privacy van je partner. En mag jullie partner wel in jullie mail/mobiel kijken?

Ben benieuwd.....

Groetjes Fardau


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

03-01-2009 om 19:34

Wij

kunnen alles lezen bij elkaar, als we dat zouden willen. Sms-en doen we niet, we hebben wel allebei een apart mailadres (ik hoor wel van stellen dat ze 1 mailadres voor hen samen hebben). Mijn mailbox staat altijd open als mijn man zijn eigen mail komt lezen. Het wachtwoord van mijn man ben ik vergeten. Maar wij hebben geen geheimen voor elkaar en niets te verbergen.

Hier

Hebben we inderdaad 2 emailadressen voor ons samen (1 voor mail, 1 voor msn) waar we dus allebei het wachtwoord van weten. Eigen emailadressen hebben we niet. Ik heb geen mobiele telefoon, man wel, maar daar weet ik de pincode van en ik mag er ook altijd in kijken als ik dat zou willen. Doe ik overigens nooit.
Ik geloof niet dat hij iets voor me te verbergen heeft en ik heb dat ook niet voor hem.

Iets anders, in dezelfde lijn: ik kijk nooit in zijn jaszakken, broekzakken oid. Als ik iets nodig heb uit zijn jas, portemonnee of zoiets dan vraag ik of ik het mag pakken. Hij komt ook niet ongevraagd in mijn portemonnee, of tas. Niet omdat we wat te verbergen hebben, maar gewoon uit respect voor elkaars spullen en privacy.

Leer het ook aan mijn kinderen

..dat ze nooit post voor een ander mogen lezen.

Als er een pakje komt met de naam van papa erop blijft het de hele dag zo staan, of ze moeten papa bellen en om toestemming vragen (er wordt hier nogal veel via internet gekocht de laatste tijd).

Voor brieven geldt hetzelfde.

We hebben twee prive-emailadressen, eentje voor zakelijk en eentje voor privecontacten. Die gebruiken we gewoon gezamenlijk. Maar ik zal nooit zomaar een mailtje voor mijn man lezen. Als we surpriseparty's of andere verjaardagsverrassingen moeten regelen gaat dat via de werkmail.

Ik vind het een heel belangrijk beginsel, die privacy. Je moet elkaar ruimte geven.

Overigens had ik een baas die mijn mail bleek te lezen, dat heeft me echt getroffen. Ik was al gewaarschuwd (klein bedrijf) maar het verrast je toch. Vooral als er dan persoonlijke mails van bevriende relaties komen, dan sta je toch wel even te kijken als de baas alles heeft gezien. Heel naar gevoel vond ik dat.

Het gaat ook niet alleen om de ontvanger maar, zo merkte ik op mijn werk, met name om de verzender. Die verstuurt een bericht of brief naar een persoon en moet er van uit kunnen gaan dat het bericht uitsluitend de geadresseerde bereikt.

Respect

Ik ben het inderdaad eens met esmee, het is een kwestie van respect voor elkaar en elkaars spullen. Ik maak de post van mijn man ook niet open, ik lees zijn email niet en ook zijn sms-jes niet. Hij doet er trouwens ook niet geheimzinnig over.
Ben je bang dat hij iets uitvreet en wil je graag hem controleren? Of ben je van nature gewoon iets jaloerser en wil je gewoon weten van wie hij berichten krijgt? Als mijn man heel erg geheimzinnig zou doen bij berichten die hij kreeg, zou ik zelf dit wel ter sprake brengen omdat dat mij weer onrustig zou maken.

Groetjes Evi

Kiki

Kiki

03-01-2009 om 21:39

Het ligt eraan of je het stiekem doet

Als je het echt doet om te controleren vind ik het echt niet kunnen.
Mijn man leest mijn mail (prive en zakelijk) en ik de zijne, dat weten we van elkaar.
Hij opent mijn post en ik de zijne als we het idee hebben dat er iets belangrijks tussen zit. Hij zou zo in mijn telefoon kunnen kijken zou hij het willen en ik zou het niet zo'n punt vinden. Mijn man heeft zelf geen telefoon.
Maar ik weet dat en hij weet dat. Niet dat we dat bewust zo hebben afgesproken hoor, maar zo gaat het nu eenmaal.

