Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Petr@

Petr@

06-04-2012 om 10:30

Avondmaal op goede vrijdag

Vanuit de gereformeerde kerk ben ik gewend op Witte Donderdag Avondmaal te vieren. In de Hervormde Kerk waar wij mee gefuseerd zijn doen ze dat op Goede Vrijdag. Ik weet van een paar gereformeerden dat ze daarom niet naar de viering op Goede Vrijdag gaan.
Ik wil vanavond wel naar de viering, maar weet niet goed wat ik zal doen.
Waarom wel/niet Avondmaal vieren op Goede Vrijdag?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Avondmaal

Goeie vraag! Hier vieren we ook avondmaal op witte donderdag. Op goede vrijdag staan we stil bij het lijden en sterven van Jezus. Eerlijk gezegd zou ik er niet aan moeten denken om dan avondmaal te vieren. Ik weet dat het gedaan wordt, volgens mij om te midden van het lijden ons eraan te helpen herinneren dat Jezus is opgestaan. In het lijden vier je de opstanding. Zelf vind ik dit te kort door de bocht. Wees eerst maar eens stil bij de gebeurtenissen van Goede Vrijdag. Maar goed, dat is mijn mening. Hoe dan ook: goede viereingen!

Hortencia

tonny

tonny

06-04-2012 om 16:44

Traditie

ik was al járen gewend aan de avondmaalsviering op witte donderdag (wat liturgisch gezien meer voor de hand ligt, Jezus vierde die maaltijd voorafgaand aan de vrijdag waarop hij stierf).
In onze nieuwe woonplaats was het in de (hervormde) wijkgemeenten gebruikelijk op vrijdag(avond) het avondmaal te vieren. Pas sinds twee jaar is onze wijkgemeente (mede vanwege samenwerking met de gereformeerde kerk, met wie de hele stille week vesperdiensten georganiseerd worden, het ene jaar in het ene, het andere jaar in het andere kerkgebouw) overgegaan op de donderdag. De andere twee wijkgemeenten niet.

Ik zou niet van een avondmaalsviering afzien omdat deze op een 'verkeerde' dag gevierd wordt - wat je eraan beleeft, zit in je eigen hart.
Dat het wennen is, zeker, en het zal best op een dag verschuiven naar witte donderdag, gevolgd door een ander soort viering op de goede vrijdagavond.

Henriette123

Henriette123

06-04-2012 om 17:54

Op vrijdag

Met het avondmaal herdenk je het lijden en sterven van Christus. Hij stierf op Goede vrijdag, waarom zou je dan niet op Goede vrijdag "vieren/"?
Komt misschien om dat ik niet anders gewend ben, maar zie hier geen enkel probleem in.

Petr@

Petr@

06-04-2012 om 21:17

Niet deelgenomen

Ik kon mij nl. wel vinden in wat Hortencia schreef dat we stilstaan bij het lijden en sterven van Jezus. Ik was ook niet de enige die niet ging en omdat we nu niet in de kring gingen staan, maar echt aan tafel, viel het ook niet zo op.
Ik had alleen wel tijdens het bijbelverhaal soms stukken uit The Passion op m'n netvlies, dat was wel een beetje raar...

tonny

tonny

07-04-2012 om 10:32

@petra

misschien is het een idee om je aan te sluiten bij de liturgiecommissie van de kerk? Dan kun je wellicht meehelpen om in komende jaren de dagen voor pasen op een andere manier vorm te geven. Het zal tijd nodig hebben, maar wie weet.

tonny

tonny

07-04-2012 om 10:33

Goede vrijdag

wij hadden een indrukwekkende viering gisteravond, afwisselend lezingen en koralen uit het evangelie volgens Lucas.
Daarna het doven van de paaskaars, de verduisterde kerk, in stilte naar buiten...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.