Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

tonny

tonny

19-09-2009 om 13:02

After life

Iemand attendeerde me op de Japanse film 'After Life'? Wel eens gezien?

Hij stemde me zeer tot nadenken over de dingen van waarde in het leven. Oh ja, het is geen film over de hemel (zoals mijn dochter veronderstelde) maar juist over het leven nu.

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

25-09-2009 om 12:37

Niemand gezien?

Jammer...

tonny

Starry Night

Starry Night

25-09-2009 om 14:55

Haha

Nee, ik niet Vind het trouwens jammer dat de rubriek 'Geloof en levensbeschouwing' niet zo frequent bezocht lijkt te worden.

Rosalinde

Rosalinde

25-09-2009 om 18:35

Nee....

ook niet gezien.....

tonny

tonny

25-09-2009 om 21:20

Is ook zo, starry night

Misschien moeten we maar een paar lezerstrekkende topics starten. In het verleden hebben we hier flinke discussies en gedachtenuitwisselingen gehad.

tonny

Dinges

Dinges

30-09-2009 om 12:17

Titel

Bedoelde je deze:

http://www.imdb.com/title/tt0165078/

?

Hey starry night

Gooi maar eens een pittige stelling in het midden. Of een lastige vraag. Kunnen we lekker weer eens bomen maar please niet over de winkelsluiting hoor, dat heb ik nog vers in het geheugen, dat duurde eindeloos en was op een gegeven moment ook niet meer leuk.
Ik zal zelf ook even nadenken.

Starry Night

Starry Night

30-09-2009 om 15:23

Haha

(Heb ik ooit deelegenomen aan een discussie over winkelsluiting? Of bedoel je dat dat een pittige was waar je geen zin meer in hebt?)
Er komen geregeld geloofsvraagstukken op mijn pad, die aardig pittig kunnen zijn. Doorgaans zijn dat discussies over 'atheïsten', waarbij ik mezelf nooit in de geportretteerde atheïst herken. Zo lees ik af en toe de column van Jean Jacques Suurmond (in Trouw), en die kan me nogal ergeren.
Dat is het enige pittige dat ik op dit moment kan bedenken, en om daar nu out of the blue een posting aan te wijden... Ik ga eens nadenken.
En mocht jou iets invallen, ik hou deze rubriek in de gaten

tonny

tonny

25-10-2009 om 13:34

Nog even over 'after life'

Het ging in deze film (o.a.) om het zoeken naar hét beslissende, inspirerende moment in je leven dat je kon meenemen naar het hiernamaals. Het mocht maar één moment zijn, en zolang je niet gekozen had, bleef je hangen in een soort tussenfase.
Best bijzonder om te gaan zoeken naar zo'n speciaal moment, ik heb er een paar dagen over lopen nadenken. Me beperken tot één lijkt me erg lastig.

tonny

Dinges

Dinges

04-11-2009 om 23:01

Tonny

Ik heb heb in de byb opgezocht. En inderdaad, ik denk dat ik ook lang in het tussenstation zou wonen. Wat zou jij kiezen als kandidaat-moment?

Groetjes,

Boromir

Mijn moment

Ik kan niet kiezen.
Want ik dacht eerst meteen aan het moment van 19 november 2005, smorgens vóór 10 uur, toen we Enzo nog gezond bij ons hadden, toen er nog niets aan de hand was. Maar daarna bedacht ik me dat we toen Neo nog niet hadden, die is geboren in aug 2007.
Dus ik kan niet kiezen. Want ik zou willen kiezen voor het moment dat we nog met zijn allen waren, en dat gaat niet

Starry Night

Starry Night

05-11-2009 om 10:23

Geerke

Je posting treft me als een mokerslag. Ik besef in een klap dat het voor jou onmogelijk is om voor iets te kiezen dat voor mij dagelijkse (en dus bedriegelijk vanzelfsprekende...) werkelijkheid is. En wat een ongekende luxe dat is, waar je niet genoeg bij stil kunt staan.
Dank je daarvoor, een virtuele knuffel.

tonny

tonny

05-11-2009 om 10:29

Als het om kiezen gaat

zou ik denk ik iets kiezen waar ik alleen zelf bij betrokken ben.
Zo'n onmogelijke keuze als Geerke in gedachten heeft heb ik niet.
Maar als ik kijk naar mijn relatie en gezin en allerlei mooie momenten, is het niet mogelijk iets te kiezen waarin iedereen evenzeer tot zijn recht komt als eeuwige herinnering. Pfoe, rare zin.