Als je normaal dat soort dingen niet doet of je hebt daar andere afspraken over en je gaat hem/haar op die manier controleren en je verbergt dat vervolgens is het een ander verhaal. Ik zou er persoonlijk ook goed nijdig om worden en behoorlijk boos.

Ik weet niet meer wie dat zei over werkmail, maar daar was je toch voor gewaarschuwd? In kleine bedrijven gebeurd dat nou eenmaal. Niet dat ik het goedkeur hoor, maar als ik zoiets van tevoren zou weten zou ik gewoon alleen maar zakelijk mailen met dat adres. Overigens lees ik ook de mail van mijn medewerkers en zij kunnen ook bij mijn mail komen, ook lezen medewerkers elkaars mail. Dit is puur om praktische redenen, allemaal parttimers en de mail moet gewoon beantwoord.
Als ze persoonlijke mail willen sturen aan mensen wat ze niet willen dat anderen lezen, dan moeten ze dat maar met hun privemail doen waar ik (en anderen) niet bij kan/kunnen.
Ik ben daar heel duidelijk in.

dc

dc

03-01-2009 om 21:48

Heel makkelijk

we hebben alles gescheiden, maar we gaan er heel makkelijk mee om. We zien dus wel regelmatig elkaars berichten enzo.

Ik heb gezegd dat hij alles van mijn geheime liefde maar gewoon moet negeren

Kiki (beetje o.t.)

FF wat uitleg over die werkmail.

Hier ook klein bedrijf, parttimers, werk moet doorgaan.

Maar ze bleek echt te zoeken naar persoonlijke details. Ik was zelf wel gewaarschuwd dat zij mijn mail kon lezen, maar de mensen die aan mij schreven niet. Ik vind het nogal onprofessioneel overkomen om te zeggen tegen externe relaties dat ze moeten oppassen wat ze schrijven omdat mijn baas het zou kunnen lezen!

Wat mij stak was dus vooral het laatste, dat de mensen die mij schreven niet konden bevroeden dat mijn baas dergelijke kattebelletjes zou lezen.

Het is zoals met alles.. je kunt niet alles met wetten en reglementen afdekken. Het gaat om de manier waarop het gebeurt, de manier waarop je bevoegdheden uitoefent. Daar heb je termen voor als 'goed huisvader' of in dit geval 'goed werkgeverschap'. Als je in redelijkheid gebruik maakt van de toegang tot de mail van je collega's doe je dat alleen voor werkdoeleinden. In dit geval ging ze rond de vakantietijd alle mail na om te kijken hoe mijn verhouding met externe relaties was: wie mij op wat voor manier een prettige vakantie gewenst had. Ze wilde precies weten hoeveel die mensen van mij wisten en hoeveel ik van die mensen weet. Ik had heel veel externe relaties, zowel bij grote bedrijven als bij bureau's waar wij onderzoek uitzetten of op andere manieren mee samenwerkten.
Voor mij mede een reden om daar weg te gaan.

fardau

fardau

04-01-2009 om 09:52

Hier

wij hebben hier (nog) geen afspraken over gemaakt. We wonen ook (nog) niet samen maar zijn wel heel veel bij elkaar. Als hij achter mijn pc zit kan hij zo mijn mail inzien, maar ik zou dat niet leuk vinden. Aan de andere kant zie ik zijn mobiel heel vaak liggen en heb ik wel de neiging om er in te kijken. Gewoon uit nieuwsgierigheid denk ik. Heb het 1 keer (stiekem) gedaan maar voelde me toen wel heel schuldig.
Ik probeer me gewoon, voor mezelf, een mening te vormen. Ik vind zelf eigenlijk ook wel dat ik recht op mijn eigen dingen heb. Ik vind het wel prettig dat mijn mail niet door hem gelezen wordt. Hoewel ik geen geheimen ofzo heb, maar bijv wel es relatieperikelen via de mail bespreek.
Maar uit bovenstaande berichten begrijp ik wel dat het misschien goed is om afspraken over te maken. En misschien is het een verschil dat ik nog niet samenwoon hoor.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie! Meer meningen/ervaringen zijn welkom!!!!!

