Relaties

Kiwi
03-09-2011 om 22:49
Vriendinnengroepje-verjaardagen
hier gooi ik het maar even in de groep. Wie weet krijg ik wat nuttige tips. We hebben een vriendinnengroepje van zeven vrouwen. Gezellig allemaal, doen veel leuke dingen met elkaar. Verjaardagen van elkaar komen we ook en daar zit ik nu mee. Zelf vind ik mijn verjaardag niet zo belangrijk. Ben in de zomer jarig, dus ook dit jaar was ik op vakantie en was er dus niet.
In deze vakantie was één van het groepje jarig. Ik heb me netjes afgemeld en nu net krijg ik een mailtje of ik even het bedrag van mijn deel van het cadeautje wil overmaken. Tja wellicht simpel, maar ik heb zoiets van: ik was er niet bij, ik betaal niet mee.
Is dit nou te kort door de bocht en moet ik niet zeuren? Tijdens de vakantie kregen we wel een sms-je, dat ik pas twee dagen later gelezen heb, kijk nooit op die mobiel en toen dacht ik...ja, meebetalen, ik ben er niet en heb dus ook niet gereageerd. Man zegt: ja, had je toen maar moeten laten weten dat je niet meedeed.
Goed, heb nu wel een mailtje gestuurd met de vraag: hoeveel moet ik meebetalen, want het exacte bedrag weet ik zelfs niet eens.
Kortom om een ingewikkeld verhaal kort te maken, wat vinden jullie. Meebetalen aan verjaardagscadeau's op verjaardagen waar je niet bij bent of niet meebetalen. Binnenkort is er weer eentje jarig. Die wil het niet vieren, maar met z'n allen naar de sauna...op maandagavond, dan kan ik dus niet. Dan heb ik dus wederom dit dillema.
Zelf was ik in de vakantie jarig en vier mijn verjaardag verder niet. Het groepje van zeven kan ik nog wel uitnodigen voor de koffie met gebak op een ochtend, maar een cadeau vind ik echt overdreven. Echte wensen heb ik eigenlijk niet. Zou nog liever hebben dat ze dan een bedrag over maken aan een goed doel. Toen ik dat opperde, vond mijn echtgenoot dat ik het dan echt op de spits dreef. Wat vinden jullie?
groet Kiwi (voor de gelegenheid)

Kiwi
03-09-2011 om 22:51
Kleine toevoeging
vriendin die sms-te in de vakantie wist dat ik op vakantie was en dus niet naar de verjaardag zou komen.
groet Kiwi

Eveline
04-09-2011 om 00:46
Hoe lang al zo?
Kiwi, ik snap je probleem, snap dat jij het niet leuk vindt om mee te betalen terwijl je niet meefeest.
In zijn algemeenheid doe ik dat ook zo: als ik naar een feestje ga koop/betaal ik mee aan een cadeau, als ik niet ga, dan niet (uitzonderingen, familie of hele goede vriendinnen, daargelaten). Anders blijf je bezig.... (kan je voor de hele wereld wel cadeaus blijven kopen).
Maar de vraag is: hoe lang zijn jullie al een vriendinnengroepje (met zijn zevenen)?
En hoe ging het met cadeaus in het verleden?
Is er iets veranderd?
Had je er eerst geen moeite mee en nu wel en waarom?
Gaat het je om het bedrag (te hoog) of het principe?
Zonder meer te weten zou ik zeggen: als het je echt dwars zit is dat je goed recht. Maar als het "gebruikelijk" is in jullie vriendinnengroepje (al jaren?) dat iedereen meebetaalt of zij er is of niet, dan moet je het (met het hele groepje, evt. via de mail als je elkaar niet vaak genoeg ziet - en een verjaardag van eentje is misschien niet de beste gelegenheid) in de groep gooien dat je het nu (om een bepaalde reden) niet meer leuk vindt om steeds mee te betalen als je ergens niet bij bent (en niet bij kunt zijn). En dat je het voortaan dus anders zou willen organiseren.
Je kunt je dilemma ook eerst met een of twee vriendinnen bespreken van wie je denkt dat zij jou begrijpen en er wellicht ook zo over denken en dan de mail rondsturen waar zij dan instemmend op kunnen reageren.
Misschien dat het een idee is om voor te stellen om voortaan alleen degenen die er bij zijn mee te laten betalen?

Snuggle's
04-09-2011 om 01:01
Wel
Ik zou me juist een beetje overgeslagen voelen als ze mij niet zouden vragen om mee te doen met het kado. Als jullie echt zo'n groepje zijn en met z'n allen altijd kado's kopen vind ik het niet meer dan normaal dat ze jou daar ook voor vragen.
Ik ga er even vanuit dat jullie goede vriendinnen zijn. Dan gaat het mij er niet om of ik op een feestje ben of niet, dan wil ik de jarige gewoon graag wat geven, misschien wel juist als ik niet op de verjaardag zelf kan komen.
Ik vind dan overigens wel dat ze jou op de eerstvolgende ontmoeting na jouw verjaardag ook iets kunnen geven.
Snuggle's

Rafelkap
04-09-2011 om 09:52
Ik zou
deze laatste cadeau's gewoon meebetalen en het de eerstvolgende gelegenheid dat jullie samen zijn het in de groep gooien. Jullie zijn toch vriendinnen?
Wat ik zo hoor, vind ik het wel een verplicht gedoe. Jullie kunnen wellicht beter geen gezamenlijke cadeau's meer kopen maar ieder apart, dat is ook veel persoonlijker, zeker als je op de dag zelf niet kan komen. Aan de andere kant begrijp ik niet helemaal dat je niets wilt geven, ook al ben je niet op een verjaardag. Jullie zijn toch vriendinnen?
En over je eigen verjaardag: je kan toch eerlijk zeggen dat die dit jaar wil overslaan en een cadeautje niet hoeft? Het lijkt wel een verplichting om je verjaardag te moeten vieren, hoe je het beschrijft. Je moet daar gewoon open over praten, zeker met vriendinnen.

