Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Jujube

Jujube

04-03-2009 om 10:51

Arie boomsma

Ohoh, de EO heeft een stok gevonden om hun eigen boegbeeld Arie Boomsma mee te slaan. Boomsma heeft het gewaagd 'half naakt' te poseren voor de Linda, voor de gay-editie nog wel! Ongetwijfeld in combinatie met zijn uitpsraken over het creationisme is hij nu 3 maanden geschorst. Wat mij betreft absurd. Helaas kruipt hij op ondubbelzinnige wijze door het stof op zijn weblog http://www.arieboomsma.nl/arieBlog/?p=116#comment-6819 waarin hij zegt dat vele EO-medewerkers zich door zijn solo-actie gepasseerd en zelfs geschoffeerd voelen. Ik denk dan: Geef me geduld! Wees een man en zet door. Pik dit niet van je werkgever.
Groet,
Jujube

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gezicht van de eo

Arie vormt mede het gezicht van de EO. Hij moet dus even goed nadenken voordat hij zoiets doet. Brengt hij hiermee zijn werkgever in discrediet? Waarschijnlijk wel. Goede zet van de EO om hem in ieder geval 3 maanden te schorsen. Het zou ze wel eens veel leden kunnen kosten.

Jippie

Jippie

04-03-2009 om 14:51

Contract

Volgens mij staat in zijn contract met de EO dat dit soort schnabbels in overleg met zijn werkgever gaan. En dat is hier niet gebeurd. Omdat hij zich de laatste weken toch al niet als ideale werknemer heeft gepresenteerd was dit voldoende reden voor een schorsing. Lijkt me in alle werkrelaties voor te kunnen komen en is niet per definitie gerelateerd aan het specifieke karakter van de EO.

Jujube

Jujube

04-03-2009 om 15:24

Tuurlijk

Natuurlijk is het wel gerelateerd aan het specifieke karakter van de EO. Ze voelen zich zwaar in hun kruis getast dat Boomsma uitspraken heeft gedaan over het creationisme en dan nu de fotoshoot voor de homo-editie van de Linda. Het is duidelijk dat ze een voorbeeld willen stellen. Helaas heeft het wel een tegengesteld effect. De niet-christenen nemen het voor 'm op, de gayscene ook, evenals de wat vrijzinniger christenen. Ik vind dat de EO zichzelf belachelijk maakt.
Maar wat ik echt jammer vind is dat Boomsma zich als een geslagen hond opstelt. Bang voor z'n baantje denk ik. Uit zijn weblog blijkt overigens niet dat hij niet achter de fotoshoot staat.
Groet,
Jujube

Wrikken

Jujube:"Maar wat ik echt jammer vind is dat Boomsma zich als een geslagen hond opstelt. Bang voor z\'n baantje denk ik. "
Er zijn mensen die menen dat je verandering beter van binnenuit kunt organiseren dan van buitenaf. Boomsma wrikt wat, houdt zich dan snel weer stil om over een tijdje weer wat te wrikken. Dat is ook een manier.
Groet,
Miriam Lavell

Jippie

Jippie

04-03-2009 om 16:17

Jujube

"Natuurlijk is het wel gerelateerd aan het specifieke karakter van de EO. Ze voelen zich zwaar in hun kruis getast dat Boomsma uitspraken heeft gedaan over het creationisme en dan nu de fotoshoot voor de homo-editie van de Linda. Het is duidelijk dat ze een voorbeeld willen stellen."

Ik zie het algemener: werknemer heeft in het recente verleden de werkgever in diskrediet gebracht bij de klanten (en daarbij misschien goodwill gekweekt bij potentiele nieuwe klanten) en houdt zich nu niet aan de afspraken die in zijn contract staan.
Niks creationisme, foto's of homo-editie. Dat zijn details die er helemaal niet toe doen.

Jujube

Jujube

04-03-2009 om 18:41

Tsja jippie

Ik ben het echt niet met je eens. Het zijn geen details die er niet toe doen. Je kunt het wel algemener willen zien, maar dit is een specifiek geval. Een schorsing van 3 maanden is geheel buiten proporties. De EO wil er alles aan doen om de achterban zoet te houden.
Verder is het idd een mogelijkheid dat Boomsma probeert van binnenuit wat te veranderen (dat is ook hard nodig). Maar ik vind het stukje op zijn weblog veel te slaafs.
Groet,
Jujube

tonny

tonny

04-03-2009 om 19:27

De eo is ook een bedrijf

net als de Vara en de NCRV en noem alles maar op. De achterban (betalende leden) van de EO is divers, van orthodox tot ruimdenkend. Teveel onrust kan maken dat er veel mensen opzeggen en het bedrijf dus terugloopt (en het is tóch al niet zo'n fijne tijd, economisch gezien). Wat dat betreft snap ik wel dat de EO zoekt naar wat rust.