Fardau

Kiki

Kiki

04-01-2009 om 10:21

Ik snap het rodebeuk, dank voor je uitleg

Laat ik voorop stellen dat ik het lezen van prive-mail op werk echt niet vind kunnen. In jouw geval zou ik dat ook niet op prijs stellen en mij ook zeer gecontroleerd voelen. Ook zou ik het niet heel prettig vinden als de baas van mijn man mijn mail naar hem leest.
Dat is inderdaad niet fatsoenlijk.
Bij ons op werk hebben we daar gewoon duidelijke afspraken over en je zal mij er niet over horen als ze hun hotmail of g-mail open hebben staan. Logisch want ze kunnen niet privé-mailen met hun zakelijke mail.

Weer ontopic, ik heb een vriendin die is echt ziekelijk jaloers, ogenschijnlijk zonder reden. Dit geeft zij zelf ook toe. Zij checkt alles, maar dan ook alles. Inhoud portemonnee, inhoud telefoon, mail. Ze heeft zelfs een keer post opengestoomd. Ze is getrouwd met de liefste stabielste man op aarde, na die van mij, en nog voelt ze zich niet zeker.
Ik vind dat zo fout en kan daar dus echt niet tegen. In ieder geval, haar man kwam erachter en er was een scene wat ze bijna hun huwelijk gekost heeft. Die man kon er echt niet meer tegen.
Zij zoekt nu hulp voor haar onzekerheden.

Jaloezie en op deze manier controleren is echt funest voor je relatie. Wat voor relatie heb je als je elkaar niet vertrouwen kunt. Ik heb ooit eens een keer een relatie gehad met iemand die vreselijk jaloers was en het is een vicieuze cirkel, je gaat dingen verbergen om maar geen ruzie of kruisverhoor te krijgen. Dat komt vervolgens uit, wat een bevestiging is voor die persoon zijn jaloezie. Echt verschrikkelijk

1 keer gedaan

toen vriend een periode veel weg was, buitenlandse conferenties, etentjes etc. Toen heb ik eens op zo'n avond toen hij dus weer weg was zijn mobieltje die vergeten op de bank lag doorgesnuffeld.

Die van mij is zo trouw als een hond, net als ik.

Kiki

Kiki

04-01-2009 om 12:42

En hoe voelde je je daarna manda?

opgelucht of schuldig?

Je deed hem dus te kort, want als hij zo trouw is als een hond, waarom dan toch zijn mobieltje checken?

Kiki

geen van beide, bevestiging komt er het dichtste bij in de buurt.

Geen probleem en respect

Hier lezen we zonder problemen elkaars mail, post, etc. Alle mailadressen komen in 1 mailprogramma binnen, en we kennen de wachtwoorden van elkaar om eventueel elders ook mail te kunnen lezen. M'n man vraagt me soms ook specifiek om zijn mail in de gaten te houden, als hij het druk heeft en er zeker van wil zijn dat hij niets mist.
Post: maken we meestal niet open, tenzij we erg nieusgierig zijn. Dat gaat dan vooral om dingen als de jaarafrekening van de electra of een verwacht familie-uitje van het werk. Verjaardagskaarten enzo zullen we niet van elkaar open maken.
Als ik geld nodig heb haal ik dat zonder problemen uit z'n portemonnee, als ik er aan denk zal ik het wel even melden, zodat hij neit onverwacht zonder staat. Maar het aanvullen als ik weet dat dat nodig is gaat net zo makkelijk.
Net als bij Kiki hebben we hier nooit echt afspraken over gemaakt, het gaat gewoon zo en het voelt goed, voor ons allebei.
Iemand anders zegt dat het een kwestie van respect is dat ze niet naar elkaar mail etc kijken. Die opmerking voelt voor mij dan weer niet fijn aan, alsof wij geen respect voor elkaar zouden hebben. Terwijl dat absoluut niet het geval is, we hebben veel respect voor en vertrouwen in elkaar. En we voelen ons zover verbonden dat we er geen probleem mee hebben als de ander alles weet wat de ander doet. Hij mag alles van me weten.

