Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Petr@

Petr@

26-02-2012 om 21:08

Avondmaal

Ik ben nog al een muts en snel vies van iets. Nu vind ik het dus vreemd dat we tijdens de avondmaalviering allemaal uit dezelfde beker drinken. Ik drink geen wijn en sinds de doopleden aan het avondmaal mogen drink ik dus met de kinderen druivensap mee. Maar vanochtend zat een van de kindjes flink te hoesten (en die had ik natuurlijk voor mij) en heb het bekertje beleefd afgeslagen.
Hoe gaat de avondmaalsviering bij jullie in de kerk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beker voor de wijn, losse bekertjes voor druivensap

..dus daarmee is het opgelost.
Jij zou bij 'ons' gewoon voor het losse bekertje kunnen gaan.
Ik kan me je gedachte wel voorstellen, maar zolang ik geen mensen zie met uitbarstende herpes laat ik het bij die gedachte en doe gewoon mee. Er zijn zoveel situaties waarin je met anderen in contact komt.
Er gaan bij ons meestal vier zilveren bekers een stuk van de kring rond (wij staan om de stoelen heen, vormen een kring door de hele kerk. De beker wordt dus algauw met een man of 25-30 gedeeld. Maar vooraan is een hoekje voor mensen die niet lang kunnen staan en/of geen wijn drinken, en daar staan eierdop-formaat bekertjes met sap klaar.

Roos Vicee

Roos Vicee

27-02-2012 om 09:01

Beker

Tijdens de Mexicaanse griep periode werden er bij ons ook mini wegwerpbekertjes gebruikt maar daarna weer de gebruikelijke avondmaalbekers. Ik heb er nog niet zo lang geleden eens opgelet hoe men dat bij ons precies doet met de beker omdat er toen idd ook een heel aantal mensen behoorlijk aan het hoesten was. Bij ons is het (nog?) niet gebruikelijk dat kinderen aangaan en wij hebben lopend avondmaal. Dwz we lopen in een lange rij de kerkzaal rond. Er staan twee of drie mensen die de beker aanreiken. En die beker wordt nadat ongeveer tien mensen hebben gedronken vervangen. Dan loopt men ermee naar de keuken waar hij (neem ik aan) schoongemaakt wordt en weer opnieuw gevuld en gebruikt. Volgens mij kun je met tien 'man' ongeveer die beker rond zodat iedereen een schoon plekje heeft

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Tja

Hier wordt de beker na elke slok schoongeveegd, maar wel steeds met dezelfde doek.

tonny

tonny

27-02-2012 om 21:54

Wijn of druivensap, dat maakt toch niet uit

qua ´vies´.

ten tijde van de dreiging van de Mexicaanse griep werd in onze kerkenraad ook nagedacht over iets anders dan de beker doorgeven, aan tafel, in de kring, of bij het langslopen. Iemand opperde ´maar die alcohol doodt toch wel wat ongewenste zaken.´
´Hm´ zei een ander. ´Dan zou je het avondmaal moeten vieren met Jonge Jenever, wijn heeft veel te weinig alcohol.´

Ik heb nog nooit gemerkt dat ik juist na een avondmaalsviering verkouden werd of zo. Ik snap je tegenzin na zo´n proestend kind, maar er zijn 100 dingen meer die ´vies´ zijn en waar je in de praktijk niets van krijgt.

In het verpleeghuis-verzorgingshuis worden wel kleine bekertjes gebruikt trouwens. Omdat de mensen daar kwetsbaarder zijn wellicht.

Katholieke oplossing?

In onze(katholieke) kerk zijn we gewend om de hostie in de beker wijn te dopen. Zo heb je dus geen direct contact met de beker. Je mag ook gewoon uit de beker drinken (die dan met een doekje wordt afgeveegd), maar de meesten dopen hun brood dus.
Ik heb nooit zo over de hygiëne nagedacht (het is een gewoonte, dus iedereen doet het zo), maar het valt me inderdaad op dat de protestanten in onze kerk dat heel anders doen.
Nou ja, niet echt een inhoudelijke oplossing voor het probleem dus, maar het valt mij gewoon op dat hier blijkbaar verschillen in zijn.
n@nny

Maylise

Maylise

28-02-2012 om 16:53

Nanny

Ik weet dat het in veel parochies gebeurd maar officieel mag het indopen van de hostie in de wijn alleen door de Priester worden gedaan (waarna de hostie overhandigd wordt aan de communicant). Het indopen van de hostie in de wijn mag niet door de communicant zelf gedaan worden.
Drinken uit de beker is de correcte vorm voor de communicant om zelf de communie tot zich te nemen.
Het indopen van de hostie gebeurd inderdaad in veel parochies wel hoewel het dus tegen de regels is.

Voor de hygiene is het niet perse een beter oplossing want teveel mensen die ook hun vingers dan in de beker doen.

Het meest hygeniesche lijkt mij de mini bekertjes die ze hier bij de evangelische gemeenschap gebruiken. Die worden rondgedeeld op een dienblad en iedereen neemt er dan een.

Maylise

Dank voor je uitleg over hoe het eigenlijk hoort. Dat wist ik allemaal niet. Maar voor de discussie is het natuurlijk ook minder van belang: het gebeurt immers in veel kerken op deze manier. Overigens heb ik nog nooit iemand zijn vingers in de wijn zien dopen, maar dat is in theorie natuurlijk wel mogelijk.
Als je echter op het spoor van "hoe het hoort" verder denkt, dan lijkt het me dat minibekertjes ook niet volgens de regels zijn. Of ligt dat dan weer anders?
n@nny

tonny

tonny

01-03-2012 om 17:04

Eigenlijk...

... zou ik best terug willen naar het avondmaal zoals dat bij de eerste christelijke gemeenten was: een liturgisch moment tijdens de gezamenlijke maaltijd. Lijkt me mooi, gezellig, saamhorig, praktisch ineen.

Wat die aparte minibekertjes betreft - dat is natuurlijk prachtig uit hygiënisch oogpunt, maar staat wel ver van de oorspronkelijke viering af.

Maylise

Maylise

02-03-2012 om 13:15

Nanny

Die mini bekertjes zouden inderdaad in een katholieke kerk ook niet 'mogen'. Ik ken ze ook alleen uit de evangelische gemeente waar ik wel eens kom en daar kunnen ze natuurlijk zelf beslissen wat ze doen.
Hostie dopen in de wijn komt inderdaad in veel parochies nog voor. Ik weet niet waarom ze daar ooit mee begonnen zijn behalve dat het praktischer en vlugger gaat dan iedereen te laten drinken.

Hier staat er iets over:

http://www.rkk.nl/actualiteit/2008/detail_objectID671951_FJaar2008.html

En hier:

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=569&id=2242

En dan artikel 104:

tonny

tonny

25-03-2012 om 18:47

Kleine kring

Pas een viering in een (kleine) kring meegemaakt. Groot stuk brood waarvan je een stukje afbreekt. Beker wijn. Mooie teksten erbij, liederen.
Zo'n liturgisch moment van samen delen inspireert me.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.