Wij hier kunnen al die commotie rond Andries Knevel zwaar overdreven vinden, er zijn heel wat mensen in de EO-achterban die zich enorm zorgen maken over 'het hellend vlak' - hoe je dat ook moet zien. Ze zijn bang het geloof in God kwijt te raken, als je over van alles zo 'makkelijk' gaat denken.

Drie maanden schorsing is overdreven. Dat vind ik ook! Maar je niet aan de regels van de werkgever houden is niet slim, terecht dat Boomsma aangeeft dat hij wat dat betreft te makkelijk heeft gehandeld.

Verder: de christelijke wereld is zeer veelzijdig en veelkleurig, soms voorzien van enorm lange tenen. De EO heeft enerzijds veel muren in christelijke/kerkelijke kringen doorbroken en verbondenheid doen ontstaan, maar heeft anderzijds ook weleens last van het gegeven dat christenen zo verschillend denken over wat al dan niet 'kan'.

Tonny

Jujube

Jujube

04-03-2009 om 22:16

Dwdd

De EO had al problemen met Boomsma n.a.v. zijn discussie met Dorenbos bij DWDD 5 feb. j.l., waarin hij zegt het eens te zijn met Andries Knevel ten aanzien van het scheppingsverhaal. De EO baalde ervan dat Boomsma dat daar verkondigde terwijl hij een glas bier dronk aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk. Vervolgens laat Boomsma zich met ontbloot bovenlijf fotograferen (wat hij al veel vaker heeft gedaan, hij is fotomodel) en plots is dat een enorm probleem. En waarom? Omdat het een gay-uitgave van 'Linda' is. En we weten toch allemaal hoe het grootste deel van de achterban (en de medewerkers) van de EO over homosexualiteit denkt?
Want waarom wordt die stoute Andries niet 3 maanden geschorst na zijn uitspraken die een groot deel van christelijk nederland shockeerde? Ik vind dat Boomsma het slachtoffer is geworden van de actie van Knevel. Opeens wil de EO een daad stellen. Knevel kwam er met een zwak excuusje vanaf.
Groet,
Jujube

Jippie

Jippie

04-03-2009 om 22:42

Jujube

Vooral de achterban van de EO was het oneens met Knevel, de directie was vooral ongelukkig met de manier waarop. Zie bijvoorbeeld http://www.nd.nl/artikelen/2009/februari/05/eo-neemt-afstand-van-mening-knevel : "Toch zag Lock zich donderdag genoodzaakt een verklaring te laten uitgaan waarin voor het eerst ruimte gelaten wordt voor meer opvattingen: ,,De missie van de EO gaat over God als Schepper en Jezus als Redder. Dat is een vast fundament van ons geloof. Daarbinnen kunnen verschillende meningen over het ontstaan van de aarde voorkomen. In dat debat willen wij een platform bieden.''"

Dat klinkt niet als het niet nakomen van afspraken in zijn contract. Wat je er verder ook bij haalt, daar komt het bij Boomsma wel op neer. 3 maanden schorsing te veel? Mwah... als een bedrijf niet meer kan vertrouwen op zijn visitekaartje, dan kan een kantonrechter daar best reden genoeg in zien om het arbeidscontract te ontbinden.

