Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Benieuwd

Benieuwd

03-04-2010 om 18:15

Als je niet in jezus gelooft, wil god je niet in de hemel hebben.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-05-2010 om 17:45

Kaaskopje

Mbt vergeving: nou, er gebeuren soms dingen in een leven, waarbij het heel moeilijk en voor sommige mensen onvoorstelbaar is dat je die ander zou vergeven. Denk aan bepaalde misdaden. Het zou zonder geloof toch minder snel in me opgekomen zijn om zo iemand te vergeven als hij niet eerst spijt betuigd. Voor ik geloofde in God, was vergeving iets wat ik alleen maar kon als diegene berouw had en eerst excuses maakt en probeert om het goed te maken.
Het geloof leert me om tóch te proberen dat te doen, omdat God óók aan de mensen belooft dat er altijd vergeving mogelijk is. Of je dat wel of niet goed vindt is een discussie apart, maar wat ik maar wilde zeggen is: je doet zoiets niet louter om een plekje in de hemel te "verdienen". Is dat dan onzelfstandig nadenken? Nou ja, als jij dat vindt dan vind je dat. Voor mij is het een extra impuls die me aanspoort mezelf te verbeteren. Voor een ander zal die impuls uit het humanisme of het sjamanisme of wat dan ook komen.

Ik heb in elk geval niet de pretentie dat ik zó ontzettend fantastisch van mezelf ben dat er geen enkele impuls van buitenaf nog mijzelf kan doen verbeteren.

En wat dat met de hemel betreft: je lijkt het nogal zwartwit te zien: als je niet gelooft dat je in de hemel komt zou dat een minderwaardigheidscomplex zijn? Waarom? Ik las vandaag in de Volkskrant een verhaal van een (moslim) "vader Teresa" in Pakistan, die zijn hele leven in dienst van weeskinderen heeft gesteld. Kijk, zo iemand verdient een plekje in de hemel, wat mij betreft (en gelukkig ga ik daar niet over). Over mijzelf ben ik daar niet zo zeker van. Het is maar waar je maatstaf ligt. Van een steenrijke westerling verwacht God misschien wel wat meer inspanning voor de medemens en voor de aarde dan ik lever.
Dat wil ook weer niet zeggen dat ik denk dat ik voor eeuwig zal branden in de hel. Misschien is er wel niks, voor mensen zoals ik. Te aardig voor een eeuwige hel, maar ook niet goed genoeg voor een eeuwig paradijs. Ik wéét het gewoon niet. Maar ik reken nergens op.

veerle4

veerle4

03-05-2010 om 19:01

Ellen

Maar Ellen? je geloof an sich geeft toch recht op eeuwig leven?
Dat staat letterlijk zo in de bijbel.
Want God had de aarde zo lief ,
enzenz
opdat een ieder die in Hem gelooft eeuwig leven heeft.
Je mag daar dan dus toch op rekenen?
Ik snap je wel hoor...zoals jij erin staat.
Maar je mag er gewoon op rekenen!
En niet omdat we allemaal zo goed zijn,
maar omdat dat zijn genade is!Wat je niet verdiend ,wel ontvangen,tis aan ons om dat geschenk te ontvangen!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2010 om 01:53

Ellen

als alleen de Theresa's een plekje in de hemel verdienen zou de lat wel érg hoog liggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2010 om 01:55

Vergeving

Ik kan me wel voortellen dat je geloof je net dat zetje kan geven om eerder te vergeven dan je uit jezelf zou doen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-05-2010 om 13:38

Veerle en kaaskopje

Tsja, aan de andere kant zijn er in de bijbel ook teksten te vinden die er op duiden dat de lat inderdaad hoog ligt. Bv Matt 7:13-14, Matt 19:24.
Dat zeg ik niet omdat ik een doemgeloof heb, integendeel. Maar om aan te tonen dat ik niet durf te zeggen dat ik wel in de hemel zal komen.

Kaaskopje, ik heb het idee dat je jouw overtuiging een beetje op gelovigen projecteert. -Jij- denkt dat de lat wel niet zo hoog zal liggen, en dus denk je dat gelovigen er van uitgaan dat er een beloning in het verschiet zal liggen.
Misschien was dat bij YFC zo, dat weet ik niet, maar veel gelovigen die ik ken zijn daar helemaal niet zo zeker van.

De lat en de kameel

De tekst dat een kameel nog makkelijker door het oog van een naald gaat dan een rijke man in het Koninkrijk van God (Matt 19:24), is een antwoord van Jezus op de man die aangeeft zijn spullen niet te kunnen verkopen.
Volgens mij duidt het antwoord van Jezus erop dat je niet zózeer gehecht moet zijn aan de materialistische zaken dat je niet meer zonder kan. Dat het je leven dus beheerst (en dat jou dus gevangen houdt).
Het wil niet zeggen volgens mij dat iedere christen al zijn of haar spullen moet verkopen. Ik zie hierin die hoge lat dus niet zo.

