Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

mopperkont

mopperkont

11-10-2009 om 22:15

Vriendschap en agenda's

Waarom moeten we met vrienden weken van tevoren afspreken om ze te zien? Het schijnt iets typisch Nederlands te zijn waar expats hier in Nederland erg tegenaan lopen. Ik ben zelf net(binnen Nederland)verhuisd en ik loop er ook last van. In m'n nieuwe woonplaats heb ik eigenlijk maar één nieuwe vriendin gemaakt en zij was ook nieuw hier. Het lijkt wel of bijna niemand tijd en zin heeft voor nieuwe vriendschappen. Mensen lijken hun vriendenkringen al lang gevormd te hebben en daar kom je later niet meer tussen. Spontaan bij iemand langsgaan doe ik eigenlijk al jaren niet meer. Alleen op afspraak. Je kunt nooit iemand op zaterdagochtend porren om zaterdagmiddag te gaan winkelen want de agenda's staan altijd vol en het kan pas over een maand.
Hetzelfde met de kinderen, met sommige kinderen kunnen ze alleen maar spelen als ze het minstens een week van tevoren afspreken.
Waarom is dat eigenlijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

12-10-2009 om 09:06

Ik niet

Hoi,

Ik ben zo'n vriendin met lege agenda, ik ben dus al snel te porren voor onverwachte afspraken, maar zie het in mijn omgeving ook wel. Soms komt het gewoon ook door de drukke banen die ze hebben, en is het niet alleen onwil. Een vriendin van mij werkt weer sinds een jaar of 3 en daarvoor hadden we beiden alle tijd, nu moet zij het echt plannen en ze kan er weinig aan doen. Drukke baan overdag, dus alles wat ze wil doen moet in de avond of weekend gepland worden (met 3 kinderen) dus kleding voor de kinderen kopen, verjaardagen etc. Het is geen onwil van haar, het is gewoon drukker bij haar. (ik ben iedere dag om 15.00 vrij dus heb gewoon meer vrije tijd)
Dus ja..dan maar gewoon afspraken maken met elkaar, ik vind het niet zo erg hoor, kan je je wel weer gezellig ergens op verheugen (als ze niet afbellen ai , dat gebeurt ook wel eens)
Ik zou er zelf niet aan moeten denken, zo volgeboekt te zitten.

Maxime

amk

amk

12-10-2009 om 09:44

Afstand

speelt ook een rol. Ik ga niet zo maar van de ene kant naar de andere voor een spontaan bezoek. Wel dat ik een week van te voren spontaan afspreek voor een weekend in de Ardennen.

Bijna al mijn vrienden wonen a. op grote afstand, b. werken net als ik, c. hebben ook gezinnen.

Dan compliceer ik het nog iets verder dat ik er ook rekening mee moet houden dat als mijn dochter mee 'moet' het maar in de helft van de weekenden kan.

Maar in mijn vriendenkring zijn we wel van het stug blijven proberen. En ja, dan komt het wel eens voor dat we in eens met 4 meiden op een zaterdag spontaan afspreken. Soms ook maar met 2, omdat we dan idd dichterbij elkaar wonen en het dan ook de moeite is voor 2 uurtjes af te spreken. Of bij een concert van de ander te gaan kijken.

Bellen daarentegen doen we dan wel weer heel regelmatig. En dat houdt de vriendschap ook in stand.

Jet Burg

Jet Burg

12-10-2009 om 11:15

Over onverwachts bezoek

Dat is echt niet aan mij besteed, niet omdat ik graag op mijzelf ben, maar omdat ik dan de hele dag op mijn hoede moet zijn naar mijn gevoel. Niet in pyjama kunnen rondlopen, altijd gekapt, make up op, huis aan kant...want stel je voor er komt iemand langs.
Liever een afspraak, dan ben ik 100% voor die persoon aanwezig. Dan hoef ik mij ook niet schuldig te voelen als ik nee zou moeten zeggen tegen onverwachts bezoek.
Ik zie niet in waarom het erg is om afspraken te maken, misschien omdat het zakelijk klinkt. Mijn vrienden zijn eigenlijk precies zo. Soms spreken we elkaar weken of zelfs maanden niet en zo zien we elkaar bijna iedere week of spreken elkaar om de dag. Het is altijd goed!

