Relaties Relaties

Relaties

dennenappel

dennenappel

30-10-2008 om 20:56

Tweelingziel

Is hier iemand die het begrip Tweelingziel kent. Om mijn mening over dit 'fenomeen' te kunnen vormen, ben ik op zoek naar anderen die er ervaring mee hebben.

Mijn man heeft iemand leren kennen die denkt in hem haar tweelingziel te hebben gevonden. Ik sta hier nogal sceptisch tegenover, maar ben denk ik ook niet helemaal objectief.

Ben benieuwd naar reacties.

Groetjes, Dennenappel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dirkje

Dirkje

30-10-2008 om 21:04

Euh,

volgens mij heeft er nog niet zo lang geleden een draadje hierover gestaan, maar ik weet niet meer in welke rubriek. Maar dan over een mevrouw die in een andere dan haar eigen man haar tweelingziel ontdekt meende te hebben. Kwam op mij zowel zweverig als dramatisch over. Ik krijg gauw het gevoel dat het begrip 'tweelingsziel' gebruikt wordt als soort van excuus: we kunnen niet anders dan voor elkaar gaan, want we zijn nu eenmaal elkaars tweelingziel.
Ben niet zo handig in het archief, maar het is vast wel te vinden.
Groet en sterkte,
Dirkje

Paula B

Paula B

30-10-2008 om 22:45

Site

Op www.zielsliefde.nl vind je er van alles over.

Ik ben het met Dirkje eens dat het begrip tweelingziel vaak gebruikt/misbruikt wordt als excuus voor vreemdgaan of het verbreken van een relatie, of om een bepaald contact extra bijzonder te maken. Er is tenslotte geen toets om te weten te komen of je werkelijk elkaars zielsverwant of tweelingziel bent - zelfs niet om zeker te weten dat zoiets bestaat.

Ervan uitgaand dát zielsverwantschap bestaat, wil dat nog niet zeggen dat je met je zielsverwant een partnerrelatie moet of kunt aangaan. Het ontmoeten van een tweelingziel is vaak ingrijpend en heftig, het contact intens en vanzelfsprekend en vaak is de fysieke aantrekking groot - maar het lijkt eerder te gaan om een transformatie teweeg te brengen dan om 'ze leefden nog lang en gelukkig'.

Twee mogelijkheden dus in jouw geval. Of je partner is 'gewoon' erg gecharmeerd van iemand of verliefd geworden en maakt daar met die 'zielsverwantschap' iets zogenaamd verhevens en onontkoombaars van. Of (mits je er tenminste vanuit gaat dat zielsverwantschap bestaat) ze is echt zijn zielsverwant en dan zal ze op enig moment ook wel weer verdwijnen - in elk geval is het contact dan niet erop gericht om jullie relatie te ondermijnen maar om hém een zetje in de 'juiste' ontwikkelingsrichting te geven.

Tot zover de zweeftheorie. In de beide-benen-op-de-grond-wereld wens ik jullie gewoon veel sterkte.

Ja...

Hoi Dennenappel,
Kan je een aanraken om op www.droomvrienden.nl te gaan kijken. Daar staat veel informatie over tweelingzielen en der is een forum, waar je je verhaal neer kunt leggen.
Liefs Aura

kees

kees

31-10-2008 om 10:13

En terecht dat je sceptisch bent!

"Hij is mijn Tweelingziel":

nog zo'n slappe smoes en lulkoek opmerking als ik een vent wel zie zitten en ermee naar bed wil....

Kom op zeg. Ik zou tegen die muts zeggen dat ze dadelijk met jouw ziel fysiek te maken gaat krijgen als ze niet snel opzout met die onzin en je man niet heel snel met rust laat! Mijn nekharen gaan hiervan overeind staan als ik dit soort zwevers tegenkom.
Laat dat mens lekker naar een goede psychiater gaan met d'r zielsperikelen alhoewel ik zelf denk dat die perikelen tussen haar benen zitten hoor. Wat een onzin!!!

Tinus_p

Tinus_p

31-10-2008 om 10:34

Heu

Denneappel:
"Mijn man heeft iemand leren kennen die denkt in hem haar tweelingziel te hebben gevonden. Ik sta hier nogal sceptisch tegenover, maar ben denk ik ook niet helemaal objectief."
En wat vindt je man zelf?? Is hij skeptisch, is hij blij met zijn tweelingziel, of heeft hij zin in een slippertje?

Hillary

Hillary

31-10-2008 om 11:07

Haha die kees

Geweldige bijdrage. Zou het zelf wat anders geformuleerd hebben, maar ben het er helemaal mee eens. Bovendien is jouw manier van formuleren een stuk grappiger dan de mijne. Lig echt in een deuk.

