Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Lizelot

Lizelot

09-12-2011 om 10:16

Vriendschap of voor jezelf kiezen!

Mijn dochter vertelde me iets over wat ze meegemaakt had in het week-end.Zij heeft een andere mening dat haar vrienden,ze kijkt anders tegen de situatie aan en ik vind dat ze gelijk heeft.Maar misschien werkt het heel anders in de maatschappij dan wij denken en ik weet nu niet goed wat voor advies ik haar kan geven.
De situatie was als volgt.Dochter heeft een jongen,als vriend en die knul is een beetje druk,waardoor hij al wat opvalt en wat naïef,doet snel wat andere zeggen en daardoor vaak het haasje.Nu ging de vriendengroep stappen,de jongens werden dronken en 3 knullen vernielen een lantaarnpaal,de meisjes zijn slim en lopen door ,de jongen waar mijn dochter mee omgaat ,probeet de jongens tegen te houden,staat natuurlijk met armen te zwaaien en heeft oo knog een fel gekleurd t-shirt aan,terwijl de andere donker gekleed zijn.Iemand ziet het groepje bezig,belt de politie en neemt waarschijnlijk de kleur van het t-shirt als iets om de jongens te omschrijven.De groep gaat een patatje eten,politie komt de patatzaak binnen en neemt de vriend van dochter mee.Buiten vraagt de agent aan hem met wie hij is.De jongen noemt de namen van de 3 vernielers en zij worden ook opgepakt.De jongen is nu meteen een matennaaier,had geen namen mogen noemen,had zijn vrienden moet beschermen.
Mijn dochter en ik zien dat toch anders,wij zouden in dit geval juist andersom reageren,eerlijk naar de agenten lopen,vertellen dat jongen niets gedaan heeft en schuld bekennen.Wij vinden dat de vrienden niet eerlijk zijn geweest en dat ze zich geen vrienden mogen noemen.Hoe kijken jullie hier nu tegenaan???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lastig

Hopelijk kunnen ze het zien als een leermoment. Zo'n jongen zou mijn zoon kunnen zijn, vaak krijgen zij dan ook juist de schuld. En kunnen doelwit worden van agressie door omstanders. Ik adviseer mijn zoon dan ook altijd dat vrienden leuk zijn maar als ze foute dingen gaan doen dan maak je dat je wegkomt.
Het is een inschattingsprobleem waar ze mee om moeten leren gaan. En dat is hard.
Want inderdaad lig je er uit in zo'n groepje als je het kattekwaad niet afdekt.
Je dochter kan tegen die vrienden zeggen dat ze het er helemaal mee eens is dat deze jongen de anderen genoemd heeft want anders had die jongen zelf de schuld op zich gekregen en dat zouden ze toch zelf ook niet doen? Dan hebben ze misschien iets om over na te denken.
Ook als je volwassen bent komen die momenten dat je meent te moeten ingrijpen of om je zelfbehoud denkt en dat is ook een persoonlijke stijl tot aan klokkeluiders of conflictvermijders aan toe.

Ze heeft gelijk

maar het is een erg lastige situatie.
Ik heb zelf ooit moeten getuigen tegen een (toenmalige) vriend die iets ernstig verkeerd had gedaan en dat was vreselijk. Ook al had ik natuurlijk gelijk om de waarheid te vertellen, vond ik het erg moeilijk om hem te "verraden" (zo voelde het) en ook niet iedereen in de vriendenkring was het met mij eens.