Polly Shearman

Polly Shearman

12-10-2009 om 11:55

Onverwacht?? of weten dat het kan

van vriendinnen weet ik zo;n beetje hun werkschema's dus dan weet ik dat ik op vrijdag ochtend bv wel altijd even bij vriendin A binnen kan lopen voor koffie, en bij B niet.
Ik ben dol op mijn vrienden, maar ik zou het heel vervelend vinden als ze langskomen op het moment dat wij op het punt staan weg te gaan?
Op zaterdag overdag zijn wij allemaal bezig met sport, zelf, of met de kinders, tja dat weten mijn vriendinnen, dus die staan niet onverwacht op de stoep om te gaan winkelen,
Dus ik kan heel spontaan bij mijn vrienden langsgaan, op momenten dat ik weet dat het ook kan, ik ken mijn vrienden goed genoeg zodat ik weet hoe hun weekschema er ongeveer uitziet.
groet, polly

Jet Burg

Jet Burg

12-10-2009 om 12:21

Het is mijn gevoel erbij praia

En nee die vrienden boeit het totaal niet hoe ik eruit zie of hoe mijn huis is. Ik voel mij er niet prettig bij, ik heb het gevoel alles aan kant te willen of make up op. IK dus

Maar ik vind het ook niet leuk om nee te moeten zeggen als iemand langskomt, dat vind ik l*llig overkomen. En ja dat zullen mijn vrienden best ok vinden, maar zij komen ook niet onverwachts langs, want zij delen mijn idee hierover.
Misschien werkt het daarom, omdat we dezelfde mening hebben over zulke dingen en daarom werken jou vriendschappen om jullie meningen.

Jet Burg

Jet Burg

12-10-2009 om 13:25

Aangebrand?

Totaal niet met die bedoeling geschreven. Ik wilde alleen even uitleggen dat ik de dingen zo ervaar, misschien had ik teveel Ik voorbeelden gegeven. (stond wel een smiley achter trouwens)
Er zijn gewoon zoveel soorten vriendschappen, ik vind het soms wel vervelend om vaak te lezen dat onverwachts niet meer kan en hoe rot mensen dat vinden. Terwijl ik dan denk dat ik liever volledige aandacht heb of geef bij een bezoek.
Iedereen vrij en blij toch?!?! )))

Tirza G.

Tirza G.

12-10-2009 om 14:01

Los-vast

Het ligt er een beetje aan. Ik heb wel regelmaat in mijn contacten, gewoon ingesleten vaste koffie-drinkmomenten. Daar maak ik dan bewust tijd voor. Ik heb ook een vriendin die soms (in tijden dat het niet zo goed met haar gaat) elke dag langskomt. Tja, daar ga ik niet iedere keer uitgebreid mee zitten, dan ga ik toch halfjes door met waar ik mee bezig was en soms irriteert me dat dan ook wel.
Ik heb ook een vriendin op grotere afstand, die zie ik zelden maar spreek ik vaak. Op afspraak, zodat we tíjd voor elkaar hebben. En wat Cobi ook schrijft: vriendschappen veranderen, omstandigheden veranderen. Die totale kritiekloze vriendschap uit mijn puberteit, dat je vriendin bij wijze van spreken meeging naar de WC en dat je elkaar belde (over de huistelefoon.....) om 100 coupletten van Potje met Vet te zingen; maar ook de diepgaande vriendschappen uit je studententijd toen je met een biertje in je hand 's nachts om drie uur op de trap van je studentenhuis de wereld redde - die zijn er gewoon niet meer.

Tirza

Hanne.

Hanne.

12-10-2009 om 14:13

Automatisme

Volgens mij is het ook een stukje automatisme dat afspraken vaak weken van te voren gepland moeten worden.

Je wil wat afspreken, pakt de agenda, en gaat er vanuit dat het wel op de langere termijn zal worden, dus het eerste voorstel is voor over 2 weken, en daarna ga je verder naar achterin (qua tijd).

Mijn ervaring is dat als je de agenda niet pakt, en roept, kan je morgen (of vanmiddag) dat het vaak juist wel kan.

Balletmama76

Balletmama76

12-10-2009 om 14:20

Ook expat...

...en ik herken het probleem eigentlijk niet zo echt. Mijn beste vriendin en ik wonen half bij elkaar, ook maar enkele huizen van elkaar verwijdert, we zitten eigentlijk constant tussen onzere huisen te switchen, en kunnen ook om 4 uur s'ochtens bij elkaar langs, als er behoefde aan is - manlief noemt ons alleen maar "de tweelingen"...

