Relaties Relaties

Relaties

donderdag

donderdag

05-01-2012 om 08:09

Vriendin wordt het huis uit gewerkt

Een vriendin van mij ligt in scheiding en ik kan niet uitstaan dat zij door haar man op een kille manier zijn leven uit gewerkt wordt.
Ze is vijf jaar geleden met hem gaan samenwonen zonder iets te regelen en heeft een kindje van hem gekregen. Hij heeft een huis gekocht en daar zijn ze samen in getrokken. Nu heeft hij een nieuwe vriendin gevonden en wil dat zij vertrekt. Hij weigert iets te regelen en wil geen convenant ondertekenen. Zijn carrière loopt momenteel goed, terwijl zij al haar energie heeft gestoken in kindje, huis verbouwen en hem de ruimte te geven zijn bedrijf op te bouwen. Haar bedrijfje loopt daardoor niet echt goed. Nu hij een nieuwe vriendin heeft wil zij in principe zo snel mogelijk bij hem weg en heeft een appartement (private huur) gevonden.
Ik maak mij echter zorgen. Ik denk namelijk dat ze voor ze bij hem weggaat, eerst het convenant moet regelen. Want nu heeft zij nog rechten, omdat zijn huis ook officiële woonhuis is. Zodra zij bij hem weg is heeft zij helemaal geen middelen meer om hem te dwingen iets voor haar te regelen. Klopt dit? Hebben jullie tips hoe zij hem onder druk kan zetten om zijn de zaken met haar goed te regelen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

05-01-2012 om 08:44

Getrouwd?

Is ze getrouwd? Onder huwelijkse voorwaarden? Zo niet, is het kind officieel erkend door hem?
Ik weet er het fijne niet van maar dit soort dingen zijn wel belangrijk om te weten.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-01-2012 om 09:44

Hmm

Als ze niet getrouwd zijn en geen samenlevingscontract hebben valt er denk ik niet zoveel te regelen, behalve de kinderalimentatie. Het is niet netjes om haar gewoon het huis uit te zetten, maar daar blijven wonen terwijl ze ongewenst is lijkt me ook geen goed idee. Het enige positieve aan dit verhaal is dat ze gelijk een andere woning heeft gevonden.

Wat bedoel je met een convenant? Een convenant over het kind of iets anders?

amk

amk

05-01-2012 om 11:02

Ouderschapsplan

er is een band met het kind op dit moment. Als het erkend is en hij gezag heeft moet er een ouderschapsplan gemaakt worden. Wettelijk verplicht sinds 2009. Verder is er voor het kind een recht op alimentatie van vader of moeder afhankelijk waar het kind gaat wonen en wat de regeling gaat worden.

Zijn ze niet getrouwd en er is geen samenlevingscontract waarin eventuele partneralimentatie is geregeld dan heeft ze daar geen recht op.

Ik raad haar aan naar een advocaat te gaan en dit allemaal via de officiele weg te laten regelen. Alleen met een door de rechter bekrachtigde alimentatie regeling kun je betaling afdwingen via het LBIO namelijk.

donderdag

donderdag

05-01-2012 om 14:04

Niet getrouwd

Niet getrouw, geen samenlevingscontract maar het kind wel erkend.
VIa een advocaat zijn ze bezig een convenant op te stellen waarin geregeld wordt hoe om te gaan met de kleine inclusief alimentatie, echter daarin is hij niet voortvarend. Zij heeft wel een advocaat (rechtsbijstand?) maar die vind ik niet echt voortvarend. Bovendien is mijn idee om niet het huis uit te gaan alleen bedoeld als pressiemiddel. Misschien niet netjes, maar dat is hij ook niet vind ik. Daarnaast moet ze natuurlijk zsm weg, echter wel eerst de zaakjes regelen.
Hopelijk is er iemand die mij kan vertellen of je rechten als bewoner hebt en zo ja welke, immers krakers mag je ook niet zo maar het huis uit zetten.

Vic

Vic

05-01-2012 om 16:11

Dat was dan niet zo handig

Ik blijf me erover verbazen dat vrouwen zo'n enorm risico durven te lopen als het gaat om hun toekomstige financiële zekerheid. Onlangs is een bekende van me (hoogopgeleid, slimme vrouw, altijd ft gewerkt) voor het eerst gaan samenwonen en heeft een kindje gekregen. Ze is dus bij haar vriend ingetrokken, gaat nu pt werken, en hebben helemaal niets geregeld! Een collega van me is een tijdje geleden na 14 jaar samenwonen en 4 kinderen 'uit huis gezet'. Zit nu op een piepklein flatje en krijgt gelukkig nog wel ka, maar huis en spullen stonden op naam van haar ex. Dat snap je toch niet?!
Achteraf is het lastig repareren, want qua huis of spullen heb je geen rechten als die niet op jouw naam staan. Ik zou inzetten op een behoorlijk bedrag ka, en een behoorlijke verhuisvergoeding. Misschien vindt een rechter het redelijk en billijk dat ze die toch krijgt.

Tigerfeet

Tigerfeet

06-01-2012 om 11:23

Gelukkig getrouwd

Ik was gelukkig getrouwd dus had rechten, maar zal voor de toekomst als ik ooit weer ga samenwonen wel het een en ander op papier willen hebben.
Ik denk dat ze het beste even kan bellen met het juridisch loket, dan kan ze horen waar ze nog recht op heeft en waarop niet
tigerfeer

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.