Preek

ik heb n keer een preek over die kameel gehoord; daarin werd uitgelegd dat God aan iedereen n offer vraagt, maar niet altijd dezelfde. Jezus toetste dez man, om te kijken wat hij er voor over zou hebben. Hoe oprecht was zijn geloof, zijn wil om Hem te volgen? Daarmee niet zeggend dat iedereen zijn spullen moet verkopen,maar wel dat soms dingen aan je vraagt die (eigenlijk te )moeilijk kunnen zijn voor je.

Ik weet niet zeker of ik in de hemel kom, maar ik vertrouw er wel op. Ik wil Jezus oprecht volgen, al struikelend...en er is beloofd dat geloof in Hem genoeg zou zijn....

veerle4

veerle4

04-05-2010 om 16:52

ellen

13 Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. 14 Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

de brede en de smalle weg....
de brede weg is de weg die van God afleid, en de smalle die naar jezus leid. En de reden dat die smalle weg moeilijk te vinden is voor velen heeft mijnsinziens te maken met de vele verleidingen en misleidingen in de wereld.
Maar ook met onze trots.
Die smalle weg kost je wat, het kost moeite, is niet altijd makkelijk begaanbaar,maar leid wel tot Jezus.
Die weg lopen we denk ik als christenen met vallen en opstaan.ik denk dat je bijbelteksten al snel uit hun verband kun trekken als je ze los leest.
en dat kan misleidend werken.Ik geloof dat Jezus ons vraagt of we in hem geloven, en als we in liefde die Jezus willen volgen dat dat voldoende is om in zijn paradijs te mogen wonen.Want Hij heeft de WET volbracht....onze schuld ingelost....
onderstaand filmpje is misschien wat flauw ,maar denk wel dat dit de boodschap is die Jezus ons via de bijbel wil geven.http://


www.youtube.com/watch?v=4qIxWnN2VQY

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2010 om 11:32

Ellen e.a.

Ik denk dat een discussie als dit over het algemeen niet te doen is. Ik kan wel willen dat anderen het zien zoals ik het zie, maar zo werkt dat niet natuurlijk. Jij en de anderen kunnen tegen mij zeggen dat iets niet is zoals ik zeg, maar doordat ik daar een mening over heb is het moeilijk daar onbevooroordeeld over door te gaan.
Om even de start van het draadje terug te halen: Als je niet in Jezus gelooft, wil God je niet in de hemel hebben. 1. Als je niet gelooft is die behoefte om dat te willen er misschien ook niet. Dan is het dus geen straf. 2. Als je in God gelooft vind ik het een uitspraak die niet aan 'de mens' is. Er leiden meer wegen naar Rome en ik denk dat een Moslim, of iemand die gewoon uit zichzelf heel veel goeds doet, net zoveel recht heeft op de hemel als een Christen. De 'praktijk' zal het moeten leren.

veerle4

veerle4

05-05-2010 om 17:34

Kaaskopje

Ik denk dat een discussie als dit over het algemeen niet te doen is. Ik kan wel willen dat anderen het zien zoals ik het zie, maar zo werkt dat niet natuurlijk. Jij en de anderen kunnen tegen mij zeggen dat iets niet is zoals ik zeg, maar doordat ik daar een mening over heb is het moeilijk daar onbevooroordeeld over door te gaan.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ik denk dat het goed is dat we al zoveel drraadjes hebebn lopen hier in deze rubriek waarin ieder met respect voor elkaars anders denken toch gewoon zijn mening kan uiten.
De sfeer vind ik echt heel goed voor alsnog ,
en ieder kan zijn mening geven en onderbouwen voor zover die dat wil,
maar als we een discussie starten om de ander over een streep te trekken is het idd onbegonnen werk.
dat is het doel ook niet denk ik??

ik vind het in elk geval zeer interessant hoe deze draad, een soort breiwerkje geworden is vanuit een vraag naar vele andere vragen die daaruit voortkwamen...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2010 om 19:29

Over de streep trekken

Nee, het is inderdaad niet de bedoeling van dit draadje om elkaar over de streep te trekken. Daarom fluit ik mezelf ook terug Ik ben met je eens dat de sfeer goed is.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-05-2010 om 21:25

Kamelen en dergelijke

Het is helemaal niet mijn bedoeling om een discussie aan te gaan over wanneer je in de hemel komt. Ieder heeft daar zijn ideeën over en je kunt overal bijbelteksten bij halen. Het spijt me dat ik twee teksten heb aangehaald, want ik had kunnen weten dat er dan discussie ontstaat over hoe je die moet interpreteren. Ik kan wel honderd manieren verzinnen waarop ik niet precies doe wat Jezus zegt in de bijbel, net zoals ik ook wel honderd manieren kan verzinnen waarop ik wél probeer te doen wat Jezus zegt. Dus ik durf noch voor mezelf, noch voor een ander te bepalen dat ze "goed genoeg" zijn.

Het enige waar ik bezwaar tegen heb willen maken, is de veronderstelling (even vrij geparafraseerd) dat "christenen allemaal rekenen op een beloning na hun dood".

Ik reken nergens op, ik weet niks zeker, en ik krijg wat dat betreft niet graag iets door een ander in de mond gelegd. Noch door christenen, noch door agnosten of atheisten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.