En wij hebben ook allebei een druk leven, maar het geluk, op dezelfde dagen vrij te zijn van werk.

Op het begin vond ik het wel moelijk, om hier contact te krijgen, maar dat was vooral het taal-probleem. Dat is er nu niet meer.

Mathilde

Mathilde

12-10-2009 om 14:54

Valt toch wel mee?

Bij mij mag je altijd langskomen, maar dan heb ik niet 100 procent aandacht voor je en daar moet je dan tegen kunnen. Wil je diepgaand contact, dan liever op afspraak . Mijn vriendenkring woont niet om de hoek, dus dan moet je bijna wel plannen. Ik zou natuurlijk vrienden om de hoek kunnen maken, maar ik vind het moeilijk om meer dan vijf contacten intensief te onderhouden. Dus mijn balboekje zit ongeveer wel vol, sorry.
Overigens ga ik nog altijd met 1 bepaalde vriendin op de wc hoor, wij kletsen namelijk gewoon door aan de telefoon als een van ons toevallig 'moet' .
Mathilde

Yta Chalne

Yta Chalne

12-10-2009 om 15:10

Hm, gezinnen waaien niet zo makkelijk

Wij maken vrijwel nooit afspraken, maar we hebben veel bezoek. Gewoon mensen die langskomen en blijven eten. Minimaal toch wel twee keer per week, de kinderen nemen ook nog wel eens iemand mee. Ik heb altijd eten zat in huis, maar anders is AH twee minuten lopen (en zeven dagen per week open, tot 22u) Ik zie me nog niet met een pond bonen en drie gehaktballen zitten, misschien als we heel oud zijn Tegen die tijd moeten mensen dan maar afspraken gaan maken.

Met hele gezinnen aanwaaien is niet zo gebruikelijk, maar het is ook nog niet zo makkelijk om kinderen van alle leeftijden enthousiast te krijgen voor bezoek.

Angie

Angie

12-10-2009 om 19:22

Nou moe

Ik liep hier juist tegenaan toen ik vanuit Nederland naar de VS verhuisde. Voor die tijd liepen of reden we wel ergens langs en dan proberen of iemand thuis is en tijd heeft. Onverwacht blijven eten enzo. En mensen deden dat ook bij ons.

Hier is dat minder. Kan ook komen omdat de kinderen groter worden en van alles te doen hebben (en wij ze natuurlijk moeten halen en brengen) en bij de vrienden net zo.

Angie

Inge M

Inge M

12-10-2009 om 19:51

Vroeger, als expat, had ik ook alle tijd

Heel veel vrouwelijke expats werken niet, tenminste niet toen ik expat was. Je hebt geen familie waar je op bezoek gaat, geen verjaardagen die je bij moet houden, etc. Dat geeft veel extra tijd. Tijd waar ik ook wel van heb genoten,, veel minder verplichtingen.
In NL werken vriendinnen en andere familieleden wel en bovendien wonen ze zelden dichtbij. Ook familie woont verder weg, we hebben verplichtingen vanwege de sportverenigingen, etc. Er is gewoon minder tijd. En dus maken we afspraken.

Maylise

Maylise

12-10-2009 om 20:52

Voordelen en nadelen

Ik hou niet echt van plannen. De omstandigheden met werk, opgroeiende kinderen en van alles en nog wat dwingen mij er regelmatig toe om wel te plannen. Voor mijn goede vrienden maak ik altijd tijd ook als ze onverwachts langs komen. Mijn allerbeste vrienden komen helaas niet onverwachts langs omdat ze in verschillende uithoeken van deze planeet wonen. Als ze komen dan blijven ze natuurlijk wel gezellig een paar weken en dat is wel heerlijk maar we zien elkaar allemaal veel te weinig.
De vrienden hier in de buurt die komen langs wanneer ze willen. Soms zijn we thuis, soms niet. Mee eten kan altijd. Ik heb altijd wel genoeg in huis om wat extra's te maken of zo. Dat vind ik ook altijd heel gezellig.
Natuurlijk komt het soms niet uit omdat we weggaan maar dat geef ik dan gewoon aan. En mijn echte vrienden boeit het ook niet als het een keer niet uitkomt of als ik een klusje af moet maken als ze er zijn.

Ik heb ook vrienden die alleen op afspraak kunnen. Dat vind ik niet zo erg maar ik ben niet erg van het plannen. Ik vind het juist zo leuk om spontaan te bedenken wat ik nu wil gaan doen als ik vrij ben.