Ohja, een keer heb ik bewust een yahoo-adres gebruikt, dat m'n man wel kent maar nooit zal lezen als ik 'm daar niet om vraag. Toen zat een vriendin wat in de knoop met een moeilijke relatie met iemand die mijn man ook kent. Ze wilde eerst alles op een rijtje hebben (en daar met mij over mailen) voor dat anderen (waaronder mijn man) er van mochten weten.

Jesse_1

Jesse_1

04-01-2009 om 15:27

Geen afspraken maar...

... we hebben allebei onze eigen e-mailadressen (ja, meerdere allebei ook) en een gezamenlijke. We zouden de e-mail van elkaar kunnen lezen (weten elkaars ww), maar doen dat normaal gesproken niet. Hmmm, we weten trouwens niet van álle adressen de wachtwoorden.
Ik vind het net iets al het openen van een brief van iemand, die persoonlijk aan die persoon is gericht. Wat je zegt Fardau, het zou geen wereldramp zijn als hij wat zou lezen, maar het komt wel op het gebied van privacy, dingen die je als vrienden onder elkaar met elkaar uitwisselt en daar kunnen dus ook bijv. persoonlijke dingen van het e-mailcontact in staan.
Jesse

mirreke

mirreke

04-01-2009 om 18:54

Strikt gescheiden

Mail, post, sms en pc van mij en partner zijn strict gescheiden, ieder heeft zijn/haar eigen ww ed. Ik lees nooit mail van mijn lief, en post aan hem wordt nooit door ons open gemaakt. Alleen idd post van bv het energiebedrijf als dat op zijn naam staat.
Ik vertrouw hem volkomen en ben ook nog eens absoluut niet jaloers, maar ik zou nooit gaan snuffelen. Ik weet zeker dat hij dat ook niet doet. Wel laat ik hem wel eens mail lezen of lees het voor als het grappig oid is, en andersom ook. Ik zal bv. ook nooit zijn mobiel opnemen als hij niet in de buurt is, en andersom ook niet. Van mij mag het wel, maar we doen het toch gewoon niet.
Voor het geval er iets gebeurd hebben we beiden onze wachtwoorden ergens opgeborgen waar we beiden bij kunnen.

Karin

Karin

04-01-2009 om 21:27

Alles samen

Hier doen we alles samen, een prive mail adres, allebei een werk adres, maar ik kijk regelematig in zijn werkmail voor zijn agenda, zit er aan gekoppeld, en hij bij mij. Een gezamelijk rekening, en post word gewoon open gemaakt, als het niet op een stapel word gegooid.grt Karin

Karin

Karin

04-01-2009 om 21:28

P.s

we hebben beide een telefoon, en gebruiken die ook door elkaar, en pakken de tel voor elkaar op , en zoeken nummers op, etc .

Diana, respect

Ik voel me aangesproken, ook ik zei inderdaad dat het uit respect voor elkaar en elkaars spullen was dat we niet ongevraagd in elkaars portemonnee e.d kijken. Maar daar bedoel ik natuurlijk niet mee dat er bij mensen die dat wel doen een gebrek aan respect is!
Net zoals het bij ons niet betekent dat we geheimen voor elkaar hebben dat we het niet zo doen. Ik mag best in mijn mans portemonnee, tas, jas enzovoorts kijken en als ik iets vraag (goh, heb jij nog een losse euro voor de overblijf morgen?) dan is het antwoord ook altijd: "weet ik niet, moet je maar even in mijn portemonnee kijken". En andersom net zo.
Maar het is bij ons gewoon automatisme om het eerst te vragen. Hebben we trouwens geen afspraken over gemaakt, het gaat gewoon zo.