Daarom iets van veel langer geleden, iets waarmee ik alleen zelf te maken heb; er wordt dan geen enkele naaste 'benadeeld'.

Ik zie mezelf als meisje van een jaar of 11 op de schommel. Ik was op een zeer gelovig kinderkamp waar ik me op dat moment heel gelukkig voelde. Ik schommelde hoger en hoger; via de geluidsinstallatie hoorde ik liedjes, en ik had het gevoel zo de hemel in te kunnen schommelen.
Een heel apart gevoel.

Ook bij de mensen in de film zie je dat ze heel triviale momenten kiezen, waarvan je nuchter denkt: tjonge, was dat zó belangrijk?

Maarre - dat kiezen lijkt me niets!!!

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2009 om 11:40

Bezoekfrequentie o.t.

Ik kijk regelmatig wat hier geschreven wordt, maar ik ben voorzichtig geworden met mijn reacties. Ik heb laatst geloof ik ook weer een draadje de das om gedaan, of het was toeval hoor Ik heb een nogal uitgesproken mening op het gebied van geloof en moet uitkijken daar niet net zo vervelend mee te worden als mensen die anderen het geloof opdringen.

mijk

mijk

05-11-2009 om 12:17

Vind het ook lastig

hier reageren. Hoor bij de behoorlijk vrijzinnige kant van de PKN. Heb jaren over kerk en geloof geschreven heb zelfs in de kerk gewerkt en toch vind ik het hier lastig. Ik denk omdat ik voor mijn gevoel net zo ver van sommige christen afsta als van degene die zich atheïst noemen. En dus ook last van een stevige mening... Dus dan maar niet. Jammer eigenlijk...

Kaaskopje

Kaaskopje ik vind juist in jouw reacties altijd respect voor andersdenkenden doorklinken...!

En mijk

Ik weet zo niet 1-2-3 wat reacties van jou te herinneren maar dus ook niet als negatief. Snap je. Een stevige mening is toch niet erg. Ik vind dat tenminste niet. Zolang we van alle kanten maar accepteren dat dingen anders beleefd worden.

Starry Night

Starry Night

05-11-2009 om 18:31

Jammer ja (mijk)

"Ik denk omdat ik voor mijn gevoel net zo ver van sommige christen afsta als van degene die zich atheïst noemen. En dus ook last van een stevige mening... Dus dan maar niet. Jammer eigenlijk..."
Dat is inderdaad jammer, want wat is er mis met een stevige mening? Althans... zolang het geen stevige mening over andersdenkenden is natuurlijk, want daarmee bereik je inderdaad niets, omdat andersdenkenden zich zelden in zo'n mening zullen herkennen.
Maar wat ik bedoel: discussies kunnen toch best stevig zijn, zolang je respect blijft houden voor mensen die er anders in staan?

tonny

tonny

05-11-2009 om 23:30

Bezoekfrequentie

Het is leuk als het hier weer wat drukker wordt. Inderdaad zijn de gesprekken hier niet altijd zo eenvoudig, (on)geloof is iets heel persoonlijks en het is soms lastig elkaar te begrijpen. Geeft niets, gewoon nog wat beter proberen uit te leggen wat je bedoelt, dat is alleen maar leerzaam.

tonny

Starry Night

Starry Night

05-11-2009 om 23:47

Tonny (ot)

En kijk eens wat een enorme discussie 'ons' hieronder in de schoot geworpen wordt Ik hoop alleen dat die niet doodbloedt, nu hij uit Algemeen gehaald is...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2009 om 23:53

Geerke

Goed om te horen

Dinges

Dinges

06-11-2009 om 09:43

Nou gelukkig maar...