Echter op afspraak heeft ook wel voordelen. Ik ben gezegend met een schoonfamilie die altijd binnen komen vallen wanneer het hun uitkomt en die vervolgens uitroepen we blijven maar 10 minuten om daarna de hele dag niet meer weg te gaan. Dat is soms leuk maar soms ook minder. Ik heb namelijk ook wel andere bezigheden, afspraken of heb gewoon af en toe geen zin. Maar ja daar is mijn schoonfamilie niet gevoelig voor.

Dan zie ik toch wel weer het voordeel van dingen op afspraak doen in gezien je vervolgens de rest van je tijd zelf naar believen kan indelen.

Ik geloof dat ik het liefst voor de tussen variant ga. Wel spontaan maar van te voren wel even bellen of het nu kan. Dan heb je nog de gelegenheid om nee te zeggen voor iedereen voor je deur staat.

Weken van te voren sociale afspraken plannen doe ik overigens niet behalve als het om feestjes gaat die gegeven worden of iets anders exclusiefs of iemand die van ver weg komt.

Overigens herken ik niet wat Tirza schrijft dat echte diepe vriendschappen nauwelijks meer voorkomen als je wat ouder bent. Ik heb een paar hele dierbare vriendinnen waar ik nog steeds (bijna) alles mee deel. Ik heb ook op latere leeftijd nog vrienden leren kennen. Ik woon nu 10 jaar weer in Nederland en heb de afgelopen 10 jaar (en ik was al bijna 40 toen ik hier kwam wonen) hele leuke vriendschappen opgebouwd.

Maylise

mopperkont

mopperkont

12-10-2009 om 22:50

En hoe los je dit dan op

Je bent toevallig in de buurt en je belt op of ze tijd hebben, dan hebben ze geen tijd, maar wacht: de agenda erbij, en prik: over drie weken kan het wel. Daar heb ik dan eigenlijk geen zin in, maar ik vind het zo rot om daar nee op te zeggen.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

13-10-2009 om 12:02

Mopperkont

Ik vind eigenlijk dat je daar dan te moeilijk over doet. Je kunt wel gaan zitten kniezen dat diegene niet stante pede tijd voor je maakt, maar blijkbaar kan dat niet. Ik zou dan die afspraak maken en voor op de kortere termijn iemand anders aanspreken.
Ik werk zelf fulltime en heb alleen op vrijdagmiddag en in het weekend tijd om 'spontaan' mensen te zien. Een aantal vriendinnen weet dit en komt dan wel eens aanwaaien. Maar vooral als de ander ook werkt kan het vaak niet anders dan op afspraak en dat is dan gewoon niet anders.
Ik ben zelf wel heel makkelijk met blijven eten, vooral als ouders vriendjes/vriendinnetjes op komen halen en hun andere kroost bij zich hebben mondt het nogal eens uit in een gezamenlijke maaltijd, samengesteld uit wat er dan maar in huis is. Van de ingredienten voor 3 gehaktballen en 3 ons boontjes kan ik wel wat voor 7 personen in elkaar flansen, geen probleem.
groeten,
Jose

margje van dijk

margje van dijk

13-10-2009 om 12:49

Stoor me er niet aan

Ik stoor me er absoluut niet aan dat ik afspraken met vriendinnen moet inplannen in mijn agenda, en dat het wel weken kan duren voordat het kan.

En ik vind het wel een romantisch idee dat er altijd iemand langs kan komen wat dan heel gezellig is, maar in de praktijk moet ik er niet aan denken. Dat wil zeggen, vandaag mailt mij toevallig een vriendin om te vragen of ze donderdag na het werk een beetje bij me kan rondhangen omdat ze daarna weer een afspraak in de buurt heeft. Dat beschouw ik als 'onverwachts langskomen' en ik heb er nu al zin in, maar strikt genomen is het niet onverwacht, want aangekondig.

Dus écht onverwacht vind ik niet altijd leuk, maar dít soort onverwacht vind ik juist heel leuk.