Philou
04-09-2011 om 12:06
Meedoen
Ik zou gewoon meedoen. Ik weet niet om welke bedragen het gaat maar is dat je meer waard dan de vriendschap van de jarige en het gevoel dat je een vriendenclub bent met z'n 7-en? En dat geldt ook voor jou verjaardag: gewoon (simpel) vieren met je vriendinnen. Het is een mooie gelegenheid om elkaar weer eens te zien en om hun waardering naar jou te uiten en voor jou te ontvangen. Sommige dingen horen er nu eenmaal bij. En dit is er een van. Ik zou het echt niet in mn hoofd laten om dit te brede brengen. Want voor overstaan van iedereen zou het kunnen overkomen als of je niet meer zoveel wilt investeren (moeite) en wilt beknibbelen op het geld. En dat jij liever je kado in een donatie naar een goed wilt zien gaan.. zou ik ook anders inpakken. Ik zou geld vragen -en ook ontvangen- en een persoonlijk goed doel uitkiezen. Maar dan nog hoor, als vriendin zou ik daar een beetje moe van worden. Ik zou je graag wel iets willen geven, iets persoonlijks van mij voor jou. Een kado geven en je verjaardag vieren is iets dat geen eenrichtingsverkeer is: er zit wederkerigheid in.

Holiday
04-09-2011 om 13:22
Zeven cadeau's per jaar..
Jammer dat we niet weten hoe jullie dit in het verleden deden. Ik neem aan dat er wel eens vaker iemand niet bij kon zijn wegens omstandigheden?
Als jullie altijd een gezamelijk kado deden, dan vind ik het logisch dat er nu op je gerekend word.
En voor jouw verjaardag gaan de andere zes ook nog met de pet rond? (Wat een organisatie, overigens).
Ik zeg afschaffen per 1 januari. Gewoon lekker samen verjaardag vieren zonder cadeau's. Zeven keer per jaar feest, man dat is toch al leuk genoeg?

Wilgenkatje-
04-09-2011 om 14:18
Vriendinnengroepje
als ik zo'n vriendinnengroepje had (lijkt me leuk) zou ik ter gelegenheid van verjaardagen samen gaat eten, koffiedrinken, high-tea-en of zoiets, maar groepscadeautjes, nee hoor.
Het komt op mij wat verplichtend over, zoals de lief-en-leedpot van collega's waaraan je hoort bij te dragen.
Ik zou het eens aan de orde stellen. Op gegeven moment hebben veel mensen toch al erg veel spullen, waarom elk jaar een verplichte cadeautjesronde van toch wel iets wat duurders (of geven jullue twee euro per persoon? Dat zal niet, anders had je hier niet gepost)

amk
04-09-2011 om 14:22
Ook zo'n groepje
in principe geven we geen gezamelijke kadoos, maar als iemand toevallig iets weet dat de ander graag wil hebben maar het is buiten het budget dan wordt er overlegd over samen werken.
Het is geen verplichting om mee te betalen als je toch niet komt, ook niet als je wel komt.

kiwi
04-09-2011 om 14:36
Reactie
fijn dat er al zo veel reacties zijn.
Toelichting: groepje is er nu ongeveer drie jaar en voorheen werd er een persoonlijk cadeautje gegeven. Dan was het dus, was je niet bij het feestje, dan geen cadeautje.
Vorig jaar is een groot deel 40 geworden en hebben we gezamenlijk cadeau's gegeven.
Geloof wel dat ik de enige van het stel ben, dat dit allemaal gedoe vind dat dit nu zo doorgezet wordt. Zelf vind ik dat ik genoeg heb en zou gewoon gezellig koffie drinken of wat leuks doen prima vinden.
Goed, voor deze keer doe ik gewoon mee, om inderdaad gezeur te vookomen, dat is het me allemaal niet waard. Of ze voor mij nog rond gaan om een te regelen, geen idee. Maakt me op zich ook niet uit. Echt vieren heb ik gewoon geen zin in. Dat voelt zo inhaalslaggerig. Maar goed, sowieso hecht ik niet veel waarde aan mijn verjaardag.
Vanochtend ging ik trouwens sporten en kwam daar een sportmaatje tegen. Die riep meteen: cadeau's doe ik niet aan, maar ik neem je gezellig een avondje mee uit. We eten wat en daarna naar een film die jij uitkiest. Kijk, dat vind ik wel weer ontzettend leuk.
Goed....stoppen met gecompliceerd doen
Nogmaals bedankt voor de reacties.
groet Kiwi

Wilgenkatje-
04-09-2011 om 14:41
Kiwi
tussenvorm: maak alleen spektakel bij kroonverjaardagen. Dan blijft het speciaal.

Kiwi
04-09-2011 om 20:02
Single lady
helemaal gelijk, ik heb dan ook meteen geroepen, we maken er gewoon een gezellig avondje van en eten ed. dat betaal ik natuurlijk zelf!
groet Kiwi

koentje
05-09-2011 om 12:41
Of misschien
voorstellen dat je geen kaso's meer geeft met verjaardagen maar dat je ieder jaar een gezamelijk bedrag inlevert waarmee je een dagje of avond uit gaat?
Je kan ook gewoon voorstellen dat je het gemakkelijker vindt om kado's ieder voor zich te houden.