Deze discussie loopt weer, terwijl ik net als Kaaskopje het idee heb dat ik discussies dood sla. (Dus we kiezen er bij deze voor: het was puur toeval...

Maar even over zo'n onmogelijke keuze. Mijn dagelijks leven bestaat uit mensen die mijn ouders en een paar andere belangrijke mensen nauwelijks kennen tot nooit ontmoet hebben. In die film wordt voor een van de interviewers een uitzondering gemaakt waar een scene uit zijn huidige werk, een filmopname, als Eeuwige herrinering wordt bewaard.
Als ze mij daar in zo'n afbladerend, sober, Japans tussenstation gaan ontvangen zal de herrinering toch een constructie worden. Als ik zou MOETEN kiezen.

En anders zal ik er lang moeten werken.....

Groetjes,

Boromir

Starry Night

Starry Night

06-11-2009 om 12:04

Heb even gegoogeld

"The newly-dead have until Wednesday to decide what the single happiest or most significant memory from their life is, and then for the rest of the week the workers make short movies to recreate each person's chosen memory.
At the end of the week, the movies are shown in the screening room. As soon as each person sees his or her own memory, he or she vanishes to whatever unknown state of existence lies beyond and takes only that single memory with them into eternity."
Van er lang werken is dus geen sprake, Boromir. Je moet er vóór woensdag uit zijn begrijp ik
Ik vind het verschrikkelijk moeilijk. Ik denk dat ik zou kiezen voor een moment tijdens een van onze vakanties, waarop we met z'n viertjes iets gezelligs doen.
Probleem is alleen, dat ik echt niet kan bepalen welke vakantie 'met z'n viertjes' in deze dierbaarder is voor me. Vroeger met het gezin waarin ik ben opgegroeid, of mijn eigen gezin nu. Die keuze zou ik niet kunnen maken, vrees ik. Ik denk dat de aanwezigheid van m.n. mijn eigen kinderen het pleit zullen beslechten: die horen zo totaal bij me, dat ik me geen After Life zonder hun herinnering zou kunnen voorstellen.
Dus vooruit, manlief mag ook mee

Dinges

Dinges

06-11-2009 om 19:42

Spoiler!!

Starry, blijkbaar heb je hem niet gezien. (Dan moet je als je dat wel wilt niet verder lezen)

Ik de film blijkt dat er mensen niet uit komen. Uiteindelijk verraad een van de "interviewers" dat ie al 50 jaar op verschillende tussen stations zit. om dat werk te doen. Als je nieut kunt/wilt kiezen bljf je "over".

Maar zouden we in een after life uberhaubt iets herrineren van dit leven?

Groetjes,

Boromir

Boromir

Dat hoop ik wel.

Starry Night

Starry Night

07-11-2009 om 11:55

Boromir

Ah, dank je. Excuses, ik heb hem inderdaad niet gezien en deze draad (waarin dat wellicht aan de orde komt) ook niet in zijn geheel gelezen.
Je vraag 'zouden we ons in een after life uberhaubt iets herinneren van dit leven' is overigens ook een interessante om over na te denken. Of, áls we het ons al herinneren, doet het er in dat stadium dan nog wel toe? Wellicht is dat After Life zo enorm overweldigend, dat ons huidige leven erbij zal verbleken.
Ook aan dat gegeven zijn boeiende films gewijd trouwens (The Others, Ghost).

Dinges

Dinges

07-11-2009 om 23:23

What dreams may come

Tja Ghost. Patrick Swayze, Demi Moore en the Richeous Brothers. Alleen de muziek al.

Maar "What dreams may come" is toch wel met afstand mijn favoriet. Robin Williams die in de natte olieverf "wakker wordt" van het schilderij van zijn vrouw, en begroet wordt door zijn veel eerder overleden hond.

Hoe zou wat we hier hebben mee gemaakt ooit kunnen verbleken bij wat voor after life ook.

Patrick Swayze heeft de reis al gemaakt. Die zal ongetwijfeld gedacht hebben aan de scene uit Ghost waar hij naar het licht reist.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.