Verder merk ik dat het nogal uitmaakt wié er dan onverwachts langs komt. Ik heb een klein aantal goede vrienden en enkele familieleden, die mogen altijd langskomen (helemaal als ze het kort van tevoren aankondigen). Maar ik ben niet met iedereen op zo'n vertrouwelijke voet dat ik 'gewoon mezelf kan blijven' als ze langskomen. Voor sommige mensen moet je wel een beetje je best doen. Mijn schoonvader bijvoorbeeld, die vindt het zelf erg leuk om totaal onverwachts langs te komen (al moet hij er 2 uur voor rijden), of het nou uitkomt of niet. Hij vindt dat zelf het allerleukste, dat het onverwachts is, om onze gezichten te zien blijkbaar. Ik acteer dan braaf mee, ik doe blij verheugd en ik zet alles opzij, voor zover mogelijk. Maar eigenlijk vind ik het totaal niks, want natuurlijk moet er wél van alles, en als hij het nou had aangekondigd had ik dat een beetje voor kunnen zijn. Ik kan er uiteraard ook voor kiezen om dit tegen hem te zéggen, dat ik liever heb dat hij even belt, maar juist omdat ik denk dat hij het zo graag op deze manier doet en omdat het niet zo vaak gebeurt (gelukkig) laat ik het toch maar zo.

Want als je altijd tijd hebt (of kunt maken) voor onverwachts bezoek, dan betekent het dat je in die tijd dus niet iets anders doet (behalve dingen als gewoon thuis aanrommelen - en ik kan me helemaal voorstellen dat sommige mensen daar erg gelukkig van worden, daar gaat het niet om). Maar ik heb dat niet. Ik werk overdag meestal, en daarnaast zing ik ontzettend veel, en dat gebeurt allemaal gepland buitenshuis. Op die dagen kan ik werkelijk geen onverwachts bezoek kwijt, al zou ik het willen. En zo WIL ik het dus ook. Ik heb gekozen voor dat zingen en daar wil ik mijn tijd aan besteden, en dat betekent dat ik minder flexibel ben voor vrienden. Dat is dus geen ongelukkige omstandigheid, maar een keuze waar ik achter sta. En ik kan me voorstellen dat een ander andere keuzes wil maken, die expat-vriendin bijvoorbeeld (die inderdaad een keer op een doordeweeksedag om half 3 op de stoep stond om acuut te komen theedrinken - wat gewoon niet kon).

Ik zoek trouwens wel de marges op hoor, ik heb met vriendinnen regelmatig nog even een ontmoeting om 11 uur 's avonds of zo. Want mijn vriendinnen zijn precies als ik qua activiteiten. En ik schuif graag huishoudelijk werk opzij als de deurbel gaat. Ik geef dus wel prioriteit aan mijn zing-activiteiten, maar ik zal nooit zeggen: het komt nu niet uit, want ik moet koken / boodschappen doen / wassen / schoonmaken.

Maar ik schaar mij dus niet tot het leger mensen dat verzucht: "ja, ik constateer het bij mezelf ook, en ik vind het doodjammer dat ik niet flexibeler kan zijn". Ik ben me heel bewust van hoe mijn leven is ingericht en zo wil ik het gewoon.

Margje

Julia64

Julia64

13-10-2009 om 12:59

Niet erg

Zojuist nog een afspraak met een vriendin gemaakt om samen een hapje te gaan eten op vrijdag 13 november. Eerder lukte gewoon niet, ofwel van mijn kant (gebrek aan oppasmogelijkheden - als ik wegga moet mijn vriend thuiszijn voor zoon, en vriend werkt zeer onregelmatig, ook vaak 's avonds, en oppas kan niet altijd) ofwel van haar kant (geen kinderen, maar wel een druk sociaal leven).
Ik kan er niet mee zitten, dan heb je (zoals iemand in deze draad al eerder opmerkte) weer iets om naar uit te kijken!
Onverwachts bezoek vind ik maar van een paar mensen leuk.
Contacten met echt goeie vrienden onderhoud ik toch wel door regelmatig te mailen.

groet
Julia

Weinig flexibel

Volgens mij ben ik gewoon weinig flexibel ingesteld. Het gezinsleven brengt al zoveel onverwachte dingen met zich mee die mijn "dagplanning" verstoren, dat ik het heerlijk vindt mijn eigen sociale leven een beetje te kunnen organiseren.
Niets zo heerlijk als een dag met zeurende en krijsende kinderen als je weet: "ha, morgen ga ik lekker naar vriendin Die-en-Die". Ik kan me erg verheugen op mijn afspraakjes en alleen al het missen van de voorpret van een bezoek zou ik jammer vinden.
n@nny

mopperkont

mopperkont

13-10-2009 om 14:33

@engelandvaarder

Het gaat er niet om dat iemand niet kan, daar heb ik alle begrip voor, volgende keer beter. Maar ik heb alleen geen zin om een afspraak te maken voor later.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