Karin

Karin

05-01-2009 om 08:51

Intiem en respect

Leuk om te lezen dat er zulke grote verschillen zijn in de diverse huishoudens. Ik vind het juist wel intiem om alles van elkaar te weten. En het gaat er denk ik ook om hoe je met je spullen om gaat. Ons geld ligt vaak in potjes als we wat klein geld nodig hebben, de rest pinnen we altijd. En ook gebruik ik nooit een handtas e.d. Ik voel het ook niet als gebrek aan respect ofzo als mijn man mijn spullen gebruikt of aan zit, ik zit toch ook aan zijn vieze onderbroeken om te wassen.

Maylise

Maylise

05-01-2009 om 12:57

Gescheiden

Uiteraard hebben wij verschillende email adressen (door dit draadje heb ik pas geleerd dat er ook stellen met één email adres zijn). We kennen wel elkaars wachtwoord maar ik lees nooit zijn mail. Niet eens zozeer uit respect voor de privacy van mijn man (ook natuurlijk) maar ook uit respect voor de privacy van de zender.
Ik mail privé veel met vriendinnen die mij soms ook intieme dingen vertelllen over hun privé leven. Dat is voor mij bedoelt en niet voor mijn man. Ik kan me voorstellen dat zij het absoluut niet prettig zouden vinden als iemand anders makkelijk die informatie kan lezen. Dat zou ik andersom ook niet vinden. Ik bespreek hun privé leven ook niet met man.
Voor werk vind ik het ook niet kunnen. Ik heb een eigen laptop die vol met vertrouwelijke werkdocumenten zit. Man mag daar van best even op werken maar absoluut niet het email adres gebruiken wat ik voor werk gebruik. Ook daar wordt vertrouwelijke informatie doorgestuurd. Ik vind het niet professioneel als iemand anders mijn werk email zou gebruiken of zou kunnen lezen.
Net zoals ik ook nooit zijn post openmaak (tenzij hij aangeeft dat hij dat wil).
Telefoon gebruiken we wel van elkaar soms. Smsjs van hem lees ik niet. Dat kan ook niet want hij smst helemaal niet. Ik weet niet of hij mijn smsje leest. Ik vind smsjes minder privé dan email maar liever ook niet. We hebben wel allebei aparte nummers (en ook nog apart werk en privé om het helemaal ingewikkeld te maken)

Maylise

mirreke

mirreke

05-01-2009 om 14:19

Ook computers gescheiden

Dat was ik nog vergeten te vermelden, maar ook wij hebben ieder onze eigen computers (ja, ja, meerdere...). Wat bovenstaande schrijfsters aangeven geldt ook voor ons, ik vind het een stukje privacy, net zoals ik ook deels mijn eigen vrienden heb en lief ook. Daarnaast gebruiken we onze computers voor ons werk, en daar heeft de ander niets mee te maken.
We hebben allebei lijsten met adressen ed. voor als er wat gebeurt, en om die reden hebben we de wachtwoorden ergens liggen. Maar op mij oefent dat absoluut geen aantrekkingskracht uit, ik zal nooit in andermans computer gaan neuzen.
Ik vind het eerlijk gezegd vanzelfsprekend, ieder heeft ten slotte zijn eigen privacy. Het is nooit zo afgesproken maar gewoon zo gegroeid.

plukdedag:-)

plukdedag:-)

05-01-2009 om 15:24

Gescheiden (en af en toe voorlezen)

Hiero staat de pc gewoon open, wel een eigen mailaccount enz voor een ieder, en als iemand mijn mail leest voordat ik het lees dan wel weer als ongelezen markeren

smsjes lezen we niet van elkaar maar afgelopen vakantie wel een sessie gedaan "sms voorlezen" onder het genot van een drankje ... heb wel gehuild (enkele afzenders zijn inmiddels niet meer op deze wereld) maar het meest gelachen

Karin

Karin

05-01-2009 om 15:52

Werk?

