Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Sinilind

Sinilind

29-11-2009 om 09:46

Vriendin zwaar depressief maar ik kan niet zo veel bieden.

Mijn beste vriendin (ook een buitenlandse) is terugverhuist naar land van herkomst. Ze was net gescheiden en had behoefte aan het opbouwen van een nieuwe leven. Daarbij kwam dat haar oudste kind het hier niet goed deed op school en een lage advies had gekregen voor de middelbare school, ze vond het onterecht (en ik ook met haar mee) enhad het idee dat het onderwijs in haar land van herkomst meer te bieden had.
Ze is dus van de zomer terugverhuist. Maar sinds dat ze er weer woont is ze zwaar depressief aan het worden. Ze heeft gekozen voor een stad waar ze (bijna) niemand kende, ze had een vage relatie gekregen met een man en hoopte dat de relatie beter zou worden als ze er woonde, maar de man in kwestie heeft haar laten weten dat hij eigenlijk al maanden een andere vriendin had. Wat eigenlijk al duidelijk was uit zijn gedrag, en wat ik voorzichtig met haar al besproken had: een woonplaats voor jezelf en je kinderen kies je niet op grond van een man die geen serieuze bedoelingen heeft. Haar reactie toen was altijd dat de woonplaats meer voordelen had, centraal gelegen en toch aan zee etc... Afin ik praatte tegen een dove.
Nu is ze toch erachter gekomen dat ze daar ontzettend eenzaam is. De gedeelde voogdij met de vader gaat niet door uiteraard omdat hij nu 350 km verderop woont, ze werkt thuis waardoor ze geen contact met volwassenen heeft, en moet haar kinderen zien te loodsen door het overgang van de Nederlandse school systeem naar een hele andere systeem, wat niet meevalt, vooral omdat ze beide dyslectisch zijn.
Daar ook hadden wij (ik en andere vrienden) haar voor gewaarschuwd, dat het enorm moeilijk zo niet onmogelijk zou worden en dat ze zich als een soort privé-leraar zou moeten omtoveren voor haar kinderen.
Ze heeft het dus ontzettend zwaar. Ik vind het ontzettend sneu voor haar, aan de andere kant vind ik het ook getuigen van een enorm gebrek aan zelf-kennis en naïviteit dat ze op die manier aan een terugkeer naar haar land van herkomst is begonnen.
Nu leunt ze ontzettend zwaar op mij op een afstand. Ik heb vorigte week een weekeinde doorgebracht bij haar, we hebben het leuk gehad, ik vond haar gestrest maar niet bijzonder depressief (ze kan heel goed haar gevoelens verbergen). Maar een paar dagen terug heb ik van haar gehoord dat ze, op de avond nadat ik vertrokken was, te veel slaappillen ingenomen had in de hoop, zoals ze zei, niet meer wakker te worden. Gelukkig werd ze er enorm misselijk van en braakte ze alles uit. En mailde me de volgende dag met deze mededeling. Ik wist me werkelijk geen raad: ten eerste was ik enorm boos op haar (Wat ik zo goed als het ging probeerde te verbergen) omdat ik meen dat je geen zelfmoord gaat plegen als je kinderen van 11 en 9 in de kamer ernaast zitten. Maar goed, hoe help ik haar - op afstand? Ik kan onmogelijk elk weeekend 350 km verderop gaan zitten om bij haar te zijn, ik heb dus aangedrongen op artsenbezoek en nu schrijnt ze ergens in december een afspraak gemaakt te hebben met een psychiater. Maar ik ben merk ik ook boos op haar, omdat alles waar ik haar voor gewaarschuwd had bleek dus uit te komen (eenzaamheid, gebrek aan sociale netwerk, uitgaan van relatie met man, etc...) en ik vind dat ze ontzettend "dom" gekozen heeft, om daar te gaan wonen met haar kinderen op grond van man die heel duidelijk niet met haar verder wilde. Dat zeg ik natuurlijk NIET tegen haar, op het ogenblik heeft ze behoefte aan steun, maar ik weet niet zo goed hoe die te geven eerlijk gezegd. In de momenten dat het goed met haar gaat slaat ze alle adviezen (niet alleen de mijnen, ook die van haar exman en andere vrienden) door de wind, maar nu heeft ze ons allemaal hard nodig en ergens is er toch ergenis.
Lang verhaal. Maar weet iemand hoe ik haar enigzins kan helpen zonder helemaal opgeslokt te worden ?
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marieke