Yessi

Yessi

31-10-2008 om 11:10

Ik heb een tweelingziel!

Ik heb haar gevonden letterlijk aan de andere kant van de wereld... en we hebben elkaar maar een paar dagen gezien.
Toch moet ik nog wel eens aan haar denken, en dan word ik altijd vrolijk!
Het is dus niet mijn man, zelfs niet mijn sportmaatje, maar een vrouw die ik in australie ontmoet heb. Het contact was er direct, en heel intens (we zijn allebei niet lesbisch overigens), dat vonden we ook allebei. Het was uniek. Er was geen liefdesrelatie, ook geen dramatisch afscheid, ik heb haar nooit meer gezien. Soms denk ik dat ik haar ooit nog wel eens ergens op de wereld tegenkom, maar als dat niet zo is is het ook goed.
Sorry ik denk dat je weinig het aan mijn berichtje, behalve als je man dit idd misbruikt om vreemd te gaan, want daar heeft het dus niks mee te maken. Ook van een tweelingziel kun je gewoon afstand nemen als ze je huwelijk in gevaar brengt, en je wilt dat niet. Maar misschien kunnen jullie elkaar een keer ontmoeten? dan heb je ook wel snel genoeg door of ze een "bedreiging" vormt of niet.
groetjes Yessi

Versiertruc met baard!

Bij het woord tweelingziel krijg ik een flashback van zwijmelende en dwepende pubers.
Wat vind je man eigenlijk, herkent hij ook zijn tweelingziel of laat hij het zich lekker aanleunen?
De discussie over tweelingzielen een tijdje terug op het forum stond in "geloof en levensbeschouwing" en ging over een manipulatieve oplichter. Staat vast nog wel in het archief. Ja, ja tweelingzielen komen in alle gedaanten om hun wederhelft terug te vinden!
J.

Toosje

Toosje

31-10-2008 om 14:23

Kees

Geloof het of niet, maar zelfs ik dacht precies hetzelfde toen ik het berichtje van Dennenappel las...

Toosje

mijk

mijk

31-10-2008 om 14:30

Ben wel benieuwd wat je man er van vindt.

de tweelingziel zou bij mijn erg rationele man volgens mij alle lust in de kiem smoren!

Overigens zou ik ook erg sceptisch worden van zo'n dame!

anna

anna

31-10-2008 om 16:52

Je tweelingziel is vaak asperger

Ooit gelezen in een blad dat iemand waarvan je ineens denkt dat dat je soulmate of tweeling ziel iemand is die autistische trekken heeft in vorm van asperger. Zo iemand kopieert jou gedrag en denkt heeeelemaal met je mee waardoor jij het gevoel krijgt compleet begrepen te worden door diegene

Petr@

Petr@

31-10-2008 om 22:54

Rofl

Kees, wat een geweldige bijdrage, veeg even de tranen uit m'n ogen..

Ik ben inderdaad heel benieuwd hoe jouw man hierop reageerde. En waar ik ook nieuwsgierig naar ben is of het iemand is die hij kent, collega of buurvrouw, of dat er iemand zomaar op hem af gestapt is.
gr.
Petr@

Marmar

Marmar

01-11-2008 om 02:19

Anna: wat een onzin (asperger)

Een autist (wat asperger tenslotte is) denkt helemaal met niemand mee als daar niet nadrukkelijk om wordt gevraagd (voorgeschreven), is erg egocentrisch, heeft moeite met gedrag van anderen te kopiëren of zelfs maar aan te voelen - en zal dus maar zelden iemand het gevoel kunnen geven compleet begrepen te worden. In tegendeel. Het lijkt me wel dat je een andere stoornis kan bedoelen, maar zou niet weten welke. Sommige stalkende fans hebben daar last van.

koentje

koentje

01-11-2008 om 23:36

Zondernaam,

Dat zou dan toch alleen voor narcistische tweelingzielen moeten gelden, dat ze verliefd op elkaar worden?

kees

kees

02-11-2008 om 07:21

Als je man ze ziet vliegen....

Inderdaad! Als je man direct tegen het plafond zweeft en blijft hangen en niet meer uitgeluld raakt van zijn tweelingziel dan zou ik toch een ernstig gesprek met hem gaan voeren. Ik krijg niet die indruk dat dat zo is.....

Zo niet, dan moet hij die vrouw maar eens heel duidelijk gaan maken dat ze lekker met haar ziel ergens anders heen zweeft.....naar een hele goede zieleknijper in dit geval.