13-10-2009 om 17:23

Tja

Dat snap ik dan niet zo goed, als het nu leuk is om met iemand bij te praten is dat het over 3 weken toch in principe ook? Natuurlijk kan er wat tussen komen, maar dat valt dan wel weer te regelen.
Jose

mopperkont

mopperkont

15-10-2009 om 09:45

@lara

Het is helemaal niet dat er wat anders leuks voorbij zou kunnen komen, maar het komt wel eens voor dat ik achteraf baal dat ik een afspraak heb gemaakt omdat ik die dag moe en chagerijnig ben. Je voelt je zo geleefd met zo'n volle agenda.

Hoe zit het andersom

vraag ik me af. Hoe open staan nederlanders voor nieuwe kontakten? Wat doe je met de nieuwe moeder op school of de nieuwe kollega op het werk. Zoeken nederlanders dan kontakt of houden ze de boot af want agenda zit al vol met vaste vrienden en familie. Daar ben ik wel benieuwd naar. Want opnieuw beginnen in een nieuwe woonplaats valt mij ook niet mee. Dus ben ik nou een raar mens of hebben de anderen gewoon geen tijd of...wat dan ook?? Bedoel je dat ook mopperkont?

amk

amk

15-10-2009 om 13:41

Net nieuw

dochterlief is net nieuw op school en die contacten gaan prima. Want die worden in diezelfde agenda gestopt waar er plek is. We hebben dan wel een agenda maar nieuwsgierig en open naar anderen ben ik nog steeds. Maar je moet er zelf ook wel iets voor doen. Niet afwachten tot je gevraagd wordt, maar ook zelf wat vragen.

opnieuwbeginnen

opnieuwbeginnen

21-10-2009 om 23:34

Ook weer opnieuw

Ook ik moet weer opnieuw mijn draai vinden in Nld, wel in dezelfde plaats en buurt maar nieuwe school voor de kinderen.

Ik zie heel veel kliekjes op het schoolplein, er kan vaak geen groet vanaf, lijkt wel of ik er met geen mogelijkheid tussenkom....Dus ik kom niet eens aan afspraken maken, spontaan of met agenda...

Opnieuwbeginnen/mopperkont

Heb je ook daadwerkelijk geprobeerd er tussen te komen? Spreek je mensen wel eens aan?

Ik heb een hechte vrienden/familiegroep en wij zijn ook wel eens aangesproken op het feit dat men dacht dat je er niet tussenkwam. Ik trok me dat wel aan maar vroeg me ook af of dat niet ook een beetje aan de persoon zelf lag. Mensen kunnen je gedachten nu eenmaal niet lezen.

Mopperkont, dat expats hier over klagen herken ik wel. In het verleden ben ik ook wel wat expats tegengekomen. Op een enkele na is dat eigenlijk nooit tot echte vriendschap uitgegroeid. Cultuurverschillen spelen hierbij wel degelijk een rol. Ik had ook vaak het idee dat ik niet mijzelf kon zijn. Veel expat bekijken nederland vanuit hun eigen achtergrond en zo wordt je dan ook beoordeeld (of veroordeeld). Ik heb toen geleerd vooral niet te uitgesproken te zijn in mijn mening en zeer voorzichtig te zijn met kritiek (veel buitenlanders hebben lange tenen, nederlanders kunnen veel beter om zichzelf lachten). Juist dat niet jezelf kunnen zijn remt ook in vrienden maken. Voor mij bleven expats dus vaker leuke kennissen waar je ze af en toe best wel plezier mee kunt maken. En laten we eerlijk zijn, ik had ook vaak het idee dat wanneer expat maar een paar jaar bleven ze ook weinig moeite deden nederlanders te begrijpen en het voor hun veel makkelijker was om in cliché's te blijven hangen.

Zeker als je ouder wordt en kinderen krijgt worden die paar vrienden waar je jaren lief en leed meegedeeld hebt en waar je aan 1 woord genoeg hebt erg belangrijk. Een enkele keer kom ik nog wel eens mensen tegen waarmee ik die klik meteen heb en dat zijn dan ook dierbare vrienden geworden. Het houdt mij dus niet tegen om nieuwe mensen te leren kennen maar ik zal veel minder snel tijd vrijmaken voor mensen waarvan ik weet dat die klik er gewoon niet is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.