Lizelot

Lizelot

09-12-2011 om 14:15

Leermoment

Ja,Anne dit zou ook mijn zoon kunnen zijn,nog geen puber,daarom probeer ik dit soort verhalen ook als voorbeeld voor hem te gebruiken.Mooie zin van,vrienden zijn leuk tot ze kattekwaad uit gaan halen.Die ga ik onthouden.mijn dochter is ook eerlijk en loopt niet mee,pest ook niet mee,komt voor zwakkere op,daarom deze vriendschap ook,ze voelt de jongen aan,heeft met hem te doen,dat hij misbruikt wordt door zijn vrienden en is nu zijn steun en toeverlaat.Maar ze is ook al veel vriendinnen kwijt geraakt,omdat ze niet meekletst en soms voor de andere partij kiest.Ook weer lastig,maar aan de andere kant hoop ik dat later mijn zoon ook leuke vriendinnen of vrienden treft met ouders die niet oordelen op wat ze horen,maar naar hun kind luisteren en het verhaal waarom het gedrag van iemand zo is.En soms weet ik niet of ik het juiste voorbeeld geef.Laatst ook weer een voorbeeld....klas A heeft beeldende vorming ,3 meisjes van die klas spuiten in de pauze werkstukjes van klasgenootjes onder met zilververf.Een jongen uit klas B die daarna in dat lokaal les heeft ziet dat.Aan het eind van hun les,ziet de leraar de verziekte werkstukjes,dus klas B moet nablijven,omdat het voor de leraar duidelijk is dat iemand uit deze klas het gedaan heeft,dus de jongen zegt dat dit niet zo is en noemt de namen van de meisjes.Meisjes krijgen straf ,maar halen de hulp van een stel stoere knullen en de andere dag word de jongen uit klas B in elkaar getrapt door deze jongens.We hebben het hier over tijdens het eten....wat doe je.Mijn kinderen zeggen beide ,eerlijk zeggen wie het gedaan heeft.Ik vertel dan wat de jongen de andere dag overkomen is en vertel ze dat het misschien toch beter is om dan te zwijgen,maar eigenlijk ben ik het dan niet met mezelf eens.Vind ik het ook jammer dat ik ze moet leren om niet eerlijk te zijn.Het is hier op het moment een onderwerp waar we ivm met onze jongste erg druk mee zijn.Kiezen voor jezelf,voor je eigen veiligheid.Ik hoop dat ik het hem kan uitleggen voor hij naar het middelbaar gaat.

Over die lantaarnpaal,ik vind het zo vreemd.Deze jongen heeft dus ,terwijl hij probeerde zijn vrienden te stoppen,een hele nacht op het politiebureau gezeten en mag meebetalen aan de schade.Als hij zijn vrienden niet had genoemd had hij alles alleen mogen betalen.Mijn dochter heeft ook nog tegen de agwent gezegd dat het juist anders was,maar ze werd weg gestuurd.Alleen omdat een voorbijganger zijn kleur shirt genoemd heeft en zijn vrienden niet eerlijk zijn.Bah.Ik heb mijn dochter ook uitgelegd dat dit eigenlijk geen vrienden zijn.Maar zo gaat het gewoon zegt ze.Jammer.
Karin,dat lijkt me inderdaad erg moeilijk.Maar soms kun je niet anders.Vooral als het iets ernstigs is.Ik heb zelf oo keens de politie gebeld voor iemand waar i kheel veel om geef,maar om te voorkomen dat een situatie uit de hand zou lopen,dat voelt heel dubbel.Maar als een situatie uit de hand loopt ,voelt dat ook dubbel.

He?

Hoe kan dat nou? Hebben de andere kinderen uit klas B hem verlinkt? In elk geval had die leraar ervoor moeten zorgen dat de "stoere" jongens ook gestraft werden.

Lizelot

Lizelot

09-12-2011 om 15:18

Ja,echt

Die jongen zegt in een volle klas wat hij gezien heeft,een andere jongen uit zijn klas vertelt tegen de meisjes door wie ze verklikt zijn en vervolgens gaan zij hulp halen bij andere jongens uit hun klas.Mijn mond viel ook open,ik vond het ook ongelooflijk,het is de zoon van een vriendin van me,dus ik weet dat het verhaal klopt.
De jongens zullen ook wel een straf hebben gekregen voor het vechten, maar dan nog.Ik snap dit soort verhalen ook niet en vind het daarom zo lastig soms om mijn kinderen te sturen.Dus maar niets zeggen en samen met je hele klas na blijven, omdat je anders de kans krijgt om klappen te krijgen???Terwijl nimeand uit de klas verantwoordelijk is voor de verpeste werkstukjes.En waarom helpen die andere klasgenoten die meisjes terwijl ze werkstukjes verpest hebben.Soms denk ik weleens dat ik van een andere planeet kom.Is dit haantjes gedrag,indruk maken op de meisjes ,laten zien wie de sterkste is.Heeft het vechten niets met de werkstukjes te maken,maar meer met de hormonen,geen idee.Maar vrolijk word ik niet van dit soort verhalen,is ook nog gebeurd op de school waar mijn zoon waarschijnlijk naartoe gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.