Ik snap niet zo goed dat werk gescheiden moet blijven, Mijn man en ik bespreken eigenlijk alles wat op het werk gebeurt, en dat is allemaal zeer vertrouwelijke info. Ook als vriendinnen ergens mee komen vertel ik dit aan mijn man. Eigenlijk overleggen en vertellen we alles. Ook als de een een sms binnen krijgt, en de tel ligt toevallig bij de ander in de buurt dan lezen we die sms even voor. Gewoon handig, grt Karin

Maylise

Maylise

05-01-2009 om 17:37

Karin

Ik vind het weinig professioneel om vertrouwelijke informatie te bespreken met iemand anders zelfs al is dat mijn partner. Ik bedoel ik vertrouw mijn man wel daar gaat het niet om. Mensen die mij voor werk mailen vertrouwen die informatie aan mij toe. Ik denk niet dat het hun bedoeling is dat ik die informatie doorspreek met iemand die niets met de situatie te maken heeft. Ook niet als het om onbenullige dingen gaat.
Ik bespreek dus zelden inhoudelijke zaken van werk met iemand van daarbuiten.

Persoonlijk zou ik het niet op prijs stellen als ik iets aan een vriendin vertel en zij dit vervolgens met haar man bespreekt. Niets persoonlijks tegen haar man maar ik vertel het aan mijn vriendin en niet aan hem. Ik wil dan ook dat het tussen ons blijft. Als ik wel zou merken dat een vriendin dat soort dingen met haar man bespreekt dan zou ik haar nooit meer wat vertellen want dan zou ik haar niet kunnen vertrouwen.

Het is ook vooral daarom dat ik voorzichtig omgaan met mails en dergelijke. Ik wil niet het vertrouwen van de afzender beschamen.

Maylise

Karin

Karin

05-01-2009 om 20:24

Maylise

Ik begrijp je standpunt wel, alleen vinden mijn man en ik het prettig om over ons werk te praten, en dan komen er vanzelf vertrouwelijke dingen langs. Het is ook fijn om dit te delen, want anders zou je dus nooit iets kunnen vertellen. Ik weet dan ook zeker dat die info die wij delen onder ons blijft.
En dan weet je ook van elkaar wat er speelt, wij werken beide veel en het is ook een groot deel van ons leven. Als ik hier niks over kwijt zo kunnen word het gewoon wat beperkter.
Wat betreft dingen over vrienden vind ik het wat anders, maar ook dan vertel ik toch graag dingen tegen mijn partner, die het overigens voor zichzelf houd. En dat geld ook voor zijn vrienden. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dit erg gevoelig kan liggen bij andere mensen. grt Karin

Polly Shearman

Polly Shearman

05-01-2009 om 22:45

Verschil tussen uitgaande en inkomende mail

wat ik mail en sms mag manlief allemaal lezen en weten, maar als vriendinnen mij mailen over persoonlijke dingen dan wil ik niet dat hij dat leest, dat gaat over een ander, daar heeft hij niks mee te maken.
Hij zal niet neuzen in mijn persoonlijke mail, maar hij kan er als hij wil gewoon wel in lezen.
Ik heb niks te verbergen, mijn vriendinnen misschien wel...!
lastig, wanneer weet hij nou of het wel of niet kan en mag?
greot, polly

Tirza G.

Tirza G.

05-01-2009 om 23:34

Karin

Jij ziet jezelf en je man als één, als ik het zo lees. Je deelt alles met elkaar, als mensen jóu iets vertellen of laten weten, kunnen ze er van uitgaan dat hij het ook aan de weet komt. Ik zou dat niet fijn vinden, niet als collega en ook niet als vriendin.
Ik ben meer van Maylise's kant, ik ben nogal een privacy-feak. Ik vertel wel eens iets van mijn werk, maar meestal zonder namen enzo. Wat vaagjes.

Er blijft nog genoeg over om te delen hoor Je kunt bijv. ook het feit dat je de info níet deelt en hoe je je daarbij voelt, bespreken

Tirza

fardau

fardau

06-01-2009 om 07:42

Leuk. al die reacties

Leuk om al die reacties en meningen te lezen! Iedereen denkt er toch weer heel anders over. Grappig.
Ik zelf vind het nogal irritant als vriendinnen ineens een gezamelijk email-adres krijgen (net gebeurd met een vriendin die is gaan samenwonen), ik merk dan wel dat ik heel andere dingen mail dan naar iemands privé-mail. Ik zou daarom ook zelf nooit een gezamenlijk emailadres willen.
Voor de rest geloof ik toch dat ik het niet vanzelfsprekend vind om in de mobiel van de ander sms-jes te gaan lezen. Heeft toch te maken met een stukje privacy. Binnen een relatie heb je toch ook recht op je eigen dingen? Zonder dat dat inhoudt dat je geheimen voor elkaar hebt...