Jujube

Jujube

05-03-2009 om 00:28

Ik denk het niet

Jippie, ik denk dat geen enkele zichzelf respecterende kantonrechter toe zou laten dat Boomsma om een paar foto's die zonder overleg gemaakt zijn ontslagen zou mogen worden.
Je kunt wel proberen de zaak op deze manier te bekijken, maar er speelt veel meer mee. Ik begrijp best dat gelovigen dit vervelend vinden omdat er veel discussie op gang komt. Maar die discussie komt niet voor niets op gang. Het gaat de EO echt niet om contractuele afspraken. Boomsma staat straks in een homoblad. En dat vinden ze niet kunnen. Laten ze daar dan gewoon eerlijk over zijn, want als hij in de Tina had gestaan was er niets aan 't handje geweest. Toen ze hem bij de EO aannamen, was dat echt niet om zijn mooie innerlijk. Nee, het is een goodlooking fellow en ze wisten ook dat hij werkt als fotomodel. Ze gebruiken hem toch ook om jonge hippe mensen naar de EO te trekken? Maar als 't woord 'homo' valt gaan alle alarmbellen rinkelen en volgt er plots een schorsing van 3 maanden. Ze zullen 't niet in hun hoofd halen om naar de kantonrechter te stappen, want dan verliezen ze hun toekomstige achterban. Zonder mensen als Boomsma kan de EO wel inpakken met hun vergrijzende ledenbestand.
En trouwens; het grootste deel van de EO-medewerkers staat niet achter de uitlatingen van Knevel. Ook door hem voelden medewerkers zich 'gepasseerd en zelfs geschoffeerd'. Dus het is zeker niet alleen de achterban.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2009 om 01:09

Misschien wordt het tijd

voor een nieuwe christelijke zender. Het moderne jasje wat de EO heeft aangetrokken de laatste tijd begint behoorlijk te knellen volgens mij. Tijd dus voor een zender die wel met zo'n modern jasje kan omgaan.

Bastet

Bastet

05-03-2009 om 07:35

Slaafs

De inderdaad slaafse reactie van Boomsma vind ik jammer,wees een vent en sta voor je keuzes.
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

05-03-2009 om 07:50

Artikel

http://www.telegraaf.nl/prive/3394112/___Arie_Boomsma_verdient_straf___.html?p=12,1

Jammer dat gewoon oprecht spijt hebben niet voldoende is...
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2009 om 11:03

Is dit eigenlijk al eerder gebeurd?

Is er bij een omroep al eerder een presentator geschorst vanwege 'wangedrag'?

Bastet

Bastet

05-03-2009 om 12:15

Kaaskopje

Ik heb het nog nooit gehoord,eigenlijk.Ik vind het ook vreemd dat er nu moeiljk wordt gedaan over poseren,schaars gekleed,terwijl Boomsma jaren model is geweest.Vraag me ook af waarom een waarschuwing,als je het dan zo'n probleem vindt,niet voldoende is.
Dus ja,net als Jujube,vermoed ik dat het voor een homoglossy is....
Groetjes,Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2009 om 12:55

Ontslag

Ik kan me wel herinneren dat mensen ontslag hebben gekregen, maar een schorsing van 3 maanden vind ik ten eerste heel belerend, maar dat past bij de EO. Net of hij na die drie maanden nooit meer 'stout' zal zijn. Ten tweede ga ik er van uit dat hij tijdens die drie maanden geen salaris krijgt. Lekker sociaal. Of werkt een schorsing niet zo? Ik zou denk ik solliciteren bij de NCRV. Dan maar wat minder zwaar op de hand wat het geloof betreft.

k-dootje

k-dootje

05-03-2009 om 13:02

Gewerkt

ik heb bij de eo gewerkt (10 jaar geleden, dus weet niet hoe de huidige situatie is), en toen was het verplicht om als je als eo-er naar buiten trad, dat je dit voor publicatie liet zien/lezen aan de afdeling Pers en Voorlichting. Zelf had ik toen een interview met een plaatselijk krantje en zelfs dat moest gelezen worden. Ik kan me voorstellen dat die regel nog steeds van kracht is en dat deze regel ook bij andere organisaties geldt. dus wat dat betreft kan ik me voorstellen dat de eo er niet blij mee is. Ik vind het niet slim van Arie dat hij dit zonder medeweten van de EO heeft gedaan; ik denk dat hij zelf wel aanvoelde dat hij hier geen toestemming voor zou krijgen. Of ik het met de 'straf' eens ben is een andere vraag. Die vind ik nogal zwaar.

angel3

angel3

12-03-2009 om 13:31

Kaaskopje

Giel Beelen is ooit geschorst bij de radio omroep. Ik weet niet exact meer waarom maar geloof dat ie tijdens de uitzending had zitten snuiven als experiment, zoiets.

Nee hoor niet snuiven

Snuiven? Nee hoor. Hij had zich volgens mij oraal laten opvrolijken door een prostituee, live in de uitzending.En dat was allemaal heel goed te horen.

Damajo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.