Marieke

29-11-2009 om 17:25

Gepasseerd station

Gelijk krijgen is soms ontzettend frustrerend en dit is daar een voorbeeld van. Haar keuzes zijn gemaakt en ze heeft er nu mee te leven. Ik denk dat je niet veel meer kunt doen, dan je nu al doet. Proberen je frustraties over haar domme actie ergens anders te ventileren en buiten je relatie met haar te houden en zorgen dat ze hulp vindt in haar eigen omgeving.
Ik begrijp dat ze nog niet zo lang weg is, is terugkomen een optie? Uit je verhaal maak ik op dat ze niet zozeer zwaar depressief is (dat kun je niet verbergen) maar wel behoorlijk wanhopig en dat de zaken haar volkomen boven het hoofd groeien. Ik denk dat een verandering in de situatie haar enorm kan helpen en misschien wel meer dan pillen en een shrink.
Marieke

Jo Hanna

Jo Hanna

30-11-2009 om 21:00

Wat jij kan

Jij kan wat jij kan. En dat is per definitie tamelijk beperkt als het om (psychische) problemen van anderen gaat. En ik kan me voorstellen dat je een mengeling van gevoelens ervaart: medelijden, ergernis, zorg, boosheid. Ik sta ook al lange tijd een vriendin (vanwege de afstand) telefonisch bij en het is een slopende toestand. Nou is haar situatie ook een stuk ernstiger dan wat jij beschrijft (zoek bij verlies en verdriet in de afgelopen 30 dagen naar kluts als je daar meer over wil weten). Wat volgens mij het belangrijkste is, is dat je je eigen grenzen in acht blijft nemen en nee zegt als die ander erover heen gaat, of dat nou redelijk lijkt of niet. En ik heb er persoonlijk heel veel aan gehad dat ik in een ver verleden ooit iets over de dramadriehoek heb gelezen. Dat is een model wat laat zien hoe het niet moet. Door mezelf daaraan te spiegelen heb ik regelmatig (voor mezelf op tijd) op de rem getrapt en heb ik niet heel erg boos op haar hoeven te worden. Met Google kun je daar veel over vinden.
Groet, Jo Hanna

dc

dc

30-11-2009 om 22:01

Waar?

waar woont ze (vast niet in de buurt, maar je weet het nooit)?

En van de hele dag thuis zitten, worden velen depressief. Het lijkt mij dat ze moet beginnen met het vinden van contacten. Clubjes, via websites, wat dan ook. (op zoek naar vriendinnen, niet mannen, bedoel ik dus).

En wat jij kunt? Niets, maar dat moet je wel heel duidelijk maken. Als ze echt depressief is, kan ze beter op zoek naar professionele hulp in de buurt. Die kan namelijk echt wat.

dc

dc

01-12-2009 om 17:08

Ik ken het

ik heb het ook gehad met een vriendin. Die gaf mij eigenlijk de schuld van haar depressie, omdat ik haar in de steek had gelaten (was uit NL vertrokken). Na een tijdlang uren over de telefoon te hebben gehangen, en bij elke suggestie te horen krijgen dat dat toch niet zou werken, heb ik een poos geen contact meer met haar gehad (na een vrij heftige ruzie).

Ze heeft gelukkig haar eigen leven weer op de rit gekregen, en we hebben weer contact gelukkig. Maar op een afstand kun je er toch niet echt voor iemand zijn. En dat is superfrustrerend. Maar ook al ben je wel in de buurt, je kunt toch niet iemand gelukkig maken.

Ken je iemand in de buurt die je kunt vragen een oogje in het zeil te houden voor de kinderen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.