Bedankt voor jullie reacties!

Karin

Karin

06-01-2009 om 09:35

Reactie

Leuk om te lezen hoe andere er over denken. En dat daar zulke verschillen in zitten. Ik wil het toch nog een beetje toelichten hoe het bij ons werkt. Het is gewoon ook een beetje zo gegroeid in de loop van de tijd. Wij kennen elkaar al heel lang, en toen was er nog geen email of sms. Wij schreven elkaar zelfs nog brieven .

Dit is ongeveer 15 jaar geleden, in de loop van de tijd is daar email bijgekomen, sms en mobiel. En het is niet zo dat elke scheet die mijn vriendinnen vertellen ik aan mijn man over brief. Maar we bespreken het wel als er iemand in moeilijkheden zit. Daarnaast sturen mijn vriendinnen en vrienden nooit extreme intieme dingen via de email. Gaat vaak om afspraken, sporten, school e.d. Mijn man is ook niet nieuwsgierig en ik voel het ook niet als inbreuk om mijn privacy, die ruimte geven we elkaar wel. Het is ook gewoon nooit bij ons opgekomen om een apart email adres te nemen. En ook de dingen die via de sms komen zijn niet zo extreem dat ik ze niet met mijn man deel. Meestal grappige of informatieve berichten van mensen die mijn man ook goed kennen, en daarom juist leuk is om te vertellen. Voorbeeld: vriendin of familie lid is op vakantie, en die sturen een sms wat ze meemaken of doen, dan is dat toch leuk om te vertellen of zit ik er nu zover naast.

Met goede vriendinnnen ga ik wel eens op stap of langs, dan is het echt niet zo dat ik dat hele gesprek ga herkauwen tegen mijn partner als ik thuis kom, het zijn meer de leuke huis tuin en keuken feitjes. Laatst was ik bij een vriendin , en haar man zat aan tafel te werken en wij gezellig te kletsen op de bank over verschillende aspecten in het leven, ik heb er dan ook geen enkele last van dat hij alles hoort.

Met werk blijf ik het anders vinden. Mijn man vind het fijn om dingen daarover te delen, zeker ook als hij belangrijke beslissingen moet nemen, vind hij het fijn om een luisterd oor te hebben. Zeker ook omdat ik in een andere tak van sport zit is het juist leuk om andere visies te delen daarin. Dat daarin namen van collega's te spraken komen is toch niet erg. Ik heb een eigen bedrijf en stel de mening van mijn man zeer op prijs. (daar bij komt kijken dat collega's zakelijk contacten zijn en de relatie met mijn man prive is)

Want hoe zien jullie dat bijvoorbeeld met kinderen, als een kind iets verteld tegen jullie apart, deel je dit dan met je partner, of vind je dat ook schenden van privacy?

Grt Karin

koentje

koentje

06-01-2009 om 10:26

Alleen

als kind aan zou geven dat ik het niet aan papa mag vertellen, zou ik dat niet doen. Hoewel het er wel aan ligt waar het om gaat. Als het gaat om iets negatiefs dan vertel ik het wel aan papa, maar spreek met hem af dat hij zoon niet nog eens aanspreekt erop. Dit zeg ik dan ook wel tegen zoon.
Leuke geheimen bewaar ik natuurlijk!

Verder hebben wij mail, post en geld goed gescheiden. Ik vind het heel prettig; we hebben geen echte geheimen (tenminste dat denk ik) maar wel onze privacy. Wij hebben een duidelijk afgebakende kostenpostenindeling: gezamelijk, en ieder prive. Zo heb je ook niet dat je iedere cent moet verantwoorden of dat je je ergert aan de ander zijn uitgavepatroon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.