Voorheen tweelingziel

Toen ik mijn man net kende en we erg verliefd waren leek hij ook wel mijn tweelingziel.Ik wist bijvoorbeeld vaak precies wat hij die avond wilde eten zonder dat we het erover gehad hadden, ik leek wel helderziend!
Tegenwoordig lijkt hij af en toe van een andere planeet te komen :

Damajo

Damajo

Ik lig hier helemaal in een deuk. Dankjewel!!
n@nny

Dennenappel

Dennenappel

03-11-2008 om 15:26

Ik ben er nog wel hoor

Bedankt voor al jullie reacties. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die nogal twijfelachtig tegenover het fenomeen ‘tweelingziel’ staat.

Wat mij opviel in de posting van Yessi, is dat dit de eerste keer is dat ik hoor van een ‘tweelingziel-relatie’ waarbij het om twee personen van hetzelfde geslacht gaat. Heb het een en ander gelezen op de website van Droomvrienden en daar werd ik niet echt vrolijker van. Om eerlijk te zijn, ik vind het een nogal deprimerende website, maar dat is mijn persoonlijke mening. Als je leest op het forum gaat het echt (bijna) alleen over man-vrouw verhoudingen en in bijna alle gevallen spelen er relatieproblemen. Volgens mij heb je het dan niet meer over een tweelingziel, maar ben je gewoon verliefd op iemand anders.

Het verhaal ligt ook iets genuanceerder dan ik in mijn eerste posting omschreef. Zowel manlief als ik hebben de dame in kwestie één of twee keer ontmoet. Ze woont echter aan de andere kant van Nederland en ‘persoonlijk’ contact is er daardoor bijna niet. Er is zeker met mijn man, wel regelmatig contact via msn of sms. Ook ikzelf heb op deze manier wel eens contact met haar gehad.

Wat mijn man betreft, hij heeft het ook niet zo op met het fenomeen ‘tweelingziel’. Is daar ook te rationeel voor. Maar hij geeft wel toe dat er een speciale klik is. En op het moment dat ik afhaak, kan hij haar nog wel volgen.

Mijn mening is dat zij in de loop van de tijd steeds mijn man steeds meer is gaan claimen. Het is een dame die nogal veel problemen heeft. Mijn man staat graag klaar voor iedereen die het moeilijk heeft. Zij is in de loop van de tijd steeds meer gaan verwachten van hem en gaat er van uit dat hij 24 uur per dag voor haar klaar staat. Zij vergeet daarbij dan (volgens mij) dat hij ook nog een vrouw en twee kinderen heeft. Toen kwam dat ‘tweelingziel-verhaal’ boven tafel. Dit is dus bij mij in het verkeerde keelgat geschoten.

Afgelopen weekend een goed gesprek gehad met manlief (we hebben echt een fijne relatie en ik maak me zeker geen zorgen dat hij met deze dame zou vreemdgaan, dit nog even voor alle duidelijkheid). Hij gaf ook toe dat ze inderdaad zo geleidelijk aan wel steeds claimender is geworden en steeds meer van hem verwacht. Doordat de situatie in de loop van de tijd zo gegroeid is, was het hem nog niet opgevallen. Toen ik hem met alles confronteerde was hij het gelukkig wel met mij eens.

Ik heb aangegeven dat ik hier veel moeite mee heb. Gevolg is dat hij in ieder geval voorlopig het contact met haar heeft verbroken. Gelukkig heeft man zelf besloten het contact te stoppen, kan mij in ieder geval niet worden verweten dat ik hem tot dingen heb ‘gedwongen’ waar hij eigenlijk niet achter staat.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties,
Dennenappel

P.S. de reden dat ik nu pas reageer is puur omdat ik het weekend nauwelijks ben thuis geweest.

N@nny, o.t.

Graag gedaan hoor )

Nou, mijn tweelingziel kwam zojuist terug van zijn avonddienst. Ik was bezig mijn beoordelingsgesprek voor morgen voor te bereiden en zei tegen hem dat ik twijfelde of ik een bepaalde opleiding wil gaan doen.In 3 zinnen legde hij mij uit waarom hij vond dat die opleiding niet bij mij paste. Kort en bondig maar treffend en heel persoonlijk. Soms is hij een marsmannetje maar vanavond was hij weer even echt mijn tweelingziel

groetjes Damajo

Sub Rosa

Sub Rosa

10-11-2008 om 12:35

Autisme / kopieren /tweelingziel

Marmar,
Beetje off topic, maar volgens mij is het helemaal geen onzin om te stellen dat autisten door kopieergedrag op 'tweelingzielen' lijken. Voor zover ik weet, vertonen normaal begaafde autisten (zoals Aspergers) wel degelijk kopieergedrag. Zij willen heel graag normaal contact met anderen hebben en kopieren daarom hun gedrag zo goed mogelijk. Vaak zonder resultaat, omdat timing en intonatie e.d. dan weer niet kloppen. Of dit hen tot 'tweelingzielen' kan maken lijkt me dan weer vrij onlogisch, maar kopieren doen ze wel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.